Ministerul Educației anunță că Guvernul va finanța toate cele 29 de campusuri de învățământ dual declarate eligibile / LISTA consorțiilor regionale

2.090 de vizualizări
Foto: © Wavebreakmedia Ltd | Dreamstime.com
Guvernul României a aprobat, prin Memorandum, creșterea alocării bugetare cu peste 250 de milioane de euro pentru apelul de proiecte privind dezvoltarea consorțiilor regionale și a campusurilor profesionale integrate. Astfel, vor fi finanțate 29 de campusuri de învățământ dual în toate cele 8 regiuni de dezvoltare, conform unui comunicat de presă al Ministerului Educației

Deși banii din PNRR sunt pentru 10 de consorții regionale, Guvernul și Ministerul Educației au decis să găsească finanțare pentru 29 de proiecte declarate eligibile, a anunțat Ligia Deca pe 22 iunie 2023

Obiectivul este ca „în anul 2025-2026, până la 40% dintre elevi să fie înscriși pe o rută duală”, spunea ministrul Educației.

În prezent, sunt finanțate 16 consorții regionale pentru învățământ dual. Ținta Ministerului e ca tot ce înseamnă învățământ tehnologic să se desfășoare în sistem dual până în 2029, adică mai mult de jumătate dintre copiii de liceu din România, a declarat secretarul de stat Sorin Ion, în noiembrie 2023

Alocarea financiara totală a apelului de proiecte este de 338 mil. euro, valoare eligibilă din PNRR, fără TVA. Valoarea maximă a unui proiect aferent unui consorțiu este de 21,12 milioane euro.

LISTA celor 29 de proiecte declarate eligibile pentru finanțare în iunie 2023

Specializările la nivelul proiectelor eligibile pentru finanțare, anunțate de Ministerul Educației: mecanică, electronică, telecomunicații, industrie alimentară, industrie hotelieră, tehnică medicală, informatică sau industria de apărare etc.

Din cadrul parteneriatelor privind dezvoltarea campusurilor de învățământ dual fac parte:

  • unități de învățământ preuniversitar
  • unități administrativ-teritoriale
  • instituții de învățământ superior
  • operatori economici care asigură pregătirea practică a elevilor și studenților, conform comunicatului.

Reamintim că, pentru prima dată, în România, se vor implementa inclusiv programe la nivel superior (licență, master, doctorat profesional), respectiv ISCED 6-8.

Totodată, prin Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, este prevăzută generalizarea învățământului profesional-dual preuniversitar începând cu anul școlar 2029 – 2030, potrivit Ministerului Educației.

Informații de context despre învățământul dual

Ce este învățământul preuniversitar tehnologic în sistem dual, conform Legii învățământului preuniversitar 

„Învățământul preuniversitar tehnologic în sistem dual este o formă de organizare a învățământului liceal și postliceal tehnologic în unități de învățământ de stat și/sau particulare pentru învățământul liceal, în școli postliceale cu personalitate juridică ori în colegii terțiare nonuniversitare care funcționează în cadrul instituțiilor de învățământ superior, învățământ care se desfășoară pe bază de contract. 

Învățământul liceal tehnologic în sistem dual are următoarele caracteristici: 

  1. este organizat, într-un cadru unitar, de unitățile de învățământ sau la solicitarea operatorilor economici, a structurilor asociative interesate, respectiv camere de comerț, asociații patronale de ramură, de bresle sau asociații meșteșugărești, clustere, în calitate de potențiali angajatori și parteneri de practică; 
  2. asigură o rută alternativă de educație și formare profesională, organizată pe bază de parteneriat și conform unor contracte individuale de pregătire practică, încheiate cu operatorii economici care își asumă ca responsabilitate principală pregătirea practică a elevilor; 
  3. operatorii economici care asigură pregătirea practică a elevilor pot acorda o bursă, cel puțin la nivelul celei provenite din fonduri publice pentru învățământul liceal tehnologic, și pot finanța alte cheltuieli pentru formarea de calitate a elevilor; 
  4. unitățile administrativ-teritoriale pot sprijini învățământul liceal tehnologic dual prin finanțarea unor cheltuieli de natura investițiilor, cheltuieli materiale, burse și stimulente pentru elevi și personalul din învățământ implicat, cheltuieli privind mobilitățile și cheltuieli pentru formarea profesională.
Centrul Național de Învățământ Tehnologic și Tehnologic Dual se va ocupa de implementarea prevederilor din lege legate de învățământul dual

„Se înființează Centrul Național de Învățământ Tehnologic și Tehnologic Dual, ca organ de specialitate în subordinea Ministerului Educației, instituție publică cu personalitate juridică, prin reorganizarea Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, finanțat din venituri proprii și subvenții acordate de la bugetul de stat, conform Art. 124.

CNITTD are ca scop dezvoltarea învățământului liceal tehnologic, postliceal și tehnologic-dual, în concordanță cu nevoile de dezvoltare socioeconomică locală, regională și națională identificate în documente strategice. Organizarea și funcționarea CNITTD, precum și preluarea personalului se aprobă prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației, potrivit Art. 125.

