Ministerul Educației a cerut tuturor școlilor să verifice deciziile de titularizare pentru fiecare candidat la concursul de directori și să raporteze titularizații pe articolul 253 / Azi este proba scrisă pentru candidații care au lipsit din motive medicale la prima sesiune

42.615 vizualizări
Foto: captură solicitare
Ministerul Educației a cerut tuturor școlilor să verifice deciziile de titularizare pentru fiecare candidat la concursul de directori, potrivit documentelor consultate de Edupedu.ro. Este vorba despre raportarea numelui și numărului candidaților titularizați în baza articolului 253 din Legea Educației, articol declarat neconstituțional în 2018. Inspectoratele au trimis machete de documente pe care școlile să le completeze. Decizia apare în plină desfășurare a concursului, joi, 28 octombrie, fiind organizată proba specială scrisă pentru concursul de directori, la care participă candidații care au fost infectați cu SARS-CoV-2, aflați în carantină sau izolare pe data de 15 octombrie, la proba scrisă inițială.

„Conform solicitării Ministerului Educației, vă rugăm să verificați, în dosarele personale ale cadrelor didactice, deciziile inițiale de titularizare a candidaților corespunzătoare anului de titularizare a cadrului didactic, dinaintea eventualelor modificări ale denumirii unităților de învățământ, care au participat la proba scrisă a concursului de ocupare a funcțiilor vacante de director și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar de stat și să completați, în macheta trimisă, în funcție de situația constatată, în dreptul denumirii unității de învățământ pentru funcția de director/director adjunct, titularizați pe baza art. 253 din Legea Educației Naționale 1/2011”, potrivit documentului transmis de inspectorate școlilor.

Titularizarea pe baza articolului 253 a fost declarată neconstituțională în anul 2018, de către Curtea Constituțională.

Potrivit surselor Edupedu.ro, prin actuala cerere de verificare și raportare, Ministerul Educației adună date despre profesorii titularizați în acest fel pentru a răspunde unor solicitări venite din partea unor candidați care nu au promovat proba scrisă pe 15 octombrie, iar acum contestă concursul.

Articolul 253 din legea educației prevedea:

„(1) Cadrele didactice calificate, care au obținut nota/media de cel puțin 7 la un concurs național unic de titularizare în învățământul preuniversitar în ultimii 6 ani și care sunt angajate cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, pot fi repartizate, în ședință publică organizată de inspectoratul școlar, pe perioadă nedeterminată în unitățile de învățământ în care sunt angajate, dacă postul didactic/catedra este vacant(ă) și are viabilitate.
(2) Procedura privind repartizarea prevăzută la alin. (1) se stabilește prin metodologie elaborată cu consultarea partenerilor de dialog social și aprobată prin ordin al ministrului educației naționale”.

Curtea Constituțională a decis pe 17 iulie 2018 că titularizarea pe baza notelor de la examenele din anii trecuți este “o modalitate ‘paralelă’ de accedere la calitatea de titular în învățământul preuniversitar”, având în vedere că Ministerul angajează și pe baza examenului dat chiar în anul scoaterii posturilor la concurs.

Ce spun judecătorii Curții Constituționale:
  • textul analizat continuă să perpetueze o modalitate ‘paralelă’ de accedere la calitatea de titular în învățământul preuniversitar, contrară derulării în condiții optime a procesului de învățământ. Se denaturează regimul juridic al instituției titularizării și se generează discriminări în interiorul sistemului”.
  • “este invocată Decizia Curții Constituționale nr. 106 din 27 februarie 2014, prin care s-a arătat că o reglementare ‘paralelă’ de accedere la calitatea de titular în învățământul preuniversitar configurează o instituție cu un regim juridic confuz, care permite dobândirea calității antereferite în alte condiții decât prin promovarea unui concurs.
  • Se mai susține că, în cuprinsul aceluiași text legal, nu se stabilesc nici durata pentru care cadrele didactice urmează să ocupe posturile vacante prin repartizarea realizată, nici categoria din care va face parte cadrul didactic respectiv ulterior repartizării (personal didactic angajat cu contract de muncă pe perioadă determinată sau nedeterminată) și nici eventuala titularizare a respectivului cadru didactic pe post.
  • Or, o asemenea procedură poate duce la o titularizare pe post în absența vreunui concurs, contrar celor stabilite prin Decizia nr. 106 din 27 februarie 2014. Astfel de neclarități creează dificultăți în aplicarea legii, fiind contrare art.1 alin.(5) din Constituție. Se mai arată, în privința aceluiași text legal, că acesta nu a fost
    corelat cu art. 254 alin.(3) din Legea nr. 1/2011, potrivit căruia titularizarea se realizează prin promovarea
    unui concurs.
  • Descarcă de aici Decizia CCR privind titularizarea pe 253.
Ce este titularizarea?

Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – candidații trebuie să obțină minimum nota 7 (șapte) atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului. Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată, candidații trebuie să obțină minimum nota 5 (cinci) atât la proba scrisă, cât și inspecția în profilul postului.

Concursul de directori continuă, joi, 28 octombrie fiind anunțată proba scrisă a etapei speciale. Calendarul este următorul:

  • 28 octombrie – Proba scrisă pentru candidații care la data de 15 octombrie 2021 se află în carantină sau izolare
  • 28 octombrie – Afișarea rezultatelor la proba scrisă
  • 28 octombrie – Depunerea contestațiilor
  • 29 octombrie – Soluționarea contestațiilor și afișarea rezultatelor finale pentru candidații participanți la proba scrisă din data de 28 octombrie
  • 28 octombrie – 2 noiembrie – Transmiterea solicitărilor de desemnare a membrilor comisiilor de interviu din partea consiliilor profesorale, autorităților locale și companiilor/universităților
  • 2 – 10 noiembrie – Constituirea comisiilor pentru proba de interviu
  • 12 noiembrie – Publicarea graficului de desfășurare a interviurilor
  • 15 noiembrie – 8 decembrie – Desfășurarea probei de interviu
  • 16 noiembrie – 10 decembrie – Depunerea și soluționarea contestațiilor la proba de interviu
  • 13 decembrie – Exprimarea opțiunilor candidaților declarați admiși pentru mai multe funcții/unități de învățământ
  • 17 decembrie – Validarea rezultatelor finale
  • 20 – 22 decembrie – Emiterea deciziilor de numire (cu aplicare de la 10 ianuarie 2022)

Reamintim că pe 15 octombrie, la prima probă scrisă, au fost validați pentru a participa la concurs 9.110 candidați. S-au prezentat și au finalizat proba 8.627 de candidați, cei 483 fiind așteptați la această a doua sesiune.

Până acum, 5.676 de candidați au promovat proba scrisă, reprezentând 65,8% din cei prezenți, obținând cel puțin nota 7.

Între timp, au fost publicate și procedurile pentru proba de interviu, care pot fi descărcate de aici:


13 comments
  1. Probabil in unele cazuri posturile nu au fost ocupate la pretransfer. dar la concurs sigur s-ar fi ocupat. Mult mai corect era sa participe la repartitia acestor posturi toti cei care au obtinut note peste 7, din anul curent respectiv si din anii anteriori.
    Insa au fost si posturi nepublicate si inexistente – pana la urma s-au titularizat pe ele cine trebuia cu articolul 253 sau cum s-o fi chemat.

  2. Oare a cui a fost ideea cu o astfel de titularizare?! Cică s-a avut în prim plan, el s-a respectat continuitatea la clasă a, cadru didactic! Corect ar fi fost la medii egale, a eventualilor candidați, să se aplice acest principiu!

  3. Nu trebuia să existe niciodată articolul 253! Cunosc multe cadre didactice titularizate în baza acestui articol! O mare greșeală!!!Din cadre didactice smerite, imediat după titularizare în baza acestui articol, au călcat pe cadavre, fără scrupule, pentru a-și atinge scopul!

  4. Dar, haide să-i verificam și pe cei care au devenit titulari prin repartiție direct de pe băncile școlii! Sau pe cei titulari cu nota5, sau cei titularizati cu concurs în școală la așa numitele scoli pilot. Titularii cu art.253 au susținut un concurs de titularizare! Acest concurs a fost organizat de inspectori care sunt numiți politic și nu au concurs.Trebuia întâi să se facă concursul pentru inspectori și apoi pentru directori.

