Mesaj bizar al Ministerului Educației: Profesorii cu peste 15 ani vechime și gradul I vor putea petrece mai puține ore la catedră și vor avea mai mult timp liber pentru ceea ce le place

7.268 de vizualizări
Inspecția specială
Foto: Pexels.com
Ministerul Educației lasă de înțeles că profesorilor cu gradul I și care au peste 15 ani vechime nu le place la catedră și anunță că le pregătește o recompensă – reducerea normei didactice. Astfel, conform unui mesaj publicat pe pagina de Facebook a instituției, aceste cadre didactice „vor putea petrece mai puține ore la catedră și vor avea mai mult timp liber pentru ceea ce le place”.

Instituția prezintă pe Facebook categoriile de personal didactic care vor primi reducerea normei didactice, stârnind o mulțime de comentarii negative din partea profesorilor din învățământul preșcolar și primar, care nu se regăsesc printre beneficiarii acestei reduceri de normă:

„Conform proiectului de lege, prevederile se vor aplica pentru următoarele categorii de cadre didactice care au gradul didactic I:

– profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, profesorii din unitățile și clasele cu program integrat și suplimentar de artă și sportiv, precum și din unitățile de educație extrașcolară, care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

– profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

– personalul didactic de predare din învățământul special”.

În mesajul postat vineri în jurul orei 16:00, Ministerul Educației scrie următoarele: „Știm că efortul depus de profesori nu este unul ușor. Zi de zi, aceștia sunt aproape de elevi, se implică cu totul în educația lor și fac față cu succes tuturor provocărilor care apar. Iar pentru toate acestea și multe altele, ei merită să fie răsplătiți.

Prin noile Legi ale Educației, prețuim și recompensăm munca profesorilor noștri prin reducerea normei didactice după 15 ani.

Astfel, ei vor putea petrece mai puține ore la catedră și vor avea mai mult timp liber pentru ceea ce le place”.

Timpul așa-zis liber „pentru ceea ce le place” este pus în contrar cu orele petrecute la catedră, din norma didactică, conform mesajului. În plus, acest timp liber nu poate fi decât timp petrecut în școală, dar cu alte activități, până la cele 40 de ore pe săptămână, de lucru.

În prezent legea, modificată în 2019, prevede o reducere de normă doar pentru personalul cu peste 25 de ani vechime și grad didactic I: „(4) Norma didactică de predare-învăţare-evaluare prevăzută la alin. (3) lit. c), d) şi e) pentru personalul didactic de predare şi de instruire practică cu o vechime în învăţământ de peste 25 de ani, cu gradul didactic I, şi cel din corpul profesorilor mentori se poate reduce cu 2 ore săptămânal, fără diminuarea salariului.’”

Norma didactică se stabilește în modul următor:
  • reprezintă un post de educator pentru fiecare grupă cu program normal, constituită în educația timpurie
  • este echivalentul unui post de învățător pentru fiecare clasă din învățământul primar
  • norma didactică are 18 ore pe săptămână în cazul profesorilor de gimnaziu și liceu
  • norma didactică are 24 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică
  • pentru personalul didactic din învățământul special, norma didactică se stabilește astfel: profesori la predare – 16 ore pe săptămână; profesor-educator și profesor pentru instruire practică – 20 de ore pe săptămână

Profesorii nu lucrează doar 18 ore, respectiv 24 de ore pe săptămână, ci au un program normat de 8 ore pe zi, conform Codului Muncii. În restul timpului în care nu au ore la clasă, adică cele incluse în norma didactică, profesorii fac activități în școală.

