Ministerul Educației a lansat în dezbatere publică ghidul pentru dezvoltarea platformei de evaluare online a elevilor, la clasă și la examenele naționale. Platforma va costa aproape 80 de milioane de euro, prin PNRR / Care sunt condițiile de participare la licitație

3.970 de vizualizări
Foto: © Oksun70 | Dreamstime.com
Ministerul Educației a lansat în dezbatere publică ghidul prin care sunt stabilite condițiile pentru dezvoltarea platformei de evaluare în mediul online a competențelor elevilor. Ministerul Educației va plăti prin componenta 15 Educație, Investiția 15 – Școala online: Dezvoltarea platformei de evaluare și realizarea de conținut suma de 78.500.000 euro. După data de 27 octombrie 2023, Ministerul Educație va lansa licitația pentru proiecte, potrivit calendarului lansat în dezbatere publică. Amintim, Edupedu.ro a scris că specificațiile cadru pentru viitoarea platformă de evaluare standardizată a Ministerului Educației sunt similare cu cele ale unei platforme private, conform metodologiei puse în dezbatere de instituție și încă nepublicate în Monitorul Oficial până la publicarea ghidului.
  • De remarcat, pe prima pagină a ghidului apare un link către o platformă educațională din India, care oferă contracost sisteme de testare pentru elevi. Nu este clar dacă e vreun indiciu despre cine va participa la licitație, cine o va câștiga sau dacă este pusă doar sursa pozei cu link, pentru că nu este precizat.

Ministerul Educației a publicat în dezbatere publică ghidul solicitantului care stabilește care sunt criteriile de participare pentru firmele care vor să dezvolte platforma online de evaluarea online a elevilor. Licitația va fi lansată abia după data de 27 octombrie, dată la care Ministerul Educației va emite ordinul de finanțare.

Solicitantul eligibil este Ministerul Educației, iar implementarea proiectului se va realiza prin acord de parteneriat între Ministerul Educației, prin Unitatea de Implementare a Proiectelor Finanțate prin Fonduri Europene (UIPFEE), în calitate de Lider de parteneriat și Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație din subordinea ME.

Ministerul Educației va plăti 78.500.000 euro, bani din PNRR, prin componenta 15 Educație, Investiția 15 – Școala online: Dezvoltarea platformei de evaluare și realizarea de conținut.

  • Platforma de evaluare a competențelor elevilor în mediul online – în valoare de 20 de milioane de euro
  • Crearea unei bănci cu itemi obiectivi de evaluare, la nivel național (grupați pe nivel de învățământ/discipline/unități de învățare), într-un format care să fie importat pe platforma unică de evaluare – în valoare de 30 de milioane de euro
  • Resurse educaționale deschise (materiale didactice) dezvoltate – în valoare de 28 de milioane 500 de mii.

Platforma online va fi folosită pentru toate tipurile de evaluare a elevilor: evaluările inițiale, dar și sumative, însemnând evaluările naționale de la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a și a VIII-a, și examene naționale precum admiterea la liceu și Bacalaureat.

Platforma Ministerului Educației ar urma să fie complet funcțională la nivel național în anul școlar 2025-2026, potrivit documentului, urmând ca toate examenele școlare și pentru evaluările de la clasă ale elevilor să fie digitalizate și standardizate prin platformă din 2027-2028, pentru că în acest timp este nevoie de certificări ulterioare ale platformei.

“Testarea platformei de evaluare se va realiza în minimum 42 de unități de învățământ, pe baza unor criterii clar definite, în cadrul evaluărilor sumative, de la toate ciclurile de învățământ. În funcție de feedbackul utilizatorilor, se vor opera îmbunătățiri, astfel încât platforma să fie complet funcțională la nivel național în anul școlar 2025-2026“.

“Prezentul apel vizează doar un singur proiect, prin care parteneriatul dintre UIPFFE și CNPEE să obțină finanțare pentru implementarea activităților eligibile corespunzătoare celor două componente ale apelului, anume pentru dezvoltarea platformei naționale de evaluare în mediul online a competențelor elevilor și, respectiv, pentru dezvoltarea de resurse educaționale deschise”.

În funcție de dinamica prețurilor, între liniile de buget se poate face transfer în limita a maximum 50% din suma totală alocată fiecărei componente.


Cererea de finanțare se va completa cu valoarea eligibilă a proiectelor, exprimată în lei, fără TVA, luând în considerare cursul RON/EUR utilizat în cadrul prezentului apel de proiecte, respectiv cursul InforEuro din luna august 2023 (1 EUR = 4.9308 RON), iar același curs va fi utilizat și la semnarea contractelor de finanțare

Banii alocați din PNRR pentru Investiția 15 – Școala online: Dezvoltarea platformei de evaluare și realizarea de conținut va integra desfășurarea activităților didactice în regim digital, inclusiv prin utilizarea unor platforme de învățare și evaluare, manuale digitale și materiale auxiliare necesare unui proces complet și complex.

