Am deprins cum să scriu un plan de afaceri și cum se face o documentare în cadrul competiției Early Innovators Business Plan, spune Mihnea Neacșu, un elevul în vârstă de 17 ani de la Colegiul Național „Tudor Vladimirescu” din Târgu Jiu, care a câștigat concursul de anul trecut organizat de BCR Școala de Business. Mihnea spune că regulile pe care a trebuit să le respecte în concurs, dar și faptul că prin participare i s-a oferit prilejul de a face un plan de business care să și funcționeze în realitate, a completat foarte bine lipsa de elemente practice de antreprenoriat pe care el o resimte în cadrul școlii „nici măcar la materia unde ar trebui să existe așa ceva nu există”, spune elevul.
- Înscrierile pentru competiția Early Innovators Businesss Plan sunt în plină desfășurare până pe 12 decembrie 2021. Profesorii coordonatori pot fi de orice specialitate. Detalii și formulare de înscriere, aici.
Mihnea a spus, într-un scurt interviu pentru Edupedu.ro, că a aflat de concursul Early Innovators Business Plan de la școală, iar primii pași pentru înscriere au fost făcuți sub coordonarea profesorului de educație antreprenorială care „a cerut o listă de înscriși”.
„La început am fost sceptic pentru că nu știam ce presupune această participare, așa că m-am documentat puțin înainte și am văzut. Am aflat din documentare că se cere un plan de afaceri și am văzut formatul. M-am gândit că este o provocare neobișnuită și mi-a luat vreo câteva zile să găsesc o idee de plan”, a povestit Mihnea despre experiența pe care a avut-o anul trecut, când era elev în clasa a X-a.
Acesta recunoaște că „nu știam să fac un plan de business, dar am înțeles că în cea mai mare parte însemna să răspund la întrebările din ghid. M-a ajutat foarte mult și tatăl meu, pentru că am petrecut împreună multe ore căutând pe Google”.
- Poate participa la Early Innovators Business Plan orice elev din clasele IX -XII, preferabil cu vârsta cuprinsă între 15-19 ani, de la orice liceu acreditat de Ministerul Educației din România și încadrat în oricare din specializările și profilurile oferite de liceele din România. Elevii pot participa individual sau în echipe de maximum 4 candidați. Numărul de participanți dintr-un liceu sau județ nu este limitat. Nu este necesar ca elevii sau profesorii care compun echipele să fie din același liceu. Înscriere și formulare aici.
Planul de afaceri pe care l-a propus și cu care a câștigat premiul I, dintre toți cei 680 de elevi participanți, propunea un serviciu inedit de depozitare, destinat persoanelor care duc lipsă de spațiu de depozitare în locuință, dar care nu vor să renunțe definitiv la anumite obiecte. Cum i-a venit ideea?
„În primă fază nu aveam nicio idee despre cum să pun pe hârtie o afacere care să meargă și în practică, nu doar în teorie, așadar m-am uitat prin casă, ca să văd dacă observ vreo problemă pe care afacerea o va putea rezolva. Am găsit doar niște telefoane vechi care zăceau într-un sertar, iar atunci m-am gândit la un serviciu de reciclare a telefoanelor mobile sau la o platformă, dar în niciun caz acestea nu se puteau monetiza. Apoi m-am gândit la o platformă de vânzare pentru telefoane mobile second-hand. Dar am renunțat la idee pentru că ar fi însemnat să concurez cu o firmă foarte mare pe piața anunțurilor, de la bun început.
Din nou m-am uitat prin casă și de data aceasta am văzut niște rafturi imense, cu cărți, care pot ajunge până la tavan. Așa că m-am gândit ce-ar fi dacă aș face o firmă care se ocupă cu depozitarea acestor cărți în altă parte și care să mi le aducă la cerere, eventual”, a explicat Mihnea.
A urmat documentarea, o adevărată cercetare de piață făcută după toate regulile, dar cu instrumentele pe care un elev de liceu le are – calculatorul, internetul și părinții.
„Procesul este mai plictisitor decât pare: trebuie să faci un calcul financiar, adică să calculezi de ce ar avea nevoie o asemenea firmă, trebuie să cauți pe internet prețuri, este un proces mult mai plictisitor decât pare, însă este foarte util. Doar că uneori lucrurile utile par plictisitoare.
Bineînțeles că nu poți face treabă la niciun concurs de genul acesta fără o cercetare de piață în prealabil. Bineînțeles că această cercetare poate fi o simplă căutare pe Google, nu trebuie să plătești o firmă de sondare care să întrebe lumea prin telefon despre ce ne trebuie nouă, totul e să cauți date inclusiv la Institutul Național de Statistică, pentru că fără date despre clienții potențial și sumele pe care le-ar cheltui aceștia pe produsul tău nu ai cum să faci treabă nici în afaceri, nici în concursuri de genul acesta”, a spus Mihnea.
