Ministerul Educației anunță că menține tezele. Sorin Cîmpeanu explică de ce sunt importante: Teza, ca orice evaluare, nu este o pedeapsă, ci ne ajută să înțelegem unde ne situăm cu adevărat, fără a ne minți pe noi înșine

7.787 de vizualizări
Sorin Cîmpeanu / Foto: Silviu Matei – Agerpres Foto
Ministerul Educației anunță că “menține tezele, ca formă de evaluare a nivelului de cunoștințe și competențe ale elevilor”. Într-un comunicat emis de Minister și semnat de ministrul Sorin Cîmpeanu, se arată că “școala, ca instituție, nu trebuie să asigure doar transmiterea de cunoștințe, ci și cultivarea unor valori (precum realismul și responsabilitatea) și a unor atitudini (precum rezistența la frustrare și reziliență, anduranță în fața limitărilor pe care le pot aduce anumite perioade, independent de voința elevilor, a părinților, a profesorilor sau a autorităților)”.

“Dacă am face o petiție pentru eliminarea impozitelor și amenzilor, s-ar putea să strângă aproape 20 milioane de semnături. Acest lucru ar însemna că trebuie eliminate impozitele și amenzile/înlocuite cu simple avertismente?”, spune ministrul Educației.

Cîmpeanu argumentează că “tezele susținute cu prezență fizică sunt ultimul bastion în calea scăderii relevanței notelor acordate de când s-a declanșat pandemia”. “Faptul că elevii nu au dat teze de trei semestre, adică au fost privaţi de o evaluare importantă, acea singură evaluare care reflectă în mod corect nivelul elevilor la final de semestru are repercusiuni grave asupra stabilirii nivelului cognitiv al elevului. De asemenea, lipsa acestei evaluări importante pune în dificultate şi pe profesor care nu va putea să îşi stabilească o strategie didactică ulterioară adecvată. Dacă nu ştii exact nivelul elevului la momentul T0, cum știi, mai departe, unde are nevoie elevul de mai multă intervenție? Generația de elevi care se află acum în clasa a VIII-a este profund afectată de faptul că nu a susținut nici evaluarea națională din clasa a VI-a, evaluare care avea de asemenea rolul de a monitoriza gradul de asimilare de către elevi a curriculumului și de stabilire a măsurilor remediale”, afirmă Sorin Cîmpeanu.

Reacția ministrului Educației vine după ce o campanie declic împotriva tezelor pe parcursul acestui an a strâns aproape 280.000 de semnături până marți seara. În campania respectivă, cu titlul “Nu vrem teze anul acesta!”, se cere ministerului “înlocuirea tezelor semestriale cu teste sumative cu subiect unic la nivel național, fără trecere în catalog, urmate de feedback din partea profesorilor. Inconsistența în pregătirea elevilor ca urmare a vacanței de două săptămâni destabilizează programul achiziției de cunoștințe”.

Comunicatul integral al Ministerului Educației:

“Ministerul Educației menține tezele, ca formă de evaluare a nivelului de cunoștințe și competențe ale elevilor

Școala, ca instituție, nu trebuie să asigure doar transmiterea de cunoștințe, ci și cultivarea unor valori (precum realismul și responsabilitatea) și a unor atitudini (precum rezistența  la frustrare și reziliență, anduranță în fața limitărilor pe care le pot aduce anumite perioade, independent de voința elevilor, a părinților, a profesorilor sau a autorităților). Școala te pregătește pentru viața reală.

În sistemele performante de învățământ sunt evaluări săptămânale, evaluări lunare, evaluări semestriale (teze) și evaluări anuale. Contextul pandemiei ne obligă să fim mai responsabili și reperele de bune practici din sistemele performante de învățământ sunt relevante.

  • Dacă am face o petiție pentru eliminarea impozitelor și amenzilor, s-ar putea să strângă aproape 20 milioane de semnături. Acest lucru ar însemna că trebuie eliminate impozitele și amenzile/înlocuite cu simple avertismente?

Dreptul la educație este un drept reglementat la nivel constituțional, nefiind opțional. Acest lucru este reflectat și în articolul 16 din Legea educației naționale nr. 1/2011 cu modificările și completările ulterioare, care prevede că învățământul este obligatoriu.

Importanța evaluărilor în educația elevilor. Tezele susținute cu prezență fizică sunt ultimul bastion în calea scăderii relevanței notelor acordate de când s-a declanșat pandemia.

