Fostul secretar de stat din Ministerul Educației Mihaela Popa critică dur catalogarea subiectelor de la Bacalaureat ca fiind „ușoare” de către ministrul Ligia Deca și invocarea de către oficial a acestui nivel scăzut al subiectelor ca motiv pentru neadaptarea cerințelor de la BAC pentru elevii cu Cerințe Educaționale Speciale (CES). „Și totuși, cine o «consiliază» pe doamna Ministru?”, reacționează Mihaela Popa.
„Subiectele la BAC nu trebuie să fie «grele» sau «ușoare», și, așa cum am mai scris, trebuie să verifice cunoștințele acumulate de elevi în profilul în care se pregătesc! Sper din tot sufletul că doamna ministru a vrut să spună altceva, altfel declarația mi se pare că duce spre excludere, nu integrare; ignoră realități naturale ale copilului. CES nu se referă doar la intelect, exista nevăzători, dizabilități locomotorii etc”, spune Mihaela Popa.
Profesoară de matematică la Colegiul „Vasile Alecsandri” din Iaşi, Mihaela Popa a fost secretar de stat responsabil cu fondurile europene în Ministerul Educației în mandatul de ministru deținut de Monica Anisie, a fost parlamentar PNL pentru două mandate și europarlamentar PDL.
Reacția acesteia vine după ce ministrul Educației, Ligia Deca, aflată într-o vizită în județul Argeș, a declarat că subiectele la examenul de Bacalaureat nu vor fi adaptate pentru elevii cu cerințe educaționale speciale. Chiar dacă au 4 ani programa adaptată, elevii cu CES vor avea doar măsuri de sprijin, „timp prelungit, măsuri și materiale ajutătoare, tocmai în ideea în care diploma pe care ei o obțin să nu poată fi contestată de nimeni”, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, într-o conferință la PNL Câmpulung, pe 15 aprilie 2024.
Este pentru a doua oară când ministrul PNL al Educației Ligia Deca lasă de înțeles, în an cu toate alegerile politice pe masă, că subiectele de la examenele școlare vor fi ușoare. Prima astfel de aluzie a fost făcută într-un comunicat al Ministerului Educației pe care îl conduce, emis pe 2 aprilie 2024, în care prezenta analiza detaliată a rezultatelor obținute de elevii de clasa a XII-a la simularea Bacalaureatului 2024 și anunța că subiectele de la examenul propriu-zis de BAC, din vară, vor fi dintre cele la care tinerii au știut să răspundă la simulare.
Anunțul de acum 2 săptămâni al Ministerului a fost sancționat de Cătălin Ciupală, profesor de Matematică la Colegiul Național „Andrei Șaguna” din Brașov, care a declarat că iei Bacalaureatul cu minimum nota 8 dacă „iei exercițiile din ultimii ani și le faci până nu mai poți”, mai ales după ce Ministerul a anunțat că va calibra subiectele în funcție de itemii „de succes” [adică în funcție de subiectele care au fost rezolvate de cei mai mulți dintre elevi, la simulare – N.Red.]. „Cu alte cuvinte, vom face niște itemi de gimnaziu, eventual de clasa a IX-a și a X-a cu competențe inferioare și vor avea succes”, spune Ciupală.
Și Bogdan Rațiu, profesor de limba și literatura română la Liceul Teoretic „Bolyai Farkas” din Târgu Mureș, atrage atenția că standardele s-au diminuat de-a lungul anilor în privința subiectelor.
Intervenția Ligiei Deca, despre examenul de Bacalaureat pentru elevii cu cerințe educaționale speciale
Rep.: Timp de 4 ani de zile programa elevilor cu CES este adaptată și la examenul de final subiectele pentru ei nu sunt adaptate, condițiile sunt adaptate. Ce putem face?
Ligia Deca: Practic, examenul de Bacalaureat certifică niște competențe ale absolventul. Aceste competențe, pentru a putea fi recunoscute și în țară, dar și de către partenerii noștri europeni, trebuie să fie garantate. De aceea, subiectele nu variază, dar variază mijloacele de sprijin pentru ca acei copii care au cerințe educaționale speciale să poată să îndeplinească standardul de evaluare.
Asta înseamnă timp prelungit, înseamnă măsuri și materiale ajutătoare, tocmai în ideea în care diploma pe care ei o obțin să nu poată fi contestată de nimeni. În acest sens, eu sunt deschisă unei discuții vizavi de ce alte măsuri putem să luăm în așa fel încât ei să fie sprijiniți, să se respecte particularitățile de învățare pe care ei le au. Dar cred că este nevoie să păstrăm încrederea în diploma pe care un absolvent de liceu o obține.
Subiectele să știți ca nu sunt grele la bacalaureat. Subiectele sunt create pentru nivel mediu, pentru certificarea unei competențe medii și tocmai din acest motiv ele trebuie să fie respectate pentru toți absolvenții. Din nou, putem discuta despre cele mai potrivite măsuri de sprijin tocmai pentru că acei elevi cu tulburări din spectru autist au capacitate intelectuală sporită. Este vorba doar de adecvarea la particularitățile lor.