Mesajul expertei OECD, Tanja Bastianic, după rezultatele PISA 2022, pentru Guvern: Educația trebuie să devină importantă. Vă rog, veniți la OECD cu întrebări concrete despre ce puteți face și vă îndrumăm

676 de vizualizări
Tanja Bastianic, analistă OCDE / Sursa foto: INQUAM Photos Octav Ganea
“Educația trebuie să devină importantă pentru Guvern”, a spus Tanja Bastianic, analistă a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), care a fost prezentă marți la publicarea rezultatelor testării PISA 2022. Reprezentanta OECD a transmis și o invitație Guvernului de a veni către OECD cu întrebări concrete pentru a putea să îndrume autoritățile în implementarea unor măsuri. “Este decizia Guvernului de a alege o cale, ce anume vrea să îmbunătățească și apoi să acționeze”, mai spune Tanja Bastianic.
  • Dezbatere online, joi de la ora 15:00: PISA 2022 – fața necosmetizată a școlii / Directorul OCDE pentru Educație, Andreas Schleicher, fostul ministru Mircea Miclea, cercetători, profesori și reprezentanți ai mediului de afaceri dezbat cheia reală de citire a rezultatelor și opțiunile României

Analista OECD, Tanja Bastianic a fost întrebată de secretarul de stat în Ministerul Educației, Bogdan Cristescu, după prezentarea rezultatelor testării PISA 2022, cum sunt folosite rezultatele PISA de altă țări, pentru a implementa politici publice bune.

Tanja Bastianic a spus că politicile publice trebuie inițiate de Guvernul fiecărei țări, după ce interpretează rezultatele PISA. Ea a dat și câteva exemple de țări care în trecut au avut rezultate slabe, ce au îmbunătățit și cum au crescut performanța.

“Este decizia Guvernului de a alege o cale, ce anume vrea să îmbunătățească și apoi să acționeze. Sunt multe exemple, așa că vă rog, veniți la OECD cu întrebări concrete despre ce puteți face și vă ajutăm și vă sfătuim”

“Multe țări folosesc rezultatele PISA și apoi iau decizii care țin de politici. Avem Germania de exemplu, în 2015, era foarte îngrijorată când a văzut rezultatele, și la următorul ciclu de testare elevii germani și-au îmbunătățit rezultatele. Lumea se uită la Estonia, ca fiind cel mai bun exemplu din UE, cel mai performant. Deși are un declin acum, totuși rezultatele lor sunt impresionante. Ce fac ei? Fac multe lucruri: în primul rând dau importanță educației, datelor. Pentru ei îmbunătățirea sistemului educațional este o prioritate pe politici publice. Este în general o decizie care ține de Guvern, nu e doar legată de PISA. Educația trebuie să devină importantă pentru Guvern. Și asta a fost cazul Estoniei. Ei au văzut că rolul profesorului este important. Au regândit predarea. Își valorează profesorii mai mult, nu e doar despre a-i plăti mai bine, ci despre a le da mai multă autonomie, curriculum, sau cum își organizează lecțiile. 

Singapore, de exemplu, sistemul lor educațional este diferit față de cel european, e altă cultură, este o altă motivație a elevilor, o mai mare competiție între studenți. 

În Coreea de exemplu, țară care are rezultate foarte bune, a observat totuși că starea de bine a elevilor nu a fost bună la ultima testare, așa că și-au îndreptat atenția către acest aspect.

Așa că țări diferite interpretează diferit rezultatele: unele se focusează pe a îmbunătăți rezultatele de la știință, citire și scris, alții alge să le ignore și să se concentreze pe altele.

Este decizia Guvernului de a alege o cale, ce anume vrea să îmbunătățească și apoi să acționeze. Sunt multe exemple, așa că vă rog, veniți la OECD cu întrebări concrete despre ce puteți face și vă ajutăm și vă sfătuim”. 

Informații de context

Rezultatele PISA 2022 România, publicate marți, 5 decembrie, poziționează România pe penultima poziție în UE și pe locurile 45-48 din 81 de țări și teritorii din lume, la cele trei evaluări principale: matematică, științe, citire.

Aproape de 3 ori mai puțini elevi de top și de 2 ori mai mulți elevi sub pragul alfabetismului funcțional, față de media OCDE.

