Ministerul Educației anunță într-un comunicat de presă că „este o variantă neasumată de Ministerul Educației sau de grupurile de lucru pentru elaborarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional” varianta planurilor cadru pentru învățământ liceal, din care logica și psihologia nu mai sunt studiate la uman și real, iar fizica, chimia, biologia și geografia nu ar mai apărea în trunchiul comun pentru elevii de la profilul real. Reacția Ministerului vine după ce mai multe voci din mediul academic au spus că eliminarea acestor materii nu ar fi în beneficiul elevilor.
- Mircea Miclea, fost ministru al Educației și fondatorul școlii cognitive în psihologia românească, a spus despre posibila eliminare a Psihologiei și Logicii de la liceu: Este o proiecție a minții celor care au decis planurile cadru – ilogică și lipsită de empatie, de sensibilitate pentru ceea ce este necesar pentru elevi.
- Daniel David, rector al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și profesor de psihologie clinică, a spus la Digi 24, că „a elimina aspectele fundamentale de fizică și chimie de la real e ca și când am vorbi despre cerc pătrat. Zona umană elimină cele două materii care contribuie la definirea ta ca om“.
Ministerul Educației reacționează la o zi după ce Edupedu.ro a publicat un proiect în lucru privind modificările planurilor cadru de la liceu, un draft cu numărul 12 din data de 25 aprilie 2023.
Principalele schimbări aduse sunt legate de eliminarea din trunchiul comun a materiilor logică și psihologie pentru elevii de la real și uman. Fizica, chimia, biologia și geografia nu ar mai apărea în trunchiul comun pentru elevii de la profilul real.
Ministerul Educației admite că și-a asumat revizuirea planurilor-cadru pentru învățământul liceal, dar nu își asumă varianta prezentată de Edupedu.ro.
“În ceea ce privește documentul prezentat „pe surse”, în spațiul public, drept propunerea instituției de planuri-cadru pentru nivelul liceal, menționăm că aceasta este o variantă neasumată de Ministerul Educației sau de grupurile de lucru pentru elaborarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional”, scrie în comunicatul de presă.
Mai mult, Ministerul Educației spune că “acum se lucrează la stabilirea unui calendar de desfășurare a activităților de modificare a planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional”.
Comunicatul de presă integral remis de Ministerul Educației:
“Referitor la informațiile apărute în spațiul public, ieri, 8 mai 2023, privind existența unor variante de planuri-cadru pentru învățământ liceal, facem următoarele precizări:
Ministerul Educației și-a asumat revizuirea planurilor-cadru pentru învățământul liceal. Orice demers de acest fel trebuie corelat cu prevederile proiectelor de legi ale educației, aflate, în prezent, în dezbatere parlamentară.
În ceea ce privește documentul prezentat „pe surse”, în spațiul public, drept propunerea instituției de planuri-cadru pentru nivelul liceal, menționăm că aceasta este o variantă neasumată de Ministerul Educației sau de grupurile de lucru pentru elaborarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional.
Precizăm că au existat, la nivelul experților din Ministerul Educației, discuții privind demersurile anterioare de revizuire și observațiile primite până acum de Ministerul Educației, înaintea demarării etapelor procedurale de modificare a planurilor-cadru.
Referitor la procesul necesar pentru revizuire, vă informăm că, în această perioadă, se fac demersuri pentru stabilirea unui calendar de desfășurare a activităților de modificare a planurilor-cadru pentru învățământul liceal și profesional. Primul pas în acest sens este analizarea componenței grupurilor de lucru și eventuala actualizare a acestora.
Odată parcurse toate etapele impuse de prevederile metodologice în ceea ce privește revizuirea planurilor-cadru, proiectele vor fi lansate în dezbatere publică.
Modificarea planurilor-cadru are impact în asupra întregului sistem educațional. Vă asigurăm de respectarea tuturor etapelor metodologice pe care un astfel de demers le implică și că, pe măsură ce pașii procedurali vor fi parcurși, aceștia vor fi comunicați de către Ministerul Educației”.
19 comments
Foarte bine sa mai reduca din materiile ramase si fara profesori si fara utilitate in viata. Si ma refer la chimie si apoi si la fizica si chiar biologie.
La chimie ce sa inteleaga un elev si sa foloseasca in viata cand el este intoxicat si terorizat cu probleme imputite si concepte groaie fara nici un folos in meseria ulterioara si in jobul ulterior??
Se pot face in fiecare judet 2-3 clase de pasionati de chimie sau fizica si cam atat, nu e nevoie ptr marea masa sa se chinuie cu imputeniile astea. Inca se face chimie in scoli si tot analfabeti ies elevii, deci cu sigiranta eliminarea ei nu face rau ci din contra lasa loc unor materii si continuturi utile in viata.
așa e. ce ne trebuie formula apei împuțite. sau ,doamne ferește să înțelegem substanțele folosite că aditivi alimentari.
Nici analizele fizico-chimice nu trebuie înțelese de marea masă. Felicitari
Formula apei o stie orice prost si fara sa faca 6 ani de chimie din a 7-a pana in a 12-a..
Degeaba faci 6 ani de chimie ca tot nu vei intelege aditivii alimentari.
