Mihaela Popa, fost secretar de stat în Educație, susține trecerea clasei a IX-a la gimnaziu și examen de admitere la liceu la 16 ani, vârstă la care elevul poate să facă școala de ucenicie la locul de muncă sau poate merge în învățământ dual

9.620 de vizualizări
Mihaela Popa, 2020 / Foto: INQUAM Photos – Sabin Cîrstoveanu
Mihaela Popa, fost secretar de stat în Ministerul Educației, susține că învățământul obligatoriu ar trebui să se termine la 16 ani, cu trecerea clasei a IX-a la gimnaziu, pe modelul prevăzut de Legea educației Miclea-Funeriu în 2011, model preluat de proiectul prezidențial România educată în 2016 și abandonat ulterior. „La 16 ani, elevul poate da examen la liceu cu intrare cu minim media 5 (cinci)“, susține Popa.

La 16 ani, elevul are dreptul să meargă să muncească, să facă școala de ucenicie la locul de muncă sau poate merge în învățământ dual“, afirmă Mihaela Popa, astăzi profesoară de matematică la Colegiul Național „Vasile Alecsandri“ din Iași.

În reacție la proiectele legilor învățământului lansate în dezbatere de ministrul susținut de liberali Ligia Deca, fosta secretară de stat Mihaela Popa spune că învățământul obligatoriu ar trebui să se termine la 16 ani, și nu la finalizarea liceului cum propune legea Deca

Învățământ obligatoriu 4 -16 ani [în loc de învățământ obligatoriu care să înceapă la 3 ani, cum prevede proiectul legii Deca, și care să se finalizeze la clasa a XII-a – N.Red.], 4 – 6 ani învățământ preșcolar, 6 – 16 ani învățământ școlar. La 16 ani, elevul termină un ciclu obligatoriu de 12 ani și primește o diplomă de absolvire unde sunt trecute toate rezultatele și abilitățile etc. La 16 ani, elevul poate da examen la liceu cu intrare cu minim media 5 (cinci). Liceu de 3- 4 ani, unde studiază preponderent disciplinele de profil. Așa cum este prevăzut în Lege, acum se poate intra la liceu și cu media 1 (unu)”, este propunerea fostului secretar de stat.

Aceasta declară că „este și motivul pentru care am susținut România Educată în 2016. Așa a fost inițial în proiect și așa a fost și în Legea Miclea-Funeriu“.

Mihaela Popa este profesoară în Iași, a fost europarlamentar PDL în perioada 2007-2008, senator PNL în perioada 2008 – 2016, iar în septembrie 2020 a fost numită în funcția de secretar de stat pe fonduri europene, funcție pe care a ocupat-o până în februarie 2021, când poziția a fost preluată de Marina Manea, odată cu schimbarea Guvernului Orban.


13 comments
  1. De ce nu se constituie un grup de profesioniști care sa analizeze situația actuala și sa demareze un proiect de lege real si constructiv pentru educație. Un profesor delimitat de realitate și societatea în care trăim vre-a sa ne testeze limitele psihicului și asa greu încercat. Lasa-ne! dute la elevii tai PNL – iști si PSD-isti care repeta clasa în fiecare zi.

  2. …alta negativa după..deca, câmpeanu, etc.
    În ziua de azi, copilul se maturizează mai repede fata de acum 30 de ani, având acces la informație (mai ales nociva), plus alimentația… hormonala.
    Scoala 5-8, nu permite pe ansamblu, diferențierea pt. copii cu cei 7 ani de acasa sau nu.
    Adică, „doamna” în cauza, ar obliga un elev educat de părinți sa stea în aceeași clasa, același mediu social, cu cei care au educație de maidan, pana în…cl 9a!! De ce ?!
    Dimpotrivă, admiterea la liceu, ar trebui în cl a 7a , pt a separa categoriile.

