Ministerul Educației a folosit un criteriu care nu există în legislație, în ierarhia de admitere la liceu, pentru mediile egale după aplicarea departajărilor prevăzute

9.526 de vizualizări
Foto: Nicoleta Colibășeanu / Agerpre Foto
Listele cu ierarhia pentru admiterea la liceu 2023 au fost publicate miercuri seara de Ministerul Educației. Pentru prima dată această ierarhie nu mai conține media de admitere formată din media de la Evaluarea națională și media claselor V-VIII, ci o serie de cinci coloane cu media de la Evaluarea Națională și 4 criterii de departajare – media la Limba română, media la Matematică, media la Limba maternă și media de absolvire.

Atunci când toate aceste criterii au valori egale, în lista de medii publicată, elevii apar totuși ierarhizați, ordonați, dar nu e clar după ce criteriu. Am solicitat un răspuns Ministerului Educației și când îl vom primi, îl vom publica.

Concret, este vorba despre toate situațiile în care atât media de la Evaluarea Națională cât și nota de la Limba română, cea de la Matematică și media de absolvire au valori egale. De exemplu în captura de mai jos, se poate vedea situația elevilor cu media 9,80 la EN VIII, din București. De la poziția 721 la poziția 729 sunt candidați cu medii egale, inclusiv criterii de departajare similare, care totuți au fost puși în ordine după un criteriu care nu există în metodologia acestei repartizări.

La fel, primii 54 de elevi din ierarhia pe București, toți cu media 10 și note de 10 la toate criteriile, au fost totuși ordonați cu o numerotare de la 1 la 54, fără să existe explicația publică a criteriului care a stat la baza acesteia.

Iar exemplele pot continua pe toate calupurile de medii egale.

Conform Ministerului Educației, ierarhizarea candidaților se face în ordinea descrescătoare a mediei de admitere (egală cu media notelor obținute la evaluarea națională) și, pentru medii egale, prin aplicarea, în ordine, a criteriilor de departajare, respectiv:

  • nota obținută la proba de limba și literatura română, în cadrul evaluării naționale
  • nota obținută la proba de matematică, în cadrul evaluării naționale
  • nota obținută la proba de limba și literatura maternă, dacă este cazul
  • media de absolvire a claselor V–VIII.

Ordinul 5.243/2022 este cel care stabilește condițiile de admitere la liceu și criteriile de departajare.


16 comments
  1. Caz concret. La Braila baiatul meu a obtinut 8,85 media cu 10 la matematica si 7,70 la romana dupa contestatie. Initial obtinuse 8,60 la romana si i-au scazut nota cu 0,9 puncte. In sfarsit am zis… Acum alt candidat a obtinut 8,85 si a intrat la un liceu mai bun la profilul mate-info iar baiatul meu tot cu 8,85 a intrat la un liceu de pe locul 3 din oras tot la mate-info dar pentru ca avea nota mai mica la romana a fost repartizat la un liceu mai slab desi la matematica luase nota 10. Deci unul cu nota mai mica la matematica a intrat la un liceu mai bun la mate-info si baiatul meu care a luat 10 la matematica n-a avut loc la acel liceu. La profilul real trebuia ca diferentierea sa se faca intai cu nota de la matematica nu cea de romana.

  2. Chiar mai mult…
    In listele finale apar canditati in plus.
    Ex la media 9.02, formata din Ro 9,20 si Mate 8,85 (initial erau 6 copii, dupa contestii 9(OK), iar in listele finale sunt 13(?)

    1. Cât mă bucur că mai vorbește cineva despre asta! Ierarhia inițială era făcută aplicând criteriul 1, nota la română, nicidecum cum au mințit cei din minister, cel putin în București așa a fost-, iar dovada este clară:abia acum a apărut coloana cu media de absolvire , deci abia acum au aplicat criteriul acesta! In urma aplicării lui, copiii puteau schimba pozițiile doar între ei, în interiorul aceleiași medii și, totuși, ce să vezi? Un copil depășit doar de cel din spatele lui la acest criteriu, în loc să coboare 1 poziție, coboară 9!!!😡 Media copilului este peste 9.40, deci, cei strecurați în față, au fost puși pe poziții inalte, sus!

  3. Aceste medii extrem de mari sunt rezultatul examenelor excesiv de usoare. Copiii care nu au reusit sa ia 5 la acest examen probabil nici nu stiu sa citeasca.
    De la an la an examenele sunt din ce in ce mai usoare, apoi ne laudam cu mediile imense.
    Cat despre intrebarea legata de media 6 la Bac la liveele bune, raspunsul e simplu: nu toti copiii rezista unui efort sustinut de invatare. Au luat medii mari la examenele de admitere pentru ca au fost extrem de usoare subiectele dar au ales un liceu unde se munceste mult si trebuie sa tii pasul (asa cum sunt liceele bune, considerate puscarii). Media i-a permis sa ajunga la un liceu la care nu face fata. Multi parinti simt acest pericol si asa s-au ridicat in ultimii ani licee precum Cosbuc sau Hasdeu, care nu au cine stie ce rezultate la BAC dar au medii extrem de mari de intrare, deoarece elevii le prefera unor licee precum Mihai Viteazul sau Visnu, unde e mult de munca si notele nu sunt mari, profesorii exigenti samd.

