Titularizarea trebuie anulată și înlocuită cu angajarea profesorilor direct de către școală, prin modalitatea decisă de fiecare unitate de învățământ, propune fostul secretar de stat Mihaela Popa. „Să ai 40 de ani, să ai șansa să fii Ministrul Educației fără să fi predat măcar o oră, să ai toată susținerea politică pentru o nouă Lege a Educației și să păstrezi toate obiceiurile comuniste moștenite, asta înseamnă maximă incompetență! Titularizarea este un examen învechit, supracentralizat, pe care nu îl găsiți nicăieri în lume și care a dus la starea învățământului de azi”, susține Popa, profesoară de Matematică.
Fostul secretar de stat în Ministerul Educației responsabil cu fondurile europene propune ca titularizarea, care este examenul național de angajare a profesorilor pe o perioadă nedeterminată într-o școală, organizat de inspectoratele școlare, să fie anulat.
„Soluția? Descentralizare! Definitivatul [examenul de intrare în cariera didactică, ce le permite absolvenților de facultate care iau peste 8 la definitivat să dobândească titlul de profesor cu drept de practică în învăţământul preuniversitar și să avanseze apoi în carieră odată cu gradele didactice – N.Red.] să fie pe țară cu minimul 7 la care ești definitiv în învățământ. Apoi fiecare școală să își facă politica de atragere a resursei umane. În comunitățile dezavantajate împreună cu primarii, să ofere locuințe”, spune liberala Mihaela Popa.
Concret, fosta secretară de stat propune revenirea la soluția angajării și concedierii profesorilor prevăzută de fosta lege, Legea Miclea-Funeriu, care statua că profesorii nu mai trebuie angajați de inspectoratele școlare județene prin concurs național de titularizare, ci direct de către fiecare școală în parte, pentru ca directorii și consiliul de administrație al școlii să poată aplica un management profesional unităților de învățământ. Anularea titularizării și angajarea direct la școală a profesorilor, prevăzute de Legea Funeriu-Miclea, nu au fost puse însă niciodată în practică, Legea 1/2011 fiind modificată în 2014, înainte de operaționalizare, de către Guvernul Ponta.
Mihaela Popa o critică pe actuala ministră din același partid, Ligia Deca, pentru faptul că nu a predat în preuniversitar, Deca fiind lector universitar la SNSPA, fără grade de profesor sau cercetător. Dar și pentru faptul că a menținut titularizarea în noile Legi ale educației pe care le-a promovat în mandatul său și a dat noi puteri inspectoratelor școlare, deși Legea Iohannis-Deca prevede desființarea acestora.
Propunerea integrală a fostului secretar de stat din Educație Mihaela Popa:
„Să ai 40 de ani, să ai șansa să fii Ministrul Educației fără să fi predat măcar o oră, să ai toată susținerea politică pentru o nouă Lege a Educației și să păstrezi toate obiceiurile comuniste moștenite, asta înseamnă maximă incompetență! Titularizarea este un examen învechit, supracentralizat, pe care nu îl găsiți nicăieri în lume și care a dus la starea învățământului de azi! Noutatea în noua Lege a Educației e că rămâne la fel.
Atât timp cât lasă arbitrariul în a decide posturi titularizabile de 30 de ani, toată puterea este la inspectori. Și posturile vacante pe 1 an sau pe 2 ani, Inspectoratele Școlare Județene decid tot. Inspectorii sunt evaluatori, ei sunt președinți și vicepreședinți de examene, ei sunt mentori, ei sunt inspectori, ei decid unde se țin lecțiile deschise, în ce școli, cine asistă, cine pune nota la inspecție, tot ei sunt în comisii la titularizare. Rezultatul? Se vede lipsa resursei umane.
De ce continuăm așa?
În Iași, posturile titularizabile încep cu o cifră, adică sunt de la 0 la maximum 9, deși posturile vacante (libere) sunt de ordinul sutelor.
Doamna ministru este depășită total, a venit cu tam-tam că desființează ISJ-urile [măsură prevăzută de legea sa în vigoare astăzi, dar amânată chiar de Deca – N.Red.] și le-a desființat până le-a făcut și mai puternice. Inspectoratul Școlar Județean decide de anul ăsta viabilitatea unui post.
Cum văd eu situația? Ne-am întors exact cu 25 de ani în urmă, când începuseră a se face pași timizi spre descentralizare cu școli reprezentative, cu descentralizarea resursei umane și manageriale!
Acum totul e supracentralizat. Practic Consiliul de Administrație și directorul școlii nu au puteri nici manageriale, nici financiare și nici în domeniul resursei umane.
Soluția? Descentralizare!
Definitivatul să fie pe țară cu minimul 7 la care ești definitiv în învățământ. Apoi fiecare școală să-și facă politica de atragere a resursei umane. În comunitățile dezavantajate împreună cu primarii, să ofere locuințe.
Sunt tineri care de ani de zile dau examene, trec de birocrație, iau note mari și nu reușesc să aibă un post mai mult de un an, deși ne plângem că nu avem profesori. Cine pierde? În primul rând pierde elevul. Până nu vom avea curajul unei descentralizări reale către școală, nu se va schimba nimic în Educație.
Rectorul este ales de profesori, de ce directorul este «ales» de ISJ?”
Profesoară de matematică, Mihaela Popa a fost secretar de stat în Ministerul Educației în mandatul deținut de liberala Monica Anisie, din septembrie 2020 până în februarie 2021, când poziția a fost preluată de Marina Manea, odată cu schimbarea Guvernului Orban. Anterior, Popa a fost senator PNL în perioada 2008 – 2016 și europarlamentar PDL în perioada 2007-2008.
Ministerul Educației este condus în prezent de liberala Ligia Deca, fostă consilieră pe educație a președintelui Klaus Iohannis și cea care a coordonat proiectul prezidențial România educată, transformat anul trecut în Legile învățământului Deca-Iohannis.