Ministerul Educației cere peste 100 de milioane de lei din fondul de rezervă al Guvernului pentru locuri de masă, cazare și spații de lectură în campusuri dar și pentru digitalizarea universităților – proiect

66 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos / George Călin
Ministerul Educației a cerut peste 100 de milioane de lei de la Guvern pentru construirea și extinderea clădirilor din campusurile universitare, crearea de noi locuri de masă, cazare și spații de lectură dar și pentru digitalizarea universităților, într-un proiect de hotărâre de Guvern. Documentul a fost pus în dezbatere publică la aproape o lună de când Ministerul pusese un proiect similar pentru finanțare, dar care nu includea bani pentru proiecte în campusurile universitare. Între timp, la un cămin din Regie a avut loc un incendiu, iar premierul Ciolacu, după o vizită în cămine, i-a cerut ministrei Deca o evaluare a “proiectelor prioritare la nivel național”.

Ministerul Educației a cerut 100 de milioane de lei pentru a acoperi parte din costurile pentru anumite ținte din PNRR privind construirea și extinderea spațiilor clădirilor campusurilor universitare pentru crearea de noi locuri de masă, cazare și spații de lectură și recreere sau digitalizarea universităților și echiparea laboratoarelor de informatică din unitățile de învățământ profesional și tehnic.

Au fost semnate și sunt în implementare 42 de proiecte privind asigurarea infrastructurii universitare (cămine, cantine, spații de recreere), respectiv construirea și extinderea spațiilor clădirilor campusurilor universitare pentru crearea de noi locuri de masă, cazare și spații de lectură și recreere.

Nota de fundamentare a Ministerului Educației privind alocarea finanțării suplimentare pentru mediul universitar:

“Ministerul Educației îndeplinește calitatea de coordonator de reforme și investiții pentru
Componenta 15 – Educație a Planului Național de Reformă și Reziliență (PNRR). În
conformitate cu prevederile Propunerii de decizie de punere în aplicare a Consiliului de
aprobare a evaluării Planului de Redresare și Reziliență al României nr.2021/0309,
Ministerul Educației are ca obiectiv implementarea:

  • Investiției 17. Asigurarea infrastructurii universitare (cămine, cantine, spații de recreere), respectiv îndeplinirea jalonelor/țintelor cu nr. 503, 504, 505, 506, care vizează construirea și extinderea spațiilor clădirilor campusurilor universitare pentru crearea de noi locuri de masă, cazare și spații de lectură și recreere
  • Investiției 16: Digitalizarea universităților și pregătirea acestora pentru profesiile digitale ale viitorului, respectiv îndeplinirea jalonului cu nr. 500, care vizează operaționalizarea centrelor de studiu academic digital, Investiției 13: Echiparea laboratoarelor de informatică din unitățile de învățământ profesional și tehnic (IPT)
  • Investiției 14: Echiparea atelierelor de practică din unitățile de învățământ profesional și tehnic
  • Investiției 18: Programul de formare și îndrumare pentru managerii și inspectorii școlari, investiții finanțate din titlul 61 “Proiecte cu finanţare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR”

Au fost semnate și sunt în implementare 42 de proiecte în cadrul Investiției 17, iar în cadrul
Investiției 16 sunt în implementare 61 de proiecte care se vor finaliza până la data de
31.12.2025.

La 30.09.2024, Ministerul Educației are autorizate sau în verificare, 38 de cereri
de transfer, în valoare totală de 81.384 mii lei, din care PNRR 65.924 mii lei pentru Investiția
16: Digitalizarea universităților și pregătirea acestora pentru profesiile digitale ale viitorului,
și 5 cereri de transfer în valoare totală de 38.769 mii lei, din care PNRR 31.403 mii lei pentru
Investiția 17. Asigurarea infrastructurii universitare.

Astfel, rezultă un necesar de credite bugetare de minimum 129.723 mii lei. Având în vedere că la momentul actual disponibilul existent este de 29.384 mii lei, necesarul estimat de credite bugetare din titlul 61 pentru luna octombrie 2024 este de 100.339 mii lei.

În cadrul Investițiilor 13, 14, 17 și 18, sunt în curs de evaluare, respectiv contractare, apeluri de proiecte în vederea finalizării contractării acestor investiții și atingerii indicatorilor prevăzuți. În urma depunerii proiectelor în platforma de evaluare, este necesară contractarea până la atingerea valorii maxime a investițiilor respective, inclusiv a sumelor prevăzute anterior pentru anul 2025 în ceea ce privește contractarea. Necesarul de credite de angajament din titlul 61, în vederea finalizării procesului de contractare pentru aceste investiții, este de 336.000 mii lei, sumă necesară contractării până la finalul anului 2024 a apelurilor de proiecte aflate la acest moment din diverse etape de evaluare și care include sumele cedate pe parcursul anului către titlul 65.