În proiectul de lege varianta Deca, norma didactică este prevăzuă la articolul 202:

Activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, și cuprinde:
a) activități didactice de predare-învățare-evaluare și de instruire practică și examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învățământ, de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și de învățare remedială;
b) activități de pregătire metodico-științifică, activități de dezvoltare a curriculumului la decizia elevului din oferta școlii, în acord cu nevoile elevilor;
c) activități de educație, mentorat și alte activități complementare procesului de învățământ;
d) activități de management al clasei;
e) activități specifice elaborării, implementării și evaluării proiectelor educaționale;
f) activități de sprijin pentru persoanele care ocupă funcția didactică de profesor itinerant și sprijin în cadrul CJRAE/CMBRAE.

Descarcă toate prevederile despre norma didactică din proiectul legii Deca:

Postarea Ministerului Educației:


13 comments
  1. Bataie de joc, nu am nevoie de reducerea normei, cand salariul ramane la fel de prost, ba chiar vreau ore in plus, ptr a mai “petici” putin macar inflatia! As lua si 2 norme daca s-ar putea, dar mai noi tot animalele din minister au dat dispozitie sa nu mai primeasca niciun profesor mai mult de 18-20 de ore. Nu v-ar fi rusine! Credeti ca noi nu vrem sa muncim? Vrem! Nu avem nevoie de asemenea “cadouri” de reducere a nr de ore!! Am ajuns ca dupa 15 ani vechime, toata tineretea consumjata tocind nervii in scoala, sa pot plati din salariu doar facturi si alimente, si atat! Nu este deloc normal! Pana si un muncitor cu ziua ramane cu ceva bani dupa ce mananca si doarme!!

  2. Tot cu ocaua mică, stat român!
    Un profesor este plătit la inceput cu bani și cu posibilitatea de a trăi experiențe in cadrul sistemului, pentru ca mai apoi, in funcție de cine devine, să dea înzecit/înmiit inapoi celor din jurul lui! (E un joc, un pariu cu oameni, ca peste tot! Depinde de cărțile de joc(context), dar și de cum faci tu alegerile-altă poveste).

    Un profesor cu experiență cât o viață de om nu poate fi plătit la fel!
    El a dat și dă copiilor tot ce a adunat, tot ce a devenit el mai valoros! Niciun om care a trăit o viață în lumea școlii nu gândește altfel decât așa!
    In lumea cărților nu ai cum să devii un om mic, așa de mic cum îl consideri tu, stat român!
    Tu nu il poți plăti pe acesta din urmă doar cu timp ( de două-trei ore)!
    E necesar ca tu să il onorezi in diferite feluri la cincisprezece ani, la douazeci și cinci de ani față de treizeci și cinci de ani pe profesor!
    Cum te scufunzi tot mai adânc în greșeală asta , de a nu vedea diferențe, ci de a-i băga pe toți la un loc? Acesta e un mod care arată că tu nu îți faci datoria de manager!
    Profesorul român a pus la dispoziție toate resursele sale, de multe ori peste puterile lui (vezi perioada pandemiei); câteodată a folosit toată energia lui in a pune stavilă aberațiilor apărute (inerente de altfel)- ca fin cunoscător al mediului de lucru zilnic!Te-a salvat, stat român, chiar dacă tu nu știi/nu recunoști asta!
    Faci ca la ,,Școala altfel” și aici: dai timp, dar nu dai bani!
    Apoi vrei ca stralucirea calității să fie vazută de departe, din toate direcțiile, ca a unui far!
    Asta e doar ipocrizie!
    Sau poate ai și interese ascunse, pe care, însă, mintea unui profesor nici nu le poate gândi!

  3. Are impresia doamna ministru ca doar profesorii cu grad 1 muncesc mult? Ceilalți nu? Are impresia ca gradul1 este singurul care generează oboseala? Majoritatea profesorilor cu grad1 au deja norma redusa iar metodistii au și o zi libera în timpul săptămânii… profesorii nevoiți sa ia și ore suplimentare,uneori aproape o jumătate de norma,din lipsa de personal, nu obosesc,doar fiindcă nu au grad1? Dar cei care fac naveta, fără grad1, se trezesc la 5 dimineața ca sa ia trenul și vin sa lucreze și pleacă acasă la 9 seara cu ultimul tren, ei nu obosesc fiindcă nu au grad1? Cei care ar fi tentați sa spună ca luam bani mulți cu ore suplimentare sa înțeleagă odată ca 45% din venitul brut se duce înapoi la stat

