Profesoara de matematică, Mihaela Popa, fost secretar de stat în Ministerul Educației, atrage atenția într-o postare pe Facebook că elevii de clasa a VIII-a sunt bulversați „periodic din 2 în 2 săptămâni cu zile libere, vacanțe, punți, sărbători, școala Altfel și Săptămâna Verde (…) îi scoatem pe copii din continuitatea educației”. Mihaela Popa mai spune că profesorii nu mai au timp să predea și materie nouă și importantă.
„Din septembrie până în iunie programul elevilor în an terminal când efectiv profesorii nu mai au timp să predea materie nouă, foarte importantă și foarte folosită în viața de zi cu zi: geometria în spațiu”, spune profesoara de matematică Mihaela Popa într-o postare pe Facebook.
Ea atrage atenția că programul elevilor este bulversat cu fragmentări dese, la 2 săptămâni și în același timp supra-aglomerați cu materia nouă care trebuie predată în timpul rămas.
Redăm mesajul integral al profesoarei:
„Despre simulările la Evaluarea Națională – alte gânduri:
1. Simulările au devenit fără număr, din lipsă de idei… Altfel nu îmi explic cum poți bulversa, din septembrie până în iunie, programul elevilor dintr-un an terminal, când profesorii nu mai au timp să predea materie nouă, foarte importantă și foarte folosită în viața de zi cu zi: geometria în spațiu.
2. Se discută doar despre cum se pot obține note de zece și nimeni nu vorbește despre scopul real al acestei evaluări. Ce evaluăm?
3. Despre fragmentarea sistemului de învățământ și supra-aglomerarea elevului în timpul rămas pentru noțiuni noi, iarăși nu ține nimeni cont!
Dau mai jos un exemplu (pentru că știu cum am alergat prin materie, cum am cerut ore de muzică, sport etc. de la colegi ca să pot termina materia și să o predau bine):
• Septembrie – Evaluări inițiale (două săptămâni)
• Octombrie – Vacanța de toamnă + Școala Altfel + Sfânta Parascheva
• Noiembrie – Zile libere (Sf. Andrei), urmate de
• 1 Decembrie – Zile libere și punți, apoi Crăciun și Anul Nou
• Ianuarie – Zile libere (24 Ianuarie, punți etc.)
• Februarie – Simulări județene
• Martie – Simulări naționale
• Aprilie – Școala Verde și vacanța de Paști
• Mai – Zile libere (1 Mai, punți, Înălțarea etc.)
• Iunie – 1 iunie liber și urmează examenul!
4. Înainte și după fiecare bulversare de program, îi scoatem pe copii din continuitatea educației. Și nu ar fi o problemă dacă acest lucru nu s-ar repeta periodic, din două în două săptămâni!
Interesează pe cineva?
5. În tot acest timp, elevii mai studiază și alte discipline, la fel de importante pentru cultura lor generală.
Interesează pe cineva când și cum rezistă acești copii, în timp ce efectiv memorează teste pentru Evaluarea Națională?
6. Interesează pe cineva că această Evaluare Națională a ajuns să producă în masă analfabetism funcțional?
O spun toate analizele și rezultatele naționale și internaționale!”
Mihaela Popa este profesoară de matematică la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Iași. A fost secretar de stat responsabil cu fondurile europene în Ministerul Educației și Cercetării, în mandatul de ministru deținut de Monica Anisie, în anul 2020, iar în trecut a fost parlamentar PNL pentru două mandate și europarlamentar PDL. Anul trecut a candidat fără succes pentru un post de deputat pe prima poziție de pe lista partidului „România în Acțiune”, care l-a susținut pe Mircea Geoană în cursa de la prezidențiale.
Reamintim că peste 900 de profesori și directori de școală au propus renunțarea la cel puțin unul dintre programele Școala Altfel și Săptămâna Verde, potrivit studiului „Evaluarea măsurilor de implementare a structurii anului școlar pe intervale de cursuri (module)”, publicat pe 31 decembrie 2024 de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), fără a fi promovat în vreun fel de Ministerul Educației. Studiul este reprezentativ la nivel național, au participat aproape 7.000 de profesori.
