Ministerul Educației a ales proiectul câștigător în apelul pentru formarea profesioniștilor din educația timpurie, de 14 milioane de euro / Câți educatori vor fi formați și ce vor învăța

5.234 de vizualizări
Ministerul Educației a ales proiectul câștigător în apelul „Formarea profesioniștilor din educația timpurie”. Asociația „Centrul Step by Step pentru Educație și Dezvoltare Profesională” va primi 14 milioane de euro pentru formarea specialiștilor care vor lucra în serviciile de educație timpurie.
  • Amintim că Asociația „Centrul Regional pentru Ocuparea Forței de Muncă și Protecție Socială” Hunedoara și Asociația Centrul Step by Step pentru Educație și Dezvoltare Profesională din București au depus singurele proiecte admise în prima etapa de evaluare. Conform Ghidului solicitantului, în acest apel este selectat un singur proiect câștigător.

În cadrul proiectului, se vor organiza obligatoriu trei tipuri de programe de formare continuă acreditate, pentru profesioniștii din serviciile de educație timpurie, cu precădere pentru cele nou înființate, astfel:

  1. Program de formare a formatorilor în domeniul curricular pentru personalul didactic și administrativ din serviciile de educație timpurie (348 de formatori);
  2. Program de formare a formatorilor în domeniul monitorizării calității serviciilor de educație timpurie antepreșcolară, pentru personalul din sectorul social, sănătate și educație (252 formatori);
  3. Program de formare profesională continuă în domeniul curricular, pentru personalul didactic și administrativ din serviciile de educație timpurie (19.950 persoane formate)

Până la data de 31 decembrie 2024, trebuie formate 348 persoane care vor avea obligația de a participa în calitate de formatori la programele de formare continuă pentru specialiștii care vor activa în cadrul serviciilor de educație timpurie). 

La nivel național, până la data de 31 martie 2026, trebuie formate 19.950 de persoane din cadrul serviciilor de educație timpurie (personal didactic, personal didactic auxiliar și personal administrativ).

Câți profesioniști din educația timpurie vor fi formați, pe județe
Ce anume vor învăța profesioniștii din educația timpurie

„Programul de formare a formatorilor în domeniul curricular (348 formatori), pentru
personalul didactic și administrativ din serviciile de educație timpurie, va include cele 4 module cuprinse în Programul de formare profesională continuă în domeniul curricular, pentru personalul didactic și administrativ din serviciile de educație timpurie (programul C de formare, descris mai jos):

MODULUL I – Principiile educației timpurii și nevoile copilului
MODULUL II – Activități de învățare pentru copii de la naștere la 6 ani
MODULUL III.1 – Proiectarea săptămânală a activităților, monitorizarea și înregistrarea
progresului copiilor de la naștere la 6 ani

MODULUL III.2 – Siguranța copilului din serviciile de educație timpurie
MODULUL IV – Educația digitală în educația timpurie
La acestea, se vor adăuga sesiuni specifice și MODULUL V, de aprofundare privind formarea
adulților.

Tematică modul formarea adulților (10 ore de aprofundare):
1) profilul personalului didactic și administrativ din creșe, grădinițe și servicii complementare;
2) abordări, strategii și activități eficiente de formare a personalului didactic și administrativ;
3) evaluarea rezultatelor învățării;
4) captarea interesului, încurajarea implicării personalului didactic și administrativ pe
parcursul programului, comunicare eficientă, managementul conflictelor.
Organizarea programului de formare

  1. Total număr de ore: 90 ore/ formator
  2. Numărul maxim de cursanți/ grupă este 20 persoane;
  3. Cursurile se vor desfășura în format blended, dintre care minimum 50% prezență fizică, sincron, maximum 50% activitate online, sincron/asincron;
  4. Programul de formare va fi urmat de o componentă de mentorat/ de facilitare a unor
    întâlniri online de sprijin (comunitate de practici) pentru formatori pe tot parcursul
    programului de formare a personalului din creșe, grădinițe și servicii complementare;
  5. Fiecare cursant va primi designul de curs, suportul de curs și materiale auxiliare în format digital/tipărit.

