Ministerul Educației a extins doctoratele la 4 ani, însă nu a transmis nici acum modul și sursele de finanțare pentru anul 4, semnalează Universitatea Babeș-Bolyai, care nu exclude trecerea doctoranzilor afectați pe loc cu taxă / „Dacă ministerul nu finanțează, credem că va fi imposibil pentru universități să își asume stabilitatea burselor din fonduri interne”

2.534 de vizualizări
Foto: © LCVA | Dreamstime.com
Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca a publicat, chiar înaintea începerii anului universitar 2024-2025, o procedură detaliată pentru trecerea de la stagiul doctoral de 3 ani la cel de 4 ani, conform noii Legi a învățământului superior, pentru studenții înmatriculați în 2021-2022. Procedura prevede inclusiv posibilitatea trecerii studenților „pe un loc cu taxă de studiu” pentru anul 4, în absența unei surse clare de finanțare. Reprezentanții UBB au arătat, într-o serie de răspunsuri transmise Edupedu.ro, că este de așteptat ca Ministerul să finanțeze al patrulea an de studii doctorale pentru acești studenți, așa cum a anunțat „în diferite contexte publice”, dar că „până la această oră nu am primit un document oficial”.

Ei spun că speră ca acesta să fie „un aspect căruia i se acordă prioritate și o atenție sporită” la Ministerul Educației. Iar universitatea spune că discuțiile cu alte universități din țară „arată o abordare similară și așteptăm în continuare precizările oficiale” „Dacă însă ministerul nu finanțează, credem că va fi imposibil pentru universități să își asume stabilitatea burselor din fonduri interne (…)”, avertizează UBB în răspunsurile pentru Edupedu.ro.

  • Situația studenților doctoranzi înmatriculați pe vechea lege, adică înainte de 2023, este una complicată, după cum Edupedu.ro a semnalat în ultimele luni. Ei au opțiunea să extindă perioada de studii de 3 ani, conform vechii legi a educației, la 4 ani, conform noii Legi a învățământului superior, însă procedurile au fost marcate de improvizații și neclarități. 

La Universitatea Babeș-Bolyai, conducerea a hotărât, la sfârșitul lunii septembrie să adopte o „Procedură de aliniere a stagiului doctoral la 4 ani pentru studenții înmatriculați începând cu anul universitar 2021-2022”. Aceasta include prevederi privind obligațiile studenților, care trebuie să susțină un raport de cercetare în plus, dar și o serie de alternative privind finanțarea anului 4 de studii. 

Iar la acest capitol universitatea prevede inclusiv opțiunea trecerii studenților pe locuri cu taxă, dacă Ministerul nu alocă bani sau nu există contracte de cercetare sau alte surse legale de finanțare.

  • Ce spune UBB despre finanțarea anului 4 – detaliat în răspunsurile transmise Edupedu.ro, mai jos.
Prevederile din procedura UBB pentru trecerea studenților înmatriculați la studii de 3 ani la studiile de 4 ani

Această procedură a universității clujene prevede ca studenții care au finalizat toate activitățile aferente studiilor doctorale, dar nu au susținut teza de doctorat, să poată prelungi cu 2-4 semestre perioada pentru redactarea și susținerea tezei, fără plata taxelor de școlarizare, dar și fără bursă de studii și grant doctoral.

Pentru cei care au nevoie de continuarea studiilor, se poate încheia un act adițional la contractul de studii doctorale, pe o perioadă de un an. În acest al patrulea an studentul trebuie să susțină un al 4-lea raport de cercetare. 

Iar în ceea ce privește finanțarea anului 4 de studii, sunt prevăzute două posibilități:

  • „a. Finanțarea celui de-al 4-lea an de studii se poate face din fondurile repartizate de Ministerul Educației sau contractele de cercetare ale conducătorului de doctorat, dacă acest tip de cheltuială este eligibilă, precum și din orice altă sursă de finanțare legal constituită”
  • ”b. În lipsa acestei surse de finanțare, anul 4 din stagiul doctoral va fi parcurs pe un loc cu taxă de studiu”

În răspunsurile transmise Edupedu.ro, reprezentanții Universității spun că se așteaptă la precizări oficiale legate de modul și sursele de finanțare, din partea unui minister care „a anunțat, în diferite contexte publice, faptul că finanțează al patrulea an de studii doctorale”.