Materia Chimie care se preda si cere la bacalaureat contine complet alte lucruri concepte si probleme.
Cine ești si ce pregătire ai sa faci astfel de afirmații ?
Multumesc!
Sunt din europa si am pregatire in toate domeniile.
Stiu toate materiile inclusiv stiintele alea ale industriei defuncte din romania pe care voi unii le tot regretati.
Fug toti elevii de liceu care au de ales proba e la bacalaureat la alegere dintre fizica chimie si bilogie la biologie tocmai de problemele imputite care sunt pe la chimie in materie si in subectele de bac. profesorii lafel, doar niste rebuturi respinse in alte joburi mai predau chimie si cativa pensionari.
Elevii sunt consteranti sa dea bacul la stiinte de ex biologie (evitand chimia sau fizica) desi multi vor apoi sa se duca in domeniul informaticii stiintelor sociale sau juridice sau economiei.
Culmea imbecilitatii!! Tu vrei sa te faci economist si statul te pune sa inveti biologie sau chimie. Adica te incurca.
probabil ca cineva binevoitor a scurs in afara planurile alea, si acum ministra se jura ca nu stie de unde au aparut, la ce sa te mai astepti daca tocmai un profesor de fizica scoate fizica din liceu cu romania lui educata. in toate tarile dezvoltate se pune accent pe stiinte, fara de care nu poti dezvolta nimic.
Clar. Ca erau pe surse. Vroia sa le aprobe pe sustache, ca hotii pe intuneric si sa puna lumea in fata faptului implinit. Dar au existat “scurgeri” si iata, incearca sa se disculpe.
Pai du-te si preda tu fizica, vezi daca ai sprijinul elevilor in acest demers, sau iesi cu ochiul spart de catre elevi ca-i terorizezi cu fizica aia cand ei vor informatica sau economie ca alea se cauta.
Un nebun arunc-o piatră în apă și zece înțelepți nu pot să o scoată. Dacă se modifică planurile cadru într-o manieră cel puțin asemănătoare cu ce a apărut, de încercare, pe surse, vor culege vânt și vor semăna (foarte, foarte repede) furtună.
“Nem tudom” spun habarnistii din Ministerul Educatiei de fiecare data cand o dau cu stangu-n dreptul!
Mai bine asa: “Nu ma implic, nu ma complic, nu ma explic”!!!
Timpul trece, leafa uriasa le merge…
Dar despre renuntarea la 1 ora de limba romana ,in favoarea limbii engleze ,cum vi se pare ??Mai suntem oare români ??Cum poti sa faci asa ceva cand geme tara de analfabeti functionali ???
stati toti pozitia ghiocelului. Asa v-a invatat pue….
Doar ca trebuie sa tina cont de faptul că nici economia nu apare în planurile-cadru.Nu stiu de ce nu s a sesizat nici un alt profesor de economie din țară.
Dupa mintea unora (care au votat in parlament) educatia financiară nu se leagă cu economia .
Păcat ca hotărăsc unii care nu au răsfoit un manual.
Nu văd niciun cadru universitar de matematică, fizică, chimie sau biologie care să-și exprime vreo părere despre noile planuri-cadru pentru liceu- profil real!
De ce trebuie sa fie obligatoriu cadru universitar? Orice om normal ar trebui sa stie ca e nevoie de studiul fizicii si al chimiei la profilul real si tehnlogic.
*Cei din preuniversitar știu aceasta dar de-a lungul anilor s-a observat că vocea lor nu este ascultată. Discuția ar fi f.lungă pe tema aceasta.
*Pentru că este în interesul universităților să aibă studenți bine pregătiți la disciplinele enumerate. Se vaită cei din universități că le vin studenți din ce în ce mai slab pregătiți și acesta ar fi motivul pentru care a scăzut nivelul calității învățământului preuniversitar.
Da , sunt de acord,din păcate nivelul de pregătire cu care ne intilnim la universități lasa de dorit ….
Hai nu mai spune tu cel mai destept.
Copchilul ala care vrea mecanic auto sigur are nevoie sa faca echilibre chimice in reactiile de esterificare si in sinteza acidului iohdidric, are nevoie sa calculeze rapoartele compusilor dintr-o instalatie de clorurare fotochimica a unui amestec de propena 1- butena si 2 butena in pozitia alilica la 300 grade celsius si sa calculeze si fractiile molare ale acestor componente ramase nereactionate, procentul volumetric de clor consumat si raportul atomilor de hidrogen substituiti din fiecare compus, dar si numarul de molecule reactionate impreuna cu raportul masic de atomi alilici din compusii introdusi in reactie si ramasi nereactionati.
Bai oamenilor, voi ati fost la vreo ora de chimie ??
Ati citit programa manualele subiectele de bacalaureat admiteri titularizari si altele? sau vorbiti din amintirile voastre aflate la zero kelvin??
Pai nici voi n-ati facut chimie, doar ati frecventat niste ore unde ati spart seminte si dormit, ca de aia ziceti ca sunt necesare aceste materii.
Vezi cum e sa ai de invatat toate astea si sa ai teme la toate astea, sa iti strice media si s ate oblige sa dai si bacul cand tu vrei sa te faci tocmai informatician sau economist sau chiar mecanic auto.