După ce a trimis planul de afaceri organizatorilor competiției, acesta a fost citit și evaluat de unul dintre cei 16 membri ai juriului – toți antreprenori și oameni de business.
„Mi-au trimis o scrisoare de feedback în care mi-au spus cât de bine m-am descurcat cu acest plan și mi-au dat un scor. Eu am primit o scrisoare pozitivă, cu un scor destul de mare și m-am calificat în finală. Din această experiență am deprins cum să scriu un plan de afaceri și cum se face o documentare pentru un plan de afaceri, mi-a oferit un prilej să fac toate lucrurile astea și ceva care să mă împingă de la spate să fac asta, dar m-a învățat și cum să țin un discurs în fața unui potențial investitor ca să-l conving”, a mai spus Mihnea Neacșu.
Tânărul a vorbit și despre componenta de educație antreprenorială din școală, susținând că ar trebui să existe mult mai multe elemente care să contribuie la formarea acestei competențe obligatorii pentru profilul absolventului, în România.
„Educația antreprenoriala, așa cum se predă ea în liceu, mi se pare făcută destul de prost. Uneori multă teorie, alteori sunt predate niște concepte economice pe care pare că nici unii profesori nu le înțeleg. Educația antreprenorială care se face în liceu nu mi se pare că servește la nimic, Economia e excesiv de teoretică, adică se predau niște indicatori destul de ciudați acolo și nu mi-e clar cât de utili sunt. Eu cred că ei sunt importanți, de fapt, pentru că se vorbește despre elasticitatea piețelor, de exemplu, dar probabil nu le văd eu utilitatea. Oricum, elementele de antreprenoriat în școală sunt foarte rare nici măcar la materia unde ar trebui să existe așa ceva nu există.
De ce ai face la Economie concepte precum utilitatea totală, utilitatea marginală, elasticitatea piețelor, elasticitatea cererii și a ofertei fără să ai la bază concepte de bază despre educația financiară, despre bugete și despre alte asemenea lucruri. Până în clasa a X-a nu am avut nicio materie cu profil economic, iar celelalte materii nu predau așa ceva. Iar acum în clasa XI-a, când în sfârșit se predă Economie, mi-e teamă că se încearcă să se construiască o clădire fără nicio fundație”, a încheiat Mihnea Neacșu.
–> Cui se adresează concursul Early Innovators Business Plan Competition din acest an, care pune în joc premii totale de peste 4.000 de euro și este organizat de Steinbeis Danube Center în parteneriat cu Steinbeis România și rețeaua afiliată, susținute de BCR Școala de Business.
Cătălin Lupoaie, Public Affairs Manager la Banca Comercială Română, a explicat pentru Edupedu.ro cum a ajuns compania pe care o reprezintă să susțină un concurs de antreprenoriat în licee.
„Noi am început acum câțiva ani programele de educație antreprenorială și chiar acum trei ani acceleratorul dedicat companiilor din tehnologie – InnovX-BCR. Încă de atunci ne-am dat seama că există o lacună majoră în privința educației antreprenoriale, chiar de la vârste fragede. Noi ne-am dus foarte mult către facultăți, într-o primă fază și ulterior ne-am dat seama că, de foarte multe ori, în facultate chiar este un pic prea târziu pentru a deprinde niște elemente de bază în ceea ce privește antreprenoriatul. Căutam să începem un program și pentru liceeni, ulterior cei de la organizația germană Steinbeis Danube Center voiau să intre în România și să înceapă un astfel de program, ne-au contactat înainte să-l înceapă, ne-a plăcut foarte mult că s-au gândit de la început să facă un program național, care să atingă toate liceele, fără să pună restricții legate de domeniul sau profilul participanților. Așa început Early Innovators Business Plan Competition”, spune Cătălin.
Care sunt noutățile acestui sezon al competiției?
„Prima noutate este că liceenii care aplică vor porni de la un plan de business așa cum ar trebui să fie pentru orice afacere aflată la început de drum, un plan de business în 21 de puncte pe care ei trebuie să-l completeze. Primesc acest ghidaj în momentul în care se înscriu și acesta cuprinde denumirea companiei, denumirea produsului, ideea de business, tehnologia, beneficiile pentru clienți, grupul țintă, nevoile clienților, analiza competiției pe care pune foarte mult accent, inovație, canale de distribuție și mergând până la promovare, surse de venit și prețuri. Practic, ei au un instrument la îndemână prin care să pună bazele educației antreprenoriale”, spune Cătălin Lupoaie.
Ce înseamnă pentru profesori implicarea în program?
