Mihaela Popa, fost secretar de stat în Educație: Două treimi dintre problemele de la Evaluarea Națională sunt pe sistem grilă. La BAC nu există subiecte de tip grilă. Propun Ministerului Educației ca doar o treime dintre problemele de la Evaluare să fie tip grilă, pentru a putea vedea clar cunoștințele și competențele acumulate de elevi

18.421 de vizualizări
Mihaela Popa / Foto: Agerpres Foto
„Două treimi dintre problemele de la Evaluarea Națională au răspunsuri în sistem grilă”, în condițiile în care la Bacalaureat nu există nicio întrebare de tip grilă, spune fostul secretar de stat din Educație Mihaela Popa. Profesoară de Matematică, Mihaela Popa povestește că a făcut la clasă următorul experiment: „am dat același tip de subiecte în două moduri”.

Rezultatul: „Media clasei a crescut cu peste un punct în cazul subiectelor fără grilă și am putut face diferența între un elev care nu știe rezolvarea și unul care greșește din neatenție chiar la final, ceea ce grila nu se poate face”.

Propun Ministerului Educației ca doar o treime dintre problemele propuse să fie cu rezolvate tip grilă, pentru a putea vedea clar cunoștințele și competențele acumulate de elevi”, transmite fostul secretar de stat din Minister.

La Bacalaureat nu este grilă, iar la cei mici, acolo unde trebuie să vedem cât au reușit să asimileze în 8 ani, nu vedem nimic din rezolvare în două treimi din examinare, în afară de albă sau neagră“, susține Mihaela Popa.

Propunerea este lansată în contextul în care anul acesta, în premieră, lucrările absolvenților de clasa a VIII-a sunt „corectate” digitizat la nivel național. Platforma Ministerului Educației în care sunt urcate lucrările scanate ale elevilor și prin care profesorii evaluatori din examen acordă apoi notele are însă o problemă sesizată încă de acum doi ani, când corectarea digitizată a lucrărilor a fost pilotată de fostul ministru Sorin Cîmpeanu: platforma permite înregistrarea de punctaje diferite date de către cei doi profesori la același subiect de tip grilă. Un profesor poate spune că elevul a răspuns greșit, celălalt că elevul a răspuns corect. Anul acesta, sub conducerea Ligiei Deca și a acelorași secretari de stat ca în urmă cu doi ani, platforma funcționează cu același „bug”. Platforma acceptă o diferență de 1 punct în notarea celor doi profesori corectori la toate subiectele, indiferent că sunt grilă sau nu, și în cazul în care elevul primește punctaje diferite la subiectele grilă de la cei doi corectori, platforma informatică face media celor două punctaje.

Amintim că în iunie 2022 a avut loc pilotarea corectării digitalizate pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat, care s-a făcut în județele Călărași și Dâmbovița. Autoritățile aveau în plan generalizarea acestei măsuri din iunie 2023, dar lipsa de formare a profesorilor și greva generală din învățământ au fost printre motivele care au menținut evaluarea digitalizată în aceleași două județe ca în anul precedent (Sursa și detalii).

Mihaela Popa, profesoară de matematică la Colegiul „Vasile Alecsandri” din Iaşi, a explicat pentru Edupedu.ro încă de acum o lună că este inacceptabil ca platforma de corectare digitalizată folosită în premieră pentru notarea lucrărilor elevilor și care va fi utilizată și la examenul propriu-zis de Evaluare Națională din vară să permită înregistrarea a câte două punctaje diferite acordate de către cei doi profesori corectori la același subiect grilă și apoi să facă automat o medie a notelor celor doi evaluatori, așa cum s-a întâmplat la corectarea lucrărilor de la simulare.