Teza este o evaluare sumativă care se face la finalul fiecărui semestru, fiind relevantă prin raportare la conținutul programei școlare parcurse într-un semestru.

Toate tipurile de evaluări au drept scop stabilirea nivelului la care se află elevul la un moment dat, precum și modalitățile de intervenție acolo unde se constată regres școlar și, de asemenea, sunt mijloace în stabilirea progresului elevului. Totodată, evaluările reprezintă și un instrument prin care profesorul își poate ajusta actul didactic. Evaluarea elevilor nu doar măsoară nivelul de învățare al acestora dar îl și susține. O evaluare eficientă pune la dispoziția elevilor, a cadrelor didactice și a responsabililor de politici educaționale informații referitoare la nivelul de cunoștințe și competențe ale elevilor, contribuind la identificarea aspectelor ce necesită îmbunătățiri la nivelul strategiilor de predare – învățare și la nivelul politicilor educaționale.

Legea educației definește unitatea de rezultate ale învăţării ca fiind partea unei calificări care cuprinde un set coerent de cunoştinţe, deprinderi şi competenţe generale, care pot fi evaluate şi validate. Validarea rezultatelor învăţării reprezintă procesul prin care se confirmă că rezultatele învăţării dobândite de o persoană, evaluate şi certificate, corespund cerinţelor specifice pentru o unitate sau o calificare.

Evaluările trebuie să fie etapizate pornind de la evaluarea inițială, care stabilește nivelul cognitiv al elevului și care se face la fiecare nou început, de ciclu de învățământ, an, semestru pentru ca profesorul să poată stabili o anumită strategie în actul didactic.

  • Dacă nu ai periodic rezultatul unor evaluări corecte, cum știi să faci alegeri pentru viitor?

Evaluarea formativă este un proces continuu prin care profesorul constată gradul de înțelegere al elevului prin feedback-ul pe care îl primește. Evaluarea sumativă se realizează la finalul unei unități de învățare. Fiecare unitate de învățare are mai multe conținuturi pentru care se alocă un anumit număr de ore, într-un interval de una pana la mai multe săptămâni.

Specificul claselor de elevi este diferit, ritmul de învățare/predare este diferit, prin urmare, cât de relevante ar putea fi aceste evaluări sumative organizate doar la nivel național?

  • Nu înțelegem cum stabilirea și respectarea unor etape clare, graduale în procesul de predare – învățare-evaluare pot fi interpretate ca fiind generatoare de “confuzie și panică”.

Apreciem că orice elev trebuie să-și cunoască nivelul real de cunoștințe și deprinderi dobândite. Evaluarea sumativă cu subiecte unice, are dezavantajul că nu poate fi organizată decât la o anumită dată, iar în contextul în care avem decizia descentralizată la școli, la data la care se susține această evaluare, în funcție de situația epidemiologică specifică, teza cu subiecte elaborate la nivelul școlii este soluția cea mai potrivită.

  • Ministerul Educației a luat măsuri de adaptare, luând în considerare efectele școlii online

Am luat în considerare efectele școlii online, în contextul în care școlile au desfășurat activitate atât cu prezență fizică cât și în sistem online, drept urmare Ministerul Educației a redus la 2 note numărul minim necesar pentru încheierea situației semestriale (adică 2 note, cu o pondere de 75%, la disciplinele la care se susțin tezele). Teza completează a 3-a notă, cu ponderea cea mai mică, 25% față de 37,5% ponderea fiecăreia din cele 2 note care pot fi date și în online.

  • Teza, ca orice evaluare, nu este o pedeapsă, ci ne ajută să înțelegem unde ne situăm cu adevărat, fără a ne minți pe noi înșine

Procesul instructiv-educativ a fost gândit, inclusiv în ceea ce priveşte evaluările, pe etape. Fiecare dintre aceste etape urmăreşte atingerea potenţialului maxim al fiecărui elev, iar acest lucru nu se poate realiza arzând etape. Competenţele specifice, derivate din competenţele generale, se formează pe parcursul întregului an de învăţământ. Prin urmare, în scopul realizării competenţelor, activităţile de învăţare constituie modalităţi de organizare a activităţii didactice. Evaluarea este o componentă indispensabilă a procesului de învăţământ. În contextul unui demers didactic centrat pe competenţe, evaluarea continuă, formativă ocupă un rol primordial. Se pot folosi atât forme şi instrumente clasice de evaluare, cât şi complementare (observarea sistematică a activităţii şi a comportamentului elevului, autoevaluarea etc). Un învăţământ de calitate se poate face tinând cont de anumite rigori și stabilind repere clare.