Ținând cont de cele enumerate mai sus, este necesară suplimentarea bugetului Ministerului Educației cu suma de 336.000 mii lei credite de angajament și 100.339 mii lei credite bugetare în vederea acoperii cheltuielilor cu proiectele cu finanțare din sumele aferente
componentei de împrumut a PNRR
“.

Sursa: Edu.ro

Sursa: Edu.ro
Informații de context

Proiectul prin care Ministerul Educației cere 100 de milioane de lei pentru cămine și alte proiecte prin PNRR ce vizează infrastructura universitară a fost pus în dezbatere publică la aproape o lună de când Ministerul pusese un proiect similar pentru finanțare, dar care nu includea bani pentru proiecte în campusurile universitare.

Între timp, după publicarea primului proiect, pe 22 septembrie, a avut loc un incendiu la un cămin din campusul Regie al Universității Politehnica din București.

Deși reprezentanții Inspectoratului Județean pentru Situații de Urgență (ISU) susțin că incendiul s-ar fi produs din cauza unui „scurtcircuit la un aparat electric”, studenții afirmă că de vină este rețeaua electrică slabă.

Ligia Deca le-a cerut studenților din Regie să trimită la minister dovezi că UPB mușamalizează cauzele incendiilor și situația precară a rețelei electrice din cămine.

În contractele de chirie încheiate de UPB cu studenții anul acesta, au fost introduse prevederi potrivit cărora studenții sunt complet responsabili în cazul în care au loc incendii în camerele lor.

De menționat, premierul Ciolacu, care a vizitat căminele, i-a cerut ministrei Deca o evaluare a “proiectelor prioritare la nivel național”. „Trebuie să ajungem cu asemenea lucrări și în infrastructura din educație. Le-am spus asta zilele trecute studenților, când am fost să văd condițiile în care încep anul universitar. Este clar că este nevoie de cămine noi și moderne și aștept de la doamna ministru Deca o evaluare a proiectelor prioritare de cămine la nivel național, astfel încât să intrăm în procedura prin Compania Națională de Investiții”, a spus Marcel Ciolacu la începutul ședinței de Guvern de astăzi.

Ligia Deca a prezentat în ședința de Guvern de săptămâna trecută stadiul proiectelor, apoi a fost publicat proiectul de Hg pentru finanțare.

Proiectul de HG pus în dezbatere publică
Nota de fundamentare
Citește și:
Tăieri de sume pentru transportul elevilor, înainte de campania electorală, făcute Ministerul Educației într-un nou proiect de HG. După ce în urmă cu o lună solicita 99 de milioane de lei, acum suma e mai mică cu două treimi

Premierul Marcel Ciolacu așteaptă de la Ligia Deca o evaluare a proiectelor prioritare de cămine la nivel național / Cererea vine după incendiul dintr-un cămin al Universității Politehnica din București

UPDATE Ligia Deca, ministra Educației, prima pe lista PNL Vâlcea la alegerile pentru Senat / Surse: Ar fi „aterizat” cu recomandare direct de la Cotroceni

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul Educației: Costul standard per elev, componenta de cheltuieli materiale, pregătirea profesională a cadrelor didactice și organizarea examenelor naționale, crește cu 35% în școlile din mediul rural și cu 15% în urban

Costul standard per elev, componenta de cheltuieli materiale, crește cu 35% în școlile din mediul rural și cu 15% în cele din mediul urban, potrivit unui comunicat al Ministerului Educației,…
Vezi articolul

Consiliul Național de Etică poate analiza acuzațiile de plagiat aduse lui Sorin Cîmpeanu în cazul unor sesizări sau autosesizări – președintele forului, Dacian Dragoș, despre procedurile aplicabile în privința actualului ministru al Educației

Consiliul Național de Etică poate analiza cazuri precum cel al acuzațiilor de plagiat aduse ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, dacă există “sesizări asumate de o persoană” sau, în lipsa acestora, în…
Vezi articolul

Doar 2% dintre adolescenții de 12-15 ani s-au vaccinat anti-COVID din 2 iunie până acum, anunță Valeriu Gheorghiță: În luna septembrie chiar mi-aș dori ca toți copiii să poată să meargă în format fizic la școală. Este suficient cât au stat într-un regim online

Doar 2% dintre adolescenții de 12-15 ani s-au vaccinat anti-COVID din 2 iunie până acum, a anunțat medicul Valeriu Gheorghiță, coordonatorul campaniei de vaccinare, la Digi24. Acesta a prezentat date…
Vezi articolul

Proiectul-pilot al ISJ Cluj de „scanare” a palmelor unor elevi pentru profilul de orientare în carieră „este o greșeală”, spune rectorul Universității Babeș-Bolyai / Daniel David și decanul Adrian Opre, profesori în psihologie: Instrumentul folosit nu este acreditat, iar instituția nu este partener în proiect, cum s-a afirmat

Proiectul anunțat săptămâna aceasta, la Cluj, prin care peste 100 de elevi de clasa a XI-a ar urma să fie evaluați prin „scanarea” mâinilor cu un dispozitiv, „pentru identificarea abilităților…
Vezi articolul