În România rezultatele de la matematică în scădere față de 2018, ultima evaluare PISA și sunt legate de statutul socio-economic, spunea Gabriela Noveanu, cercetător în cadrul Institutului de Științe ale Educației și coordonator Național PISA 2022.

Despre participarea României la PISA 2022: Au desfășurat testarea 7364 de elevi români cu vârsta de 15 ani din 262 de școli, în perioada aprilie-mai a anului trecut.

Citește și:
Rezultatele PISA 2022 la Matematică: Penultima țară din Uniunea Europeană, în scădere cu 2 puncte față de testarea din 2018 și al treilea cel mai slab rezultat din istoria testării internaționale standardizate în România
BREAKING PISA 2022 România – penultima în UE și pe locurile 45-48 din 81 de țări și teritorii din lume, la cele trei evaluări principale: matematică, științe, citire / Aproape de 3 ori mai puțini elevi de top și de 2 ori mai mulți elevi sub pragul alfabetismului funcțional, față de media OCDE
Ligia Deca, despre rezultatele PISA 2022: Trebuie să creștem de la 5 la 7 elevi din 10 care să demonstreze competențe cel puțin minime la lectură, științe și matematică / Una dintre soluțiile ministrei: Testarea online periodică a nivelului de alfabetizare funcțională

4 comments
  1. Sigur!Prima întrebare:cum sa obții performanta cu zero investiție și profesori plătiți cu zero lei.Acesta este idealul și planul de viitor al ministerului.Asteptam cu nerăbdare sugestii și voluntari!!

  2. Una dintre multele intrebari ce se pot pune:
    Ce zice OECD de noul sistem de burse – “de merit” pt 30% cu medii de 4,5 rotunjite la 5 sau cu repartizare la liceu cu note de 1-2, burse pt mame minore, pt puscariasi??

  3. >> a veni către OECD cu întrebări concrete
    Dr. Deca s-a asezat la coada. Ii suna clopotelul cand vine Tanja Bastianic la birou in Paris.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Solicitările profesorilor dau peste cap calculele pentru buget. Sorin Banciu: Nu producem atât de mulți bani. Florin Manole: Ar costa 16 miliarde ce au cerut sindicatele. Cristian Seidler: Au rămas 7 miliarde, dar tot profesorul să fie solidar, nu-i așa?

Toată lumea pare să fie de acord că Educaţia este o prioritate, însă matematica le dă bătăi de cap politicienilor, potrivit TVR. Sorin Banciu, secretar de stat în Ministerul Mediului,…
Vezi articolul

Anchetă disciplinară la o școală, după ce o învățătoare l-a făcut „handicapat” pe un elev cu autism pe grupul de părinți: “Nu pot răspunde de toți handicapații, eu pot răspunde doar de copiii ok care se integrează” / Directoarea școlii indică drept vinovat elevul care ar fi fost agresiv cu colegii într-o pauză

Două sesizări au ajuns la Inspectoratul Școlar Bacău privind atitudinea unei învățătoare de la clasa a III-a, de la o școală din comuna Răchitoasa, la adresa unui elev cu autism.…
Vezi articolul

Vom solicita Ministerului Mediului introducerea obligativității măsurării radonului în școli, în ghidul de finanțare pus în dezbatere, anunță Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare. Radonul este cancerigen, fiind a doua cauză de cancer pulmonar după fumat

“Vom transmite Ministerului Mediului observații privind introducerea obligativității măsurării radonului” în școli, în ghidul de finanțare pus în dezbatere, susține Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare, CNCAN, într-un răspuns la…
Vezi articolul

SURSE Bacalaureatul va avea o nouă structură, cu Matematică susținută și de elevii de la uman, o probă nouă de competențe „complementare” și alte două examene scrise la limbi străine, toate de-a lungul clasei a XII-a. În sesiunea propriu-zisă de BAC rămân trei probe scrise și română-oral – proiectul legii Educației

Examenul de Bacalaureat, prevăzut de proiectul legii Educației Deca, va conține o probă de „competențe de bază complementare” specializării, potrivit surselor Edupedu.ro. Este vorba despre „competențe de bază la Matematică”,…
Vezi articolul