Mesajul campaniei de debirocratizare a meseriei de profesor, lansată de Edupedu.ro, a fost preluat de Marcel Ciolacu în programul său de țară: 60% din activitatea unui profesor din învățământul primar este marcată de sarcini birocratice. Trebuie să lăsăm profesorul să fie profesor, debirocratizând și digitalizând procesul educațional

1.050 de vizualizări
Foto: Angelo Brezoianu / Agerpres Foto
Campania de debirocratizare a meseriei de profesor, lansată de Edupedu.ro luna aceasta, preluată de Marcel Ciolacu în programul său de țară. Candidatul PSD la alegerile prezidențiale 2024 susține că reducerea numărului de documente pe care cadrele didactice trebuie să le realizeze și digitalizarea stă la baza educației de calitate.
  • Redacția Edupedu.ro nu susține editorial nicio campanie a candidaților la prezidențiale sau parlamentare. Această relatare vizează doar elemente legate de educație din comunicarea unui candidat, despre care Edupedu.ro a relatat în mod repetat în ultima perioadă că a atacat programul România Educată în pofida sprijinului larg oferit pe parcursul guvernării PSD-PNL – vezi aici și aici.
  • În componența actuală a Guvernului, Ministerul Educației și inspectoratele școlare, principalele surse ale birocrației din școli, sunt conduse de PSD, PNL și UDMR. La minister sunt doi secretari de stat PSD și doi PNL, plus unul UDMR. În inspectoratele școlare politizarea a atins, în vremea Guvernelor Ciucă și Ciolacu, cele mai înalte cote, conform analizelor Edupedu.ro.

Edupedu.ro a lansat la începutul lunii octombrie 2024 campania intitulată Lăsați profesorii să fie profesori! – campanie pentru debirocratizarea muncii cadrelor didactice. Am arătat că 60% din timpul unui profesor revine întocmirii de documente – vezi aici sinteza documentelor pe care le au de pregătit învățătorii. Procentul este preluat în documentul programatic al candidatului PSD la prezidențiale.

Marcel Ciolacu a precizat în proiectul său că profesorii și școlile trebuie să se bucure de libertate și flexibilitate în predare: „De asemenea, profesorii și școlile trebuie să aibă un grad de libertate și flexibilitate în procesul de predare. În prezent 60% din activitatea unui profesor din învățământul primar este marcată de sarcini birocratice. Dacă vrem o educație de calitate, trebuie să lăsăm profesorul să fie profesor, debirocratizând și digitalizând procesul educațional”.

În discursul de lansare al programului de țară, pe care l-a ținut ieri, 20 octombrie, candidatul la prezidențiale a vorbit despre importanța investițiilor în căminele studențești, dar și asigurării de locuri de muncă și locuințe pentru tineri.

„Modernizarea României presupune și rezolvarea problemei forței de muncă, iar asta se face doar prin investiții masive în educație, astfel încât toți copiii și tinerii din România să aibă acces egal”, a spus acesta.

Construcția de cămine va deveni o prioritate națională, a declarat Marcel Ciolacu: „Am fost în căminele din Regie și am văzut cum este viața într-un cămin construit acum 50 de ani și am decis să facem din construcția de cămine studențești o prioritatea națională”.

Conform spuselor sale, obligația conducătorilor țării este aceea de a le oferi tinerilor oportunități de studiu și muncă în România: „Dar acești tineri ne-au povestit și despre visurile lor. Dacă vrem ca ei să nu plece, trebuie să sprijinim toți tinerii care vor să învețe și care vor să muncească – să îi ajutăm să își facă un rost aici, în țară. Suntem, de fapt, obligați să facem asta”.

„Este important ca școala să le dea tinerilor garanția unui loc de muncă bine plătit, dar nu este suficient. De aceea, în programul meu, am inclus o serie de măsuri cu impact și asupra evoluției demografice, pentru a crește rata de angajare în rândul tinerilor și pentru ca aceștia să aibă acces la o locuință”, a mai precizat acesta.

Deși numărul mare de hârtii, proceduri, comitete și comisii impuse de Ministerul Educației cadrelor didactice a fost criticat public de mai multe ori, Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației din partea PNL a declarat recent că „nu se poate renunța de tot la documente într-o școală” și că acest lucru ar fi „iluzoriu”.