Organizarea, funcționarea și accesul în învățământul liceal tehnologic dual, durata și conținutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, modul de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării sunt reglementate prin metodologii specifice, propuse de CNITTD, aprobate prin ordin al ministrului educației, în urma consultării reprezentanților operatorilor economici și a altor structuri reprezentative ale mediului economic interesate”, conform Art. 35.

Cum va fi finanțat învățământul dual: Costul standard per elev se suplimentează cu 25%, începând din anul școlar 2024-2025

Finanțarea de bază în învățământul preuniversitar se face în baza și în limitele costului standard per elev/preșcolar/antepreșcolar. Acesta se determină pentru fiecare nivel de învățământ, filieră și profil, conform legii învățământului preuniversitar. 

Costul standard se suplimentează cu 25% pentru unitățile de învățământ care fac parte din consorții școlare sau consorții de învățământ dual, constituite din unități de învățământ din mediul urban și rural

Determinarea costului standard per antepreșcolar/ preșcolar/elev se face de către Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar, în condițiile prezentei legi și conform normelor metodologice elaborate de Ministerul Educației și aprobate prin hotărâre a Guvernului, aplicabile începând din anul școlar 2024-2025.”

Menționăm că învățământul superior dual se organizează începând cu anul universitar 2024 – 2025, după autorizarea de funcționare provizorie acordată de ARACIS, conform Legii învățământului superior.

Ce este un Consorțiu regional pentru învățământ dual, potrivit metodologiei privind constituirea consorțiilor pentru învățământ dual
  • o structură partenerială fără personalitate juridică, cu denumire proprie, constituită în baza unui contract de parteneriat, cu respectarea criteriilor prevăzute în metodologia privind constituirea consorțiilor pentru învățământ dual,
  • o formă de asociere fără scop patrimonial, cu rolul de a contribui la dezvoltarea învățământului dual, cu rute complete, pentru calificări cerute pe piața muncii și are denumire proprie stabilită, de părți, prin Contractul de parteneriat,
  • un centru de expertiză pentru implementarea reformelor naționale din domeniul educației și formării profesionale prin învățământul dual.

Specificul regional al Consorțiului este asigurat prin respectarea obiectivelor de bază ale politicii de dezvoltare regională pe teritoriul României, la nivelul celor opt regiuni de dezvoltare stabilite în conformitate cu prevederile art. 5 din Legea nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările și completările ulterioare.

Ce este campusul profesional

Prin Consorții se pot dezvolta campusuri profesionale integrate, în care se desfășoară învățământul preuniversitar dual și învățământul universitar dual și care reprezintă parte a infrastructurii școlare, infrastructurii universitare, pentru procesul de învățământ.

Campusul profesional integrat trebuie să fie construit și organizat ca fiind un complex educațional, cuprinzând construcții și dotări pentru desfășurarea de activități precum învățământ, cercetare, cazare, spații de recreere și lectură, astfel încât să fie asigurate toate facilitățile necesare cu privire la acces, participare, funcționalitate, siguranță a elevilor și studenților, potrivit aceleiași metodologii. 

Foto: © Wavebreakmedia Ltd | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Ținta Ministerului Educației: Tot ce înseamnă învățământ tehnologic să se desfășoare în sistem dual până în 2029, adică mai mult de jumătate dintre copiii de liceu din România, spune secretarul de stat Sorin Ion
Deși banii din PNRR sunt pentru 10 de consorții regionale, Guvernul și Ministerul Educației au decis să găsească finanțare pentru 29 de proiecte declarate eligibile, a anunțat Ligia Deca. Obiectivul este ca „în anul 2025-2026, până la 40% dintre elevi să fie înscriși pe o rută duală”
Lista inițială a celor 29 de proiecte evaluate calitativ de Ministerul Educației pentru dezvoltarea consorțiilor regionale de învățământ dual

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Un profesor suplinitor necalificat, care dădea meditaţii la domiciliu, la engleză și matematică, în Calărași, arestat pentru pornografie infantilă şi corupere sexuală a minorilor după ce ar fi agresat două eleve de 13 ani, anunță DIICOT

Un bărbat de 51 de ani din municipiul Călăraşi, care dădea meditaţii la domiciliu unor elevi, a fost arestat preventiv pentru pornografie infantilă şi corupere sexuală a minorilor, scrie Agerpres.…
Vezi articolul

Centre de consiliere psihologică pe lângă CMBRAE, unde copilul să meargă temporar, dacă manifestă constant un comportament violent, propune profesorul Dorin Stoican, directorul Școlii 162 din București: Părinții și elevii vor conștientiza că se întâmplă ceva. Acum n-avem nimic

„Dacă un elev deranjează constant orele de curs, să fie scos de la oră și nu lăsat de izbeliște, ci împreună cu consilierul școlar, un alt cadru didactic. Pentru elevii…
Vezi articolul