Șirul lung al amânărilor și termenelor nerespectate în privința proiectelor de legi din pachetul România educată continuă. Ministerul Educației nu a publicat nici săptămâna aceasta, la două săptămâni de la expirarea termenului legal, proiectele consolidate în urma dezbaterilor publice. De asemenea, tot potrivit Legii 52 din 2003, privind transparența decizională în administrația publică, la 10 zile calendaristice de la încheierea consultărilor publice, instituția ar fi trebui să publice și cele 10.431 de amendamente primite de la 1.523 de inițiatori.
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, anunța pe 6 septembrie 2022 la evenimentul „România viitorului”, la care participa și premierul Nicolae Ciucă, că „săptămâna viitoare cel mai târziu vom face publice proiectele celor două legi ale Educației”. Acest lucru nu s-a întâmplat până sâmbătă, 17 septembrie, la ora publicării acestui articol.
Articolul 7, litera d) din Legea 52/2003 prevede că „în termen de 10 zile calendaristice de la încheierea dezbaterii publice se asigură accesul public, pe site-ul și la sediul autorității publice responsabile, la următoarele documente: minuta dezbaterii publice, recomandările scrise colectate, versiunile îmbunătățite ale proiectului de act normativ în diverse etape ale elaborării, rapoartele de avizare, precum și versiunea finală adoptată a actului normativ”.
Pe site-ul Ministerului Educației sunt, în acest moment, doar proiectele și notele de fundamentare publicate pe 14 iulie 2022, în forma lansată în consultare.
Întrebat recent dacă are timp să analizeze toate propunerile, în 10 zile, Sorin Cîmpeanu a declarat la dcnews.ro: “În Ministerul Educației o echipă restrânsă lucrează 20 de ore pe zi, exact 20 de ore din 24 și când spun pe zi înseamnă și sâmbătă și duminică. Noi spre deosebire de… înțelegem, responsabilitatea pe care o avem cu privire la aceste proiecte ale legilor educației. Ceea ce vă spun acum cu cele 10.431 de amendamente de la 1523 de inițiatori vor face obiectul afișărilor pentru prima oară pe site-ul Ministerului Educației și fiecare se va putea regăsi în această listă la propuneri”, a precizat Sorin Cîmpeanu.
Publicarea documentelor este o prevedere obligatorie prin lege, deci premiera despre care vorbește ministrul este doar o obligație legală.
Cronologia amânărilor unei legi noi:
Ministrul Sorin Cîmpeanu vorbește despre o nouă lege a Educației încă din 2014, de la primul mandat în această funcție, în Guvernul Victor Ponta. În iunie 2015 spunea că „până la finalul anului” vor fi consultări.
Paradoxal, Cîmpeanu anunța atunci, în 2015, acea nouă lege a educației după ce tot Guvernul Ponta modificase radical legea educației 1/2011 printr-o Ordonanță de Urgență (OUG) care adusese schimbări în 97 de puncte din lege. Întrebat atunci de presă de ce mai e nevoie de o nouă lege, când propriul său guvern tocmai o modificase masiv pe cea în vigoare, Sorin Cîmpeanu din executivul Ponta răspundea:
- Cîmpeanu, 7 mai 2015: “E nevoie de o nouă lege în primul rând pentru a asigura coerența cu alte reglementări legale, a asigura coerență între articolele aceleiași legi și a asigura coerență cu cerințele sistemului de educație care trebuie să fie legate strâns de cerințele mediului socio-economic. Noua lege va fi rezultatul unei consultări largi, în cadrul căreia va trebui să se pronunțe și studenții, și profesorii, și angajatorii, și sindicatele din învățământ, toți acești actori“. (Sursa: HotNews.ro)
Trei zile mai târziu, pe 10 mai 2015, într-o conferință susținută la sediul PSD, Sorin Cîmpeanu anunța că noul proiect de Lege a educației urmat să fie lansat în dezbatere în iunie 2015.
În iunie, proiectul de lege s-a dovedit a fi unul transmis de comisia de învățământ a Senatului, condusă atunci de Ecaterina Andronescu, la care Cîmpeanu ca ministru anunța că va aduce următoarele noutăți: posibilitatea unei evaluări la clasa a X-a și introducerea Bacalaureatului profesional, susținut puternic de Ecaterina Andronescu. (Sursa)
O nouă lege a educației nu s-a concretizat în 2015, la finalul anului Victor Ponta demisionând împreună cu tot guvernul, după protestele masive care au urmat tragediei din Club Colectiv.