„Ultima săptămână a fiecărui modul este cea mai solicitantă, am primit lucrări în fiecare zi”, spun peste jumătate dintre elevii chestionați într-un studiu al Ministerului Educației publicat tot anul trecut.
18 comments
Trista scoala actuala!;, programe incarcate, discontinuitate, simulari excesive iar subiectele la ex de cls a 8 a sunt f complicate ma refrer acum la l. romana: un copil sa citeasca texte atit de lungi in timpul unui examen?,din care apoi apar 10 intrbari sofisticate de gramatica ( par din terzele de doctorat ale unora di minister); cuvinte si programe sofisticate de gramatica avansata.La ce i ajuta pentru viitorul lor? sa nu mai vorbim de faptul ca nu i pregateste cu nimic pentru viata! totul trebuie sa fie concis si simplu! Rostul scolii este de a capacita copii CUM SA INVETE?!! SA FACA FISE, SINTEZE, IDEI, CHIAR SI SISTEME DE MEMORARE; DE ADRESARE; sa stie ce e un REFERAT, SCOPUL LUI SI SA FIE CONCIS SCURT.. Am terminat medicina 2 generatii la Cluij. cum se poate acolo sa se invete? imparti clasa pe grupe si nota saptaminala cu test din ce ai predat sapt, apoi la o luna din materia din nou test cu nota iar cei ramasi cu note mici vor fi din nou verificati. Intr o ora daca prof. stie si e dedicat, se poate si preda concis pe idei, sintetic dar , cei mai multi nu stiu ei sa faca sinteze!, predau 5 pagini cunvint cu cuvint in loc de 10 idei pricipale , pe care ii si stimulezi ca notare 10 idei nota 10 .. examenul de admitere la medicina e mai usor !!!cu teste scurte concise.NÙ!!!, SE FACE LECTURA IN TIMP DE EX . laCS 8.!!! …SA CITESTI 2 PAGINI IN TIMP DE EX.AMEN. E O I”MBECILITATE!”.. curtile scolilor sunt goale.. nu se mai fac competitii sportive intre clase.. Autonomia scolara nu exista!.. de ce la medicina la cluj i,asi ,bucuresti se poate? E inteleasa autonomia,! respectul fata de institutia scolii !!cursuri, seminarii : prezenta obigatorie, ; abesene fff putine cu recuperare, note la seminarii si colocvii pe carnet si cu ele te prezinti in fata prof . univ. la ex final!. LA Un Volum atit de mare de invatare fara sinezel, nu ai ce cauta!! intr o ora un prof univ. are timp sa repete de 2 _3 ori. cursul cu ideile sa zicem tulburarile de ritm cardiac.. pleci cu ele invatate din curs… ! cred ca cei di Minister nici nu stiu ce se intimpla in clase. Mai vin inspectori scolari adevaratii fara sa anunte!? si la sfirsitul lectiei sa dea ei ,test sa vada citi copii au inteles lectia atunci predata!?… Prea multe facultati private unde baii vorbesc.. sau vorbesc comitete de parinti! (la medicina ori te incadezi ori pleci… si pleaca multi!) Autonomia inseamna: program ,ordine ,discilpina si respect!.regulament chiar uniforme iar ,parintii in .. curte! totul e simplu.. lucrurile simple sunt cele mai bune. Am scis ptr ca am 2 nepoti la scola intr un orasel de provincie
Oare sunteți părinți cei care scrieți aici?
Cu copiii dumneavoastră comunicați?
Chiar credeți că doar săptămânile acestea sunt de vină pentru dezastrul din educație?
Sunteți mulțumiți de toate celelalte: programe școlare, manuale învechite, profesori prea puțin implicați la discipline importante, din nefericire, pentru viitorul unor copii de 14 ani sau cu exces de zel la materii care ar trebui să fie interesante (educație socială, tehnologică, etc.), bătaia de joc a ministerului cu simulările? Sau d-voastră stresați și copiii acasă pentru ca ministerul să vadă “starea” învățământului românesc după aceste simulări? Stresăm doar copiii …
Eu am fost de acord cu greva profesorilor, deși nu mi-a plăcut că s-au mulțumit doar cu chestii pentru ei. Chiar dacă mai ziceau la început și de programă, manuale, etc. a fost așa de amorul artei, probabil să atragă lumea de partea lor, dar nu prea îi interesează subiectele acestea. Există și excepții, bineînțeles, a avut și copilul meu profesori implicați, la disciplinele acelea abia dacă s-au deschis carțile.
Acum văd că n-au bani de la stat pentru ochelari! Serios ? Și ne dă statul bani și pentru ochelarii copiilor noștri? Toți lucrăm așa în era asta, indiferent de domeniu. Copiii au avut prezentări, de citit chestii on line, etc. .
În săptămânile acestea nu toți merg în excursii sau dau bani pt nu știu ce ramuri ale economiei, ci vizitează local locuri interesante pt ei, cu implicații financiare mici.
Când nu erau aceste săptămâni copiii nu făceau meditații?
Profesorii (majoritatea) nu știu cum să mai streseze copiii pt rezultatele școlii și majoritatea părinților le cântă în strună.
Se tot lamentează și cu tezele, că nu mai sunt, că nu se mai repetă materia, dar cine îi oprește să facă asta fără teze ?
Oricum copiii mai mult repetau tot la meditații pt că profesorii, în general, lucrează la clasă cu cine vor, restul …
Nu le place să ajute copiii cu note mai mici, e greu să faci disciplina plăcută, vrem doar “toceală”, din păcate, cu acordul majorității părinților.
Lăsați copiii să mai respire, au totuși prea puțini ani pentru atât stres!! E destul de crunt că îi punem la 14 ani să-și hotărască oarecum viitorul!
Ieșiți din “cutie”, gândiți un pic in afara ei, profesori și părinți!
Multumesc, nu puteam s-o spun mai bine! Astea sunt doar scuze/motivatii, lucruri pe care se da vina cand sunt intrebati despre calitatea actului educational. Sa nu se mai trambiteze atat de negativ si intens faptul ca au zile libere, in primul rand sunt copii, obosesc! In al doilea rand, sa spun cati profesori nu participa efectiv la ore, chiar si asa putine cum sunt?! Pe de alta parte, daca ar fi in stare, ar concepe activitatile din aceste Saptamani diferite, astfel incat copiii sa ramana cu informatii importante si folositoare si despre natura, viata, comportament in societate, sanatate etc. Dar, pentru ca nu sunt in stare si e mare bataie de cap pentru ei, e mai simplu sa arunce cu piatra… Nu am fost de acord cu greva lor, pentru ca n-am vazut pe nicio lozinca afisata ceva care sa fie in interesul primar al elevilor.
corect ce spune, are dreptate!
mai bine s-ar scoate “școala altfel” și “săptămâna verde”, sunt doar săptămâni pierdute, percepute că distracție și/sau vacanta. copiii nu învață nimic în acest timp, iar profesorii se consuma și se stresează: oare unde sa ii scot, sa nu fie departe că nu am mijloc de transport sau nu mă încumet sa ies cu ei (fiind mulți și indisciplinați și greu de ținut sub control de 2 cadre didactice), sa nu fie scump, dar sa le placa… daca le propui să meargă la biblioteca, spun elevii că îți bați joc de ei… ei doresc la mall, la biliard, la McDonald’s sau la film. sau maxim mai ies in curtea scolii la ecologizare și plantat flori, pentru poze….