Programul de formare destinat formatorilor în domeniul monitorizării calității
serviciilor de educație timpurie (252 formatori) se adresează personalului din domeniile
educație, social și sănătate de la nivel local, care poate fi implicat în monitorizarea serviciilor de educație timpurie, respectiv: educatoare, educator puericultor responsabil al comisiei CEAC, directori de unități de educație timpurie, personal medical din unitățile de educație timpurie sau din Direcțiile de Sănătate Publică, asistenți sociali din cadrul Direcțiilor de Asistență Socială și personal din cadrul Agențiilor teritoriale de Plăți și Inspecție Socială.
Acest program de formare va include următoarele module:

Modul I – Politici și legislație privind calitatea serviciilor de educație timpurie
Tematică:

  • Documente și politici la nivel european care vizează monitorizarea calității serviciilor de
    educație timpurie.
  • Legislația privind calitatea serviciilor de educație timpurie, specifică domeniului educației: prezentare și analiză, studiu de caz.
  • Legislația privind calitatea serviciilor de educație timpurie, specifică domeniului sănătății: prezentare, analiză, studiu de caz.
  • Legislația privind calitatea serviciilor de educație timpurie, specifică domeniului protecției copilului: prezentare, analiză, studiu de caz.
  • Modul II – Monitorizarea calității serviciilor de educație timpurie – principii și
    instrumente

    Tematică:
  • Lucrul în echipa multidisciplinară pentru monitorizarea calității serviciilor de educație
    timpurie – definiții, principii, studii de caz.
  • Tehnici și modalități eficiente de comunicare și cooperare în echipă (intrainstituțional,
    interinstituțional).
  • Instrumente de monitorizare a calității serviciilor de educație timpurie (liste de verificare, chestionare, focus-grupul, interviul, procesul-verbal etc.).
    Organizarea programului de formare:
  1. Total număr de ore: 60 ore/ formator
  2. Numărul maxim de cursanți/ grupă este 25 persoane;
  3. Cursurile se vor desfășura în format blended, dintre care minimum 50% prezență fizică,
    sincron, maximum 50% activitate online, sincron/asincron;
  4. Fiecare cursant va primi designul de curs, suportul de curs și materiale auxiliare în format digital/print.
    C. Programul de formare profesională continuă în domeniul curricular, pentru personalul didactic și administrativ din serviciile de educație timpurie (P3, 19.950
    cursanți)

    Se vor constitui grupe de nivel diferite:
    – pentru personalul care lucrează cu copiii antepreșcolari;
    – pentru personalul care lucrează cu copiii preșcolari.
    Designul, conținutul și materialele modulelor vor fi adaptate la specificul copiilor sub 3 ani, respectiv al copiilor cu vârsta cuprinsă între 3 și 6 ani. Ambele categorii de grupe de nivel vor parcurge împreună a doua temă a modului I (Nevoile și starea de bine a copiilor mici: nutriție, siguranță, îngrijire, sănătate și educație)

MODULUL I (comun) – Principiile educației timpurii și nevoile copilului
Modulul se va adresa atât personalului didactic, cât și personalului administrativ și va avea cel puțin 3 aplicații practice/sarcini de lucru pe care cele două tipuri de personal le vor realiza împreună. Tematică:

  • Dezvoltarea cognitivă, socială, emoțională și fizică a copilului mic – teorii și evidențe din literatura științifică recentă;
  • Nevoile și starea de bine a copiilor mici: nutriție, siguranță, îngrijire, sănătate și educație;
  • Aspecte generale privind siguranța copilului: primul ajutor, siguranța somnului, identificarea semnelor de abuz, alergii, expunerea prelungită la tehnologie, gestionarea
    accidentelor și urgențelor etc.
  • Comunicarea și relaționarea cu familia copilului mic.
  • Codul Etic al personalului didactic și administrativ.

