Membrii CNATDCU care au fost condamnați în instanță vor putea fi revocați, prevede noul regulament. Sorin Cîmpeanu, despre modificările aduse regulilor de funcționare a forului: Întotdeauna în instanță deciziile Consiliului au avut de suferit pe aspecte procedurale și nu de conținut științific

2.930 de vizualizări
Sorin Cîmpeanu / Foto: Radu Tuta - Agerpres Foto
Sorin Cîmpeanu / Foto: Radu Tuta – Agerpres Foto
Membrii CNATDCU care au fost condamnați în instanță vor putea fi revocați, prevede noul regulament al forului care analizează plagiatele din tezele de doctorat, a declarat pentru Edupedu.ro ministrul Educației. Oficialul a confirmat toate cele 4 documente publicate de Edupedu.ro, care conțin noile regulamente și metodologii de doctorat, abilitare și analiză a suspiciunilor de plagiat care vor sta la baza activității CNATDCU. Modificările aduse regulilor de soluționare a plagiatelor au fost introduse după ce “întotdeauna în instanță deciziile CNATDCU au avut de suferit pe aspecte procedurale și nu de conținut științific”, a precizat Sorin Cîmpeanu.

Întrebat dacă regulamentul și metodologiile au prevăzut în vreuna dintre modificările operate în mandatul său, în diferitele stadii ale schimbărilor, că evaluarea plagiatelor se va realiza exclusiv de softuri specializate, fără intervenție a specialiștilor, Cîmpeanu a răspuns: “Nu a fost scris, nu a fost spus, nu a fost gândit. Absolut toate documentele de analiză sesizare suspiciune plagiat s-au bazat și până acum pe utilizarea softurilor de detectare a similitudinilor”.

“Caietul tehnic realizat de către producătorii fiecăruia dintre softuri menționează că rezultatele sunt doar orientative și necesită intervenția factorului uman/specialiștilor. Utilizând softurile în procedura de analiza suspiciuni plagiat, fără a avea în procedură acest lucru, este puternic slăbită capacitatea de susținere în instanță a deciziilor CNATDCU”, a precizat ministrul Educației.

Oficialul a adăugat că, “dintre cele 3 metodologii, până acum doar metodologia de susținere a tezei de doctorat prevede explicit utilizarea acestor softuri. Ori în practică dintotdeauna pentru suspiciunile de plagiat au fost analizate sesizările în primul rând cu ajutorul softurilor”.

Acesta a anunțat că “în reuniunea Consiliului Național al Rectorilor (CNR) de la Cluj (25-26 iunie), vor fi analizate încă o dată aceste propuneri în prezența reprezentanților CNATDCU”.

“După dezbatere și validare integrată CNR – ME – CNATDCU – Reprezentanți studenți, mă gândesc ca am putea promova ordinul de ministru de îmbunătățire a Regulamentului CNATDCU cu cele 3 anexe incluse (Metodologii doctorat, abilitare și analiza suspiciunilor de plagiat)”, a declarat Cîmpeanu, pentru Edupedu.ro.

  • Amintim că Ministerul Educației a finalizat noul Regulament de organizare și funcționare a Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU), care prevede că Softurile antiplagiat nu înlocuiesc comisiile de experți în analizarea plagiatelor, că vor fi acceptate sesizări de plagiat și pe teze de doctorat evaluate in integrum și că CNATDCU poate propune modificarea calificativului acordat de către comisia de doctorat. Vezi aici Noile reguli de analizare a plagiatelor, obținute de Edupedu.ro și confirmate de ministrul Cîmpeanu
Declarațiile integrale ale ministrului Educației, cu privire la modificarea regulilor CNATDCU:

“În momentul preluării mandatului de ministru, constatând întârzieri majore în foarte multe spețe aflate în portofoliul CNATDCU, am dorit identificarea cauzelor, precum și a soluțiilor menite să genereze o celeritate crescută în analiza sesizărilor, precum și o consolidare a deciziilor CNATDCU la nivelul instanțelor de judecată, știut fiind faptul că procesele care au fost pierdute de Ministerul Educației au avut drept cauză, întotdeauna, aspecte procedurale și nu aspecte de conținut, științifice, nefiind motivat în instanță dacă într-o anumită speță s-a plagiat sau nu s-a plagiat.

Pentru o imagine completă asupra procesului de completare/clarificare a regulamentului și metodologiilor CNATDCU, redau succesiunea în 10 etape:

  1. În data de 18 februarie, la invitația conducerii CNATDCU, am avut primele discuții la nivelul Consiliului General CNATDCU în vederea identificării modalităților prin care Ministerul Educației poate susține/trebuie să susțină activitatea CNATDCU din perspectiva consolidării deciziilor CNATDCU prin clarificarea procedurilor pe baza cărora riscul de invalidare în instanță a deciziilor CNATDCU să se reducă (întotdeauna în instanță deciziile CNATDCU au avut de suferit pe aspecte procedurale și nu de conținut științific/dacă s-a plagiat sau nu), precum și din perspectiva nevoii de accelerare a procesului de analiza, fără a interfera în niciun fel cu aspectele științifice/de conținut care sunt și trebuie să rămână atributul exclusiv al CNATDCU.

