Patru propuneri făcute de reprezentanții sindicatelor, ai elevilor și ai asociațiilor din Educație “se pot lua în considerare“ până în acest moment, în privința modificării proiectului de hotărâre de Guvern pentru reorganizarea ARACIP – Agenția pentru asigurarea calității, cea care autorizează și acreditează școlile și grădinițele, publice și private, anunță Ministerul Educației într-un comunicat primit de Edupedu.ro. Este vorba despre propuneri făcute în dezbaterea publică organizată online luni, 27 decembrie, de la ora 8, la care au participat peste 90 de persoane și la care au fost făcute câteva zeci de modificări. Cele mai multe modificări au vizat componența consiliului ARACIP.
- Proiectul de HG a fost deja trimis în varianta propusă de Ministerul Educației către ministerele avizatoare și către Consiliul Economic și Social. Acest organism ar urma să-l dezbată luni în comisiile de specialitate și marți în plen. Mai multe detalii aici.
- În cadrul dezbaterii, directorul executiv al Centrului pentru Inovație Publică, Ovidiu Voicu, a explicat că proiectul pus în dezbatere de Ministerul Educației va politiza puternic instituția și o va subordona complet politicienilor aflați la guvernare care vor putea da ușor afară membri ai Consiliului ARACIP și chiar pe președintele acestuia prin noile reguli, dacă acestea vor fi aprobate. Mai multe detalii aici.
- Reprezentanții elevilor, CNE, au solicitat luni seara ministrului educației să retragă, de urgență, proiectul de hotărâre de guvern.
- În timpul dezbaterii au existat o serie de acuzații de formalism și de încercare de cenzură a propunerilor către reprezentanții Ministerului Educației, pe marginea restructurării Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar, din partea societății civile.
Comunicatul Ministerului Educației:
“Referitor la dezbaterea publică organizată online astăzi, 27 decembrie a.c., având ca obiect proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), apreciem participarea unui număr important de reprezentanți ai societății civile.
Ca urmare a propunerilor formulate, până în acest moment se pot lua în considerare următoarele solicitări:
- Prevederea posibilității de cooptare a unor colaboratori externi, din străinătate, experţi în domeniul evaluării calității educației, remunerați conform legii;
- Revizuirea articolului care prevede posibilitatea alegerii aceleiași persoane în funcția de președinte al Consiliului ARACIP în sensul limitării la maximum 2 mandate complete cu durata de 4 ani fiecare.
- Completarea componenței Consiliului ARACIP cu un reprezentant al ARACIS;
- Înlocuirea sintagmei “reprezentant legal” cu sintagma “membru desemnat de către organismul de conducere al CNE” în cazul membrului cu statut de observator desemnat de Consiliul Național al Elevilor.
Precizam că acest proiect de act normativ a parcurs un amplu proces de transparență decizională, începând cu data de 28 august 2021.
Propunerile, sugestiile sau opiniile cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice, care vor fi transmise pana mâine, 28 decembrie 2021, ora 20.00, vor fi analizate conform legii, urmând ca forma finală obținută pe baza observațiilor și propunerilor formulate să fie postată pe site-ul Ministerului Educației.
Biroul de Presă al Ministerului Educației”
Cine a făcut propunerile despre care reprezentanții ministerului susțin că “se pot lua în considerare“
Propunerea 1 – autor Răzvan Orășanu – președinte Asociația Ține de noi (Prevederea posibilității de cooptare a unor colaboratori externi, din străinătate, experţi în domeniul evaluării calității educației, remunerați conform legi)
Propunerea 2 – autor Corina Atanasiu, președinte FePAL – Federația Părinților și Aparținătorilor Legali (Revizuirea articolului care prevede posibilitatea alegerii aceleiași persoane în funcția de președinte al Consiliului ARACIP în sensul limitării la maximum 2 mandate complete cu durata de 4 ani fiecare).
Propunerea 3 – autor Anton Hadăr, președintele Federației sindicale Alma Mater (Completarea componenței Consiliului ARACIP cu un reprezentant al ARACIS)
Propunerea 4 – autor necunoscut – nu a fost formulată în timpul dezbaterii online de luni (Înlocuirea sintagmei “reprezentant legal” cu sintagma “membru desemnat de către organismul de conducere al CNE” în cazul membrului cu statut de observator desemnat de Consiliul Național al Elevilor).
Dezbaterea publică online, anunțată de miercuri, 22 decembrie, pentru luni dimineața, 27 decembrie, la ora 8, a strâns peste 90 de reprezentanți ai societății civile care au dorit să facă propuneri pentru modificarea proiectului de hotărâre de guvern pentru reorganizarea ARACIP.
