UPDATE Universitățile vor putea organiza activități și în format online cu studenții începând de anul universitar viitor, în conformitate cu o nouă Ordonanță de Urgență care va modifica Legea educației, potrivit surselor Edupedu.ro.
Ministerul Educației a transmis, vineri, o notă prin care a anunțat universitățile că va emite o Ordonanță de Urgență care va modifica Legea educației astfel încât instituțiile de învățământ superior să poată organiza și predarea online, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. „În contextul clarificărilor aduse de Curtea de Conturi, Ministerul Educației a decis emiterea unei Ordonanțe de Urgență prin care să fie susținută digitalizarea în învățământul superior, prin includerea în definiția formei de învățământ cu frecvență a unor activități online dezvoltate prin utilizarea de resurse electronice, informatice și de comunicații specifice. Aceste activități vor fi prevăzute în standardele specifice de calitate ARACIS, elaborate diferențiat pentru formele de organizare a învățământului superior în funcție de specificul domeniului de studii și de ciclul de studii (licență/master/doctorat)”, se arată în document.
Adresa ministerului vine după ce, pentru acest an universitar, majoritatea universităților au anunțat revenirea fizică la cursuri a profesorilor și studenților.
Mai jos, textul integral al documentului:
„Având în vedere adresa nr. 27411/17.03.2022 a Curții de Conturi a României (CCR) cu privire la activitățile didactice desfășurate în cadrul instituțiilor de învățământ superior după încetarea stării de alertă, aducem următoarele clarificări transmise de către CCR: „în ceea ce privește finanțarea, în condițiile în care aceste acte normative nu prevăd o altă procedură, rezultă că nu sunt derogări de la dispozițiile Cap. XII din Legea nr.1/2011.
În același timp, considerăm că o atenție deosebită trebuie acordată și prevederilor art. 141 și art. 200 din legea nr.1/2011, care reglementează regimul contractului de studiu, modificarea acestuia pe parcursul anului universitar fiind interzisă expres.
În concluzie, opinăm că, în măsura în care se apreciază că există neclarități în ceea ce privește formatul în care se poate desfășura procesul de predare – evaluare în cadrul formei de învățământ cu frecvență până la sfârșitul anului universitar 2021-2022, precum și modalitatea de finanțare în cazul realizării procesului de predare – evaluare online, Ministerul Educației, în calitate de autoritate de reglementare în domeniu, poate promova un proiect de act normativ cu forță juridică de lege care să lămurească toate aceste aspecte.”
În contextul clarificărilor aduse de Curtea de Conturi, Ministerul Educației a decis emiterea unei Ordonanțe de Urgență prin care să fie susținută digitalizarea în învățământul superior, prin includerea în definiția formei de învățământ cu frecvență a unor activități online dezvoltate prin utilizarea de resurse electronice, informatice și de comunicații specifice. Aceste activități vor fi prevăzute în standardele specifice de calitate ARACIS, elaborate diferențiat pentru formele de organizare a învățământului superior în funcție de specificul domeniului de studii și de ciclul de studii (licență/master/doctorat).
Astfel, până la adoptarea și publicarea în Monitorul oficial al României a acestui act normativ, urmat de completarea standardelor specifice de calitate ARACIS, ținând seama de faptul că urmează a se efectua la nivelul Ministerului Educației deschiderile pentru luna aceasta, vă rugăm să ne comunicați cu celeritate, până marți 29.03.2022 ora 16, modul în care desfășurați activitățile didactice din semestrul II. Informațiile vor fi comunicate letric și electronic, la adresa dgiu@edu.gov.ro.
Reamintim recomandarea de a avea o perioadă optimă de tranziție de la sistemul online la activități cu prezență fizică, cu eventuala recuperare a activităților didactice până la sfârșitul semestrului al II-lea”.
Amintim că, la începutul lunii martie, Ministerul Educației emisese o notă potrivit căreia, începând de miercuri, 9 martie, universitățile urmau să revină la predarea cu prezență fizică, iar dacă acest lucru nu era posibil imediat, ele puteau decide, în baza autonomiei universitare, o perioadă de tranziție. Ministrul a menționat, în cazul optării pentru o astfel de tranziție, “obligativitatea recuperării activităților didactice” – detalii aici
Ministrul a optat pentru această alternativă după riposte ale studenților, ale unor universități (exemplu) și ale unor politicieni. Marți, după nota ministerului privind perioada de tranziție, alianța organizațiilor studențești ANOSR a acuzat “incoerența inexplicabilă” a Ministerului, legată și de precizarea că există “obligația de recuperare a activităților” în universitățile care continuă cursurile online – detalii
Ministrul educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat pe 10 martie că, pentru ca forma de învățământ online să poată fi introdusă în afara stării de urgență, aceasta trebuie introdusă mai întâi în legislația primară, după care trebuie introduse standarde. El a arătat că susține digitalizarea în educație, dar trebuie urmați mai mulți pași, iar statul român oferă sprijin financiar doar pentru învățământul cu frecvență, pentru care este nevoie de prezență fizică.
Cîmpeanu a mai afirmat, referindu-se la necesitatea revenirii la predarea față în față, că “școlarizarea fără certificarea calității de către ARACIS poate conduce la nerecunoașterea diplomelor românești”. Miercuri, întrebat despre predarea online, președintele ARACIS a spus că nu are ”capacitatea profesională a unui jurist” pentru a lămuri ceea ce impune legea în această situație, iar întrebat despre ce presupune recuperarea activităților, el a arătat că “ARACIS nu are responsabilitate vizavi de o perioadă intermediară”.
Pe 10 martie, ministrul a spus, la B1TV, că “va trebui să modificăm legea Educației în așa fel încât să vedem și o formă de învățământ hibrid prin care să valorificăm aceste progrese, din perspectivă digitală. Și asta vrem să facem la nivelul unei noi legi a Educației”.
Tot miercuri, Mădălin Bunoiu, președintele ARACIS, agenția care evaluează calitatea în învățământul superior, arăta că aceasta “nu are responsabilitate vizavi de o perioadă intermediară” pentru revenirea de la predarea online la predarea față în față, în universitățile românești – detalii aici.
Foto: © Rido | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil