Metodologia pentru curriculumul la decizia elevului din oferta școlii ar putea fi aprobată în martie 2024 – proiect / Orele se pot desfășura cu elevi din clase diferite, prevede noua Lege a educației

1.340 de vizualizări
Foto: © Mikhail Davidovich | Dreamstime.com
Regulamentul privind curriculumul la decizia elevului din oferta școlii ar urma să fie aprobat în luna martie 2024, după cum propune Ministerul Educației într-un grafic de activități privind noul curriculum național, lansat miercuri, 16 august, în dezbatere publică timp de 7 zile.

Concret, elaborarea, dezbaterea publică și aprobarea metodologiei privind curriculum la decizia elevului din oferta școlii ar urma să aibă loc în perioada ianuarie – martie 2024.

În octombrie – decembrie 2023 ar urma să fie elaborată procedura de constituire/ actualizare, printr-un apel de selecție, a grupurilor de lucru pentru elaborarea programelor școlare pentru discipline obligatorii din învățământul liceal, conform graficului.

Noile planuri-cadru pentru liceu ar urma să fie gata în 3 luni și jumătate, până în ianuarie 2024, conform proiectului amintit mai sus. Cu alte cuvinte, Schemele care stabilesc numărul de ore alocate fiecărei discipline în funcție de profil și specializare ar urma să fie elaborate, dezbătute și aprobate în perioada octombrie 2023 – ianuarie 2024, potrivit proiectului de calendar.

Ce înseamnă curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, conform Legii învățământului preuniversitar

În noua Lege a Educației apare că implementarea curriculumului la decizia elevului din oferta școlii este obligatorie și se poate desfășura cu elevi din clase diferite și poate fi implementată în sistem modular.

Articolul 86 – „(3) Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, denumit în continuare CDEOȘ, se constituie din disciplinele/domeniile de studiu, este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, și este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ. Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere.

(4) Implementarea CDEOȘ, conform alin. (3) este obligatorie, se poate desfășura cu elevi din clase diferite și poate fi implementată în sistem modular.

(5) Pentru învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, consiliul de administrație al unității de învățământ stabilește curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, în urma consultării elevilor, părinților/ reprezentantului legal și pe baza resurselor disponibile.

(6) Pentru învățământul liceal tehnologic, CDEOȘ este elaborat de unitatea de învățământ, în parteneriat cu operatorii economici/autoritățile administrației publice locale, pentru adaptarea formării profesionale a elevilor la nevoile locale ale pieței muncii și se implementează pe durata stagiilor de pregătire practică, în funcție de numărul de ore alocat prin planurile-cadru.

(7) Proiectarea și aprobarea CDEOȘ pentru filiera tehnologică se stabilesc prin metodologii specifice aprobate prin ordin al ministrului educației.”

La începutul lunii martie 2023, ministrul Educației, Ligia Deca, spunea că materiile alese de elevi din oferta școlii s-ar putea face și în format hibrid:

„Ceea ce am spus noi este că va exista mai multă libertate din partea elevului să aleagă ce materii îl interesează sau i se potrivesc pentru ceea ce urmează (…). Ceea ce cred că este important este că, având în vedere lecțiile pandemiei, vom permite ca aceste materii la decizia elevului din oferta școlii să se poată face și hibrid, dacă tipul de materie permite acest lucru. Acest lucru ne va permite ca interacțiunile față în față să se poată face în grupe mai mici, iar partea care se poate organiza în online, dacă există autonomie de învățare mare, cum este la liceu, să ne ajute să avem și o paletă mai largă de materii”, declara Ligia Deca.

Fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, anunța, în mai 2022, că materia pentru trunchiul comun va fi simplificată, iar curriculumul la decizia școlii va crește până spre 30%.

Foto: © Mikhail Davidovich | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Profilul absolventului de liceu ar trebui aprobat în septembrie, potrivit unui proiect al Ministerului Educației
Noile manuale pentru clasa a IX-a, scrise pe viitorul curriculum, ar trebui să fie publicate până în mai 2025 – proiect
Regulamentul standardelor naționale de evaluare ar putea fi aprobat în ianuarie 2024 / Profesorii vor fi sancționați dacă evaluează fără respectarea standardelor, potrivit noii legi a Educației
Peste 52 de mii de profesori de liceu ar urma să fie formați să predea după viitorul curriculum în doar 9 luni, conform planului Ministerului Educației / În ultimii 4 ani abia au fost formați 47 de mii de profesori de gimnaziu și primar
Noile planuri-cadru pentru liceu ar fi gata în doar 3 luni și jumătate, în această iarnă, susține Ministerul Educației, care a pus în dezbatere „calendarul reformei curriculare”, după ce a întrerupt-o în urmă cu doi ani
Profesorii care vor scrie noile planuri-cadru pentru liceu, aleși prin selecție publică și plătiți pentru participarea în comisii. Cine poate aplica și când se lansează înscrierile – DOCUMENT
martie 2023 – Materiile alese de elevi din oferta școlii s-ar putea face și în format hibrid, potrivit ministrului Educației