MODULUL II (comun) – Activități de învățare pentru copii de la naștere la 6 ani
Modulul se va adresa atât personalului didactic, cât și personalului administrativ și va avea cel puțin 2-4 aplicații practice/sarcini de lucru pentru fiecare temă, pe care cele două tipuri de personal le vor realiza împreună. Tematică:

  • Curriculumul pentru educație timpurie – principii directoare, structură și mod de utilizare. În abordarea temei, vor fi incluse și informații relevante din materiale la nivel european, precum și materiale și ghiduri elaborate în cadrul proiectelor cu fonduri europene derulate de Ministerul Educației.
  • Amenajarea și întreținerea spațiului fizic pentru învățare, siguranță și securitate.
  • Activități de învățare eficiente pentru dezvoltarea emoțională, fizică, socială și cognitivă a copiilor mici. O atenție deosebită va fi acordată abordării mai multor mijloace de realizare a activităților tematice. Se va pune accent în mod deosebit pe partea aplicativă (exemple de activități înregistrate sau de activități concepute împreună de către cursanți).
  • Rolul interacțiunilor adult-copil și copil-copil în dezvoltarea copilului mic. O atenție
    deosebită va fi acordată relaționării adult-copil din punct de vedere emoțional (formarea unui atașament sigur), sincronizării adulților cu copiii, respectiv modalităților în care toți adulții din jurul copilului pot să se implice în desfășurarea activităților de învățare.

MODULUL III.1 (diferențiat) – Proiectarea săptămânală a activităților, monitorizarea și înregistrarea progresului copiilor de la naștere la 6 ani Modulul se va adresa personalului didactic de predare și va avea cel puțin 4-5 aplicații practice/sarcini de lucru pentru fiecare temă. Tematică:

  • Proiectarea săptămânală a activităților cu copiii (diferențiat, pe cele două niveluri,
    antepreșcolar și preșcolar);
  • Monitorizarea și înregistrarea progresului copiilor (diferențiat, pe cele două niveluri:
    antepreșcolar și preșcolar);
  • Remedierea timpurie a eventualelor întârzieri în dezvoltarea fizică, cognitivă, emoţională şi socială a copiilor sub 6 ani (diferențiat, pe cele două niveluri: antepreșcolar și preșcolar). În prezentarea monitorizării și înregistrării progresului copilului se vor avea în vedere, în mod obligatoriu, atât prevederile Curriculumului pentru educație timpurie aprobat prin OM nr.4694/2019 (Anexa nr.3), precum și informații relevante din scrisorile metodice transmise de Ministerul Educației. În abordarea temei se va pune un accent deosebit pe partea practică, iar în acest sens se va lucra pe cel puțin 2 studii de caz pentru fiecare interval de vârstă din planul de
    învățământ.

Modulul III.2 (diferențiat) – Siguranța copilului din serviciile de educație timpurie
Modulul se va adresa personalului didactic auxiliar și administrativ care lucrează cu copiii de la naștere la 6 ani.
Tematică:

  • elemente de asigurarea primului ajutor gestionarea situațiilor de risc și a urgențelor
    (diferențiat, pe cele două niveluri: antepreșcolar și preșcolar);
  • identificarea semnelor de abuz (diferențiat, pe cele două niveluri: antepreșcolar și
    preșcolar);
  • problematica alergiilor comune și a gestionării acestora (diferențiat, pe cele două niveluri: antepreșcolar și preșcolar);
  • efectele expunerii prelungite la tehnologii (diferențiat, pe cele două niveluri: antepreșcolar și preșcolar).

MODULUL IV (comun) – Educația digitală în educația timpurie. Modulul se va adresa atât personalului didactic, cât și personalului administrativ și va avea cel puțin 2-4 aplicații practice/sarcini de lucru pentru fiecare temă, pe care cele două tipuri de personal le vor realiza împreună. De asemenea, accente specifice vor fi puse pe stimulare și exersare controlată pentru cele două niveluri de vârstă și, cu precădere, pentru copiii de la 4 la 6 ani. Tematică:

