Metamorfoza doctoratelor cu durată de 3 ani, începute pe vechea Lege a educației, în doctorate de 4 ani, ca să respecte noua lege – explicată de Ministerul Educației

Photo © Yuri Arcurs | Dreamstime.com

Tuturor studiilor de doctorat li se aplică, în prezent, Regulamentul-cadru  privind studiile de doctorat, publicat în 2024, pe baza noii Legi a învățământului superior, ce prevede „de regulă” 4 ani pentru studiile doctorale și posibilitatea de prelungire cu 1-2 ani a acestor studii. Așa explică Ministerul Educației situația semnalată recent de Edupedu.ro, în care, într-o corespondență cu ASE București, instituția guvernamentală „considera” că universitățile pot prelungi doctoratele de 3 ani, începute pe vechea Lege, la 4 ani, ca să respecte noua lege, printr-un act adițional, procedură care nu este specificată în mod clar în Lege.

În explicațiile oferite pentru ceea ce Edupedu.ro a calificat drept improvizație în legislația doctoratelor, Ministerul Educației apelează, astfel, la legislația secundară – Regulamentul-cadru al studiilor doctorale – și la prevederea din Legea învățământului superior 199/2023  ce vizează posibilitatea de prelungire a studiilor doctorale cu 1-2 ani. Această prevedere este menționată în cadrul articolului ce specifică faptul că, de acum, studiile doctorale au „de regulă” durata de 4 ani.   

Edupedu.ro nota, atunci, că nici Legea 199, nici Regulamentul-cadru privind studiile universitare de doctorat, emis în ianuarie 2024, nu menționează clar ce se întâmplă cu perioada de studii pentru doctoranzii actuali, regulamentul reluând prevederile din noua Lege.

Întrebat fiind, la acea dată, în legătură cu mesajul transmis către ASE, prin care Ministerul Educației „considera” că universitățile pot prelungi doctoratele de 3 ani, începute pe vechea Lege, la.4 ani, ME arată, în răspunsurile transmise Edupedu.ro miercuri, 2 octombrie, că:

„Intrarea în vigoare a ordinului de ministru nr. 3.020/2024 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind studiile universitare de doctorat presupune, inclusiv pentru studenții doctoranzi înmatriculați în baza Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, ca susținerea publică a tezelor de doctorat să se realizeze începând cu anul universitar 2024 – 2025 în conformitate cu prevederile acestui regulament.”

ME declară că, având „calitate de terț față de contractul de studii doctorale, nu se poate substitui vreuneia din părțile acestui contract (de studii doctorale – n.red.). Astfel, s-a comunicat instituției de învățământ superior anterior menționate, un aspect evident, acela că este la latitudinea părților dacă decid pentru atingerea scopului contractului să încheie un act adițional, știind și faptul că actul la care s-a referit instituția de învățământ superior este valabil”.

Ministerul arată că prin mesajul său către ASE s-a comunicat că „este la latitudinea părților dacă decid pentru atingerea scopului contractului să încheie un act adițional, știind și faptul că actul la care s-a referit instituția de învățământ superior este valabil”.

Punctul de vedere și răspunsurile Ministerului Educației la întrebările Edupedu.ro:

Întrebare: Care este temeiul juridic pentru permisiunea ca studenții doctoranzi care au început studiile de 3 ani conform vechii Legi a educației și nu le-au finalizat încă pot solicita extinderea acestor studii la 4 ani, după cum a transmis Ministerul Educației ASE București? În ce lege/metodologie este prevăzută această posibilitate sau din ce prevederi legale rezultă ea?

Ministerul Educației: Este cunoscut faptul că Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, reglementează diferit față de Legea educației naționale nr. 1/2011 în ceea ce privește durata programului de studii universitare de doctorat. Conform dispozițiilor tranzitorii și finale conținute de Legea nr. 199/2023, la data intrării în vigoare a ordinului ministrului educației de aprobare a Regulamentului-cadru privind studiile universitare de doctorat, se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 681/2011 privind aprobarea Codului studiilor universitare de doctorat, cu modificările şi completările ulterioare.

În acest context, intrarea în vigoare a ordinului de ministru nr. 3.020/2024 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind studiile universitare de doctorat presupune, inclusiv pentru studenții doctoranzi înmatriculați în baza Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, ca susținerea publică a tezelor de doctorat să se realizeze începând cu anul universitar 2024 – 2025 în conformitate cu prevederile acestui regulament.

Prin răspunsul formulat către ASE București, părțile contractului de studii doctorale nu sunt obligate să încheie un act adițional. De altfel, Ministerul Educației, a cărui calitate este de terț față de contractul de studii doctorale, nu se poate substitui vreuneia din părțile acestui contract. Astfel, s-a comunicat instituției de învățământ superior anterior menționate, un aspect evident, acela că este la latitudinea părților dacă decid pentru atingerea scopului contractului să încheie un act adițional, știind și faptul că actul la care s-a referit instituția de învățământ superior este valabil.