ar trebui sa fie o singura zi/2 zile pe an pentru fiecare nivel de învățământ (de ex. toate clasele de a 5a din școală), in care să se grupeze profesorii și să aducă fiecare câteva obiective specifice materiei sale: o excursie in natură/pădure unde invatam geografie, istorie, chimie, fizica, tot, cu conexiuni între ele (locul in care ne aflăm a fost menționat de istorici încă din perioada cutare, in care oamenii trăiau așa și vorbeau așa, cu exemple de scrieri vechi, apoi detalii geografice, pe atunci vremea era cam așa, temperatura in aceasta zona era așa, din cauza căror influente, etc, ce specii trăiau aici, cu ce se ocupau oamenii din zona, texte literare scrise în legătură cu zona vizitată, etc )
Așa văd eu Școală Altfel… asta ne lipsește, elevii nu mai fac conexiuni între informațiile referitoare la istorie cu cele referitoare la geografie, biologie, fizica…
Mai bine i-ati invata sa faca conexiunile, in saptamanile alea! Va place sa scrie dupa dictare sau sa copieze din carte in timpul orei si-apoi va plangeti! Folositi saotamanile alea cu cap si eficient, ca nu plimbarea e cea mai importanta (iar pentru aceea, e suficienta o zi din saptamana verde, in rest puteti munci mai cu folos, antrenandu-i in tot felul de activitati si actiuni care sa-i forteze sa gandeasca!). Nu fac elevii conexiuni?! Cred ca problrma nu e la ei. Am ramas cu mentalitatea comunista si tot noi ne vaietam!
Acestea sunt probabil directivele primite.Cel mai bine ar fi sa se revina la programele,vacantele din 1989 care au confirmat resultatele.Doamne ajuta!
In clasa a 5a la matematica la o școală considerata buna din București avem profesor de 19 ani. Tot el este profesor și la clasa a 8-a. Atât se poate, părinții sunt mulțumiți că nu sunt stresați copiii și îi pot duce liniștiți la meditații… se fac meditații de la clasa a5a… ce școală, ce sens mai au orele de la scoala? Inspectorii ăștia ori se prefac că nu înțeleg, ori chiar nu înțeleg situația de fapt… poți sta cu un prof de 19 ani cate ore vrei la școală, că nu scoți mai mult de la clasa respectivă. Școală altfel și școală verde chiar îi bucură pe copii, iau și ei o pauza de la fugă după note a părinților și profesorilor și de multe ori se implica in activități plăcute, interesante. Corect ar fi ca in fiecare școală să existe un club pentru pasionații de matematica, lectura etc și să fie condus și gestionat de profesori, nu sa impunem mai multe ore pt a creste viitori oameni nemotivați și neimplicați.
de unde știți că are 19 ani?
Si care este problema daca are 19 ani?! Invatatoarea mea a avut 19 ani cand a intrat in sistemul de invatamant (acum douazeci si ceva de ani). Noi am fost prima serie pe care a educat-o, careia i-a pus stiloul in mana. Poate experienta i-a lipsit, dar nu i-a lipsit – cu siguranta – dragostea pentru copii pe care i-a indrumat si invatat. Si nu i-a lipsit nici placerea de a-si face datoria! Ce-i prostia asta ca “atat s-a putut”?! Un tanar nu trebuie sa porneasca de undeva?! Ii vreti deja pensionari la catedra?! Copiii dvs cum se vor angaja si la ce varsta, conform propriilor conceptii?! Doamne fereste…!
Nimeni nu face nimic …greul îl trag copiii dar totodata si parintii ,cu meditatii apriape in fiecare zi ,nici nu termina copilul orele de la scoala si asta fiind la ora 14- 15 ,un orar umplut cu materii numai ca sa fie si sa stea copiii în banci pana la ora 15…si dupa scoala fugi repede acasa si fugi repede la ore suplimentare …asta i viața scolarului din zilele noastre ….si ar mai fi multe de spus
cu tot respectul pt d-na profesoară, eu cred ca, dansa, avand la activ mandate de parlamentar, europarlamentar si chiar secretar de stat, red ca avea fraiele sa poata schimba ceva! Dar ce a facut? A stat bine merci pe bancile parlamentului fara sa vina cu propuneri in acest sens. De altfel, cred ca decidenții impreuna cu profesorii sunt in cârdășie urmarind propriul interes, rezpectiv posturi in parlament si lefuri mari pt profesori. In rest, de elevi nu le pasa! Ii incarca cu toto felul de informații, o programa extrem de incarcata pentru a avea ore si a-si lua lefurile!! Pentru cine are urechi sa auda…. In concluzie, d-na profesor, faceți ceva!!!