4 comments
  1. Mi se pare o idee buna pentru optionalul de religie, in acest fel se va putea pune religia prima sau ultima ora; si daca grupeaza clasele, pentru multii copii, care nu sunt inscrisi la aceasta disciplina, e timp castigat. Si mai multi bani la buget, platesti 1 ora in loc de 2.
    De ani de zile ma chinui sa conving conducerea scolii sa comaseze orele de religie la clasele cu putini doritori, iar raspunsul e mereu acelasi: “e dificil de implementat de catre persoana care face orarul”

    1. Pentru că părinții semnează la început de ciclu școlar că sunt de acord și apoi uită să semneze pentru retragere, dacă o mai vor.

      Un profesor de religie are nevoie de 18 clase pentru a face norma de predare, cred că sunteți de acord că e fizic imposibil să pui 18 ore doar ultima oră în 5 zile. Iar dacă e pusă prima oră, elevii care nu vor să facă religie ajung la școală și fac… ce? în timpul respectiv.

      1. la noi sunt doar 6-7 clase in schimbul de dupa-amiaza; si da mi-ar placea sa faca ceva constructiv in acel timp, nu sa stea pe telefon si apoi sa se planga profesorul ca fac galagie, din moment ce jumatate de clasa nu e inscrisa. Mai avem si amenintari cu scaderea notei la purtare.

  2. CDEOȘ inventat în newspeak-ul ME înseamnă, pentru liceele tehnologice, STRICT CDL, adică ore de instruire în domeniul de bază (tehnic), module prevăzute în planul cadru și care NU sunt deloc la alegerea elevului. Vor sau nu, fac ore de CDL și nu există nicio oră de opțional (repet, la liceul tehnologic). Toate astea de mai sus sunt vorbe.

    Apoi, spre informarea ME, există deja clase grupate hibrid (tot la tehnologic) unde orele de cultură generală sunt la comun iar orele de specialitate pe grupe (doar la unele licee, unde n-au putut face altfel). De altfel, tot spre informarea ME, existau în toate legile de până acum prevederile ca, de exemplu, practica de specialitate să fie făcută pe grupuri de maxim 12 elevi DAR NU SE RESPECTĂ din lipsă de spațiu, personal, buget, etc.

    Oricum varza prezentată cu titlu de noutate NU se poate aplica în majoritatea școlilor (poate 2-3 colegii își permit așa ceva). Cel mai simplu motiv e lipsa spațiului. Apoi urmează: lipsa personalului, obligativitatea încadrării în buget, lipsa dotărilor, lipsa interesului din partea elevilor (adică, de ce-ar mai sta 1-2 ore în școală dacă nu e obligatoriu?… Asta era ideea Androneascăi, cu opționalele facultative dar obligatorii, de acum câțiva ani).

    Dar nu mă mai miră nimic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
prima didactică

DOCUMENT Ordinea etapelor de mobilitate în învățământ 2024. Noutăți: Profesorii care se titularizează în 2024 vor preda obligatoriu un an în școala în care sunt repartizați, inspectoratele școlare decid viabilitatea posturilor

Metodologia pentru mobilitatea personalului didactic de predare pentru anul școlar 2024-2025, care reglementează condițiile de ocupare a posturilor didactice/ catedrelor vacante/ rezervate în învățământul preuniversitar, a fost publicată în Monitorul…
Vezi articolul

Școlile care vor vrea să depună proiecte pentru reducerea abandonului școlar în runda a II-a vor putea primi bani mai mulți decât cele 1.409 care s-au calificat în PNRAS în prima etapă. Suma maximă crește cu 50% în ghidul publicat în consultare, fără nicio explicație de la Ministerul Educației

Unitățile de învățământ ar putea să primească granturi de până la 300.000 de euro, pentru reducerea abandonului școlar, potrivit Ghidului Solicitantului – Schema de Granturi (runda II), document pus în…
Vezi articolul

Ministrul Educației, întrebat de elevi cum vede sistemul ideal de învățământ: Ar trebui să fie format din profesori care înțeleg că lumea se schimbă și care înțeleg că, dacă nu-și schimbă stilul, n-o să vă mai poată ține în școală 

Un sistem ideal de educație ar presupune “profesori care înțeleg că lumea se schimbă și care înțeleg că, dacă nu-și schimbă stilul (…) n-o să vă mai poată ține în…
Vezi articolul

Prințul Philip și Regele Mihai au fost prieteni din copilărie – Galerie foto. Istoricul Adrian Cioroianu: Viața Prințului, o lecție de stabilitate și echilibru care duce la puterea unui simbol / Philip avea ceva din spiritul nostru sud european

Prințul Philip, Duce de Edinburgh și consortul de peste 73 de ani al reginei Marii Britanii Elisabeta a II-a, a murit vineri dimineață, la vârsta de 99 de ani. A…
Vezi articolul