  • Ministerul Educației susține interesul superior al elevilor, fără discriminare, susține o educație prin care elevii să dobândească competențele necesare și valorile adecvate  pentru a forma societatea de mâine.

Faptul că elevii nu au dat teze de trei semestre, adică au fost privaţi de o evaluare importantă, acea singură  evaluare care reflectă  în mod corect nivelul elevilor la final de semestru are repercursiuni grave asupra stabilirii nivelului cognitiv al elevului. De asemenea, lipsa acestei evaluări importante, pune în dificultate şi pe profesor care nu va putea să îşi stabilească o strategie didactică ulterioară adecvată. Dacă nu ştii exact nivelul elevului la momentul T0, cum știi, mai departe, unde are nevoie elevul de mai multă intervenţie?

Generația de elevi care se află acum în clasa a VIII-a este profund afectată de faptul că nu a susținut nici evaluarea națională din clasa a VI-a, evaluare care avea de asemenea rolul de a monitoriza gradul de asimilare de către elevi a curriculumului și de stabilire a măsurilor remediale.

În concluzie, din considerente de ordin educațional, având bază argumente fundamentate pe studii ale specialiștilor în științele educației, Ministerul Educației menține tezele, ca formă de evaluare a nivelului de cunoștințe și competențe ale elevilor.

Sorin Mihai Cîmpeanu

Ministrul Educației

Citește și:
“Există o dorință foarte periculoasă de micșorare a duratei de cursuri, a numărului de ore, a tot ceea ce înseamnă școală” – ministrul Cîmpeanu, pe seama unei petiții cu număr mare de semnături, pentru renunțarea la teze
ULTIMA ORĂ Ce teze susțin elevii la gimnaziu și liceu, din 6 decembrie 2021: Vezi lista completă a lucrărilor de evaluare semestrială pentru liceu, profesional și clasele a VII-a și a VIII-a

22 comments
  1. Ati distrus invatamantul nenorocitilor!.
    Ce idioti ieseu pana acum de pe bancile scolii, ce or sa iasa de acum inainte , greu de imaginat!

  2. Petiția spune, deci, că sunt bune testele, sau tezele, cum s-or numi ele, dar să nu se treacă nota în catalog, să fie doar așa, o cale prin care să vadă și ministerul cât știu de puțin copiii din cauza online-ului și să dea subiecte mai simple la examenele naționale. Ce dacă sunt mai slab pregătiți, tot note mari trebuie să ia. Dacă anul trecut au avut niște medii generale astronomice, fără legătură cu realitatea ( petiția asta o demonstrează), de ce să nu o ținem tot așa?

  3. Daca tezele sunt “irelevante”, “fara sens”, si nu reflecta “nimic”, atunci nu vad nicio problema pentru un elev serios in a sustine o teza de doua ore. In fond tezele sunt simulari de examen si reflecta aprofundarea materiei. La unele profile chiar sunt utile si pentru un job in domeniu (la mate-info, de exemplu, daca se merge pe C/C++). Cu siguranta ca multe discipline au ramas in urma cu dezvoltarea cunoasterii si trebuiesc revizuite dar nu simplificate. Daca tinem seama doar de ce vor elevii, in curand o sa dam examenul de BAC la Scoala Auto. In China un elev invata peste 12 ore pe zi si nu se plange nimeni, sunt in top la orice domeniu.

    1. Copiii nu vor sa dea examenele la scoala de șoferi dar dumneavoastra puteti merge sa predati acolo. Puteti merge sa predați si in China. Pare ca aveti nostalgia regimului.

  4. Domnul ministru nu are habar ce inseamna invatamant!
    Sa plece!Nu inteleg cum de cei din subordine tac si ii suporta ordinele!
    Bataie de joc!
    Va amintesc ca au ramas inonline fix cei care nu aveau net acum 3saptamani si au ajuns in scoli cei din orasele aglomerate,cei 35 in clasa!
    Cat il mai lasati pe acest ministru sa decida soarta copiilor nostri?

