Ministerul Educației cere 25 de milioane de lei pentru a acoperi cheltuieli în proiectul de reabilitare „Școli mai Sigure”, cu fonduri rambursabile – proiect / În caz contrar există riscul anulării acordului de împrumut

360 de vizualizări
Foto: © Javarman | Dreamstime.com
Ministerul Educației cere 25 de milioane de lei pentru programul de reabilitare a școlilor cu finanțare rambursabilă de Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare, potrivit unui proiect de HG, pus în dezbatere publică. Proiectul „Școli mai Sigure, Incluzive și Sustenabile” se încheie în iunie 2027 iar Ministerul are nevoie de acești bani pentru a acoperi o parte din cheltuielile cu programul cu finanțare rambursabilă.

Ministerul Educației cere Guvernului de la Fondul de Rezervă 25 de milioane de lei pentru a acoperi contracte deja semnate pentru furnizarea școlilor mobile în care se vor desfășura activități de învățământ „pe perioada lucrărilor aflate în construcție la 18 școli și contracte de execuție pentru alte 4 școli”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului de HG pus în dezbatere publică.

Este nevoie de acești bani pentru că altfel există riscul suspendării/anulării de către banca finanțatoare a Acordului de Împrumut.

„Până în prezent, în cadrul proiectului au fost realizate cereri de tragere din împrumutul
acordat de aproximativ 6,43% din fondurile alocate și există premisele ca prin alocarea de credite bugetare suplimentare tragerile din împrumut să atingă circa 11,42 % din împrumut. Pentru efectuarea plăților aferente contractelor semnate până în prezent sunt necesare încă
aproximativ 25.000 mii lei credite bugetare. Aceste activități sunt esențiale pentru derularea în bune condiții a proiectului, cu respectarea angajamentelor asumate prin Acordul de Împrumut. În caz contrar, există riscul suspendării/anulării de către banca finanțatoare a Acordului de Împrumut. Dorim să precizăm faptul că, în urma misiunii Băncii Mondiale din aprilie 2024, s-a stabilit că încheierea contractelor mai sus menționate reprezintă activități esențiale pentru implementarea proiectului și imperios necesar a fi realizate în termenele convenite, respectiv până la data de 15 septembrie 2024, pentru evitarea încadrării proiectului ca nesatisfăcător, respectiv ca proiect problemă în sistemul băncii finanțatoare”, potrivit documentului.

Sursa: Nota de fundamentare proiect HG
Informații de context

Proiectul „Școli mai Sigure, Incluzive și Sustenabile”, finanțat integral de către Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare a fost aprobat prin Legea nr. 299/2020 pentru ratificarea Acordului de împrumut (Proiect școli mai sigure, incluzive și sustenabile în România) dintre România și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare, semnat la București la 6 mai 2021.

„Obiectivul proiectului „Școli mai Sigure, Incluzive și Sustenabile” este modernizarea infrastructurii școlare, prin construirea unor școli noi, selectate, în prima etapă, din zonele cu cel mai mare risc seismic din România, în vederea asigurării unor medii de învățare mai sigure și îmbunătățite pentru elevi și profesori și de a crește capacitatea instituțională de a investi în infrastructura educațională durabilă”, potrivit notei de fundamentare prin care Ministerul Educației cere banii.

În 2021, în cadrul unui prim grup, douăzeci și trei de școli gimnaziale beneficiare au fost identificate și selectate în urma unui proces de prioritizare derulat în patru etape, anunța Ministerul Educației. S-au luat în considerare:

  1. Școlile cu cel mai ridicat risc seismic;
  2. Școli situate în zone cu risc seismic ridicat și pe terenuri publice și care nu au suferit recent nicio lucrare de modernizare sau renovare completă; 
  3. Școli situate în zone cu o rată ridicată de sărăcie, indice scăzut de dezvoltare umană, capacitate bugetar-administrativă scăzută la nivel municipal, tendință demografică pozitivă, rezultate slabe ale învățării, școli supraaglomerate și școli care nu îndeplinesc standardele minime de siguranță și învățare; 
  4. Verificare pe teren.

„Pe lângă abordarea provocărilor de infrastructură, se are în vedere și proiectarea școlilor într-un mod incluziv, luând în calcul diferitele categorii de copii vulnerabili din România. În acest sens, în faza de pregătire a proiectului, au fost consultate comunități vulnerabile din zonele vizate, proces care a relevat nevoile specifice ale copiilor ce provin din comunități marginalizate, ale copiilor cu dizabilități și ale copiilor romi cu privire la școlile din comunitate”, potrivit Ministerului Educației.

„Școlile din România trebuie să asigure un mediu sigur și incluziv, în care toți elevii sunt sprijiniți pentru a obține rezultate bune,” declara în 2021, Anna Akhalkatsi, Country Manager al Băncii Mondiale pentru România și Ungaria. „Proiectul va oferi un model pentru o abordare integrată a procesului de construire de școli mai sigure, incluzive și durabile, precum și de clase inteligente; un model ce va putea fi extins la nivel național,” a mai spus Anna Akhalkatsi.

Proiectul de HG

Foto: © Javarman | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.



Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Curtea de Apel Constanța sesizează Curtea Constituțională pe tema ordonanței 159/2022 cu transportul elevilor navetiști, într-un proces deschis de Asociația Elevilor din Constanța / Instanța arată în încheiere că decontul navetei poate fi discriminatoriu față de elevii care au gratuitate

Asociația Elevilor din Constanța se va judeca din nou cu Ministerul Educației la Curtea Constituțională, pe subiectul transportului elevilor navetiști, după ce a fost admisă cererea acestora de către Curtea…
Vezi articolul

“Dacă nu așezăm educația pe un soclu etic solid, orice am face se va nărui la prima adiere de vânt potrivnic” – mesajul președintelui Republicii Moldova, Maia Sandu, către profesorii actuali și viitori / Apel la întărirea formării inițiale și continue: “Noi trebuie să aducem excelența în educație rapid”

“Câștigătorii competiției globale de mâine sunt cei care azi deprind analiza critică și discernământul în școli. Cei care pot să facă diferența dintre adevăr și minciună, cei care pot să…
Vezi articolul

OFICIAL După cele gimnaziale, și toate școlile care au clase primare vor utiliza modulul informatic MATE pentru identificare copiilor în risc de abandon școlar / Ce responsabilități au învățătorii

Toate unitățile de învățământ care au clase primare vor utiliza modulul informatic MATE, pentru identificarea copiilor în risc de a părăsi școala, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial. Până…
Vezi articolul
calendarul de depunere

Ministerul Educației prelungește calendarul de depunere a proiectelor pentru apelul „Program de formare a cadrelor didactice din liceele cu profil agricol”. Noua dată limită este 11 octombrie

Calendarul de depunere a proiectelor pentru apelul competitiv „Program de formare a cadrelor didactice din liceele cu profil agricol” în cadrul Reformei 7 – Crearea unei rute profesionale complete pentru învățământ tehnic superior…
Vezi articolul

Inspectoratul Școlar Ilfov: Elevii care beneficiază de gratuitate la transport nu sunt eligibili pentru suma forfetară / Ordinul pentru acordarea sumelor forfetare nu îi exclude pe aceștia – document

Elevii care beneficiază de gratuitate la transport nu sunt eligibili pentru suma forfetară, potrivit unei precizări a Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Ilfov. Acest lucru se întâmplă în situația în care…
Vezi articolul