  4. Ce este asa bizarro?E o tatonare a terenului,o momeala pentru adulți cu alt fel de note mari și burse nemeritate.
    Nu vrea sa dea coloana vertebrala profesorului,îl tine cu nasul în țărână,umil ,cu pomeni care nu hrănesc self-esteem-ul nimănui.Salariile nu vor sa le facă decente pentru ca au nevoie de slugi,cât mai multe slugi care sa facă sluj.

  5. Ce e așa de greu de înțeles?
    Profesori, mai luați-vă un serviciu! Puteți veni și obosiți la jobul acesta!
    Noi vă platim cu cât vrem; voi, dacă nu aveți cu ce trăi din salariu, găsiți variante!

    Statul român ne păcălește încă o dată pe toți!

    Pe noi, profesorii, care vom fi priviți cu suspiciune la încă un loc de muncă, știindu-se cât de tare solicită lucrul cu copiii! Pe noi, cei care nu vom mai trai cu speranța unei perioade binemeritate de odihnă, ci cu grija de a face față vieții descrisă mai sus, până la șaizeci și….cât vrei tu, stat român!

    Pe voi, elevii, pe voi, părinții, vă păcălește! Vă oferă o educație făcută de oameni săraci și obosiți!

    Spun ,, încă o dată” pentru că tu, stat român, in momentul in care ai facut o aliniere a salariilor, ne-ai vândut! Nicăieri, intr-o companie ce vrea sa aibă profit, nu se face așa ceva!
    Spun ,,încă o dată ” și pentru că acele gradațiile de merit se dau cum se dau , și nicidecum pe criterii gândite corect!
    Pot exemplifica (și cred că fiecare știe muuulte situații concrete) mai mult decât aș vrea!
    Și ne-ai vândut când în școli ai pus manageri de trei parale, puși pe căptușeală proprie, care acceptă ca cei din clase să stea in frig (doar să nu se afle mai sus sau in presă), care pun device-uri de formă la dispoziția noastră, fără sa ii mai intereseze dacă pot fi folosite, care manipuleaza la orice pas să fie totul cum vor ei; care nu se gândesc la crearea unui mediu armonios de muncă pentru colegi, ci doar la cum să urmărească mai bine camerele de supraveghere, și tot așa…..
    Ce-ai făcut din școală, stat român?

    1. Tot cu ocaua mică, stat român!
      Un profesor este plătit la inceput cu bani și cu posibilitatea de a trăi experiențe in cadrul sistemului, pentru ca mai apoi, in funcție de cine devine, să dea înzecit/înmiit inapoi celor din jurul lui! (E un joc, un pariu cu oameni, ca peste tot! Depinde de cărțile de joc(context), dar și de cum faci tu alegerile-altă poveste).

      Un profesor cu experiență cât o viață de om nu poate fi plătit la fel!
      El a dat și dă copiilor tot ce a adunat, tot ce a devenit el mai valoros! Niciun om care a trăit o viață în lumea școlii nu gândește altfel decât așa!
      In lumea cărților nu ai cum să devii un om mic, așa de mic cum îl consideri tu, stat român!
      Tu nu il poți plăti pe acesta din urmă doar cu timp ( de două-trei ore)!
      E necesar ca tu să il onorezi in diferite feluri la cincisprezece ani, la douazeci și cinci de ani față de treizeci și cinci de ani pe profesor!
      Cum te scufunzi tot mai adânc în greșeală asta , de a nu vedea diferențe, ci de a-i băga pe toți la un loc? Acesta e un mod care arată că tu nu îți faci datoria de manager!
      Profesorul român a pus la dispoziție toate resursele sale, de multe ori peste puterile lui (vezi perioada pandemiei); câteodată a folosit toată energia lui in a pune stavilă aberațiilor apărute (inerente de altfel)- ca fin cunoscător al mediului de lucru zilnic!Te-a salvat, stat român, chiar dacă tu nu știi/nu recunoști asta!
      Faci ca la ,,Școala altfel” și aici: dai timp, dar nu dai bani!
      Apoi vrei ca stralucirea calității să fie vazută de departe, din toate direcțiile, ca a unui far!
      Asta e doar ipocrizie!
      Sau poate ai și interese ascunse, pe care, însă, mintea unui profesor nici nu le poate gândi!

