Printre cele peste 20 de acte normative pe care Ministerul Educației întârzie să le finalizeze care pun în aplicare prevederi din legea Educației intrată în vigoare în septembrie 2023 se află și ordinul privind aprobarea profilului absolventului de care sunt legate noile planuri cadru pentru liceu. Acestea ar trebui să intre în vigoare din anul școlar 2025, dar dacă aceste acte subsecvente legii educației nu sunt gata la timp, întreaga procedură a elaborării și aplicării noilor planuri cadru riscă să fie întârziată. Edupedu.ro a scris că printre actele care ar fi trebuit să intre în vigoare de la 1 noiembrie sunt regulamentele de funcționare pentru noile inspectorate școlare, centrele pentru carieră didactică și ARACIIP.
Potrivit calendarului stabilit chiar de Ministerul Educației, peste 20 dintre actele normative pe care Ministerul trebuie să le finalizeze au termenul depășit. Un ordin are 2 luni întârziere – ordinul ministrului educației privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare al unităților de educație extrașcolară, care trebuia să fie gata pe 4 septembrie -, iar ordinul privind aprobarea profilului de formare al absolventului ar fi trebuit să fie gata în urmă cu o lună și jumătate. Avea ca termen de finalizare 30 septembrie.
De altfel, Ministerul a depășit termenul și prima oară când trebuia lansat în dezbatere publică. Potrivit graficului privind curriculumul național, ar fi trebuit să fie lansat în dezbatere în august-septembrie, însă acest lucru s-a întâmplat abia pe 13 septembrie.
Din 4 octombrie ar fi trebui să fie deja înființate Institutul pentru Științele Educației și Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare (n. red. fostul CNPEE).
6 acte normative ce trebuiau finalizate până acum:
Ordin al ministrului educației privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare al unităților de educație extrașcolară avea termen de finalizare 4 septembrie 2023.
Ordin al ministrului educației privind aprobarea metodologiei pentru depășirea formațiunilor de antepreșcolari, preșcolari sau elevi cu cel mult 2 beneficiari avea termen de finalizare 15 septembrie 2023.
Ordinul ministrului educației privind aprobarea profilului de formare al absolventului avea ca termen de finalizare 30 septembrie 2023.
Hotărâre de Guvern privind aprobarea structurii organizatorice precum funcțiile și atribuțiile aparatului propriu al Centrului avea termen de finalizare 4 octombrie 2023.
Hotărâre de Guvern privind aprobarea structurii organizatorice precum funcțiile și atribuțiile aparatului propriu al lȘE avea termen de finalizare 4 octombrie 2023.
Ordinul ministrului educației privind aprobarea Regulamentului privind organizarea și funcționarea Centrului Național pentru Formare și Dezvoltare în carieră didactică avea termen final 17 octombrie 2023.
Când ar trebui să intre în vigoare unele prevederi din legea Educației întârziate de Minister
- Ordinul privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare al unităților de educație extrașcolară face referire la cluburile sportive școlare, palatele și cluburile copiilor, Palatul Național al Copiilor din București și centrele județene de excelență/Centrul Municipiului București pentru Excelență, denumite în continuare centre de excelență.
Potrivit Legii Educației, art. 247, alin. 1, Unitățile de educație extrașcolară se acreditează și se supun evaluării periodice, din 5 în 5 ani în conformitate cu prevederile unei metodologii specifice aprobată prin ordin al ministrului educației.
(2) Reprofilarea și înființarea în cadrul palatelor, cluburilor copiilor, cluburilor sportive școlare de noi cercuri, respectiv discipline sau ramuri sportive se realizează pe baza acordului ARACIIP și cu respectarea înregistrării în Certificatul de Identitate Sportivă emis de Ministerul Sportului. Procedura privind acordul ARACIIP se stabilește prin ordin al ministrului educației.
Art. 248, alin. 28 – În termen de 3 ani școlari de la adoptarea metodologiei prevăzută la art. 247 alin. (1), toate unitățile de educație extrașcolară sunt supuse procesului de evaluare externă periodică.