Citește și:
Directoarea Andreia Bodea: În fiecare an se adaugă hârtii și în cârca directorilor, și în cârca profesorilor diriginți. Sunt metri întregi pe care trebuie să îi facem
Reducerea birocrației a fost înțeleasă de către unii prin eliminarea dosarului cu șină, spune Sorin Hagiu, director de școală: Hârtiile din interiorul dosarului cu șină au rămas aceleași, adică eu nu mai cer acum hârtii în dosar cu șină, le cer într-o folie de plastic
Apel puternic al sindicatelor din Educație pentru debirocratizarea profesorilor / Marius Nistor: În această țară se merge pe un principiu – mortul se acoperă cu pământ, iar viii se acoperă cu hârtii. Avem nevoie de profesori dedicați elevilor, nu documentelor
Liderul sindical Marius Nistor: Nu mai contează cât de bun ești în fața elevilor, contează cât de multe hârtii poți să aduni pentru a obține ceva în plus la salariu. I-am transformat pe profesori în vânători de hârtii
O autonomie a școlilor cred că este singura soluție pentru a se evita birocrația. Să ieșim și să ne spunem punctul de vedere, spune directoarea adjunctă a Colegiului Național B.P. Hasdeu din Buzău, Anca Florea
Învățător, despre dosarele de burse: Sunt unele lucruri care ne solicită competențe juridice, pe care noi nu le avem. Pentru a le rezolva cu responsabilitate și a nu avea ulterior reclamații, trebuie să citim nenumărate documente oficiale, metodologii
Profesorii nu sunt nici juriști, nici avocați, dar trebuie să semneze pentru dosare de burse și tichete sociale, lucruri la care nici nu se gândeau când s-au hotărât să lucreze în școală – apelul unui profesor la autorități să debirocratizeze și să depolitizeze educația
Birocrația care sufocă școlile. Cu atât de multe responsabilități, nu ai când și cum să le faci pe toate, multe rămân doar pe hârtie, spune un director de școală / Lista documentelor de întocmit
Post nou în școli care să preia funcțiile administrative și birocratice – propunerea unei directoare de școală: Aceste misiuni birocratice date de Minister fac ca între director, secretară și profesori să se paseze sarcini nedorite
Învățătorii sunt îngropați în hârtii, proceduri, comitete și comisii impuse și inventate de Ministerul Educației, inspectoratul școlar și direcțiunea școlii: 60% din activitatea unui profesor pentru învățământul primar este marcată de sarcini birocratice
Învățător: Sunt foarte multe cazuri în care cadrele didactice plătesc cursurile de formare din banii proprii / Cheltuielile pentru formarea continuă a profesorilor, cel puțin pentru obținerea numărului minim de credite transferabile, sunt suportate de angajator, potrivit cadrului legal
Cercetătoarea Thea Ionescu: Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat

12 comments
  1. 60% din munca celui de la primar = 20% din munca unui profesor!
    Tot efortul profesorului-de la cel de devenire, la cel de a păstra echilibrul clasei din toate punctele de vedere- azi e luat in râs! Inclusiv prin salarizare!

    S-a ajuns de ani de zile ca un învățător/ profesor la primar să croiască strâmb viața școlii, măcar din punct de vedere moral! Apoi ce fel de elevi formează? Tot ca el!

    Lăsat să facă și after school în școală, tot cu elevii lui, pe lângă bani dublu cât un profesor, unge toate urechile, de la cele ale parintelui (mirat apoi la clasa a cincea, când i se spun lucruri reale despre copil), până la urechile directorului, primarului cărora le picură, elegant, că ar fi bine pentru ,,toți” să pună la clasele lui profesori ,,înțelegători” cu ce sunt elevii!
    ,,Să fie liniște!” este vorba ce-i unește!

    Așa s-a clădit sistemul de azi!
    Toți avem in suflet oameni dragi din viața de elev, dar s-a lucrat manipulativ in ultimii treizeci de ani și la portretul învatatorului , încât azi, avem imaginea deformată a ceea ce e necesar și suficient a fi un învățător!

    Elevul (mic și neputincios în a-și purta de grijă) a ajuns victima unor părinți incapabili financiar sau inconștienți de manipularile sistemului, intr-un stat corupt! Apoi simte, bietul de el, că nefirescul e undeva , dar nu mai află cauza! Toata viața! Ideea e că nu va prețui strădania devenirii cu efort, pentru că nu o va înțelege! Apoi va fi in dezacord- prin număr și idei- cu cel ce a făcut altfel!
    De unde să mai fie liniște și bine?

