Ministerul Educaţiei: În acest moment, nu este confirmată participarea la evaluarea PISA 2021

1.667 de vizualizări
FOTO: edu.ro
Ministerul Educaţiei anunţă că până acum “nu este confirmată participarea României la evaluarea PISA 2021”, potrivit unui comunicat oficial publicat pe edu.ro. Anunţul vine în condiţiile în care chiar ministerul Educaţiei trebuie să facă demersurile pentru această participare, taxa formală pentru testare şi includerea României în PISA 2021 fiind aprobată apoi prin hotărâre de guvern, hotărâre realizată tot de către ministerul Educaţiei.

După ce ministrul Educației și Cercetării, Monica Anisie, a avut luni, 9 decembrie, o întâlnire cu experți și specialiști în educație, ministerul a comunicat câteva “aspecte privind implementarea PISA”. Acestea sunt:

  • Întârzierea cu care România a confirmat participarea la PISA 2018, întârziere ce nu a permis evaluarea online. În acest moment, nu este confirmată participarea la evaluarea PISA 2021.
  • Testarea PISA e dificil de planificat pe un calendar încărcat în școli, iar gradul de implicare a echipei de conducere a școlilor în PISA influențează atitudinea și seriozitatea elevilor;
  • Elevii nu sunt motivați să participe și să depună efort;
  • Elevii au avut dificultăți în parcurgerea și înțelegerea cerințelor într-un format care nu le era familiar;
  • Sunt îngrijorătoare clivajele dintre rural și urban, teoretic și tehnologic – acestea indică o inechitate care se adâncește în sistem.

“Toți cei prezenți au fost de acord cu faptul că testarile internaționale precum PISA, PIRLS sau TIMSS, dar și cele naționale arată că România nu asigură atingerea unui nivel bun de învățare pentru elevii săi de 15 ani”, precizează ministerul.

Planul de “intervenții educaționale este următorul:

  1. Reglaje la nivelul curriculumului scris: planuri-cadru și programe școlare (primar si gimnaziu – revizuire), liceal (nou); pilotarea unor noi variante de curriculum, în școli-pilot, conform prevederilor din Legea educației naționale nr 1/2011, cu modificările și completările ulterioare;
  2. Reglaje ale contextului de învățare – starea de bine a copiilor, managementul clasei, facilitarea învățării vizibile;
  3. Standarde profesionale ale profesorilor și stabilirea responsabilităților acestora față de dezvoltarea competențelor cheie;
  4. Revizuirea sistemului de formare inițială a cadrelor didactice;
  5. Dezvoltarea și extinderea serviciilor de orientare și consiliere;
  6. Formarea cadrelor didactice pentru oferirea de servicii de educație remedială și/sau educație incluzivă;
  7. Regândirea managementul timpului de învățare – program școlar, organizarea orarului și a programului de Școală după școală;
  8. Dezvoltarea competentelor non-cognitive ale copiilor (încredere în sine), dezvoltarea unei mentalități pentru dezvoltare (așteptări reduse de la copii produc rezultate slabe); încurajarea rezilienței academice;
  9. Analiza sistemului actual de resurse/finanțare, în special pentru elevii în situație de risc cu prioritizarea de alocări financiare pentru cei aflați în cea mai mare nevoie.

Intervenții non-educaționale:

  1. Măsuri integrate de sprijin pentru menținerea copilului în școală și accesul lui la educație potrivită, de calitate, cu finanțare națională și din Fondul Social European;
  2. Măsuri de sprijin pentru familie (educație parentală pentru funcționarea parteneriatului de sprijin și valorizare a importanței educației);
  3. Capacitatea națională întărită pentru integrarea masurilor educationale cu cele non-educaționale.

Reamintim că vineri, 6 decembrie, ministerul Educaţiei a anunţat că după întâlnirea de pe 9 decembrie a grupului de experţi şi specialişti (n.r. pentru care selecţia s-a făcut netransparent, fără să existe criterii publice sau măcar lista acestor persoane), luni, pe 16 decembrie, “va avea loc o dezbatere pe acest subiect, adresată atât specialiștilor și reprezentanților profesorilor, cât și elevilor și societății civile”, potrivit comunicatului oficial numit “Măsuri imediate și de perspectivă“.

“În urma consultărilor, la sfârșitul lunii decembrie va fi definitivat un set de măsuri concrete, cunoscute și asumate de toți actorii educaționali”, anunţa ministerul în documentul amintit.