  5. Domnul ministru, se pare ca nu a citit petitia (s-a rezumat doar la titlu, probabil). Pentru edificare imi voi permite sa aduc aici textul petitiei, prin care se solicita: ‘’ înlocuirea tezelor semestriale cu teste sumative cu subiect unic la nivel național, fără trecere în catalog, urmate de feedback din partea profesorilor. Inconsistența în pregătirea elevilor ca urmare a vacanței de două săptămâni destabilizează programul achiziției de cunoștințe. Elevii nu doar că au fost supuși unei pregătiri precare din cauza contextului pandemic anul acesta, dar au parcurs aproape 2 ani de pregătire online. Pe parcursul anului școlar 2021 s-a demonstrat prin înlocuirea tezelor cu testările sumative că finalitatea acestora în formula inițială nu exista. Așadar, realizarea unei radiografii a sistemului educațional este necesară, fără a pedepsi elevii din cauza lacunelor cauzate de sistemul online.’’
    Cunoasteti, concret, din proprie experienta, ceea ce se intampla cu adevarat in invatamantul din Romania, in ultimii doi ani?
    Aveti idee cate ore s-au facut, efectiv, de la inceputul semestrului pana in prezent? Stiti ce inseamna o ora online (respectiv 40 minute/sesiune), daca profesorul participa la ore, pe fondul unei perioade cu extrem de multe cazuri/decese din cauza Covid (implicit din randul elevilor, al profesorilor sau al rudelor/apropiatilor acestora)? Aceasta TEZA este doar o nota, prin care profesorul si-a facut ‘’datoria’’ fata de Minister (in special) si isi justifica salariul, nimic mai mult. Tezele sunt date la nivel de institutie de invatamant, in functie de ceea ce profesorul a reusit cat de cat sa parcurga (sau le-a indicat elevilor sa o faca prin studiu individual – ca tema, eventual). Spre deosebire de teze, TESTELE SUMATIVE CU SUBIECT UNIC la nivel national, propuse de petitia in cauza, sunt cele care pot arata Ministerului Invatamanutului, domnului ministru, care este realitatea din scoala romaneasca, care ne este nivelul (la mometul acesta), care ar putea fi asteptarile la urmatoarele examene (implicit elaborarea subiectelor pentru acestea, in concordanta cu realitatea). Ministerul Invatamantului trebuie sa de adapteze si updateze vremurilor, asa cum am facut-o fiecare (elevi, parinti, profesori)!

    1. Petiția spune, deci, că sunt bune testele, sau tezele, cum s-or numi ele, dar să nu se treacă nota în catalog, să fie doar așa, o cale prin care să vadă și ministerul cât știu de puțin copiii din cauza online-ului și să dea subiecte mai simple la examenele naționale. Ce dacă sunt mai slab pregătiți, tot note mari trebuie să ia. Dacă anul trecut au avut niște medii generale astronomice, fără legătură cu realitatea ( petiția asta o demonstrează), de ce să nu o ținem tot așa?

    2. D-na Năstase aveti perfecta dreptate. Nu știu când vom vedea evoluție în sistemul de învățământ, cred ca niciodată.

  6. cîmpeanu este un incompetent, are idei fixe si de secolul trecut, de mult timp tezele nu mai au nici o relevanță. În mod normal ministerul și centrul ala de evaluare (care nu face mai nimic) trebuiau să gandească un sistem de teste standardizate aplicabile la fiecare materie și nivel de clasă care să fie date o dată sau de 2 ori pe semestru. În felul acesta s-ar fi asigurat o evaluare corectă și unitară a elevilor si ai fi avut o imagine a situației…așa fiecare profesor pe tarlaua lui face ce vrea…de aia s-a si ajung la numărul f mare de note mari fără nici o acoperire în cunoștințe/competențe…adică scoatem proști cu diplomă

  7. Adevarata ingrijorare a ministrului este acordarea de prea multe burse elevilor, nicidecum nivelul lor de pregatire. Daca era asa, ok, dadeau teze, fara sa fie nota trecuta in catalog, tinand cont de situatia ultimilor ani, si profesorul se apleca mai mult asupra elevilor cu rezultate slabe, care se pot datora, in mare parte, acestui haos educational. Pe cine incearca sa pacaleasca cu interesul pt educatie? Singurul interes este furtul, atat, nimic mai mult. Iar acest ministrul joaca rolul unui dictator si se pare ca ii place mult din moment ce refuza sa asculte vocea elevilor, profesorilor, parintilor.