  6. Doamna Ministru ,sunt sigura ca cei care lucreaza in sistem se bucura de aceasta veste!Stiti mai bine !Cand muncesti si iti pasa si te stergi cu munca unora la fund si acel fund are mai mult rahat ,evident cu migdale si alte rome ,poti sa te retragi pentru ca unii sau altii sunt capabili sa faca un rahat mai bun ,mai delicios si evident competent!
    Rahatul vostru nu e delicios !
    Rahatul vostru pute de ceva timp!
    Sa speram ca intr o zi cu ploaie ,soare ,ceata celor care lucreaza in sistem o sa le pese mai mult de ei decat de cei din fata lor!
    Taranul pune mana pe lopata sa traiasca ,muncitorul pune mana pe lopata sa zideasca ,profesorul cand pune mana pe lopata trebuie sa ‘construiasca ‘!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Aplicația de salarizare pentru profesorii și angajații din școli a fost actualizată cu majorările din Ordonanța 57/2023, obținute prin greva generală, anunță Ministerul Educației – document

Aplicația de salarizare a personalului din Învățământ a fost actualizată, după cum a anunțat Ministerul Educației, potrivit inspectoratelor școlare. Actualizarea aplicației înseamnă că noile salarii ale profesorilor, pe baza majorărilor…
Vezi articolul

În învățământ, cea mai mare creștere salarială medie din sectorul public, în ianuarie, potrivit INS. Salariul mediu net din Educație, cel mai mic dintre sectoarele bugetare. Ce salarii vor lua profesorii din septembrie

Salariul mediu net din Învățământ a ajuns la 3.489 lei în luna ianuarie 2020, potrivit Institutului Național de Statistică. Deși este cel mai mic salariu mediu net din sectorul bugetar,…
Vezi articolul

Profesorii din școlile din țară pot aduce direct în clasa lor inovația, prin vizita RoboCaravanei nextlab.tech. Înscrierile sunt deschise pentru cadrele didactice (P)

Educația tehnologică primește un impuls important în România odată cu vizita RoboCaravanei în școli. NEXTLAB.TECH, lider regional în tehnologii EdTech bazate pe inteligență artificială, promovează un proiect ambițios destinat să…
Vezi articolul
Karina Bode / Foto: Captura Salajeanul TV

SURSE: Karina Bode, soția ministrului de interne, candidează pe postul de director la Grădinița 251 din Sectorul 1, București. A luat interviul cu 8,40 și are un punctaj total mai mare ca al actualei directoare, contracandidată

Karina Bode, soția ministrului de Interne, Lucian Bode, fostă directoare de grădiniță în Zalău, județul Sălaj, candidează la concursul pentru directori 2022 pentru un post de director de grădiniță în…
Vezi articolul

Material susținut de Samsung Electronics Romania

VIDEO Oră de istorie cu ajutorul instrumentelor digitale interactive – plan de lecție „Documente cu caracter constituțional” / Profesoara Nicoleta Zărnescu: Am realizat că învățarea devine un pic mai creativă și mai digerabilă

Tablele interactive permit o abordare mai „realistică” a istoriei. Elevii pot interacționa cu hărți, cronologii și alte materiale didactice într-un mod mai dinamic și vizual. Acolo unde și aplicațiile pe…
Vezi articolul