Ministerul Educației a ales proiectul câștigător în apelul pentru formarea profesioniștilor din educația timpurie, de 14 milioane de euro / Câți educatori vor fi formați și ce vor învăța

Ministerul Educației a ales proiectul câștigător în apelul „Formarea profesioniștilor din educația timpurie”. Asociația „Centrul Step by Step pentru Educație și Dezvoltare Profesională” va primi 14 milioane de euro pentru formarea specialiștilor care vor lucra în serviciile de educație timpurie.

În cadrul proiectului, se vor organiza obligatoriu trei tipuri de programe de formare continuă acreditate, pentru profesioniștii din serviciile de educație timpurie, cu precădere pentru cele nou înființate, astfel:

  1. Program de formare a formatorilor în domeniul curricular pentru personalul didactic și administrativ din serviciile de educație timpurie (348 de formatori);
  2. Program de formare a formatorilor în domeniul monitorizării calității serviciilor de educație timpurie antepreșcolară, pentru personalul din sectorul social, sănătate și educație (252 formatori);
  3. Program de formare profesională continuă în domeniul curricular, pentru personalul didactic și administrativ din serviciile de educație timpurie (19.950 persoane formate)

Până la data de 31 decembrie 2024, trebuie formate 348 persoane care vor avea obligația de a participa în calitate de formatori la programele de formare continuă pentru specialiștii care vor activa în cadrul serviciilor de educație timpurie). 

La nivel național, până la data de 31 martie 2026, trebuie formate 19.950 de persoane din cadrul serviciilor de educație timpurie (personal didactic, personal didactic auxiliar și personal administrativ).

Câți profesioniști din educația timpurie vor fi formați, pe județe
Ce anume vor învăța profesioniștii din educația timpurie

„Programul de formare a formatorilor în domeniul curricular (348 formatori), pentru
personalul didactic și administrativ din serviciile de educație timpurie, va include cele 4 module cuprinse în Programul de formare profesională continuă în domeniul curricular, pentru personalul didactic și administrativ din serviciile de educație timpurie (programul C de formare, descris mai jos):

MODULUL I – Principiile educației timpurii și nevoile copilului
MODULUL II – Activități de învățare pentru copii de la naștere la 6 ani
MODULUL III.1 – Proiectarea săptămânală a activităților, monitorizarea și înregistrarea
progresului copiilor de la naștere la 6 ani

MODULUL III.2 – Siguranța copilului din serviciile de educație timpurie
MODULUL IV – Educația digitală în educația timpurie
La acestea, se vor adăuga sesiuni specifice și MODULUL V, de aprofundare privind formarea
adulților.

Tematică modul formarea adulților (10 ore de aprofundare):
1) profilul personalului didactic și administrativ din creșe, grădinițe și servicii complementare;
2) abordări, strategii și activități eficiente de formare a personalului didactic și administrativ;
3) evaluarea rezultatelor învățării;
4) captarea interesului, încurajarea implicării personalului didactic și administrativ pe
parcursul programului, comunicare eficientă, managementul conflictelor.
Organizarea programului de formare

  1. Total număr de ore: 90 ore/ formator
  2. Numărul maxim de cursanți/ grupă este 20 persoane;
  3. Cursurile se vor desfășura în format blended, dintre care minimum 50% prezență fizică, sincron, maximum 50% activitate online, sincron/asincron;
  4. Programul de formare va fi urmat de o componentă de mentorat/ de facilitare a unor
    întâlniri online de sprijin (comunitate de practici) pentru formatori pe tot parcursul
    programului de formare a personalului din creșe, grădinițe și servicii complementare;
  5. Fiecare cursant va primi designul de curs, suportul de curs și materiale auxiliare în format digital/tipărit.