    1. Cei care s-au titularizat pe acest articol au intrat în școli pe ușa din dos, cu nota 7 dar fără să fi fost scoase aceste posturi la concurs.

      1. Postul meu a fost publicat și putea fi luat la pretransfer dar probabil fiind în 3 școli nu a interesat pe nimeni. Nu am intrat pe ușa din dos, ci pe intrarea principală, cu o notă de 9,37 la examenul de titularizare, în 2017. O zi bună!

  5. Retroactiv nu se poate. Înalta Curte de Casație și Justiție s.a pronunțat. Toți cei care s-au titularizat in baza articolului 253 a fost pe baza de concurs național de titularizare obținând cel puțin nota 7. Ce căutați nod in papura…asta le trebuie celor de acum?
    Hai sa verificam și pe cei imediat după anul 1990 când se titularizau cu nota 5…este corect?

  6. Terminati cu acel art 253.S-a pronunțat În alte Curte de Casatie si Justitie.Ulterior anului 2018, acel articol s-a abrogat! Ce se mai dorește? Acea decizie avea putere după 2018, si nu retroactiv.Asta le arde celor ce nu au fost in stare sa ia un 7.

  7. Felicitari. Solicitam si verificarea existentei unor hotari judecatoresti pe numele unor directori si dorim sa se remarce ca au castigat miraculous in justitie ca find directori.

  8. Iar v-ati intors la art.253? L-ati tot măcelărit de parca acei profesori nu au fost încadrați prin concurs.Directorii care nu au fost in stare sa ia un 7, nu mai aveau alta gaselnita. AU descoperit-o!

    1. Acel articol 253 a fost o aberatie si stiti foarte bine. O intrare pe usa din dos. Nu prea se poate spune ca au fost incadrari prin concurs. Dupa parerea mea la concurs câștigă cine ia nota cea mai mare, nu cine reuseste sa ia 7. Adica un profesor cu 9.70 ramane suplinitor si unul cu 7 se titularizeaza? Halal concurs….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Mircea Miclea: Ce predăm atunci când predăm? / Trebuie să învățăm conținuturi și să nu cumva să devalorizăm memorarea de conținuturi / Să ne evaluăm periodic așa cum ne evaluăm elevii și să ne facem un plan remedial pentru fiecare dintre noi și în felul acesta ne dezvoltăm și noi, și elevii noștri

„Ce predăm atunci când predăm” a fost conferința susținută de Mircea Miclea, profesor universitar, psiholog și fost ministru al Educației, la Chișinău, în Republica Moldova, la invitația Maiei Sandu, președinta…
Vezi articolul

GRILE Salariile din învățământ, în 2024, pentru profesori, inspectori și directori, pe fiecare funcție, vechime și grad didactic – proiect / Creștere cu doar 11% pentru profesorii debutanți și 30% pentru directori, 26-28% pentru inspectori, de la 1 ianuarie / Pentru didactic auxiliar creșterea e cu 8%, iar pentru administrativ 250 de lei

UPDATE: Grilele au fost adoptate prin ordonanță de urgență și pot fi consultate aici. Știrea inițială: Guvernul are pe ordinea de zi proiectul de ordonanță de urgență care stabilește salariile…
Vezi articolul

UPDATE Ligia Deca a dat exemple de creșteri salariale din calculele pe grile trimise inspectoratelor: Pentru un profesor cu studii superioare de lungă durată, grad didactic II, între 15 și 20 de ani vechime, salariul de bază crește de la 5.368 lei la 6.947 lei brut. În Ordonanța publicată în Monitorul Oficial același profesor are 5.717 lei / Diferența este dată de gradația angajatului – precizări

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a oferit exemple de creșteri salariale, la finalul şedinţei de guvern de astăzi. Astfel, „pentru un profesor cu studii superioare de lungă durată, grad didactic II,…
Vezi articolul

OFICIAL Singura probă de competenţe digitale la concursul de inspectori şcolari generali – trimiterea unui email. Punctajul acordat e cât cel pentru toată formarea acelui profesor, potrivit metodologiei publicate în Monitorul Oficial

Singura probă de competenţe digitale la concursul de inspectori şcolari generali este cea de trimitere a unui email, potrivit metodologiei de concurs publicată în Monitorul Oficial. Punctajul acordat este de…
Vezi articolul