De Ziua Învățătorului, Nicolae Ciucă a transmis că „în calitate de prim-ministru am arătat respect și deschidere la consultările cu reprezentanții sistemului de învățământ și prin soluțiile adoptate deja în întâmpinarea solicitărilor exprimate”, potrivit unui comunicat de presă. Săptămâna trecută, Guvernul a aprobat prin Ordonanță de Urgență majorarea salarială pe care profesorii au respins-o.
„Guvernul a demonstrat permanent implicare în ceea ce privește susținerea unui învățământ accesibil și de calitate în România. Am deblocat posturile în educație, pentru a nu afecta calitatea actului de învățământ din cauza numărului insuficient de profesori. Majorările salariale deja decise de Guvern sunt consolidate prin restabilirea echității în sistemul de salarizare în noua grilă”, se arată în textul mesajului.
Tot săptămâna trecută, Guvernul a aprobat prin ordonanță de urgență o modificare la legea dialogului social pentru ca profesorilor care intră în grevă să le fie afectată vechimea. Potrivit liderului sindical Marius Nistor, președintele FSE „Spiru Haret”, acesta este „răspunsul unui Guvern care are tupeul să vină să spună cât de interesat este de soarta învățământului românesc”.
Pe 31 mai, premierul Ciucă a declarat la începutul ședinței de Guvern că „am hotărât să găsim împreună o soluție pentru ca anul școlar să fie finalizat, examenele să se desfășoare”. Aceste declarații veneau în situația în care sindicatele nu erau de acord cu propunerea Guvernului.
Greva generală a profesorilor și angajaților din Educație a amânat planurile politicienilor de rotație la Guvernare. Ciucă a anunțat că rămâne premier și va continua dialogul cu sindicatele din Învățământ, dar că „nu ne putem asuma să dezechilibrăm bugetul de stat”
- Greva generală în educație a început luni, 22 mai. Până marți, 6 iunie, elevii și profesorii sunt în vacanța începută joi, de Ziua Copilului.
Luna trecută, Nicolae Ciucă a declarat la Cluj că România are a treia creștere economică din UE, dar că nu va promite ceva ce nu se poate realiza, şi a făcut apel la înţelegere din partea profesorilor, potrivit Agerpres.
Pe 23 mai, Ciucă i-a invitat la discuții pe președintele Federației Naționale a Părinților și pe președinta Consiliului Național al Elevilor. Discuțiile au avut loc la Guvern, iar cei doi reprezentanți au transmis apoi mesaje de la pupitrul Guvernului României, punând astfel presiune pe protestele profesorilor.
În timp ce profesorii protestau, Ciucă și Ciolacu s-au apucat să negocieze pe rotativă, potrivit surselor G4Media.ro. La întâlnirea cu sindicatele au mers patru miniștri și scretarul general al Guvernului, niciunul cu putere de decizie politică pentru măsurile cerute de sindicate în revendicările lor.
Sindicatele l-au acuzat sâmbătă, 3 iunie, pe purtătorul de cuvânt al Guvernului, că a dat informații incorecte într-un comunicat oficial: ele nu au fost de acord cu eșalonarea creșterilor salariale pe 3 ani, prin noua lege a salarizării.
Cine este Nicolae Ciucă
În 2018 declara la „Ora Armatei”, la Radio România Actualități, că nu va face politică. Iată cum explica: „Indiferent de circumstanțe nu voi ieşi la pensie înainte de terminarea mandatului. Cineva spunea că o vom face pentru că vom beneficia de avantaje financiare. Nu am venit în armată pentru astfel de motive, nu voi pleca din armată pentru că vom beneficia de bani în plus.
Dacă, cu adevărat ne interesa partea materială, puteam să fi optat pentru acest demers în august 2017. Nu am facut-o atunci, nu o facem acum şi nu o vom face până la finalul mandatului pentru că, din punctul meu de vedere, mai presus de orice avem în faţa noastră tot ceea ce înseamnă demnitate, onoare şi onestitate pentru funcţia şi demnitatea de a fi îmbrăcat haina militară. Al doilea argument cred că este la fel de important. Este cel legat de educaţia pe care noi o avem pentru a nu da înapoi înainte de a ne fi atins obiectivul. Vom continua să ne îndeplinim linia noastră de îndeplinire a obiectivelor până la final”.
Despre încheierea mandatului şi perioada de după trecerea în rezervă, generalul Nicolae-Ionel Ciucă a precizat:
“Consider atât de sfântă onoare şi demnitatea de a fi fost şeful Statului Major al Apărării încât, indiferent de ceea ce mi s-ar propune, nu voi face altceva. Odată ce ai fost şeful Statului Major al Apărării… Reprezintă demnitatea cea mai mare pentru fiecare dintre noi. Iar eu consider că nu trebuie să fie în niciun fel umbrită această poziţie de activitate în alt domeniu.
Nu voi face politică. Voi face tot ceea ce îmi stă în putere şi îmi va îngădui viitorul să sprijin această instituţie. Dar nu dintr-o funcţie publică”.
Doi ani mai târziu s-a înscris în PNL fără să clipească. Nicolae Ciucă a fost un soldat devotat preşedintelui Iohannis, scria G4Media.ro: Ciucă ”a luptat” alături de şeful statului în războiul cu PSD, apoi Klaus Iohannis l-a răsplătit cu mai multe funcţii: ministru al Apărării, senator, premier interimar, premier cu puteri depline şi, în final, preşedinte al PNL.