Programul de formare destinat formatorilor în domeniul monitorizării calității
serviciilor de educație timpurie (252 formatori) se adresează personalului din domeniile
educație, social și sănătate de la nivel local, care poate fi implicat în monitorizarea serviciilor de educație timpurie, respectiv: educatoare, educator puericultor responsabil al comisiei CEAC, directori de unități de educație timpurie, personal medical din unitățile de educație timpurie sau din Direcțiile de Sănătate Publică, asistenți sociali din cadrul Direcțiilor de Asistență Socială și personal din cadrul Agențiilor teritoriale de Plăți și Inspecție Socială.
Acest program de formare va include următoarele module:

Modul I – Politici și legislație privind calitatea serviciilor de educație timpurie
Tematică:

  1. Total număr de ore: 60 ore/ formator
  2. Numărul maxim de cursanți/ grupă este 25 persoane;
  3. Cursurile se vor desfășura în format blended, dintre care minimum 50% prezență fizică,
    sincron, maximum 50% activitate online, sincron/asincron;
  4. Fiecare cursant va primi designul de curs, suportul de curs și materiale auxiliare în format digital/print.
    C. Programul de formare profesională continuă în domeniul curricular, pentru personalul didactic și administrativ din serviciile de educație timpurie (P3, 19.950
    cursanți)

    Se vor constitui grupe de nivel diferite:
    – pentru personalul care lucrează cu copiii antepreșcolari;
    – pentru personalul care lucrează cu copiii preșcolari.
    Designul, conținutul și materialele modulelor vor fi adaptate la specificul copiilor sub 3 ani, respectiv al copiilor cu vârsta cuprinsă între 3 și 6 ani. Ambele categorii de grupe de nivel vor parcurge împreună a doua temă a modului I (Nevoile și starea de bine a copiilor mici: nutriție, siguranță, îngrijire, sănătate și educație)

MODULUL I (comun) – Principiile educației timpurii și nevoile copilului
Modulul se va adresa atât personalului didactic, cât și personalului administrativ și va avea cel puțin 3 aplicații practice/sarcini de lucru pe care cele două tipuri de personal le vor realiza împreună. Tematică:

MODULUL II (comun) – Activități de învățare pentru copii de la naștere la 6 ani
Modulul se va adresa atât personalului didactic, cât și personalului administrativ și va avea cel puțin 2-4 aplicații practice/sarcini de lucru pentru fiecare temă, pe care cele două tipuri de personal le vor realiza împreună. Tematică:

MODULUL III.1 (diferențiat) – Proiectarea săptămânală a activităților, monitorizarea și înregistrarea progresului copiilor de la naștere la 6 ani Modulul se va adresa personalului didactic de predare și va avea cel puțin 4-5 aplicații practice/sarcini de lucru pentru fiecare temă. Tematică:

Modulul III.2 (diferențiat) – Siguranța copilului din serviciile de educație timpurie
Modulul se va adresa personalului didactic auxiliar și administrativ care lucrează cu copiii de la naștere la 6 ani.
Tematică:

MODULUL IV (comun) – Educația digitală în educația timpurie. Modulul se va adresa atât personalului didactic, cât și personalului administrativ și va avea cel puțin 2-4 aplicații practice/sarcini de lucru pentru fiecare temă, pe care cele două tipuri de personal le vor realiza împreună. De asemenea, accente specifice vor fi puse pe stimulare și exersare controlată pentru cele două niveluri de vârstă și, cu precădere, pentru copiii de la 4 la 6 ani. Tematică:

DOCUMENT Lista finală a proiectelor selectate în vederea finanțării în apelul „Formarea profesioniștilor din educația timpurie”
Citește și
Două ONG-uri din București și Hunedoara au depus singurele proiecte admise în etapa I de evaluare, în apelul de 14 milioane de euro pentru formarea profesioniștilor din educația timpurie / Ministerul Educației va alege doar un proiect câștigător
Apel PNRR de peste 14 milioane de euro pentru formarea a peste 20.000 de educatori și puericultori până în martie 2026 / Pot aplica universități de stat și private, casele corpului didactic, Academia Română și ONG-uri între 15 februarie și 1 aprilie
Exit mobile version