Ministerul Educației a cerut, cu 13 minute înainte de ședința Consiliului Economic și Social, retragerea de pe ordinea de zi a proiectului de Hotărâre de Guvern care modifică funcționarea agenției care acreditează școlile – DOCUMENT SURSE

15.052 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos – Adriana Neagoe
Ministerul Educației a transmis, cu doar 13 minute înainte de începutul ședinței de astăzi a Consiliului Economic și Social (CES), o adresă prin care a cerut amânarea de pe ordinea de zi a proiectului controversat de Hotărâre de Guvern prin care se dorește modificarea regulilor de funcționare a agenției care acreditează școlile, ARACIP, potrivit surselor Edupedu.ro. Cererea de amânare vine după ce mai multe voci din Educație și din societatea civilă au atras atenția că proiectul de HG va politiza puternic Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP). Proiectul ministerului și toate anexele publicate le puteți consulta la finalul acestui articol.
  • Amintim că luni, 27 decembrie, a avut loc o dezbatere organizată de Ministerul Educației de la 8 dimineața pe tema proiectului de Hotărâre de Guvern. În cadrul dezbaterii, directorul executiv al Centrului pentru Inovație Publică, Ovidiu Voicu, a explicat că proiectul pus în dezbatere de Ministerul Educației va politiza puternic instituția și o va subordona complet politicienilor aflați la guvernare care vor putea da ușor afară membri ai Consiliului ARACIP și chiar pe președintele acestuia prin noile reguli, dacă acestea vor fi aprobate. Mai multe detalii aici.
  • Consiliul Național al Elevilor a transmis luni, după dezbatere, că “dezaprobă ferm reorganizarea aberantă a ARACIP” și susține că “activitatea agenției trebuie să rămână independentă față de factorul politic sau de interesele obscure” și a cerut retragerea „de urgență” a proiectului de Hotărâre de Guvern. Mai multe detalii aici.
  • Proiect a fost deja înaintat, înainte de dezbaterea de luni, în varianta propusă de Ministerul Educației, către ministerele avizatoare și către Consiliul Economic și Social, ceea ce a scandalizat societatea civilă care a lansat acuzații de formalism și încercare de cenzură a propunerilor, în dezbaterea publică, către reprezentanții Ministerului Educației, pe marginea restructurării Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar. Mai multe detalii aici.
  • Președintele Asociației Școlilor Particulare a fost singurul prezent la dezbatere care nu a propus modificarea proiectului de hotărâre a organizării și funcționării ARACIP, prin care organizația sa primește un loc cu drept de vot în Consiliu. Mai multe detalii aici.
  • Proiectul aflat pe ordinea de zi a CES nu are încă avizele Ministerului Muncii, Ministerului Finanțelor și Ministerului Justiției.
Observațiile de pe ordinea de zi a ședinței CES

Având în vedere dezbaterea publică ce a avut loc în data de 27 decembrie 2021, la solicitarea Federației Părinților și Aparținătorilor Legali, cu tema proiectul de Hotărâre de Guvern privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare al Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), organizată de Ministerul Educației în conformitate cu prevederile art. 7 alin (9) din legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată, revenim la adresa Ministerului Educației nr. 2783/2021 cu privire la avizarea de către Consiliul Economic și Social a proiectului sus-menționat, cu rugămintea de a amâna introducerea acestuia pe ordinea de zi a ședinței Plenului Consiliului Economic și Social”, se arată în adresa obținută de Edupedu.ro, trimisă pe mail la ora 9:47, marți, 28 decembrie, cu 13 minute înainte de începerea ședinței CES, programată la ora 10:00.