  2. DIgitalizarea nu reduce birocrația.
    Oricum totul se printează, îndosariază🤪
    Profesorul trebuie doar să predea, să evaluze, să țină o ședință cu părinții, să facă o excursie! Atât!
    Restul: ed. financiară, rutieră, antidrog, respir verde, trăiesc verde, nutriție, plantez copaci, lapte și corn, psi, ssm, burse, abonamente, licitații trebuie lăsate în seama altor instituții! Nu ne dăm copiii la pregătire să învețe să planteze copaci, să facă un colaj pe teme ecologice! Aici se descurcă toți, copiii sunt creativi!
    La școală să fie ȘCOALĂ!

  3. Asta nu ne-a dat ce a promis cu propria gura si ne trateaza ca pe niste infractori, niste fofilatori si niste mancatori de buget si a asmutit opinia publica asupra noastra invrajbind lumea. Si voi credeti ceva din ce spune in precampanie electorala???

  4. Cine dracu-l crede pe bolovan? Pai comisiile alea din minister in care sint trepadusii politici pusi de el si altii ce mai mananca, dacl debirocratizeaza?

  5. asa zisa digitalizare este de fapt o hotie legalizata. digitalizarea inseamna eficientizare, scaderea costurilor , reducerea procedurilor, timpi scazuti. la noi este invers. nu exista politician credibil.

    1. Radule, ei urăsc procedurile!
      Totul să fie haos, să știe doar ei și ai lor ce și cum! Au vândut orice oricui a fost dispus să cumpere! S-au cumpărat posturi, s-au vândut iluzii despre profesionalismul lor ametitor raportat la cei care intraseră in sistem muncind!
      Părinți au cumparat de la favoruri până la examene, folosind aceiași oameni, aceleași filiere- trăinicite în timp!
      Uita-te pe cine au cocoțat lângă ei ani de zile! Dacă ar măsura cineva firescul, ar năpadi peste el absurdul celor întâmplate în școli! Din pacate, totul a fost lasat să ajungă!
      Asa s-a ajuns aici: fără proceduri, fără transparență, fără limite, fără profesioniști, fără oameni morali cărora să li se dea o șansă- iar prin asta, o șansă normalității!
      Hârtiile cerute și făcute fără cap ne-au distrus viețile și energia, speranța!

      1. Care proceduri? Le ai, le aprobi prin CA-uri, le postezi peste tot, le faci cunoscute tuturor și după aia vine un judecător care n-are chef de viață azi și spune că ai greșit, că legea permite una și alta, părerea lui (și la recurs poate iese pe dos, dar ce mai contează). Și mori cu procedura în mână.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Criteriile pentru bursele școlare să fie modificate iar cele de merit să fie din nou acordate de la 8.50 – una dintre solicitările Consiliului Național al Elevilor la întâlnirea care a fost amânată deja de două ori, cu premierul Nicolae Ciucă, programată acum pentru vineri

Vineri, președintele Consiliului Național al Elevilor, Silviu Morcan se întâlnește la Palatul Victoria cu premierul Nicolae Ciucă pentru a discuta despre situația burselor de merit, situație care a stârnit nemulțumirea…
Vezi articolul

Directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, Andreia Bodea: Unii elevi nu mai înțeleg pentru ce trebuie să învețe. Un elev de 17 ani mi-a spus că vrea să dea un tun și să se retragă. Noi în școală oferim modele, dar părinții nu ne lasă să ne facem treaba

Directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, Andreia Bodea, spune într-un interviu acordat TVR2, în emisiunea Educația la putere, că “unii elevi nu mai înțeleg pentru ce trebuie să…
Vezi articolul

Copiii de la școli din Tulcea învață despre ecosistemul Deltei Dunării în Centre de Educație pentru Mediu, posibile prin fonduri europene. Sălile sunt dotate cu table interactive și se organizează acțiuni de ecologizare – FOTO

Începând din acest an școlar, câteva unităţi de învăţământ din satul Turcoaia şi oraşul Măcin, judeţul Tulcea, beneficiază de centre educaţionale de protecţie a mediului, realizate cu fonduri europene prin…
Vezi articolul