  8. Sunt perfect de acord cu tezele. Generațiile care în prezent au între 18 și 35 de ani care au copii în școli nu știu decât să se plângă și să-și plângă de milă. Lăsați prof să-și facă treaba, nu vă mai dați cu părerea dacă nu aveți competențe în acest domeniu. Din 2010 în facultățile de la noi examenele se dau cu cursurile pe bancă, se copiază pe rupte, toți proștii termină facultatea. De ce pe timpul lui Ceaușescu, se făcea carte iar acuma școla a devenit un loc unde se cerșesc note?

    1. Sigur, sunteti perfect de acord pentru ca nu stiti ce e inauntru, in interiorul sistemului. De unde deduc si ca nu aveti copii in scoala… De-asta aveti naivitatea sa va imaginati ca dând teze, va creşte şi performanta sau calitatea, cumva. E de inteles. Dar dl ministru nu vine din afara, stie bine situatia, si, totusi, insista sa-i puna moţ şi mai bagă şi fericiţilor săraci cu duhu’ idei creţe în cap!

      1. Se impune cat mai repede impartirea din nou pe trimestre, fiecare incheiat cu teze. Este probata, este eficienta, are rezultate, motiveaza, responsabilizeaza. Impartirea pe trimestre rupe putin ritmul exact cand e nevoie si elevii si profesorii iau un respiro. Acel respiro este unul asteptat si motiveaza, nu blazeaza. De cand sunt semestre cu numar mare de note sunt un profesor obosit, care alearga efectiv prin materie. Nu am timp suficient de consolidare si evaluare corespunzatoare. Mi-as dori sa fac multe, dar cum as putea cand in 14 saptamani trebuie sa fac sprint prin materie si sa pun 6 note elevului? Un elev demotivat. Trebuie sa dispara: evaluarile 2-6, structura semestriala, obligativitatea notarii de tip disciplina+1, minimalizarea tezei, vacanta de la primar, Scoala Altfel, elemente care opresc atat ritmul cat si motivatia invatarii. Pledez pentru steuctura de tip vechi cu trimestre si teze asociate, cu vacanta de iarna de 3 saptamani si doua de primavara si pentru scoala cu inceput si final fix la data de 15 (septembrie-iunie). Da, o sa ma numiti comunist sau alte invective. Dar sunt de parere ca in viata nu schimbi ceva ce functioneaza cu ceva ce esueaza si ramai cantonat in esec. Vezi ca nu merge, nu continui doar de dragul schimbarii. Din pacate tara asta asa e si in politica: mereu voteaza schimbarea, desi ea nu a adus niciodata ceva bun. Cred ca sta in gena romanului sa vrea altceva doar de dragul noutatii.

  9. Sa ii transmita cineva ministrului ca:
    1. renuntarea la teze e temporara, intr-un anumit context, creat tot de el… si sa ne scuteasca de comparatii de genul mere cu pere…
    2. tezele se dau din materia parcursa deja… ai luat nota mica… se considera ca ti s-au creat conditiile si n-ai invatat… nu mai vine nimeni sa-ti predea materia inca o data… poate doar un parinte eventual…

  10. Eu v am spus ca omul trage concluzii dupa ureche si înțelege ce vrea.Inseamna ca are o minte de da in gropi cu ea.Un pacalici al educației,nu ministru.

  11. >> cultivarea unor valori (precum realismul și responsabilitatea)
    Individul asta nu pare a fi trecut prin scoala, nu e nici realist, nici responsabil.

    Comunicatul e o gargara aroganta de 2 lei copiata din cartile de pedagogie romanesti. Scoala in ansamblul ei a ajuns o pedeapsa. Oamenii pleca din tara din cauza sistemului de invatamant, a celui sanitar si a imbecilitatii politicienilor.
    De 30 de ani invatamantul e condus de incompetenti ca individul asta.

  12. Daca nu am mai primii salariul nu va mai platii nimeni nicio taxa. Daca cineva pune pauza fortat la scoala de ce i se pare imposibil sa nu se mai dea teze?

    Cimpeanu incearca tot timpul sa fie contra la orice dar nu isi da seama ca in curand va ramane singur. Problema este ca in Romania de 2 luni pandemia a atins cifre greu de crezut acum un an, tinand cont ca avem si vaccin, iar multi au trecut prin boala in cele 3 valuri.