Potrivit ghidului, crearea unei bănci cu itemi obiectivi de evaluare la nivel național (grupați pe nivel de învățământ/ discipline/unități de învățare) este estimat că va costa 30 de milioane de euro. Potrivit aceluiași ghid, vor fi creați 200.000 de itemi, ceea ce ar însemna că un item costă estimativ 150 de euro, adică 735 de lei, luând în calcul valoarea euro de mai sus.

De remarcat, niciodată profesorii care au realizat subiectele pentru examenele și evaluările naționale nu au fost recompensați.

Investiția va finanța mai multe componente
  • dezvoltarea platformei de evaluare
  • extinderea resurselor educaționale deschise și dezvoltarea de resurse educaționale incluzive pentru elevii cu dizabilități, spitalizați etc.
  • crearea de conținut educațional digital pentru trei niveluri diferite de aprofundare diferențiată a cunoașterii (remedială, accesibilă, performanță)

Implementarea investiției I15 va fi finalizată până la 31 martie 2025.

Platforma electronică de evaluare online a elevilor va fi operațională până la 31 martie 2024 (T1/2024) Jalon 498. Platforma electronică va permite evaluarea în condiții de siguranță a competențelor elevilor (cu excepția elevilor din IPT).

Criterii de participare

Dezvoltarea platformei și a itemilor de evaluare, astfel:
A1. Achiziția de servicii de dezvoltare platformă modulară digitală de evaluare și realizarea de conținut digital (conform descrierii generale a modulelor de mai jos), cu acces pe mai multe niveluri pentru categoriile de utilizatori definite, prin achiziție de servicii dezvoltare + integrare + mentenanță, inclusiv evolutivă, astfel:


1) Modul dezvoltare itemi, servicii dezvoltare sau servicii de închiriere, cu posibilitate de export itemi în format specific:
a) Dezvoltare platformă sau închiriere servicii,
b) Servicii de configurare,
c) Servicii de psihometrie,
d) Servicii de testare + punere în producție,

e) Servicii de asistență.

2) Modul livrare examene, servicii dezvoltare și configurare, asistență implementare.
a) Servicii dezvoltare/implementare platformă,
b) Servicii de testare + punere în producție,
c) Servicii de asistență evolutivă.

A2. Achiziție de consultanță pentru crearea itemilor de evaluare – servicii de tip proprietate intelectuală/drepturi de autor, contractate pentru creare itemi, pentru minimum toate disciplinele de la Bacalaureat;

B. Achiziție infrastructură sistem de evaluare digitală (ex. echipamente de rețea, conectică, servere, instalare & configurare & mentenanță etc.)

Pentru livrarea și implementarea infrastructurii hardware, inclusiv softuri și servicii de mentenanță, se vor asigura, cel puțin, următoarele activități:
a) achiziționarea echipamentelor necesare funcționării soluției informatice,
b) servicii de livrare, instalare și punere în funcțiune a echipamentelor hardware,
c) derularea activităților corespunzătoare recepției cantitative și calitative a echipamentelor,
d) livrarea documentației tehnice a echipamentelor recepționate,
e) finalizarea arhitecturii componentelor software-ului de bază,
f) instalarea componentelor software de bază,
g) configurarea sistemului software de bază,
h) integrarea componentelor software de bază,
i) testarea funcționării.

Licențele vor trebui să fie instalate conform arhitecturii și produselor furnizate.

C. Servicii de testare securitate
Securitatea va fi asigurată de administratorul infrastructurii platformei (CNPEE), conform cadrului legal național, după momentul recepției lucrării.


D. Servicii de garanție și mentenanță software
Serviciul de garanție pentru echipamente va fi asigurat de prestator pentru perioada stabilită, calculată de la data recepționării platformei ca funcțională. În cadrul serviciilor de mentenanță, prestatorul/furnizorul va acorda, cel puțin, servicii de Help Desk (Fault Management/Suport în caz de urgență/Rapoarte de deranjamente și corelarea erorilor).
Pentru a permite o identificare proactivă a unor posibile soluții, se va asigura acces la o bază de cunoștințe tehnice și/sau documentații tehnice specificate prin intermediul centrului de Help Desk.

După expirarea contractului de achiziție, trebuie să se asigure sustenabilitate platformei pentru cel puțin 5 ani.