„Dacă ministerul oferă finanțare lucrurile sunt clare. Dacă însă ministerul nu finanțează, credem că va fi imposibil pentru universități să își asume stabilitatea burselor din fonduri interne, mai ales ținând cont de numărul mare de doctoranzi și de perioada ciclului de studi”, atrage atenția UBB.

Răspunsurile, pe larg:

Întrebare: Pentru finanțarea celui de-al patrulea an, sunt asigurate fonduri din partea Ministerului Educației, acolo unde este nevoie? Alocarea pentru anul în curs a fost decisă înainte să fie aplicate aceste reguli pentru prelungirea perioadei de studii la 4 ani.

UBB: Ministerul a anunțat, în diferite contexte publice, faptul că finanțează al patrulea an de studii doctorale. Până la această oră nu am primit un document oficial, însă suntem convinși că este un aspect căruia i se acordă prioritate și o atenție sporită. Singurul document oficial (adresa 860/GP/10.09.2024) cu privire la alinierea la 4 ani de studii specifică faptul că „finanțarea se asigură doar pentru studenții care ocupă loc finanțat de la bugetul de stat”, ceea ce ne face să credem că vor apărea și precizări oficiale legate de modul și sursele de finanțare. 

Întrebare: Dacă studentul este inclus pe loc cu taxă în al patrulea an, el va primi în continuare bursă, având în vedere că legea prevede că studiile cu frecvență (și se presupune că cei din 2021-2022 sunt încadrați îndeosebi pe locuri cu frecvență) sunt cu bursă?

UBB: Conform Legii Învățământului Superior nr. 199/2023, avem 2 forme de organizare a studiilor doctorale: „cu frecvență” și „cu frecvență redusă”. În ceea ce privește finanțarea, „Studiile universitare de doctorat se organizează cu finanţare de la bugetul de stat, în regim cu taxă sau din alte surse legal constituite.”  Există, în plus, precizarea conform căreia „granturile aferente studiilor universitare de doctorat includ cuantumul burselor individuale la forma cu frecvenţă şi nu includ cuantumul burselor individuale la forma cu frecvenţă redusă.”. Acest lucru înseamnă că locurile bugetate cu frecvență sunt locuri cu bursă, iar locurile bugetate cu frecvență redusă sunt locuri fără bursă. Locurile cu taxă pot fi și ele „cu frecvență” sau „cu frecvență redusă”, însă despre bursă discutăm doar în contextul locurilor bugetate cu frecvență, nu și în contextul locurilor cu taxă și frecvență.

Întrebare: Concret, un student înmatriculat în 2021-2022 care a optat să se alinieze la programul de 4 ani ce opțiuni de finanțare a avut, în termeni reali, ținând cont și de prevederile din Lege?

UBB: Dacă ministerul oferă finanțare lucrurile sunt clare. Dacă însă ministerul nu finanțează, credem că va fi imposibil pentru universități să își asume stabilitatea burselor din fonduri interne, mai ales ținând cont de numărul mare de doctoranzi și de perioada ciclului de studii. Noi ne exprimăm încă o dată convingerea că finanțarea va fi acoperită și pentru anul 4 de studii doctorale.  

Discuțiile pe care le-am avut până acum cu celelalte comunități academice mari din țară arată o abordare similară și așteptăm în continuare precizările oficiale ale ministerului, astfel încât studenții care intră în procedura de aliniere să-și poată realiza planificarea și cercetarea doctorală în cele mai bune condiții și la standardele de calitate pe care ni le dorim cu toții. 

Context: nivelul de participare la studii doctorale

Numărul de studenți înmatriculați la studii de doctorat în România a fost, în ultimii ani (în care a fost valabilă perioada de 3 ani de studii), de circa 22.000. În anul universitar 2021-2022, când au început studiile doctorale primii studenți care intră sub incidența schimbărilor privind durata studiilor doctorale, erau înmatriculați 22.240 de studenți doctoranzi, potrivit Raportului privind starea învățământului superior din România 2021-2022, publicat de Ministerul Educației. Pentru anul I, numărul locurilor bugetate alocate la programele de studii de doctorat a fost de 3.000 de locuri, potrivit aceleiași surse.