2. În data de 29 martie s-a publicat Hotărârea de Guvern de organizare a Ministerului Educației (ME), în urma separării componentei de cercetare, impunându-se existența în organigrama ME a unui serviciu secretariat CNATDCU.

3. În ședința CNATDCU din 12 mai, la invitația conducerii CNATDCU, am purtat discuții la nivelul Consiliului General CNATDCU cu privire la modalitățile concrete în care ME poate susține/trebuie să susțină activitatea CNATDCU. Pe baza acestor discuții s-a demarat formularea concretă a propunerilor de modificare/clarificare.

4. În data de 8 iunie au fost discuții de prezentare și analiză la Academia Română, între conducerea ME și conducerea CNATDCU, pe marginea propunerilor de modificare/clarificare transmise.

5. În data de 15 iunie s-a primit confirmarea scrisă și semnată a conducerii CNATDCU cu privire la proiectul de modificare/completare a regulamentului și a celor 3 metodologii (doctorat, abilitare și analiza suspiciuni plagiat).

6. În data de 16 iunie s-a consultat Comitetul de Dialog Social și s-a primit acordul cu privire la proiectul de modificare/clarificare.

7. În data de 17 iunie au fost primite și integrate propunerile de îmbunătățire din partea reprezentanților studenților (ANOSR a formulat propuneri care au fost preluate).

8. În data de 18 iunie au fost dezbătute din nou cu conducerea CNATDCU aspectele asupra cărora au fost solicitate clarificări suplimentare. S-a constatat că o parte din propuneri erau deja preluate. Propunerile nou formulate au fost preluate integral în urma discuției, rezultând documentele pe care le transmitem spre exprimare opinie/validare și la nivelul CNR.

9. În reuniunea CNR de la Cluj (25-26 Iunie), vor fi analizate încă o dată aceste propuneri în prezenta reprezentanților CNATDCU.

10. După dezbatere și validare integrată CNR – ME – CNATDCU – Reprezentanți studenți, mă gândesc ca am putea promova ordinul de ministru de îmbunătățire a Regulamentului CNATDCU cu cele 3 anexe incluse (Metodologii doctorat, abilitare si analiza suspiciuni de plagiat)

Cu titlu de exemplu, redau o situație în care s-a solicitat retragerea titlului de doctor pentru o persoană care nu deține și nu a deținut vreodată titlul de doctor. În lipsa procedurilor, răspunsul cu privire la admisibilitatea sesizării ar fi greu de susținut. De asemenea, au fost situații în care membrii CNATDCU au avut condamnări în instanță, în lipsa unei proceduri dedicate nefiind posibilă revocarea acestora”.

Ministrul Educației a evitat să spună cine sunt membrii condamnați în acest for.

Informații de background

Întărirea rolului comisiei de experți în cadrul noului regulament de funcționare CNATDCU vine după mai multe acuze lansate la adresa ministrului educației, potrivit cărora acesta ar scoate experții din analiza anti-plagiat și ar lăsa verdictul exclusiv în seama softurilor de detectare a similitudinilor. Acuzațiile au fost retrase apoi de vicepreședinții Mircea Dumitru și Marius Andruh.

În ceea ce privește existența softurilor antiplagiat în analizarea suspiciunilor, vicepreședintele Marius Andruh a declarat pentru Edupedu.ro că a fost o neînțelegere a prevederilor din noul regulament. „Softul nu înlocuia o comisie de experți, era scris clar. Softul este complementar, este un ajutor pentru comisia respectivă. Dar comisia de experți rămâne în continuare” esențială în analizarea unei suspiciuni de plagiat, a explicat Andruh. (Marius Andruh pentru Edupedu.ro, 18 iunie 2021, detalii aici)

DOCUMENT Descarcă Noul proiect de regulament CNATDCU, de Metodologie privind obținerea atestatului de abilitare, evaluarea tezelor de doctorat și de soluționare a plagiatelor

Descarcă de aici Noul proiect de Regulament de organizare şi funcţionare a Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare – cu cele mai recente modificări

Descarcă de aici Noul proiect de METODOLOGIE privind organizarea şi desfăşurarea procesului de obţinere a atestatului de abilitare