Sistemul național de evaluare online trebuie să aibă cel puțin următoarele caracteristici:
1) flexibilitate (posibilitatea de a accesa aplicația folosind un browser de Internet),
2) scalare la nivel hardware și software,

3) execuție centralizată a aplicațiilor pe servere de aplicații (în acest mod, posibilitatea de control și securitate sunt sporite pentru accesul utilizatorilor la aplicații),
4) un modul pentru instrumente de creare a itemilor și a testelor, inclusiv banca de itemi,
5) un modul pentru elaborarea testelor, care va fi utilizat pentru administrare, programare și evaluări,
6) funcționalitatea de acordare punctaje automat și cu comanda umană,
7) o componentă de rezultate pentru care datele pot fi revizuite și exportate, analize psihometrice și crearea de rapoarte,
8) integritatea tuturor componentelor și actualizarea tuturor versiunilor de e-testing ale platformei vor fi asigurate pe toată durata prestării serviciului,
9) capacitatea de a funcționa cu mai mult de 100.000 utilizatori simultan.

Componenta II Dezvoltarea resurselor educaționale deschise (materiale didactice) până la 31 martie 2025 (T1/2025) Țintă 499

Vor fi dezvoltate și 67.000 de resurse educaționale deschise (materiale didactice) de diferite tipuri, inclusiv auxiliare curriculare), ce vor fi dezvoltate prin intermediul prezentului apel de către prestatori de servicii cu experiență și se vor axa pe:

a) extinderea actualei platforme a manualelor digitale prin adăugarea de auxiliare didactice pentru toate disciplinele și pentru toate clasele de gimnaziu;
b) crearea de conținut educațional digital pentru trei niveluri diferite de aprofundare diferențiată a cunoașterii (remedială, accesibilă, performantă);
c) dezvoltarea de resurse educaționale incluzive pentru elevii cu dizabilități, sportivi, elevii spitalizați.

Resursele vor fi validate printr-o comisie aprobată prin ordin de ministru.

În cadrul prezentului apel, grupul țintă cuprinde:
a) Elevi ai unităților de învățământul preuniversitar din unitățile de învățământ țintă, respectiv unitățile de învățământ care vor testa platforma de evaluare în mediul online a competențelor elevilor pe parcursul anului școlar 2024- 2025.
b) Personalul didactic din unitățile de învățământ care predau discipline la unitățile de învățământ și pentru nivelurile/formațiunile de studiu menționate/descrise la punctul I din prezenta secțiune, personalul auxiliar din unitățile de învățământ, precum și personalul didactic de îndrumare și control din cadrul ISJ/ISMB și ME.

Informații de context

Ordinul de ministru prin care evaluările elevilor vor fi standardizate pentru toate clasele și incluse în platforma online a Ministerului Educației, în baza Metodologiei încă nu a fost publicat în Monitorul Oficial. Proiectul a fost lansat în dezbatere publică în data de 9 august 2023, însă Ministerul Educației nu a comunicat în ce stadiu se află, dacă a suferit ajustări.

În forma lansată în dezbatere publică, documentul prezintă informații despre cum va funcționa platforma, tipuri de evaluări și cine o poate folosi.

Platforma online va putea fi folosită pentru toate tipurile de evaluări și pentru orice an școlar. Profesorii își vor putea crea proprii itemi pentru a evalua la clasă elevii. În platformă va exista o bancă de itemi. introduși ce va avea o structură și organizare modulară, cu posibilitatea de accesare pe baza diferitelor drepturi/ permisiuni de administrare/utilizare;

De exemplu, doar la disciplina Matematică ar trebui să existe peste 20.000 de itemi care acoperă în totalitate programa școlară.

Edupedu.ro a scris că specificațiile cadru pentru viitoarea platformă de evaluare standardizată a Ministerului Educației sunt similare cu cele ale unei platforme private, în forma documentului lansat în dezbatere publică pe 9 august.

Vor fi două tipuri de itemi:
▪ Itemi formativi, creați de profesor pentru evaluările de la clasă – nu au un caracter cu aplicabilitate generală;
▪ Itemi pentru banca de itemi pentru evaluare – sunt utilizați în cadrul evaluărilor și examenelor naționale. Aceștia din urmă vor trece prin proces complex de creare, pilotare, validare formală la nivel de panel de experți, pretestare, analiză statistică și validare pentru includere în banca de itemi.

Tipuri de evaluări

  • Evaluarea inițială – se inițiază de profesor la clasă sau de minister (la decizia ministerului).

Scopul evaluării este de a identifica punctele tari și slabe pe parcursul învățării, pentru a
fi folosite în proiectarea parcursului de învățare personalizat, inclusiv, după caz, remedial sau pentru excelență. Crearea itemilor va fi realizată de profesorul de clasă pentru proprii elevi sau la nivel de catedră/disciplină de studiu/modul.

Testele (instrumentele de evaluare) sunt create de profesori pentru proprii elevi și/sau
pot fi „încărcate” din banca de itemi.

Acest tip de evaluări au un nivel de securizare mică – acces oricine, oricând la clasă.

