S-a împlinit o lună de când Ministerul Educației a transmis către presă un document „anonimizat” superficial, ce permitea jurnaliștilor să afle datele de identificare ale unor elevi aflate în situații extreme, inclusiv identitatea minorului care ar fi fost agresat de două ori la Școala Gimnazială Nicolae Titulescu din București. Deși Ministerul a semnalat de la bun început că are detalii despre cum s-a petrecut această „eroare” și a anunțat că demarează verificări interne, iar Edupedu.ro a solicitat, în baza legii, informații despre anchetă, ministerul nu a transmis până în acest moment niciun fel de informație despre soluționarea cazului.
- Edupedu.ro a solicitat informații despre rezultatele acestor verificări acum mai bine de 3 săptămâni, pe 21 martie. Ministerul nu a răspuns sub nicio formă, nici prin confirmare de primire a întrebărilor sau de înregistrare a acestora. Când vom primi răspunsuri, le vom face publice. Termenul prevăzut de Legea 544/2001 privind accesul la informații de interes public prevede că autoritățile au obligația să răspundă în scris în 10 zile, cu posibilitatea de prelungire la maximum 30 de zile – termen care, în cazul de față, expiră săptămâna viitoare.
Amintim că vIneri, 15 martie, Ministerul transmitea mai multor jurnaliști o sinteză a unui control efectuat la Școala Gimnazială „Nicolae Titulescu”, în cazul minorului care ar fi fost ținta unor abuzuri în această unitate de învățământ. Documentul „anonimiza”, cu bandă neagră, datele de identificare ale mai multor persoane, inclusiv ale elevului care ar fi fost agresat, dar și ale altui elev, reclamat pentru „acțiuni agresive și jignitoare”. Dar aceste date „anonimizate” în documentul ministerului puteau fi aflate foarte ușor, prin copierea textului într-un document editabil și selectarea segmentelor acoperite cu bandă neagră.
În articolul prin care semnala situația, Edupedu.ro nota că identitatea celor doi copii era dezvăluită într-un document în care se cerea chiar sprijin pentru aceștia, „în vederea prevenirii stresului posttraumatic și a riscului de marginalizare sau excludere socială, facilitând astfel integrarea socială și culturală a minorilor în mediul școlar”.
Ulterior, Ministerul a transmis o serie de precizări, afirmând că este vorba despre o „eroare” și făcând apel către jurnaliști să nu folosească datele respective în materialele de presă. Instituția preciza că a transmis publicațiilor încă un document, care nu permitea vizualizarea datelor cu caracter personal.
Tot atunci, Ministerul spunea că „va demara verificări interne pentru a identifica persoana/persoanele care se fac responsabile de această eroare”. Iar verificările erau plănuite în condițiile în care instituția știa deja în detaliu cum s-a petrecut „eroarea”, după cum reiese din precizările de presă de atunci: „Documentul sinteză a fost redactat și anonimizat într-un procesor de texte consacrat, utilizând instrumentele dedicate pentru acest tip de operațiune. Ulterior, a fost transformat în PDF și transmis către reprezentanți ai presei în această formă anonimizată.”
- Pe 15 martie, Edupedu.ro semnala că sinteza menționată a fost transmisă de Minister în momentul în care presa aștepta alte informații întârziate, anume cele legate de rezultatele simulării pentru Bacalaureat 2024.