  • Proiectarea și desfășurarea unor activități de învățare utilizând echipamentele și
    instrumentele specifice TIC.
  • Instrumente, aplicații și echipamente TIC în activitățile cu copiii (în abordarea temei se va pune un accent deosebit pe partea practică și pentru acest lucru se vor prezenta cel puțin 2 exemple de utilizare a mijloacelor digitale pentru fiecare interval de vârstă din planul de învățământ specific pentru copiii de la naștere la 6 ani).
  • Riscurile expunerii timpurii și/sau prelungite a copilului la tehnologie.”
DOCUMENT Lista finală a proiectelor selectate în vederea finanțării în apelul „Formarea profesioniștilor din educația timpurie”
Citește și
Două ONG-uri din București și Hunedoara au depus singurele proiecte admise în etapa I de evaluare, în apelul de 14 milioane de euro pentru formarea profesioniștilor din educația timpurie / Ministerul Educației va alege doar un proiect câștigător
Apel PNRR de peste 14 milioane de euro pentru formarea a peste 20.000 de educatori și puericultori până în martie 2026 / Pot aplica universități de stat și private, casele corpului didactic, Academia Română și ONG-uri între 15 februarie și 1 aprilie

2 comments
  1. Doamna Ministru, va rugam sa va hotarati odata ce faceti. Ori ne puneti sa tocim notiunile astea pentru gradul didactic II si definitivat si titularizare ori facem cursurile astea? Pai ce facem aici? Acelasi lucru de 15 ori? Va sugerez sa adaugati niste practici educationale adecvate educatiei timpurii ca noi stim deja ce se face la cursul ala si sa nu mai consumati din banii statului degeaba ori platindu-ne pe noi in functie de performanta. Se vede ca nu aveti nicio treaba cu invatamantul…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Modificările pentru Bacalaureat -Când au loc detașarea la cerere și detașarea în interesul învățământului

Lipsa unei reforme a carierei didactice și a formării profesionale continue din PNRR, remarcată de Camera de Comerț Americană în România, AmCham: O reformă este necesară și pentru a încuraja atragerea talentelor în sistemul de învățământ

„O reformă a carierei didactice este necesară și pentru a încuraja atragerea talentelor în sistemul de învățământ din România”, dar „remarcăm, din nefericire, lipsa unei reforme a carierei didactice și…
Vezi articolul

Zece elevi ai Asociației Elevilor din Constanța nu au fost primiți la o dezbatere publică pe proiectele legilor Educației și au fost dați afară din sediul Prefecturii, unde aveau loc discuțiile / ISJ Constanța anunța anterior pe Facebook că “invită la discuții elevi, părinți, organizații sindicale, manageri școlari, reprezentanți ai ONG-urilor”

Zece elevi, membri ai Asociației Elevilor din Constanța, au reclamat faptul că nu au fost primiți la dezbaterea publică de azi, anunțată pe Facebook atât de ministrul Educației, cât și…
Vezi articolul

Aerisirea claselor la fiecare 20 de minute și decalarea orelor pentru ca elevii să nu aibă pauză în același timp – solicitarea primarului Sectorului 2, Radu Mihaiu, către directorii de școli

“Reîntoarcerea copiilor în bănci nu putea fi amânată”, spune primarul sectorului 2 al Capitalei, Radu Mihaiu, la câteva ore după ce președintele Klaus Iohannis a anunțat redeschiderea majorității școlilor și…
Vezi articolul

Scoaterea Informaticii de la BAC generează reacția dură a celor mai bune universități: scrisoare către Andronescu de la profesorii de Informatică din Consorțiul Universitaria

Scoaterea informaticii de la bacalaureat – așa cum prevede viziunea pe educație lansată de Ecaterina Andronescu – generează reacția dură a celor mai bune universități*. Profesorii de informatică din Universitatea…
Vezi articolul

Rectorul Politehnica București, Mihnea Costoiu, obligat să achite prejudiciul de 267.000 de euro în dosarul „Baza Cutezătorii”. Înalta Curte i-a respins contestația prin care a încercat să schimbe motivul de încetare a procesului

Înalta Curte de Casație și Justiție a respins, luni, o contestație formulată de rectorul Politehnicii, Mihnea Costoiu, care viza sechestrul pe avere impus în dosarul „Baza Cutezătorii”, scrie G4Media.ro. Mihnea…
Vezi articolul