„Este o nedreptate pentru elev să primească o notă diferită de cea pentru care îl punctează baremul. Fiecare grilă este notată cu 0,5 puncte. Deci este foarte important, în economia întregii teze, ca grilele să fie corectate cu aceeași seriozitate ca problemele deschise. Platforma trebuie să aibă un filtru la grilă, care să nu permită trecerea peste o greșeală umană. În total, acum teza poate avea o abatere de maximum 1 punct diferență între cei doi corectori, aceasta fiind diferența acceptată de platformă la toate subiectele, indiferent că sunt grilă sau nu. Propunerea mea este să nu mai existe nicio diferență acceptată de platforma digitalizată la subiectele grilă“, declara atunci Mihaela Popa, pentru Edupedu.ro.

Edupedu.ro a transmis Ministerului Educației următoarea solicitare, la care așteaptă răspuns și la momentul publicării acestei știri:

  • Veți opera modificări în platformă pentru eliminarea punctajelor greșite și recalcularea notelor?
  • Câte asemenea greșeli sunt pe fiecare județ în parte la nivel național?
  • De ce a permis platforma înregistrarea de punctaje diferite la testele grilă?
  • Veți elimina din platformă posibilitatea ca aceasta să înregistreze tipuri de notări diferite la subiectele grilă, la Evaluarea Națională 2024?
  • Veți menține la 1 punct limita acceptată a diferenței de notare între evaluatori, având în vedere că subiectele I și II de la Matematică sunt integral grilă, deci nu ar trebui să permită nicio diferență de punctare, iar subiectul III notat cu 3 puncte este cel la care profesorii pot face diferență de notare atât de mare?
Citește și:
Ambele companii care au pus la dispoziție servicii „gratuite” pentru evaluare școlară în mandatul lui Sorin Cîmpeanu au obținut contracte cu Ministerul Educației în mandatul Ligiei Deca
Secretar de stat în Ministerul Educației: Putem îmbunătăți platforma de evaluare la Evaluarea Națională și Bacalaureat, dar varianta optimă e sa formăm profesorii / Evaluatorii vor fi învățați cum să corecteze chiar pe baremul de la examen, în amiaza examenului
ULTIMA ORĂ Greșeală descoperită de un profesor în corectura digitalizată a grilelor de la simularea Evaluării Naționale 2024: Elevi cu punctaje diferite acordate de cei doi evaluatori la același item și acceptate de platformă, care a făcut media notelor / Mihaela Popa: Platforma trebuie să aibă un filtru la grilă, care să nu permită trecerea peste o greșeală umană
Calculul mediei de admitere la liceu 2024. Pentru al doilea an consecutiv, media claselor V-VIII nu are nicio pondere pentru admiterea la liceu, ci devine primul criteriu de departajare
DOCUMENTE Fișa de înscriere la liceu 2024, trimisă de Ministerul Educației către inspectoratele școlare / Calendar admitere liceu 2024 și perioada în care se susțin probele de aptitudini și de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă
OFICIAL Calendarul complet pentru admiterea la liceu – 2024. Primul criteriu de departajare va fi, anul viitor, media de gimnaziu
Repartizarea la liceu 2024, exemplul dat de Inspectoratul Școlar Județean Iași: Dacă vei nota în fişa de înscriere un număr mic de opţiuni, există pericolul să nu fii repartizat
Record negativ la simulare – Evaluarea Națională 2024: Cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani, la Matematică / La Română, aproape trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a au luat note egale sau mai mari ca 5

8 comments
  1. Bună ziua!
    În primul rând ar trebui să mai “aerisească” materia. Sunt multe capitole care nu-și au rostul.
    Referitor la diferență de” maxim un punct” ,la primele două la matematică, unde sunt grilă, NU ar trebui să fie ! Să se verifice cu simț de răspundere rezultatele încercuite.

  2. Bine că ești fostă secretar de stat, cum să spui, că la grilă se greșește, pentru că itemii sunt obiectivi nu subiectivi, iar destinul tău nu sta în pixul celui care corectează ci în pixul tău.