Proiectul de act normativ și nota de fundamentare pot fi consultate mai jos:
- Proiect de Hotărâre privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP)
- Organigrama noii ARACIP
- Nota de fundamentare
Participanții la dezbaterea publică online, desfășurată luni, 27 decembrie 2021, pot transmite și alte observații scrise/propuneri privind proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), până marți, 28 decembrie 2021, ora 20:00, pe adresa de e-mail dezbateripublice@edu.gov.ro, anunță Ministerul Educației.
Articol în curs de actualizare
3 comments
Vad ca aveti “nevoie” de parerea elevilor, parintilor etc doar de forma.
Nici nu ati luat in seama doleanța elevilor si parintilor si a profesorilor sa se fi facut școală online in loc de vacanta abuziva din octombrie-noiembrie 2021.
Nici nu ati luat in seama doleanta parintilor și elevilor de a nu le fura o saptamana din feerica vacanta de iarna.
Si exemplele pot continua.
Ipocrizia este insa imensa.
Ce stie acest reprezentat al elevilor ce inseamna o unit de invatamant in conditiile in care nici macar bac-ul nu l-a dat? Acest consiliul al elevilor mi se pare cea mai proasta idee, mai ales baiatul ala sau fata ce este de la constanta care in loc sa fie la scoala participa la dezbateri legislative. Profesorii il noteaza doar pt ca protesteaza, ar tb sa va sesizati asupra elevilor care lipsesc de la scoala. Directorii de scoala ce fac? Sunt de acord cu asemenea specimene? Mergeti la scoala si invatati, faceti o facultate si dupa aceea iesiti si spuneti-va punctul de vedere. Fata aia sau baiat ce este o sa fie pleava societatii, o sa ia toti in deradere, isi distruge viitorul de la varsta asta, nimeni nu o va angaja in viata asta pentru ca are deja eticheta pusa de protestatara.
Nu este nevoie de EXPERTI EVALUATORI STRAINI pentru ARACIP si ARACIS intrucat in Romania exista multe zeci de AUDITORI AI CALITATII care cunosc foarte bine standardele internationale de asigurare a calitatii consensualizate pe plan mondial (aplicabile inclusiv in domeniul educatiei)…. Apreciez ca in Romania nu sunt necesare “gaselnitele” pseudo-stiintifice ale autorilor OG 75-2005 (denumite “model bazat pe Leviathan”, “standarde de autorizare”. “standarde de referinta” (pleonasm) introduse fortat si artificial in locul conceptelor clasice (recomandate si de conferintele ministrilor educatiei de pana in 2003) denumite “ciclu PDCA”, “model ISO 9001”, “model EFQM”…In alte state, cele doua “standarde” (de fapt cerinte!!) denumite aiurea in OG 75-2005 “standarde de autorizare”. “standarde de referinta” sunt denumite “referentiale MINIMALE” si, respectiv, “referentiale OPTIMALE”…Daca nici macar sa traducem adecvat textul ESG in spiritul limbii romane conceptul “standard” nu suntem in stare, ce pretentii sa mai avem de la autorii diletanti ai OG75-2005 ?
De fapt, ARACIP are grave si multiple deficiente de conceptie si integrare in mediul nostru educational… De exemplu numeroasele paralelisme introduse si mentinute de 16 ani in ceea ce priveste INSPECTIA!! ARACIP, Inspectoratele scolare si chiar Ministerul Educatiei au responsabilitati legale privind INSPECTIA (prin care doar se constata conformitatile si neconformitatile)… In continuare, conform Managementului calitatii, daca se doreste nerepetarea neconformitatlor identificate prin INSPECTIE sunt necesare ACTIUNI CORECTIVE ajungand astfel in CONTROLUL CALITATII (concept inexistent in educatia noastra)…. Daca se doreste si prevenirea unor noi neconformitati posibile sunt necesare ACTIUNI PREVENTIVE ajungand abia acum in ASIGURAREA CALITATII (care nu inseamna “a face ca (!!) calitatea sa fie sigura!” asa cum au explicat uneori ignorantilor mai marii ARACIP si ARACIS!)…. De fapt, practic, ASIGURAREA CALITATII este doar o componenta a MANAGEMENTULUI CALITATII…
La noi, ARACIP si ARACIS (cu ROF-urile lor aprobate prin HGR) functioneaza pe baza OG 75-2005 (privind asigurarea calitatii educatiei) aprobata prin Legea 87/2006, care – datorita diletantismului autorilor ei – este departe de-a fi ceea ce trebuia!!! … Oricine este lucid si onest, are gandire carteziana/ logica si nu se preteaza la mimetisme, simulacre, uzurpari si inselatorii ar fi putut sa vada (dincolo de cauzele “vanturate” in massmedia si social media dupa controalele efectuate de CCR la ARACIS si mesajele ministrului Sorin Campeanu privind situatia institutiei) cateva REALITATI DURE generate de OG 75-2005 (L87/2006) privind asigurarea calitatii educatiei, o lege plina de erori conceptuale, confuzii, prejudecati si lacune (dar care a fost promulgata de fostul presedinte Traian Basescu desi a fost avertizat sa nu o faca!):
1.UE/ CE nu a solicitat/ impus infiintarea ARACIP (ca in cazul ARACIS – prin conferintele ministrilor educatiei din statele membre, pana in 2003) – deci ARACIP NU TREBUIA SA EXISTE, ea fiind doar initiativa si ambitia autorilor OG 75-2005, atat pentru a putea controla ce se intampla in scolile noastre (mai ales private) cat si pentru … a da lectii (!!!) decidentilor si scolilor din UE/ CE…
2.ARACIP nu are echivalent in alte state membre ale UE/ CE intrucat asigurarea calitatii educatiei este necesara doar in universitati, conform ministrilor educatiei din E16.