Descarcă de aici Noul proiect de METODOLOGIE de evaluare a tezelor de doctorat

Descarcă de aici Noul proiect de METODOLOGIE privind soluţionarea sesizărilor cu privire la nerespectarea standardelor de calitate sau de etică profesională, inclusiv cu privire la existenţa plagiatului, în cadrul unei teze de doctorat

Foto: Radu Tuta – Agerpres Foto

Citește și:
EXCLUSIV Softurile antiplagiat nu înlocuiesc comisiile de experți în analizarea plagiatelor. Vor fi acceptate sesizări de plagiat și pe teze de doctorat evaluate in integrum. CNATDCU poate propune modificarea calificativului acordat de către comisia de doctorat – Noile reguli de analizare a plagiatelor
BREAKING Acord asupra regulilor de analiză a plagiatelor, după o întâlnire la Ministerul Educației. Mircea Dumitru: Vor fi acceptate sesizări de plagiat pe teze de doctorat deja evaluate, cu condiția ca tezele să nu fi fost evaluate in integrum. CNATDCU își poate continua activitatea în forma în care este acum
Pressone.ro: Modificări pregătite pentru analiza plagiatelor ar putea da un rol decisiv softurilor și ar elimina sesizările multiple. Ioan Aurel Pop, șeful CNATDCU, admite că “e posibil” ca problemele să fie cauzate “de nume, de personalități” și invocă o posibilă demisie
EXCLUSIV Retragerea titlului de doctor al procurorului Codruț Olaru, stopată de Direcția juridică a Ministerului Educației care a decis să nu avizeze hotărârea CNATDCU de plagiat, a „restituit-o” și a cerut suspendarea evaluării tezei de doctor până la finalizarea dosarului intentat chiar de Olaru
“Ministerul Educației nu este instanță judecătorească. Trăim într-un stat de drept” – Mircea Dumitru, vicepreședinte CNATDCU, după ce retragerea titlului de doctor al procurorului Olaru a fost stopată de Direcția juridică


1 comment
  1. Care sint acei profesori din CNATDCU condamnati? Am vrea o lista. Presa poate intreba despre cine e vorba? Trebuie sa stim!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

SURSE Ligia Deca își modifică propriile Legi ale educației pentru a treia oară, la nici un an de la promulgare: Proiect de OUG prin care universitățile pot ridica construcții, din fonduri externe nerambursabile, pe terenuri din domeniul public, care nu sunt în proprietatea lor / Introduce Informatica și Arhitectura în aria de discipline STEM, după ce le-a exclus prin legea învățământului

Ligia Deca își modifică propriile Legi ale educației, la doar 8 luni de la promulgare și după 8 ani de lucru pe aceste proiecte din poziția de consilieră a lui…
Vezi articolul

De ce își doresc rectorii să fie veșnici. Sociologul Marian Preda, rectorul Universității din București: Poți să mărești mai mult decât trebuie salariile, să angajezi oameni care îți sunt loiali / Nu este moral ca o universitate să aibă aceeași persoană la conducere timp de 17 sau de 22 de ani, așa cum se va întâmpla dacă legea e votată în varianta actuală

„Dacă vrei într-un fel sau altul să influențezi pe votanți, poți să mărești mai mult decât trebuie salariile. Poți să angajezi timp de 4 ani oameni care îți sunt loiali…
Vezi articolul

PSD cere să fie eliminată din proiectul Legii învățământului superior prevederea ca mandatele incomplete și cele în curs să fie luate în calcul pentru numărul maxim de mandate ale rectorilor  – amendament

Una dintre concesiile Ministerul Educației în fața cererilor de limitare a numărului de mandate ale rectorilor poate fi anulată în urma unui amendament PSD la proiectul legii învățământului superior, ce…
Vezi articolul

Transport redus cu 90% pentru studenți și vârsta beneficiarilor majorată până la 30 de ani – măsuri din noua lege a învățământului superior, cu aplicare din septembrie / Impactul financiar este de 200 milioane lei pe an

Studenții vor beneficia de reducere de 90% la călătoria cu trenul, iar vârsta până la care se acordă beneficiarilor această reducere va fi majorată la 30 de ani, potrivit unei…
Vezi articolul

Ministerul Educației, despre rezultatele TIMSS 2023: Competențele elevilor de clasa a VIII-a s-au îmbunătățit semnificativ în ultimii 4 ani la matematică și au avut un regres la științe / La clasa a IV-a rezultatele semnificativ îmbunătățite în ultimii 12 ani / Ligia Deca: Trebuie să investim mai mult în educația matematică și științifică la gimnaziu

Progresul semnificativ al elevilor români la matematică, conform rezultatelor raportului internațional TIMSS 2023, este salutat de Ministerul Educației într-un comunicat publicat miercuri seara, pe 4 decembrie. Instituția subliniază că sunt necesare…
Vezi articolul