Cum va fi schimbată ARACIP

În momentul de față, în Consiliu există doar experți ARACIP. În proiectul de HG, care este al doilea de acest gen pus în dezbatere publică în ultimele trei luni de minister, scrie că în Consiliu vor mai fi:

b) 5 reprezentanți ai Ministerului Educației, cadre didactice și/sau inspectori școlari de specialitate, dintre un reprezentant al Direcției pentru învățământul in limbile minorităților naționale;

c) 2 reprezentanți ai altor autorități cu responsabilități în sistemul de educație, respectiv un reprezentant desemnat de Ministerul Afacerilor Interne și un reprezentant desemnat de Ministerul Apărării Naționale, personal responsabil cu activitățile de învățământ;

d) 1 reprezentant al Asociației Școlilor Particulare, cadru didactic reprezentând furnizorii de învățământ particular, inclusiv organizațiile furnizoare de educație care organizează și desfășoară, pe teritoriul României, activități de învățământ corespunzătoare unui sistem de educație din altă țară;

e) 4 reprezentanți ai partenerilor de dialog social, membri observatori fără drept de vot, astfel:

  1. doi reprezentanți desemnați de cele două federații sindicatele reprezentative din învățământul
    preuniversitar;
  2. un reprezentant al Consiliului Național al Elevilor.
  3. un reprezentant al federației naționale a asociațiilor de părinți din învățământul preuniversitar

În cadrul dezbaterii de luni, directorul executiv al Centrului pentru Inovație Publică, Ovidiu Voicu, a explicat că proiectul de HG al Ministerului Educației va politiza puternic instituția și o va subordona complet politicienilor aflați la guvernare care vor putea da ușor afară membri ai Consiliului ARACIP și chiar pe președintele acestuia prin noile reguli, dacă acestea vor fi aprobate. 

„În ceea ce privește independența Consiliului ARACIP, cel mai problematic este punctul d al articolului 10 care spune că încetarea calității de membru al consiliului se poate dispune oricând la retragerea calității de reprezentant al entității care a propus numirea. De vreme ce nu există niciun standard și niciun criteriu obiectiv pentru numire, este la fel de subiectivă și retragerea calității. Oricând, Ministrul Educației sau alt minister care a făcut numirea pot să retragă calitatea de reprezentant fără a avea niciun fel de justificare, ceea ce pune întreg consiliul ARACIP sub controlul juridic al Ministerului Educației”, a explicat Ovidiu Voicu.

Proiectul de act normativ și nota de fundamentare pot fi consultate mai jos:


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Premierul Ciucă, discurs incoerent și fără nicio propunere concretă, în deschiderea negocierilor cu sindicatele din Educație, cu 18 ore înaintea grevei generale din școli: Am responsabilitatea a tot ceea ce înseamnă rezolvarea problemelor, astfel încât împreună să putem să rezolvăm probleme. Sunt probleme care trebuie rezolvate pe verticala sistemului de educație în ceea ce privește o serie de aspecte care de-a lungul timpului au dus la aceste distorsionări

Premierul Nicolae Ciucă le-a spus reprezentanților sindicatelor din Educație că nu pot fi lăsați elevii „suspendați pentru că nu avem soluții pentru problemele pe care dumneavoastră le ridicați”. Discursul a…
Vezi articolul

Formarea profesorilor pentru predarea digitală se face și la televizor, anunță Ministerul Educației: “TeleȘcoala profesorilor” va conține cursuri de folosire a platformelor educaționale

“Ministerul Educației și Cercetării în parteneriat cu Televiziunea Română organizează programul de formare pentru cadrele didactice – ‘TeleȘcoala profesorilor’”, anunță Ministerul, într-un comunicat remis Edupedu.ro. TeleȘcoala profesorilor va avea 15…
Vezi articolul
ANOSR

Alianța Română a Universităților de Tehnologie vrea, în noua lege a Educației, un Program Național de încurajare a elevilor din gimnaziu și liceu să studieze științele exacte și ingineria / “România traversează cea mai mare criză de resursă umană din istoria sa, care se va adânci în următorii 30 de ani”, subliniază Alianța

Cele cinci universități care fac parte din Alianța Română a Universităților de Tehnologie (ARUT) atrag atenția într-un comunicat de presă că este o “lipsa cronică la nivel național de resurse…
Vezi articolul