  3. Distrug învățământul! Câți elevi în România pot lucra la 16 ani și unde? Doamna degeaba a fost profesor, sunt mulți copii care nu au ce mânca și cu se îmbracă, ajung sa fie exploatati de alții. Ce școli mai au în ziua de azi baza de practică?

  4. eu zic să facem gradinita 15 ani, din care 10 in grupa mare, ca oricum avem 60% analfabeti functionali, si sa nu-i stresam prea mult pe printisoti

  5. Vine fiecare cu o fantastică propunere pentru a arăta ce bun este!
    La elevi nu se gândește nimeni, la profesori nici atât! Într-adevăr se dorește o țară de analfabeți și nimeni nu va alege să lucreze în învățământ unde an de an vine cineva cu o nouă idee (amprentă personală)!
    Cele mai bune sunt hârtiile cerute (să poți fi acoperit) nu activitatea de zi cu zi!
    Habar nu au care sunt problemele reale din învățământ!
    Ce am fost și ce am ajuns!

  6. Efectiv. Fac schimbări inutile pe care apoi tot ei le modifică și absolut niciodată nu se ia în calcul și opinia socială, in special a tinerilor și a profesorilor, părinților. Mulți dintre acești „reformatori educaționali” nu au predat o ora în viața lor, ce să se mai discute despre a fi îndeletniciți in arta pedagogică. Iar pe copii toate aceste schimbări revoluționare îi toacă psihic .

  7. Vor rămâne jumate din copii cu 9 clase desteapto, cine va mai face școală după 16 ani, când e sărăcia in floare!
    Numa neaveniți in Ministerul Ed care nu au ei 7 clase măcar

    1. pai aia vor sa fim toți prosti! să ne manipuleze ușor cu 100 de lei pentru vot și eventual să ne sperie cu niște teorii de pe facebook

  8. ideea doamnei profesoare este foarte buna! Din punct de vedere psihologic si emotional, ar fi mult mai bine pentru adolescenți sa sustina acest examen de maturitate la 15-16 ani. Sustin!

    1. Și ați fi de acord sa mai facă 4 ani de liceu după aceea? Că din articol așa reiese 3-4 ani „perioada de liceu”!!!!!

    2. Și sunteți de acord și cu cei 4 ani de liceu care trebuie parcurși după aceea? Că din articol așa reiese 3-4 ani „perioada de liceu”!!!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Școlile să aibă o mai mare autonomie în decizii precum angajarea profesorilor, organizarea orarului și alegerea vacanțelor în funcție de specificul local – propuneri ale unor directori de școală, potrivit unui raport al Ministerului Educației / Nivelul birocrației a crescut în școli după introducerea modulelor

Creșterea autonomiei unităților școlare în angajarea profesorilor, organizarea orarului, alegerea perioadei vacanțelor în funcție de specificul local, sunt câteva dintre propunerile directorilor de școală din toate zonele țării intervievați prin…
Vezi articolul

Surse Economedia.ro: Guvernul estimează că majorarea salariilor angajaților din Educație cu 25% va costa 8 miliarde lei anual. Sindicaliștii au informat Guvernul că vor cere majorări salariale mai mari decât ce au solicitat deja

Coaliția guvernamentală estimează că majorarea salariilor profesorilor cu 15%, solicitarea inițială a sindicatelor, va avea un impact bugetar de 3,6 miliarde lei, în timp ce majorarea cerută acum, de 25%,…
Vezi articolul
Admiterea la liceu, simularea Evaluării Naționale

Plagiatul în referate și proiecte. Trei sferturi dintre elevii participanți la un sondaj CNE susțin că sunt originali în lucrările pentru școală, în timp ce profesorii lor cred că jumătate copiază textele total sau parțial fără să citeze sursele

75% dintre elevi consideră că sunt originali în realizarea lucrărilor – teste, referate, proiecte, eseuri – și respectă drepturile de autor, în timp ce profesorii sunt de părere că peste…
Vezi articolul