3.Recomandarile conferintelor ministrilor educatiei din E16 au inclus preluarea unor standarde si modele de asigurare a calitatii aplicate de decenii in mediul de afaceri (PDCA, ISO 9000, EFQM, etc.) dar care la noi au fost respinse ab initio de autorii OG75-2005 pe considerentul ca mediul de afaceri este preocupat doar de vanzari, cifra de afaceri si profit, iar in educatie acestea nu …. conteaza! Fara comentarii!
4.”Modelul bazat pe Leviathan” introdus de autorii OG 75-2005 (din Stiintele politice ale sec.XIX !!!) ca model de asigurare a calitatii educatiei (!!) in Romania este depasit, irelevant, ineficace si inutil – situatie recunoscuta, dar abia dupa un deceniu, chiar de unii autori ai OG 75-2005 care au cerut, alaturi de multi altii, abrogarea L87-2006 de aprobare a OG 75-2005… Dar decidentii actuali din Parlament si Executiv habar nu au ce inseamna toate acestea si se bazeaza pe frecventele justificari FALSE ale sefilor din ARACIP si ARACIS conform carora “Asa vrea Comisia Europeana (CE)!!!!”
5.”Asigurarea calitatii” este doar o componenta a Managementului calitatii (si nu un slogan politicianist exotic, ignorat de utilizatori si destinat doar ..impresionarii auditoriului !!!) – care, la randul lui, nu poate fi obtinut de facto fara un Sistem de management al calitatii (SMC) conform standardelor internationale aferente. Atat Managementul calitatii si SMC cat si actiunile corective si preventive au fost complet ignorate de autorii OUG 75-2005, ceea ce se explica partial prin diletantismul lor…
6. In 16 ani de aplicare a OG 75-2005, ARACIP si ARACIS au generat doar un AMPLU SIMULACRU de asigurare a calitatii educatiei (uzurpand conceptul si declansand o monstruoasa, costisitoare dar inutila birocratie, pe baza vechiului principiu scump birocratilor din lumea intreaga “ORICE DOCUMENT ESTE O DOVADA/ PROBA A UNUI FAPT”! Dar sumele cheltuite de scoli si universitati pentru plata functionarilor ARACIP si ARACIS (aparent din bugetele scolilor si universitatilor, pentru …. calmarea unor spirite, dar de fapt din finantarile Ministerului Educatiei) nu au determinat generarea si cresterea INCREDERII in capacitatea lor de-a satisface cerintele beneficiarilor lor (angajatori, absolventi, studenti, elevi, parinti) – care initial nici nu au fost acceptati ca atare!!! – acesta fiind de fapt SCOPUL asigurarii calitatii educatiei. Oricine poate constata ca acesta nu a fost realizat…
Cu SIMULACRE, IGNORANTA, SUFICIENTA, AROGANTA – unde vom ajunge oare??
Solutia este deci chiar DESFIINTAREA ARACIP daca niciun decident actual din Parlament si Executiv nu este in stare sa aprecieze cat de nociva este OG 75-2005 pentru a o modifica RADICAL, cu abrogarea L87/2006!…”
Cu sperante, totusi, pentru o reala/ nesimulata asigurare a calitatii educatiei in Romania, cu sau fara programul Romania Educata,
prof.univ.dr.ing.Nicolae-George DRAGULANESCU