Prin urmare, din răspunsul formulat către ASE București reiese în mod clar că, în conformitate cu principiul libertății de voință al părților și raportat la prevederile legale în vigoare, Ministerul Educației consideră că se poate încheia un act adițional la contractul de studii doctorale valabil, fără a se depăși durata de 4 ani a acestui contract. Prin urmare, dacă părțile contractante nu sunt de acord cu prelungirea duratei contractului, acesta nu poate fi modificat, acest aspect depinzând exclusiv de voinţa părţilor.

Întrebare: Care sunt procedurile și cine este responsabil, mai exact, cu extinderea perioadei de studii de la 3 la 4 ani?

Ministerul Educației: Întrucât sintagma ,,extinderea perioadei de studii” este vagă și nu putem presupune cu privire la cauza avută în vedere, cauză care să aibă ca efect extinderea perioadei de studii, menționăm că, în prezent, în cuprinsul Legii nr. 199/2023 se reglementează la art. 62 faptul că:

3) Durata programului de studii universitare de doctorat este, de regulă, de 4 ani. În situaţii speciale, durata programului de studii universitare de doctorat poate fi prelungită cu 1 – 2 ani, cu aprobarea senatului universitar, la propunerea conducătorului de doctorat şi în limita fondurilor disponibile, sau redusă cu un an, la solicitarea doctorandului, cu avizul conducătorului de doctorat şi cu aprobarea senatului universitar.

(…)

(5) Studiile universitare de doctorat se pot întrerupe din motive temeinice, în condiţiile stabilite prin regulamentul propriu privind studiile universitare de doctorat. Durata acestor studii se prelungeşte corespunzător cu perioadele cumulate ale întreruperilor aprobate.

(6) Modul de desfăşurare a programului de studii universitare de doctorat, conform alin. (1), este stabilit de conducătorul de doctorat, cu consultarea studentului-doctorand, şi avizat de consiliul şcolii doctorale.”

În acest context, menționăm că, în raport de prevederile legale în vigoare, reiese că fiecare IOSUD adoptă regulamentul propriu privind studiile universitare de doctorat prin hotărâre a senatului universitar/Prezidiului Academiei Române, regulament în care se stabilesc condițiile în care contractul poate fi modificat. Totodată, precizăm că legislația în vigoare nu mai reglementează cu privire la perioada de grație, aceasta neregăsindu-se în cadrul normativ aplicabil.

Întrebare: Care universități au cerut lămuriri din partea Ministerului Educației pe această temă?

Întrebare: Din datele Ministerului, în care universități se acordă deja extinderi cu un an pentru perioada de studiu, de la 3 la 4 ani, după schimbarea legii?

Ministerul Educației – răspuns comun pentru ambele întrebări: Așa cum am menționat la punctul 1, modificarea contractului este un aspect care vizează doar părțile contractului, dacă manifestarea de voință a ambelor părți contractante este exprimată în acest sens. Având în vedere că Ministerul Educației este terț în raportul juridic încheiat între IOSUD și studentul-doctorand, reiese că informația solicitată nu priveşte activităţile și nici nu rezultă din activităţile ministerului fiind centralizată/înregistrată la nivelul fiecărei instituții de învățământ superior, cu atât mai mult cu cât modificarea perioadei de studii poate avea cauze distincte.

Nivelul de participare la studii doctorale

Numărul de studenți înmatriculați la studii de doctorat în România a fost, în ultimii ani (în care a fost valabilă perioada de 3 ani de studii), de circa 22.000. În anul universitar 2021-2022, când au început studiile doctorale primii studenți care intră sub incidența schimbărilor privind durata studiilor doctorale, erau înmatriculați 22.240 de studenți doctoranzi, potrivit Raportului privind starea învățământului superior din România 2021-2022, publicat de Ministerul Educației. Pentru anul I, numărul locurilor bugetate alocate la programele de studii de doctorat a fost de 3.000 de locuri, potrivit aceleiași surse.

Potrivit celor mai recente date UEFSCDI, în anul universitar 2022-2023 programele de doctorat au atras un total de 22.175 de doctoranzi, din care 13.477 pe locuri bugetate și 8.698 pe locuri cu taxă

Citește și:
Improvizație în legislația doctoratelor: Ministerul „consideră” că universitățile pot prelungi doctoratele de 3 ani, începute pe vechea Lege, la 4 ani, ca să respecte noua lege / ASE publică un formular prin care doctoranzii pot cere prelungirea studiilor, nespecificată în lege, dar comunicată chiar înaintea termenului-limită

Photo 317908040 © Yuri Arcurs | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version