În comunicatul emis de acelaşi minister luni seara, după întâlnirea ministrului cu specialiştii şi experţii, comunicat cu titlul “Plan de acțiuni cu măsuri pe termen scurt“, se precizează că grupul de lucru va finaliza Raportul Național PISA 2018 până la 1 martie 2020, iar “grupul de lucru va dezvolta un plan de acțiuni cu măsuri pe termen scurt, până la următorul exercițiu PISA și propuneri de măsuri pe termen lung”.

“Asistatul educațional” de tip PISA

Grupul de lucru constituit de ministrul Educației (pe criterii netransparente, prin invitarea nominală, fără vreun criteriu de selecție public) are sarcina să identifice ”elevul care are nevoie de sprijin”, se mai arată în comunicatul ministerului.

”Profilul elevului care are nevoie de sprijin și tipurile de sarcini la care acesta nu obține un nivel mediu de performanță (în relație cu tipurile de itemi, competențe și practici didactice)”, iar după această sarcină, ”grupul va dezvolta și un plan de acțiuni cu măsuri pe termen scurt, până la următorul exercițiu PISA și propuneri de măsuri pe termen lung”, potrivit sursei citate.

Potrivit fotografiilor publicate pe pagina oficială a Ministerului, din Grupul de lucru pentru Rezultatele PISA fac parte:

  1. Ciprian Fartușnic, cercetător IȘE
  2. Simona Velea, cercetător IȘE, managerul de proiect pe România PISA 2018
  3. Ligia Deca, consilier prezidențial
  4. Mariana Moarcăș, reprezentant al Băncii Mondiale
  5. Radu Gologan, coordonatorul lotului olimpic de matematică
  6. Șerban Iosifescu, președintele ARACIP
  7. Marian Staș, editorialist adevărul.ro
  8. Daniela Vișoianu, consilier al ministrului Educației
  9. Oana Mosoiu, coordonator intervenții sistemice în proiectul ROSE
  10. Cristian Hatu, Președinte Centrul de Evaluare și Analize Educaționale
  11. Andreea Eșanu, manager de proiecte educaționale al CEAE
  12. Lucian Ciolan, decanul Facultății de Psihologie și Științele Educației, Universitatea București
  13. Luminita Costache, specialist educație al UNICEF România

FOTO: Edu.ro


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ligia Deca, întrebată de ce nu și-a dat demisia, în condițiile în care timp de o săptămână guvernanții au mințit public profesorii că nu se pot face creșteri de salarii: “Evaluările privind performanța ministrului pot fi realizate după ce ne reasigurăm că sistemul de învățământ continuă în mod normal”

Ministra Educației, Ligia Deca, a fost întrebată de Edupedu.ro în conferința de presă susținută vineri, de ce nu și-a dat demisia, în condițiile în care timp de o săptămână guvernanții…
Vezi articolul

Rezultate admitere liceu 2023. Au rămas nerepartizați 1.619 elevi, din care patru au medii peste 9 / Cei mai mulți elevi, peste 111.000, au intrat la liceul dorit, iar aproape jumătate dintre ei la prima opțiune pusă pe fișă

Rezultatele admiterii la liceu au fost anunțate de Ministerul Educației miercuri la prânz. Acestea arată că numărul elevilor repartizați computerizat  111.128 de elevi, adică 98,56% dintre cei care au depus…
Vezi articolul

Cum a distrus legea Educației Deca-Iohannis singura aplicație digitalizată care funcționa la obținerea gratuității studenților pe transportul din București – Youth TB. Aproape 130.000 de studenți trebuie să plătească integral abonamente de transport și să aștepte înapoi 90% din bani când sunt gata procedurile universităților / Ce soluție ar exista

Studenții din Capitală care circulă cu transportul în comun de suprafață – autobuze și tramvaie – au de plătit integral abonamentele de transport ale Societății de Transport București (STB), pentru…
Vezi articolul

FOTO Clubul Copiilor Cireșarii din București, îngropat în bălării. Ministerul Educației declară că spațiul “va rămâne al copiilor”, după ce va îl va reabilita / Primarul Sectorului 1 dorea să preia administrarea bazei, acuzând că PSD că vrea să pună mâna pe ea

Clubul Copiilor Cireșarii din Sectorul 1 apare acoperit de bălării și în mare măsură abandonat, într-o serie de fotografii puse la dispoziția Edupedu.ro de Ministerul Educației, care administrează această bază…
Vezi articolul