Săptămâna altfel și săptămâna verde sunt 2 săptămâni pierdute.
În rest sunt exagerări! Anul acesta 30 noiembrie și 1 decembrie au căzut în weekend.
Fata de generațiile anterioare se pierde cel puțin o luna de școală cu cele doua vacante din Oct și Feb + Verde și Altfel. Nu mai zic ca anul acesta a mai fost și cu votarea și unii mai zeloși au închis școlile și cu doua zile înainte de votari. Daca mai și lipsesc profesorii ca sunt pe la simulari/evaluari/probleme medicale…garantat calea pentru a parcurge materia și a obține o medie bună la examene este prin MEDITATII !! O singura zi pentru activitățile Verzi sau Altfel sunt suficiente. Exista ore de educație tehnologica, educatie sociala, biologie, religie unde ar putea fi abordate aceste teme, incorporate cumva ..eventual făcute în curtea scolii, invitat cineva la ora pentru o discuție altfel.
Madam Popa a avut pâinea și cuțitul la îndemână cât a fost la butoane. Ce comentează acum despre greaua moștenire pe care a lăsat-o în urmă?!
Nu doar la clasele a VIII-a, desi aici se resimte probabil cel mai acut.
Cam asa e pentru toti, dar asta nu e perceputa ca vreo mare pierdere nici de elevi, nici de parinti – dimpotriva as zice.
Doar cele 2/3 materii de examen conteaza pt foarte multi, si nici ele prea tare, mai ales pentru cei care fac meditatii si/ sau invata ‘rețete’ pe de rost. Restul nu intereseaza pe mai nimeni, si profesorii aud asta zilnic, explicit, in diverse contexte. Dupa cum stim din experienta si din ce spun specialistii, materiile la care nu se da examen nu exista, din pacate… In clasele terminale, mai ales!
Desi unii am sperat ca noul ministru va schimba ceva, vedem foarte clar ca nu e cazul. In ciuda a tot ce i-au transmis profesorii pe toate căile, pare ca vom avea si anul scolar viitor si mii de concursuri, si cursuri si credite/ certificate pe bani, si simulari si Saptamani de toate culorile, si gradatii pentru cei alesi de catre cei numiti si multe altele de care speram sa scapam.
Ba chiar in perioada asta se fac consilii in care se stabilesc (si se vor comunica de urgenta) datele Saptamanilor Altfel si Verde pentru anul scolar 2025- 2026 !! Ne putem gandi ca asta nu foloseste decat unor cercuri care au interese in turism si parintilor cu bani si influenta peste tot; altfel de ce nu se pot stabili la inceputul anului scolar viitor, cum ar fi normal? Probabil nu vor desfiinta niciodata aceste saptamani si nici alte activitati lucrative, orice le-ar spune oricine… Prea multi bani de pierdut pentru cei care conteaza in luarea deciziilor, nu neaparat cei la vedere.
Nu va schimba nimic noul ministru. Fie nu e lasat, fie a intrat si el in acest joc al intereselor unde o mana spala pe alta si toti au de castigat. Alta explicatie nu vad, din pacate. Iar daca e vorba de prima ipoteza, m-as fi asteptat de la un intelectual care se respectă fie sa se lase demis si sa iasa in public cu explicatii, fie sa-si dea demisia si sa explice public.
Alta iesire onorabila nu vad posibila pentru un om care tine la reputatia personala si profesionala.
Se simte la orice clasa. Nici nu puteti avea mai mare dreptate, doamna profesoara!
Pe cine credeți ca interesează?
România educată!