În plan academic, Nicolae Ciucă are un doctorat marcat de acuzații de plagiat. În ianuarie 2022, jurnalista Emilia Şercan a dezvăluit, în Press One, că premierul Nicolae Ciucă a plagiat în cel puțin 42 de pagini din lucrarea de doctorat pe care a susţinut-o în 2003 la Universitatea Naţională de Apărare „Carol I” (UNAP). Titlul tezei: „Dimensiunea angajării Armatei României în operaţii întrunite multinaţionale”. Una dintre lucrările pe care premierul Nicolae Ciucă le-ar fi plagiat în teza sa de doctorat este „Forţe şi tendinţe în mediul de securitate european”, semnată de generalii în rezervă Eugen Bădălan şi Teodor Frunzeti. Ambii i-au fost şefi lui Nicolae Ciucă pe când acesta era ofiţer activ.
Contactat de Europa Liberă, generalul Teodor Frunzeti a spus: „Eu cred că la data respectivă putea să fie şi el mai atent. Putea să citeze jumătate de pagină, restul putea să comenteze el, că era băiat deştept pe vremea aia, şi presupun că e şi acum”. În primă fază, Nicolae Ciucă a susţinut că teza ”a fost întocmită în concordanţă cu cerinţele legale existente la momentul respectiv”.
Ciucă a contestat apoi în instanță procedurile de sesizare la CNATDCU și imediat procurorii au ridicat toate documentele care priveau acest caz. După mai multe termene în instanță, inclusiv CCR a pus umărul la acest caz, trasând reguli care fac intangibile, de către CNATDCU, plagiatele care „au intrat în circuitul civil”. Într-un final, procurorii au clasat cazul, din punctul lor de vedere, fapta fiind prescrisă în urmă cu 15 ani. Dosarul s-a întors la Universitatea de Apărare, care nu a dat niciun semn că ar face demersuri de verificare pentru plagiatul prim-ministrului. Ciucă este al treilea premier acuzat de plagiat, după Victor Ponta și Mihai Tudose.
Redăm mesajul integral al premierului Ciucă:
„Ziua de 5 iunie are o dublă semnificație, fiind dedicată în fiecare an dascălilor, în semn de respect și prețuire față de marele nostru cărturar și dascăl Gheorghe Lazăr, întemeietorul primei școli în limba română, născut în această zi cu aproape două secole și jumătate în urmă.
Bazele puse atunci învățământului românesc de Gheorghe Lazăr au hrănit dorința de educație și cultură a multor generații. Școala românească are acum o lungă tradiție și a deschis orizonturi noi multor tineri cărora dascăli dedicați și iubitori de cunoaștere le-au fost exemple.
Formarea tinerelor generații este o responsabilitate perpetuă, la care dascalii contribuie alături de familie și de întreaga societate. Ultimii 30 de ani din istoria României au însemnat schimbări inclusiv în acest domeniu, iar perioada pandemiei și evoluția digitală au adus transformări și provocări majore cărora toți trebuie să le facem față.
Oriunde ne aflăm ca poziție socială sau instituțională, suntem părinți, bunici sau cunoaștem copii cărora le dorim un viitor ce poate fi împlinit prin educație. Trecem acum printr-un moment de răscruce pentru învățământul din România, de care depinde viitorul copiilor noștri. Greva din sistemul de învățământ a pornit de la o realitate ce poate fi corectată prin dialog, iar în calitate de prim-ministru am arătat respect și deschidere la consultările cu reprezentanții sistemului de învățământ și prin soluțiile adoptate deja în întâmpinarea solicitărilor exprimate. Toți ne dorim un cadru favorabil unui învățământ de calitate, sens în care ne-am angajat și am început o regândire echitabilă a salarizării – ceea ce am transmis și partenerilor de discuții. Abordăm însă toate aceste aspecte cu responsabilitate și realism, prioritizând resursele necesare.
Guvernul a demonstrat permanent implicare în ceea ce privește susținerea unui învățământ accesibil și de calitate în România. Am deblocat posturile în educație, pentru a nu afecta calitatea actului de învățământ din cauza numărului insuficient de profesori. Majorările salariale deja decise de Guvern sunt consolidate prin restabilirea echității în sistemul de salarizare în noua grilă.
Executivul acționează și pentru modernizarea infrastructurii școlare, adaptată cerințelor societății. Ministerul Educației are alocat unul dintre cele mai mari bugete prevăzute prin Planul Național de Redresare și Reziliență, de 3,6 miliarde de euro, bani care vor fi investiți în construcția de noi creșe, grădinițe, școli, licee, laboratoare, reabilitarea, modernizarea, dotarea și digitalizarea unităților de învățământ. Adaugăm acestora și finanțările de la bugetul național și prin alte programe europene, astfel încât să creăm toate condițiile pentru ca actul didactic să tindă spre o mai mare performanță.
Autorități publice, dascăli, părinți știm cât de important este pentru copiii nostri să meargă la școală, să descopere sensul învățării. Un copil educat va deveni un adult împlinit, un om care are toate șansele să aibă o viață bună, într-o societate deschisă cunoașterii și progresului.
Dragi dascăli,
Dumneavoastră sunteți partenerii noștri în tot acest proces prin care ne dorim sa creștem încrederea în școala românească și performanța actului educațional.
Vă transmit cele mai bune gânduri și respect pentru misiunea atât de frumoasă pe care v-ați ales-o și prin care își vă puneți amprenta asupra viitorului copiilor și al tinerilor. Destinul lor a depins întotdeauna de modelul educațional și de formare pe care îl oferiți dumneavoastră, așa cum ne reamintește, mai ales astăzi, exemplul lui Gheorghe Lazăr!”