  13. Nu, dl. ministru… astea sunt texte! ultimul bastion e sa putem construi ceva, totusi, in copiii acestia buimaciti de “hai la scoala!”, “stai acasa!”, de scoala online pentru care nu s-a pregatit, mai nimic dupa 2 ani jumate de pandemie: nu este aparatura rezonabila, profesorii lucreaza de pe aparatura personala, fac hotspot de pe telefonul mobil personal sa se poata conecta la ora la timp, ne-ati innebunit cu jumatati de clasa in fizic, jumatati in online… si mai vreti si teze, dupa o luna de scoala, dar intinse pana la sfantu-asteapta, cand ii vom aduna pe toti copiii sa dea teza in format fizic! de la cine le vreti? de la profesorii care predau oricum discipline pentru examene! ca nu ii innebuniti destul cu schimbari repetate, cu lipsa de programe de examen – e noiembrie si inca nu ati publicat programele de evaluare, dar vreti teze ca sa “cresteti calitatea invatamantului”! ce relevanta au tezele astea in competentele lor, cand la restul materiilor au doar note mari, desi nu stiu mai nimic?! Nu… nu de-asta vreti tezele, ci ca sa mai scadeti putin numarul celor care pretind burse… eventual! Tezele nu ridica cu nimic calitatea unui proces de invatare, daca el nu e stabil si constant si eficient, iar in multe locuri e sublim, dar lipseste cu desavarsire! Asa vor fi si tezele acolo… sublime, dar irelevante!

    1. Exact asa stau lucrurile, Codruța!
      Profesorii stiu bine ce scoala “in format fizic” se face (este online in clase goale sau cel mult hibrid).. O bataie de joc a la Câmpeanu.
      Si a atins apogeul bataii de joc, dand doua săptămâni de vacanță fortata, ca sa ia apoi cu sadism din vacanta de iarna a elevilor si sa le compromită profesorilor Sărbătorile de Iarna, corectand teze de Craciun si de Revelion, ca sa vina cu sarmaua in gât si cu tezele in dinti, precum cainii slugarnici, pe 3 ianuarie.
      Demisia nu si-o va da niciodată acest distrugător de psihic uman.
      Demis nu va fi, pentru ca ii prosteste pe toti cei din guvern cu “dragostea” lui diabolica pentru ” binele” elevilor.
      Pana nu va baga in balamuc cat mai multi profesori si in spital cat mai multi elevi, nu se va lăsa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

UBB Cluj și Universitatea București au regresat serios în Top Shanghai față de anul trecut. Singurele universități românești sunt la coada clasamentului dominat de instituții academice din SUA și Marea Britanie

Universitatea Babeș – Bolyai din Cluj (locurile 701 – 800) și Universitatea București (locurile 901 – 1000) sunt singurele două instituții de învățământ superior din România prinse în Topul Shanghai…
Vezi articolul

INTERVIU Mircea Bertea: Școala românească trebuie eliberată de presiunea examenelor și clasificărilor, de competiție și discriminare / Învățământul pedagogic preferă cultura construcției și a colaborării

Provocările și perspectivele învățământului pedagogic preuniversitar din România au fost discutate, la Cluj-Napoca, cu toți directorii de licee pedagogice din țară, cu reprezentanți ai Ministerului Educației și specialiști din mediul…
Vezi articolul

Povestea Dariei Porumbel, eleva de clasa a IV-a care are propria expoziție de grafică și pictură, deși la Colegiul de Arte din Pitești nu există secție de desen în primar: Mă inspir din mica grădină a bunicii și din visele mele

Daria Porumbel este clasa a IV-a la Colegiul Național de Arte „Dinu Lipatti” din Pitești și de la începutul lunii are propria expoziție de grafică și pictură, la Biblioteca Dinicu…
Vezi articolul

Răzgândire prezidențială în privința BAC-ului unitar. Consilierul Ligia Deca: “Subiectele pot arăta altfel în funcție de profil” / Modul în care vor fi puse în aplicare examenele de admitere la liceu va spune “dacă propunerea noastră este bună sau nu”

Bacalaureatul unitar propus de proiectul “România Educată” ar putea include subiecte “care pot arăta altfel în funcție de profil”, atât timp cât se testează competențe. Colegiile terțiare non-universitare “reprezintă etapa…
Vezi articolul