  3. Sa se scoata toate subiectele tip grila. Nu arata mai nimic despre
    pregatirea adevarata a elevilor. La Bacalaureat sa fie si probe orale
    ca sa se vada simplu daca elevii sunt analfabeti functional sau nu!

  4. Introducerea grilei și la Subiectul II este un dezastru pentru elevi. Segmentul elevilor care în mod normal ar lua intre 5-7.50 s-a plafonat. Multi speră să ghicească rezultatele și nu mai au răbdare să rezolve toate cerințele.
    O problema gravă este și problema timpului alocat rezolvării. A crescut numărul de itemi cu 33,(3)%, dar timpul a rămas același.

  5. Wow…. de la Iași parca e doamna. Cum a ajuns la concluzie? serios, e mai greu subiectul de examen decât constatarea doamnei. E din seria Lazea de la BNR. Ne așteptăm să o propuneri ministru. De ce nu? ori reveniți la sistemul de înainte de 89, ori lăsați bacul lite/general că evaluarea este media anilor de liceu și băgați înapoi examenul de facultate. Da serios, nu concurs de dosare. vă garantez că se înjumătățește numărul de studenți, iar fabricile de diplome intra in faliment. Sistemul e corupt până în măduva, de la clasa a 5-a și până la a 12- a meditațiile sunt pita și apoi lipsa examenelor la admitere facultăți mențin un sistem praf. Nu mai zic de nivelul doctorate. Apoi încercăm să dăm vina pe părinți, pe elevi, pe profesori. Nu sistemul e așa gândit. cu ce diferă rezultatele de la EN și BAC fata de doctoratele lui Oprea, Ponta, probabil și doamna Popa, doamna cu analiza obiectivă. Bleachhhh. Mi-e silă de ei. Mi-e milă de copii noștri.

  6. Cine a scris Luceafărul ?
    a) Ion Creanga
    b) Mihai Eminescu
    C) Lucian Blaga
    d) nu mă pot decide

    subiectele viitorului …

  7. Propune mai putine grile dar modificarea programei nu.
    Normal ca doar nu e timp la scoala si atunci suplinesti la meditatie daca parintii pot!
    Dna profesor, cu tot respectul nu va mai ganditi doar la bani!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitatea “Babeș-Bolyai” reia, în toamnă, cursurile cu prezența fizică pentru studenții vaccinați, care au trecut prin boală sau care se testează regulat. Ceilalți participă online

Studenții Universității Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca vor putea participa fizic la cursuri din octombrie, când va începe noul an universitar, dar numai în anumite condiții. Anume, dacă sunt vaccinați împotriva…
Vezi articolul
Cheltuielile unei familii cu Educația: comparația cu ceilalți ani

Banii pentru Educație, în „România Educată”: Creșterea finanțării școlilor care au elevi din medii defavorizate / Facilități pentru ca firmele să-și dezvolte creșe pentru angajați / Burse mai mari pentru elevii din rural

Raportul România Educată propune adăugarea unui coeficient la costul standard per elev pentru finanțarea școlilor defavorizate și posibilitatea actualizării pe parcursul anului, în situațiile în care apar creșteri salariale. Coeficientul…
Vezi articolul

Irina Dumitrașcu, fostă IT-stă, acum învățătoare la Școala Gimnazială ”Petrache Poenaru” din Ferentari: Când vrei să fii acolo pentru toți copiii, trebuie să ai, practic, vreo șapte meserii / Primul lucru pe care ar putea să îl facă statul este să crească bugetul pentru Educație și salariile pentru profesori, pentru a atrage oameni buni la catedră / De la nivelul oficial este nevoie de mai mult respect

Învățătoarea Irina Dumitrașcu are anul acesta clasa a III-a, la Școala Gimnazială „Petrache Poenaru”, din Sectorul 5, București. Este la prima ei generație de copii, pe care i-a preluat din…
Vezi articolul