Metodologia, calendarul, precum și o adeverință necesară la înscrierea în concursul pentru ocuparea funcțiilor de directori și directori adjuncți școlari, sesiunea iunie-octombrie 2022, au fost publicate în Monitorul Oficial, Partea I, Nr. 623 din 24 iunie 2022. Prevederile pentru cea de-a treia sesiune de concurs sunt reglementate de un ordin ministerial care vizează câteva modificări în derularea concursului, față de sesiunile precedente.
Amintim că această etapă a fost anunțată de către Ministrul Educației săptămâna trecută, în timpul unei moțiuni simple inițiate de către Opoziție.
Conform calendarului de concurs, disponibil mai jos, luni pe 27 iunie inspectoratele școlare județene (IȘJ) / al Municipiului București (IȘMB) publică funcțiile vacante pentru care se organizează concursul. De asemenea, tot astăzi se constituie comisiile de organizare și de evaluare a documentelor de înscriere. De mâine, 28 iunie, până pe 17 iulie, se pot depune dosarele de înscriere la proba scrisă. Între 18 și 21 iulie se evaluează dosarele de înscriere, urmând ca pe 8 septembrie să aibă loc proba scrisă. Între 22 și 29 septembrie se țin interviurile, iar pe 5 octombrie se emit deciziile de numire în funcția de director.
Ce se modifică în metodologia pentru sesiunea care urmează
EduPedu.ro a analizat metodologia inițială aprobată în august 2021 și modificările prevăzute în ordinul recent al Ministerului Educației din Monitorul Oficial (document disponibil mai jos).
O modificare este adusă la articolul 5, alineatul (4) litera c) punctul 2, subpunctul (ii), privind membrii comisiei de evaluare a probei de interviu. Potrivit noului text, din partea consiliului local și din partea consiliului județean – pentru unități de învățământ special – trebuie să fie denumiți și câte un membru supleant, pe lângă reprezentant. În metodologia inițială, membru supleant devenea un profesor desemnat de către consiliul profesoral al unității de învățământ. El intervenea dacă în termen de 10 zile autoritățile locale nu desemnau reprezentantul.
O altă modificare privește termenul de contestare a rezultatelor la ambele probe de concurs – proba scrisă și proba de interviu. Dacă până acum un candidații putea contesta rezultatul unei probe în termen de 48 de ore de la afișarea rezultatelor, acum timpul este de 24 de ore, conform noii metodologii.
La articolul 12, alineatul 1, o prevedere este următoarea: “Rezultatele soluționării contestațiilor de către comisiile de soluționare a contestațiilor se afișează la sediul și pe site-ul inspectoratului școlar și se comunică, în scris, contestatarului, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la expirarea termenului de soluționare a contestațiilor”. Acesteia i se adaugă precizarea că “rezultatele stabilite de comisiile de soluționare a contestațiilor sunt definitive și pot fi atacate numai la instanța de contencios administrativ competentă”.
A fost adăugată și o indicație referitoare la directorii din centrele de excelență: “La articolul 24, alineatul (6) va avea următorul cuprins: (6) În urma promovării concursului, directorul unității de învățământ de stat încheie, cu excepția directorilor din cluburile sportive școlare, palatele și cluburile copiilor, centrele de excelență, pe o perioadă de 4 ani de la data numirii în funcție, contract de management administrativ-financiar cu primarul/primarul de sector al unității administrativ-teritoriale“, se arată în noua metodologie.
Bibliografia de concurs rămâne aceeași, potrivit unei adrese ministeriale din 24 iunie 2022, trimisă inspectoratelor școlare din țară (mai jos în articol).
Calendarul concursului pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat (sesiunea iunie-octombrie 2022):
Data | Activitatea | |
27 iunie | Publicarea funcţiilor vacante pentru care se organizează concursul Constituirea comisiei naţionale, a comisiilor de organizare la nivel judeţean şi a comisiilor de evaluare a documentelor de înscriere | |
28 iunie – 17 iulie | Depunerea dosarelor de înscriere la proba scrisă | |
18-21 iulie | Evaluarea dosarelor de înscriere | |
22 iulie | Afişarea listei candidaţilor admişi la evaluarea dosarelor | |
25 iulie | Depunerea solicitărilor de analiză si remedierea eventualelor erori reclamate in etapa de înscriere | |
26-27 iulie | Remedierea eventualelor erori la nivelul etapei de înscriere | |
28 iulie | Afişarea listei finale a candidaţilor admişi la evaluarea dosarelor | |
29 iulie | Stabilirea centrelor speciale de desfăşurare a probei scrise. Repartizarea candidaţilor pe centre | |
1 august – 6 septembrie | Transmiterea solicitărilor ISJ/ISMB către consiliile profesorale, autorităţile locale şi companii/universităţi, în vederea desemnării membrilor comisiilor de interviu | |
8 septembrie | Desfăşurarea probei scrise | |
8 septembrie | Afişarea rezultatelor la proba scrisă | |
8-9 septembrie | Depunerea contestaţiilor la proba scrisă | |
12-13 septembrie | Soluţionarea contestaţiilor la proba scrisă | |
13 septembrie | Afişarea rezultatelor finale la proba scrisă | |
14-18 septembrie | Înregistrarea opţiunilor candidaţilor pentru unitatea la care candidează şi, în funcţie de opţiune, depunerea documentelor pentru unităţile de învăţământ care necesită avize suplimentare, conform art. 8 alin. (1) lit. n) | |
19-20 septembrie | Constituirea comisiilor pentru proba de interviu | |
21 septembrie | Publicarea graficului de desfăşurare a interviurilor | |
22-29 septembrie | Desfăşurarea probei de interviu | |
23-30 septembrie | Depunerea şi soluţionarea contestaţiilor la proba de interviu | |
30 septembrie | Afişarea rezultatelor finale ale concursului | |
3 octombrie | Exprimarea opţiunilor candidaţilor declaraţi admişi pentru mai multe funcţii/unităţi de învăţământ | |
4 octombrie | Validarea rezultatelor finale | |
5 octombrie | Emiterea deciziilor de numire |
DOCUMENT Ordinul ministerial pentru această sesiune de concurs, din Monitorul Oficial, Partea I, Nr. 623 din 24 iunie 2022:
Adresa 29776 din 24 iunie 2022, trimisă inspectoratelor școlare din țară, privind sesiunea iunie-octombrie 2022 a concursului de directori și directori adjuncți:
Reamintim că până acum s-au derulat două sesiuni ale concursului de directori, iar ministrul Cîmpeanu a declarat la dezbaterea „Director de viitor”, organizată de Edupedu.ro și Asociația pentru Valori în Educație, că 20% dintre posturi au rămas neocupate. Tot atunci a anunțat și această a treia etapă. Concret, în primele două etape au fost ocupate 6.969 de posturi de director adjunct și directori, din cele 8.692 de posturi scoase la concurs. Cele rămase neocupate sunt 1.723 de posturi.
Ministrul a spus atunci că trebuie îmbunătățită organizarea probei scrise, încât să se folosească tehnologia, “iar corectarea digitalizată poate evita interpretări și acuze”, a spus ministrul. “De asemenea, e nevoie de îmbunătățirea comunicării între unitățile de învățământ și candidați. Aceștia din urmă trebuie să știe bine probleme școlii”, a subliniat Sorin Cîmpeanu.
Cât despre salarizare, ministrul Educației a recunoscut că un director ar trebui să aibă cel mai mare salariu din unitatea de învățământ, după modelul rectorilor în universități.
Foto: © Dechev | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.