Regulamentul privind curriculumul la decizia elevului din oferta școlii ar urma să fie aprobat în luna martie 2024, după cum propune Ministerul Educației într-un grafic de activități privind noul curriculum național, lansat miercuri, 16 august, în dezbatere publică timp de 7 zile.
Concret, elaborarea, dezbaterea publică și aprobarea metodologiei privind curriculum la decizia elevului din oferta școlii ar urma să aibă loc în perioada ianuarie – martie 2024.
În octombrie – decembrie 2023 ar urma să fie elaborată procedura de constituire/ actualizare, printr-un apel de selecție, a grupurilor de lucru pentru elaborarea programelor școlare pentru discipline obligatorii din învățământul liceal, conform graficului.
Noile planuri-cadru pentru liceu ar urma să fie gata în 3 luni și jumătate, până în ianuarie 2024, conform proiectului amintit mai sus. Cu alte cuvinte, Schemele care stabilesc numărul de ore alocate fiecărei discipline în funcție de profil și specializare ar urma să fie elaborate, dezbătute și aprobate în perioada octombrie 2023 – ianuarie 2024, potrivit proiectului de calendar.
Ce înseamnă curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, conform Legii învățământului preuniversitar
În noua Lege a Educației apare că implementarea curriculumului la decizia elevului din oferta școlii este obligatorie și se poate desfășura cu elevi din clase diferite și poate fi implementată în sistem modular.
Articolul 86 – „(3) Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, denumit în continuare CDEOȘ, se constituie din disciplinele/domeniile de studiu, este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, și este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ. Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere.
(4) Implementarea CDEOȘ, conform alin. (3) este obligatorie, se poate desfășura cu elevi din clase diferite și poate fi implementată în sistem modular.
(5) Pentru învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, consiliul de administrație al unității de învățământ stabilește curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, în urma consultării elevilor, părinților/ reprezentantului legal și pe baza resurselor disponibile.
(6) Pentru învățământul liceal tehnologic, CDEOȘ este elaborat de unitatea de învățământ, în parteneriat cu operatorii economici/autoritățile administrației publice locale, pentru adaptarea formării profesionale a elevilor la nevoile locale ale pieței muncii și se implementează pe durata stagiilor de pregătire practică, în funcție de numărul de ore alocat prin planurile-cadru.
(7) Proiectarea și aprobarea CDEOȘ pentru filiera tehnologică se stabilesc prin metodologii specifice aprobate prin ordin al ministrului educației.”
La începutul lunii martie 2023, ministrul Educației, Ligia Deca, spunea că materiile alese de elevi din oferta școlii s-ar putea face și în format hibrid:
„Ceea ce am spus noi este că va exista mai multă libertate din partea elevului să aleagă ce materii îl interesează sau i se potrivesc pentru ceea ce urmează (…). Ceea ce cred că este important este că, având în vedere lecțiile pandemiei, vom permite ca aceste materii la decizia elevului din oferta școlii să se poată face și hibrid, dacă tipul de materie permite acest lucru. Acest lucru ne va permite ca interacțiunile față în față să se poată face în grupe mai mici, iar partea care se poate organiza în online, dacă există autonomie de învățare mare, cum este la liceu, să ne ajute să avem și o paletă mai largă de materii”, declara Ligia Deca.
Fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, anunța, în mai 2022, că materia pentru trunchiul comun va fi simplificată, iar curriculumul la decizia școlii va crește până spre 30%.
Foto: © Mikhail Davidovich | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
4 comments
Mi se pare o idee buna pentru optionalul de religie, in acest fel se va putea pune religia prima sau ultima ora; si daca grupeaza clasele, pentru multii copii, care nu sunt inscrisi la aceasta disciplina, e timp castigat. Si mai multi bani la buget, platesti 1 ora in loc de 2.
De ani de zile ma chinui sa conving conducerea scolii sa comaseze orele de religie la clasele cu putini doritori, iar raspunsul e mereu acelasi: “e dificil de implementat de catre persoana care face orarul”
Pentru că părinții semnează la început de ciclu școlar că sunt de acord și apoi uită să semneze pentru retragere, dacă o mai vor.
Un profesor de religie are nevoie de 18 clase pentru a face norma de predare, cred că sunteți de acord că e fizic imposibil să pui 18 ore doar ultima oră în 5 zile. Iar dacă e pusă prima oră, elevii care nu vor să facă religie ajung la școală și fac… ce? în timpul respectiv.
la noi sunt doar 6-7 clase in schimbul de dupa-amiaza; si da mi-ar placea sa faca ceva constructiv in acel timp, nu sa stea pe telefon si apoi sa se planga profesorul ca fac galagie, din moment ce jumatate de clasa nu e inscrisa. Mai avem si amenintari cu scaderea notei la purtare.
CDEOȘ inventat în newspeak-ul ME înseamnă, pentru liceele tehnologice, STRICT CDL, adică ore de instruire în domeniul de bază (tehnic), module prevăzute în planul cadru și care NU sunt deloc la alegerea elevului. Vor sau nu, fac ore de CDL și nu există nicio oră de opțional (repet, la liceul tehnologic). Toate astea de mai sus sunt vorbe.
Apoi, spre informarea ME, există deja clase grupate hibrid (tot la tehnologic) unde orele de cultură generală sunt la comun iar orele de specialitate pe grupe (doar la unele licee, unde n-au putut face altfel). De altfel, tot spre informarea ME, existau în toate legile de până acum prevederile ca, de exemplu, practica de specialitate să fie făcută pe grupuri de maxim 12 elevi DAR NU SE RESPECTĂ din lipsă de spațiu, personal, buget, etc.
Oricum varza prezentată cu titlu de noutate NU se poate aplica în majoritatea școlilor (poate 2-3 colegii își permit așa ceva). Cel mai simplu motiv e lipsa spațiului. Apoi urmează: lipsa personalului, obligativitatea încadrării în buget, lipsa dotărilor, lipsa interesului din partea elevilor (adică, de ce-ar mai sta 1-2 ore în școală dacă nu e obligatoriu?… Asta era ideea Androneascăi, cu opționalele facultative dar obligatorii, de acum câțiva ani).
Dar nu mă mai miră nimic.