- Ordinul ministrului educației privind aprobarea metodologiei pentru depășirea formațiunilor de antepreșcolari, preșcolari sau elevi cu cel mult 2 beneficiari
Potrivit legii Educației, din anul școlar 2024-2025 trebuie să intre in vigoare noile prevederi legate de numărul minim și maxim de elevi pentru fiecare clasă și de copii dintr-o grupă, conform Legii învățământului preuniversitar. Acestea se vor aplica doar pentru formațiuni de studiu noi: grupa mică, clasa pregătitoare și a IX-a. De exemplu, dacă într-o clasă de a VII-a sunt acum 35 de elevi, până la finalul nivelului de învățământ, adică finalul clasei a VIII-a, numărul elevilor nu se reduce, prevederea nu se aplică pentru că formațiunea de studiu este deja constituită.
- Ordinul ministrului educației privind aprobarea profilului de formare al absolventului avea ca termen de finalizare 30 septembrie 2023
„Profilul de formare al absolventului reprezintă o componentă reglatoare a curriculumului național, un referențial pentru proiectarea, implementarea și evaluarea acestuia și este aprobat prin ordin al ministrului educației. Acesta indică nivelurile preconizate în dobândirea competențelor, în funcție de stadiile de dezvoltare ale elevilor”, prevede art. 89 (2) din Legea învățământului preuniversitar.
Potrivit graficului privind curriculumul național, noile planuri cadru care se vor forma după aprobarea profilului vor fi gata în 2024, iar programele școlare noi ar trebui folosite de elevii care încep clasa a IX-a în 2025. Planurile cadru înseamnă lista de discipline și numărul de ore aferente pentru clasele a IX-a, a X-a, a XI-a și a XII-a.
Planurile-cadru pentru liceu vor fi elaborate de cadre didactice alese prin selecție publică și vor fi plătite. Deja procedura privind elaborarea planurilor este în derulare. Profesorii au avut ca termen 18 septembrie să se înscrie în comisii, iar pe 29 septembrie Ministerul Educației trebuia să nominalizeze cadrele didactice care vor face parte din comisii, potrivit calendarului de desfășurare a selecției.
- Hotărâre de Guvern privind aprobarea structurii organizatorice precum funcțiile și atribuțiile aparatului propriu al Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare
Potrivit art. 121 din Legea Educației “structura organizatorică, precum și funcțiile și atribuțiile aparatului propriu al Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare sunt aprobate prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi”.
Asta înseamnă că ar fi trebuit să fie deja în vigoare, în data de 4 octombrie, având în vedere că legea Educației a intrat în vigoare pe 4 septembrie. Termenul a fost depășit însă cu 2 luni. Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare înlocuiește Centrul Național pentru Politici și Evaluare în Educație.
- Hotărâre de Guvern privind aprobarea structurii organizatorice precum funcțiile și atribuțiile aparatului propriu al lȘE (n. red. Institutul de Științe ale Educației)
Și în cazul înființării IȘE, hotărârea de guvern trebuia emisă în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
- Ordinul ministrului educației privind aprobarea Regulamentului privind organizarea și funcționarea Centrului Național pentru Formare și Dezvoltare în carieră didactică.
Potrivit articolului 118, alin 2, regulamentul privind organizarea și funcționarea Centrului Național pentru Formare și Dezvoltare în carieră didactică CNFDCD, inclusiv a structurilor subordonate acestuia, se aprobă prin ordin al ministrului educației în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Adică în 17 octombrie ar fi trebuit să fie înființat și să funcționeze.
Informații de context
Lista cu cele aproape 400 de acte normative care să pună în aplicare prevederile din legea educației în învățământul preuniversitar și legea educației în învățământul universitar a fost publicată în Monitorul Oficial. Mai exact, este vorba de un ordin de ministru care aprobă termenele până la care toată legislația subsecventă noilor legi ale educației – alte ordine de ministru (OME), hotărâri de guvern (HG) – să fie adoptată.
Ligia Deca spunea despre profilul absolventului de liceu, într-o dezbatere publică: “Aveți toată hotărârea mea ca acest proces să nu se mai blocheze și noi să putem avea planurile cadru pe care copiii noștri le merită”.
Edupedu.ro a atras atenția pe 1 noiembrie că 16 acte normative care să pună în aplicare legile educației în învățământul preuniversitar ar fi trebui să intre în vigoare atunci, pe 1 noiembrie, potrivit calendarului oficial de termene stabilit de Ministerul Educației. Printre ele sunt ordinul de ministru (OME) cu regulamentele de organizare și de funcționare ale noilor inspectorate școlare – direcții județene de învățământ în legea 198 și Hotărârea de Guvern (HG) privind organizarea agenției care acreditează școlile și va prelua inspecțiile școlare – ARACIIP.
Foto: © Jae Young Ju | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.