  • Evaluarea formativă și evaluarea sumativă – în funcție de planificările didactice (pe modul/semestru/trimestru – după caz, pe an școlar, pe disciplină, pe ciclu, pe competențe, pe domenii de studiu).
  • Evaluările naționale finale de clasele a II-a, a IV-a și a VI-a
  • Evaluarea Națională de clasa a VIII-a
  • Admiterea la liceu
  • Examenul național de Bacalaureat

Pentru examenele naționale, platforma va permite o încărcare minim 200.000 utilizatori conectați simultan pentru a parcurge examene (estimare aproximativă după numărul maxim de elevi înscriși la evaluările naționale);

Testele se bazează pe un model psihometric numit Teoria Răspunsului la Item (Item Response Theory, IRT).

Fiecare test de evaluare curentă trebuie să fie unic – este configurat automat de sistem,
întrebările nu se repetă, chiar dacă un elev dorește să susțină de mai multe ori testarea
acelorași competențe
; dar testele trebuie să fie echivalente din punct de vedere al
evaluării pe baza IRT;

  • Platforma trebuie să asigure retestarea unui elev fără ca întrebările să se repete, dar
    permite în același timp comparabilitatea perfectă a rezultatelor de la două testări;
  • Itemii de la fiecare disciplină trebuie să acopere în totalitate competențele și conținuturile care pot fi evaluate la nivel individual – prevăzute în programele școlare;

Fiecare cont de utilizator creat are un istoric cu rezultatele anterioare și cu evoluția
acestora în timp.

Platforma trebuie să monitorizeze evoluția elevului, ca parte din evaluarea școlii și a profesorilor, să genereze un schelet al unui plan individualizat de învățare raportat
la examenele naționale, pe care să-l poată completa sau detalia cadrul didactic autorizat în acest sens.

Din punct de vedere al analizelor, platforma Ministerului va trebui să poată genera rapoarte administrative, statistici și grafice, panou rezumativ de prezentare a rezultatelor individuale/statistici/feedback și să indice performanțele unei unități de învățământ prin raportare la alte unități de învățământ: din medii socio-educaționale similare, la nivel județean, la nivel național.

Ghidul solicitantului pus în dezbatere publică

Foto: © Oksun70 | Dreamstime.com /  Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
EXCLUSIV Coincidență sau licitație cu dedicație? Specificațiile cadru pentru viitoarea platformă de evaluare standardizată a Ministerului Educației, similare cu cele ale unei platforme private
Evaluările elevilor, inclusiv cele făcute de profesori, la clasă, vor fi standardizate pe o platformă a Ministerului Educației / Va putea fi monitorizată evoluția elevului și generat un plan individualizat de învățare – proiect
Toate testele de la clasă, evaluările și examenele naționale, inclusiv cel suplimentar de admitere la liceu, ar urma să fie standardizate și susținute în format digital, din toamna anului 2027 – legea educației pentru învățământul preuniversitar

5 comments
  1. După megatunul Microsoft și țeapa Edulib(formatori studenți si debutanți de prin companii) urmează asta?
    Sute de milioane de euro sifonate…
    A! Si catalogul ,,electronic”

    Educația a devenit doar o vacă de muls, o pușculița docilă pentru partide politice si politruci incompetenți.

    1. Am fost trimis la o formare EduLib. Ce vedeam pe ecranul partajat, aia ne citea și formatorul.

      Oricum, măcar am primit niște răspunsuri la întrebări. (Concluzia e că nu știm exact ce vrem, dar vrem. Ceva. Nu știm ce. Ghiciți voi. Și dacă nu nimeriți, sunteți incapabili – sau ceva.)

  2. Este interesant să vedem cum se îndreaptă sistemul educațional către digitalizare. Chiar dacă investiția pare mare, sper că această platformă să aducă beneficii reale în procesul educațional și să faciliteze evaluarea elevilor. Important este ca platforma să fie intuitivă și accesibilă tuturor elevilor, indiferent de background. Aștept cu interes detalii legate de implementare!

  3. câte scoli n ar mai avea toalete in curte daca am folosi bine banii pnrr…80 de milioane de euro…
    câte scoli/clase n ar mai avea tavanul căzut daca ..
    câți copii n ar mai învață în săli improvizate și în clase că acum 100 de ani daca…
    câte …și mai câte …a fost odată un pnrr…că de n ar fi fost, nu s ar fi povestit …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consumatorii „reticenți la cultură” sunt cel mai numeros segment de public în România, potrivit Barometrului de consum cultural 2023: E necesară elaborarea unor strategii coerente de promovare a accesului la cultură pentru grupurile vulnerabile

Barometrul de consum cultural realizat de IRES și publicat săptămâna trecută a analizat publicul român din perspectiva a cinci categorii de consumatori de cultură: omnivori, elitiști, sociali, reticenți la cultură…
Vezi articolul