Potrivit celor mai recente date UEFSCDI, în anul universitar 2022-2023 programele de doctorat au atras un total de 22.175 de doctoranzi, din care 13.477 pe locuri bugetate și 8.698 pe locuri cu taxă.

Citește și:
Metamorfoza doctoratelor cu durată de 3 ani, începute pe vechea Lege a educației, în doctorate de 4 ani, ca să respecte noua lege – explicată de Ministerul Educației
Improvizație în legislația doctoratelor: Ministerul „consideră” că universitățile pot prelungi doctoratele de 3 ani, începute pe vechea Lege, la 4 ani, ca să respecte noua lege / ASE publică un formular prin care doctoranzii pot cere prelungirea studiilor, nespecificată în lege, dar comunicată chiar înaintea termenului-limită
Doctoranzii înmatriculați la buget, cu frecvență, pe legea veche trebuie să primească burse, în temeiul noii legi a educației, conform unei decizii a instanței ce corectează un ordin emis în 2023 de Ministerul Educației / Instituția poate face recurs / Contestatarul ordinului: „Ministerul a mărit bursele considerabil, dar nu le-a acordat”

Foto: © LCVA | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


3 comments
  1. să facă bine onor ministerul sa reglementeze și numărul de ani ai contractului pe care se face postul de asistent , in cazul angajaților pe per determinata a doctoranzilor , care a rămas 3 , deși numărul de ani de doc e 4 , și cele două merg in paralel
    deci modificarea duratei perioadei de angajare pe post asistent per determinata de la 3 la 4 ani , la fel ca , contractul doctoral (4 ani)
    adică asistentul rămâne șomer taman când tre să susțină teza .
    atâtea lacune în legislație nu am văzut se când sunt.

    1. Dupa noua lege, doctorandul la buget are si bursa, prin urmare, in mod logic, nu mai este necesara angajarea lui pe pozitie de asistent, perioada determinata.
      Dar legea este, evident, ambigua.
      Pentru ca legea spune ca “studenții-doctoranzi pot fi încadrați de către instituția de învățământ superior ca asistenți de cercetare sau asistenți universitari, pe perioadă determinată.”
      Prin urmare, studentul doctorand poate primi atat o bursa cat si un salariu? Adica un venit total peste cel al unui lector?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

De ce își doresc rectorii să fie veșnici. Sociologul Marian Preda, rectorul Universității din București: Poți să mărești mai mult decât trebuie salariile, să angajezi oameni care îți sunt loiali / Nu este moral ca o universitate să aibă aceeași persoană la conducere timp de 17 sau de 22 de ani, așa cum se va întâmpla dacă legea e votată în varianta actuală

„Dacă vrei într-un fel sau altul să influențezi pe votanți, poți să mărești mai mult decât trebuie salariile. Poți să angajezi timp de 4 ani oameni care îți sunt loiali…
Vezi articolul

Apel urgent transmis de peste 40 de medici, cărora li se alătură cercetătorii Ad Astra: Testarea rapidă a populației să se facă și prin teste IgG/IgM și antigen. România mai are 2 săptămâni până când folosirea largă a oricărui test nu va mai putea încetini transmisia SARS-COV2

“Tehnologia PCR de testare este cea mai bună la ora actuală, dar noi nu credem că România și celelalte state din Europa au acum sau vor avea în viitoarele săptămâni…
Vezi articolul

Cercetarea românească este sugrumată de sistemul PCR, s-a ajuns la formarea de clanuri reprezentate prin familii – acuză cercetătorul Vlad Manea, acceptat de japonezi, americani și mexicani, dar trimis la plimbare de instituțiile românești

“Vlad Manea (H-index WoS = 21) este în prezent membru al Academiei Mexicane de Științe, cercetător senior în cadrul UNAM, fost cercetător postdoctoral la Caltech, fost membru al Consiliului Național…
Vezi articolul

Un jurnal de știință și teologie publicat în România, la Iași, are aceeași cotă ca revistele Nature și Science pentru profesorii și cercetătorii din Polonia, conform unei noi liste de evaluare a publicațiilor academice / Lista, care întărește poziția jurnalelor teologice, e criticată de universitarii polonezi

O serie de schimbări introduse recent de Ministerul Educației din Polonia acordă o valoare superioară articolelor publicate în în jurnalele academice dedicate teologiei, articole care sunt cotate acum la fel…
Vezi articolul