Consiliul Național al Elevilor (CNE) anunță că a consultat proiectul de lege a învățământului preuniversitar, varianta Deca, apărut pe surse, și că “privește cu optimism” noile prevederi legate atât de acordarea burselor, cât și de “modul de distribuire al acestora”, după cum scriu reprezentanții elevilor într-un comunicat de presă remis EduPedu.ro duminică. Totuși, CNE vine cu o serie de propuneri față de acest document care încă nu este public, și una dintre ele este stabilirea pe clasă a pragului minim de 30% elevi care obțin burse de merit, nu la nivel de școală, pentru a “constitui echilibrul perfect dintre principiul meritocrației și cel al echității” – detalii mai jos.
În plus, pentru a nu mai exista situațiile din prezent în care bursele elevilor sunt acordate întârziat din cauza faptului că banii trec și pe la consiliile locale până să ajungă la școli, CNE propune transmiterea fondurilor pentru burse prin intermediul viitoarelor direcții județene pentru învățământ preuniversitar (DJIP), pentru că “ar asigura plata sumelor aferente burselor în timp util către toți elevii din teritoriu, procesul fiind unul simplificat”. O propunere similară a fost făcută și în noiembrie 2022 de Federația asociațiilor de părinți Edupart, dar nu pe proiectele de legi ale educației, ci pentru eficientizarea procesului de atunci.
- Amintim că proiectele de legi ale educației în varianta ministrului Ligia Deca, obținute pe surse de EduPedu.ro, nu au fost încă făcute publice, dar sunt finalizate de Ministerul Educației (ME), după ce au fost verificate amendamentele primite în perioada de dezbatere publică, de la lansarea variantelor Cîmpeanu, în iulie 2022.
- Urmează ca experții din partidele din coaliția de guvernământ să lucreze cu ME la noile legi până la 15 februarie 2023. Apoi, proiectele ar urma să treacă prin Guvern tot în februarie, iar Parlamentul să le aprobe apoi. Toate noutățile pe care le aduc acestea pot fi citite aici.
“În forma proiectului de lege care a fost publicat, pe surse, în spațiul public, se poate constata o diferență substanțială în modul de acordare a burselor școlare, prin comparație cu prevederile proiectului de lege lansat în dezbatere publică în anul 2022. Consiliul Național al Elevilor privește cu optimism modificările aduse odată cu noua formă a proiectului de lege, pornind de la reglementările privind criteriile de acordare a burselor, până la modul de distribuire al acestora.
Cu toate acestea, considerăm oportună implementarea unor serii de modificări și completări. Printre solicitările noastre se numără reglementări mai specifice cu privire la modul în care fondurile ajung cu adevărat în unitățile de învățământ preuniversitar, prin intermediul viitoarelor direcții județene pentru învățământ preuniversitar/DMBIP, luând în calcul întârzierile repetate ale administrației publice. De asemenea, introducerea în lege a unei prevederi cu privire la stabilirea unui termen-limită pentru plata sumelor aferente burselor către elevi, spre exemplu data de 15 a fiecărei luni, ar putea elimina multiplele cazuri de întârziere a burselor în teritoriu”, se arată în comunicatul Consiliului.
EduPedu.ro a scris pe surse că dispar bursele de performanță și de studiu din proiectul legii Educației, varianta Deca. În schimb, crește valoarea burselor sociale și de merit pentru anul școlar viitor, 2023-2024.
Stimularea elevilor, să fie bazată pe ierarhia stabilită la nivelul clasei
“În ceea ce privește criteriile de acordare a bursei de merit, solicităm ca minimul de 30% din elevii de gimnaziu și liceu dintr-o unitate de învățământ preuniversitar, prevăzut în noul proiect de lege, să fie înlocuit cu minimul de 30% din elevii de la nivelul fiecărei clase. Stabilirea unui procent la nivelul fiecărei clase reprezintă un mod descentralizat de a privi acordarea bursei de merit, descentralizarea fiind deja un principiu agreat prin cota pe liceu, care însă nu merge destul de departe”, motivează reprezentanții elevilor în poziția transmisă EduPedu.ro.
Și continuă: “Stimularea și recompensarea elevilor pentru evoluția și parcursul lor școlar ar trebui să se bazeze pe ierarhia stabilită la nivelul fiecărei clase, luând în calcul diverși factori, precum nivelul clasei, criteriile de evaluare ale cadrelor didactice, nivelul de motivație, diferențele dintre profiluri, materiile de specialitate etc. De asemenea, stabilirea procentului la nivelul fiecărei clase constituie echilibrul perfect dintre principiul meritocrației și cel al echității. Ierarhia stabilită la nivelul fiecărei clase urmărește rezultatul în urma utilizării unor standarde de evaluare identice și unor instrumente de evaluare similare”, conform comunicatului.
Elevii cer și reglementări la bursele medicale
Potrivit remarcilor CNE, “bursele sociale sunt un alt aspect care necesită prevederi suplimentare, în privința burselor medicale care lipsesc ca subcategorie a bursei sociale, în forma din prezent a proiectului de lege prezentat pe surse”. “În acest sens, ne dorim reglementări specifice cu privire la bursele medicale pentru elevii aflați într-o situație medicală critică sau elevii cu boli cronice. Fără o reglementare specifică în acest sens, riscăm să fim puși în fața unor confuzii cu privire la modul de acordare a burselor medicale”, mai scriu elevii.