  4. Cum să stabilești ca și prim criteriu de diferențiere, în caz de note egale, nota la limba și literatura română și pentru cei din școlile cu predare în limba minorităților naționale? I-a trecut cumva cuiva vreodată prin cap, din minister, ca poate nu e ceva ok in solutia aceasta? De ce să fie limba română criteriu de diferențiere principal și pentru cei care optează la profilul mate-info? De ce nu, dacă notele de la cele 2, respectiv 3 probe, au aceeași pondere în medie, să nu dai posibilitatea elevului sa isi aleagă nota pe care el o dorește ca nota care să îl diferențieze în caz de note egale, anume cea mai mare? Până la urmă este tot nota lui.

  5. Vor face două clase probabil.Se vor departaja pe parcurs…
    Eu nu înțeleg ce înseamnă liceu bun pentru unii.Cum vă expicați că la un liceu unde ultima medie de admitere a fost 9,70 , iar la bacalaureat ultima medie este 6?
    Ca să nu mai vorbim de câte ore de meditații au făcut elevii în cei patru ani…

  6. Sunt ordonați în funcție de codul primit de fiecare elev, ceea ce e ilegal. Nu văd cum s-ar aplica norma ce prevede o singură clasă, dacă toți cu 10 pe linie optează pentru același cod de clasă. Fac o clasă de 50 de elevi? Sau fac două clase cu același cod? Sau schimbă regulile în timpul jocului?

    1. Vor face două clase probabil.Se vor departaja pe parcurs…
      Eu nu înțeleg ce înseamnă liceu bun pentru unii.Cum vă expicați că la un liceu unde ultima medie de admitere a fost 9,70 , la bacalaureat ultima medie este 6?
      Ca să nu mai vorbim de câte ore de meditații au făcut elevii în cei patru ani…

    2. Trebuiau sa stabilească mai multe criterii. Iar pentru elevii cu 10 din București trebuiau sa scrie locul 1-54 , și apoi ordonați in functie de codul fiecăruia. Dacă prin absurd toți acești elevi optează pentru o clasa anume de la un liceu, sa zicem Sf. Sava Mate- Info bilincv care are numai 26 de locuri atunci Ministerul este obligat conform regulamentului sa mai facă o clasa suplimentara.

  7. Iata unde duce industria meditatiilor si a scolilor de “perfomanta”. Sunt 54 de elevi cu 10 pe linie si imposibil de departajat si 103000(!) elevi cu nota sub 5 la capacitate. Evident, se va vorbi mai mult despre cei 54 de elevi ce nu pot fi departajati. Poate unii vor face si actiuni in instanta. La scolile colegiul “de elita” Sava nu au loc toti acesti 54 de elevi.

    Adevarata problema sunt cei 103000 elevi pierduti de sistem. Si poate traumele pishice pe care le-au suferit cei care au facut 7-8 ani de meditatii dure, frustrante si scumpe sacrificandu-si copilaria si uneori sanatatea. Sistemul preuniversitar romanesc e in faliment moral.

    1. Cine face 7-8 ani de meditatii dure? Doamne fereste! Cunosc copii care au luat examenul primii din judet cu meditatii doar în clasa a 8-a și unii chiar fără meditatii. Cred că trebuie să fim un pic atenți și la ceea ce, de fapt, nu fac copiii în timpul școlii, la faptul că nu învață.

  8. Nota la matematica este sub 5 (4.90) dar media este peste 6. Aceasta poziție este deasupra celor care AU PROMOVAT examenul cu note la ambele de peste 5. Sunt corecte aceste poziții?
    Acum 20 de ani se considera promovat dacă la toate materiile erau note peste 5 sau peste 6.

  9. Nu-i o problemă; se rezolvă conform Art 2 (8) din Ordinul 5243/2022. Dacă cei 54 de elevi din București care au 10 pe linie completează pe fișa de admitere prima opțiune (și unica) cea cu codul 103, toți cei 54 de elevi vor fi repartizați în acea clasă! Așa spune metodologia aprobată prin ordin de ministru, așa trebuie făcut!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii care au obținut locul I la olimpiadele naționale sau au luat premii la competițiile internaționale se vor putea înscrie la liceu, fără susținerea Evaluării Naționale, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență

Absolvenții clasei a VIII- a pot fi înscriși în clasa a IX-a, fără susținerea evaluării naționale, și peste numărul maxim de elevi cuprins în acea formațiune/clasă, dacă au obținut locul…
Vezi articolul

Admiterea la liceu 2023. Vor fi cu 3.400 de locuri mai multe, în clasa a IX-a, față de anul trecut, potrivit unui proiect de hotărâre / Scade numărul de locuri pentru clasa pregătitoare, după ce grupa mare a devenit obligatorie

Pentru anul școlar 2023-2024 vor fi alocate cu 3.400 de locuri mai multe la liceu, față de anul 2022-2023, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern. Documentul a fost avizat,…
Vezi articolul

Rezultate Admitere Liceu 2024 au fost publicate. Elevii au aflat în ce licee au fost repartizați, după media la Evaluarea Națională și opțiunile alese cu părinții și diriginții – UPDATE

Repartizarea computerizată în clasa a IX-a are loc miercuri, 24 iulie, conform calendarului oficial. Până luni, 22 iulie, elevii, profesorii diriginți și părinții au completat opțiunile în fișele de admitere…
Vezi articolul