La două săptămâni de la preluarea mandatului de ministru al Educației în Guvernul Cîțu, liberalul Sorin Cîmpeanu a declarat următoarele cu privire la o nouă lege a educației:
- Cîmpeanu, 5 ianuarie 2021: “Cred că nimeni nu poate să conteste că proiectul România Educată a beneficiat de cea mai largă consultare publică organizată în România. Avem niște idei care ar trebui să fie puse în practică prin măsuri care țin de legislativ și de executiv. O lege a educației care să păstreze tot ceea ce este bun din reglementările anterioare, dar care să asigure și adecvarea la nevoile secolului XXI este absolut necesară. Aceasta lege va trebui elaborată cu o consultare foarte inteligent organizată a tuturor forțelor politice, părinți, profesori, elevi, angajatori, astfel încât chiar dacă se va continua acest proces de schimbare ultra-rapidă a miniștrilor…“ (Sursa și detalii)
În iunie 2021, la conferința Reforma Digitală a Educației organizată de Edupedu.ro, Cîmpeanu spunea că până la finalul acestui an vom avea un nou proiect de Lege a Educației, tot la nivel de „dorință”.
Aprobat prin memorandum guvernamental și asumat la nivel de implementare de către Guvern, proiectul prezidențial România Educată ar fi trebuit să aibă deja finalizată o lege a educației, numită pachet legislativ, pe 1 octombrie 2021.
Al doilea termen din memorandum, asumat de Guvern pentru 10 septembrie, nu a fost îndeplinit nici până acum, fiind vorba despre adoptarea unei hotărâre de guvern cu termene și obiective pentru aprobarea planului de implementare a România Educată.
Exact în ziua în care era prevăzută aprobarea, proiectul de HG nu avea avizul Consiliului Economic și Social. În conferință de presă ministrul Cîmpeanu a ieșit să anunțe amânarea pentru anul viitor a anunțatei noi legi a Educației.
A modificat verbal termenul până la care Guvernul trebuie să prezinte un proiect de lege – 31 decembrie 2021, deși în Memorandumul aprobat de Guvern pe 14 iulie, în prezența președintelui Klaus Iohannis, prin care Cabinetul Cîțu și-a asumat implementarea conform planului a proiectului România Educată, termenul pentru pachetul legislativ era 1 octombrie.
Pe 10 septembrie 2021, ministrul Cîmpeanu a mai anunțat că în loc de termenul actual de consultări, care s-ar fi încheiat în luna noiembrie, noul termen pentru această nouă rundă de consultări pe viitoarea lege a Educației ar fi 31 mai 2022.
EduPedu.ro a scris pe 23 februarie 2022 că propunerea unei noi legi a Educației sau a unui „pachet legislativ” de acest fel ‘ar urma să fie prezentată’ în Guvern în luna iunie 2022, potrivit Memorandumului pentru aprobarea Programului legislativ al Guvernului pentru anul 2022, de adoptat în ședința din 23 februarie 2022.
- Amintim că în aprilie, întrebat la conferința online Edupedu.ro „Director de viitor” când vor intra în vigoare Legea învățământului preuniversitar, legea învățământului universitar și statutul cadrului didactic, Sorin Cîmpeanu a răspuns: „anticipez că cel mai rapid ar trebui să intre în vigoare în septembrie 2022, cel mai târziu în septembrie 2023”. (Mai multe detalii aici)
Pe 13 iulie 2022 ministrul Cîmpeanu a prezentat într-o conferință elementele pe care le-a considerat importante din noile proiecte de lege, fără să publice acestea proiecte.
Abia pe 14 iulie 2022, la un an de la lansarea Raportului proiectului România educată, Cîmpeanu punea pe site-ul ministerului proiectele legilor învățământului preuniversitar și învățământului superior.
Perioada de consultare publică a durat 43 de zile, până pe 24 august, în plină perioadă de concedii pentru români. La mai multe solicitări publice de prelungire a dezbaterilor, ministrul a răspuns că cei care vor așa ceva sunt „un grup de interese”, deși aceștia erau intelectuali.
Potrivit Legii transparenței, proiectele consolidate și amendamentele primite ar fi trebuit publicate de Ministerul Educației până pe 3 septembrie 2022.
2 comments
Plagiatorii nu sunt capabili de nimic! Secretarii de stat … niste adunaturi din toate cotloanele politicii, fara viziune, fara talent, fara opinii, doar slugarnici.
Pai ce conteaza ca sefii nu isi fac treaba sau abereaza legislativ (ordinul de ministru bate hotararea de guvern sau termenele legale nu sunt respectate). Sefii de la diferite niveluri aplauda si zambesc ca au salarii babane, functii, gradatii de merit!
Cum pot inspectorii, numiti politic, sa fie in comisiile de concurs “impartiale” ale directorilor de scoli? Nu cumva ocuparea posturilor era normal sa fie facuta prin concurs, de sus in jos?
Tara unde in fata este gardul iar in spate leopardul…