“După prima ediție, cea care a avut loc anul acesta și la care s-au înscris 680 de elevi și circa 70 de profesori din toată țara, feedback-ul a fost extraordinar din partea profesorilor, în primul rând. A fost o oportunitate de învățare și pentru ei, nu aveau acces la astfel de resurse și practic a fost un exercițiu comun, împreună cu elevii, de a face un plan de business. Un alt lucru pe care l-am observat este că majoritatea profesorilor au dat mână liberă elevilor, intervenind doar acolo unde simțeau că au nevoie de ghidaj. Majoritatea mi-au spus că nu există astfel de informații în curricula școlară actuală și că a fost și o sete de cunoaștere, având în vedere că anul trecut și anul acesta nu s-au mai ținut olimpiadele, nu s-au mai ținut foarte multe competiții; în schimb, Early Innovators s-a ținut pentru că a fost exclusiv online.
Profesorii participă în calitate de coordonatori/supraveghetori ai scrierii planului de afaceri. De asemenea, ei se asigură că lucrările transmise sunt rezultatul muncii candidaților. Implicarea profesorilor este foarte importantă pentru calitatea lucrărilor și pentru calitatea concursului, în general. Coordonarea lucrărilor de către profesori este văzută de organizatorii concursului drept o garanție a faptului că muncă depusă de candidați este autentică”.
Care este procedura de înscriere?
Până pe 10 decembrie trebuie să se facă înscrierile cu aceste echipe formate elevi și profesori coordonatori. Urmează ca până în lunile aprilie – mai să își pregătească planul de afaceri, având la dispoziție acest suport care conține indicații despre ce ar trebui să pună în răspunsuri. Un document de business plan canvas care îi ajută să înțeleagă structura planului de afaceri, își pot alege mentor un student, poate care are deja un business.
Elevii primesc apoi o scrisoare detaliată în care există un feedback care le arată unde au de îmbunătățit ideile, unde trebuie să construiască.
Cele mai bune 16 planuri de business ajung în finală, unde sunt jurizate de către un juriu profesionist format din manageri și oameni de business cu experiență și unde elevii au ocazia să-și prezinte ideea de business și să răspundă întrebărilor celor din juriu.
De ce avem nevoie de un mediu sănătos de business, cum arată acum „mișcarea antreprenorială” în România?
„Avem inițiative, dar nu reușim să le ducem la bun sfârșit ca antreprenori. Suntem pe ultimul loc în Uniunea Europeană la „amprenta antreprenorială”, cam cu 30 de IMM-uri la mia de locuitori. Suntem, practic, la jumătatea mediei europene, care este la 60 de IMM-uri la mia de locuitori. Firmele cu capital negativ reprezintă 40% din numărul total de companii. Vorbim și de un număr ridicat de insolvențe – anul trecut au fost 35.000 de companii, de exemplu. Ar fi și vești bune: IMM-urile generează peste 50% din valoarea adăugată din economie și cam 65% din totalul salariaților.
Ne-am dat seama că trebuie să fie introduse în curricula liceenilor de orice profil noțiuni de educație antreprenorială, care nu sunt neapărat noțiuni de economie, pentru că nu toți antreprenorii sunt economiști. Pentru un viitor antreprenor sunt importante concepte precum analiză de piață, analiza competiției, partea de cercetare pentru a vedea care sunt clienții țintă, cum pregătești o idee de afaceri, lucrurile acestea nu se învață la o clasă de economie, zona asta antreprenorială este diferită și sperăm ca în viitor să fie regăsită în curricula națională, alături de educație financiară.
Ce așteptați voi de la un elev care se înscrie în concurs?
“Așteptările sunt ca el să își înțeleagă în primul rând rolul în comunitatea lui, multe soluții sunt inspirate de la ceea ce tinerii trăiesc sau experimentează și vrem să vedem idei cât mai autentice. Practic, dacă ar fi să spun trei lucruri pe care le urmărim ar fi: unu – partea de disciplină și de structură, să înțeleagă că un plan de afaceri are nevoie de o structură clară și de o analiză în zona de pregătire și cercetare care sunt foarte importante. Doi: să știe să își prezinte ideea de business unor potențiali parteneri, în cazul acesta fiind juriul format din antreprenori, adică să-și valideze propria idee în fața unor oameni care deja au experiență în afaceri. Al treilea lucru este inovația care să rezolve o problemă din comunitatea și viața lor, așa cum a fost și cazul lui Mihnea care a găsit o soluție cu care mulți oameni se confruntă. Prin Early Innovators dorim să ajungem la o masă cât mai mare de tineri, de liceeni, și să le dăm o îndrumare către antreprenoriat”, a spus Cătălin Lupoaie.