Mediul de afaceri solicită autorităţilor anularea rezilierii contractului cu firma DDS Diagnostic, acceptarea stocului de 2,4 milioane de teste pentru şcoli, plata lor şi deblocarea situaţiei, a afirmat joi Dragoş Anastasiu, preşedinte Eurolines Group România, scrie Agerpres.
„Mediul de afaceri crede că trebuie să rezolvăm un caz concret – şi anume retragerea rezilierii, acceptarea stocului de 2,4 milioane de teste, plata lor, deblocarea situaţiei pe termen scurt şi clar solicitată. Pe termen mediu-lung şi principial este ca relaţia stat-mediu de afaceri să fie una bazată de la început, evident, pe contracte pe care trebuie să le respectăm reciproc, pe mediere atunci când există întârzieri, când există întârzieri reciproce, în ambele sensuri – şi pe bun simţ şi să nu uităm niciodată scopul final. Scopul final nu este să distrugem o companie, scopul final este să rezolvăm o problemă. (…)
Firma riscă falimentul pentru că statul român se uită la litera contractului, neluând în calcul forţa majoră. Este vorba despre câteva milioane de euro întreg contractul, suficient de mult pentru o companie mică românească să nu aibă de unde să le plătească peste noapte. Testele trebuie plătite în locul unde au fost ele produse. (…) Sunt medic de profesie, nu am absolut nimic de-a face cu compania, nici direct, nici indirect. Prezenţa mea aici se referă strict la solidaritate cu o companie care nu merită acest tratament din partea statului român”, a menţionat Dragoş Anastasiu, într-o conferinţă de presă.
- Compania românească de cercetare-dezvoltare şi producţie DDS Diagnostic a câştigat licitaţia pentru achiziţia de teste Covid pentru şcoli. Totodată, a fost semnat un contract cu DSU-IGSU.
Potrivit reprezentanţilor DDS Diagnostic, DSU-IGSU a refuzat recepţionarea testelor, invocând o întârziere a livrării. Întârzierea invocată de DSU-IGSU, de mai puţin de o zi şi jumătate (30 ore), a fost explicată imediat printr-un Aviz privind existenţa cazului de forţă majoră emis de Camera de Comerţ şi Industrie a României, conform legii şi contractului de livrare.
„Avizul privind existenţa cazului de forţă majoră nu a fost luat în considerare de DSU – IGSU. A fost dincolo de puterile noastre să controlăm situaţii de criză din aeroporturi de tranzit, lipsa combustibilului în anumite aeroporturi sau neeliberarea autorizaţiilor de zbor de către diverse ţări, toate acestea datorate crizei Omicron, apărută cu câteva zile înainte de livrare. Am avut alături de noi unul dintre cei mai mari şi mai buni operatori de cargo şi logistică din România şi una dintre cele mai mari companii aviatice. 2,4 milioane de teste comandate de Guvern pentru elevi sunt acum în depozite, de peste 11 zile, gata de livrare la orice oră şi gata de a fi distribuite către elevi, cei mai afectaţi de situaţie”, susţin reprezentanţii DDS Diagnostic.
La rândul său, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a României (CCIR), Mihai Daraban, a subliniat că a fost eliberat un aviz de forţă majoră care ar trebui recunoscut de stat.
„Camerele de Comerţ au fost reînfiinţate după Revoluţie pentru că aşa şi-a dorit legiuitorul de la vremea respectivă. (…) Noi suntem o entitate privată, dar înfiinţată printr-o lege specială de statul român. Tot statul român, în acea lege, ne-a spus că avem această îndatorire de a emite avize de forţă majoră. Şi noi ne-am simţit lezaţi că tocmai statul care ne-a îndrituit să eliberăm acest aviz de forţă majoră, statul nu îl recunoaşte”, a menţionat Mihai Daraban, potrivit Agerpres.
Astfel, în Scrisoarea deschisă – Pentru o Românie Sănătoasă, reprezentanţii DDS Diagnostic, ca membri ai comunităţii de afaceri româneşti, solicită autorităţilor statului respectarea şi luarea măsurilor care se cuvin, în regim de urgenţă, în condiţiile în care DSU – IGSU nu a luat în seamă Avizul privind existenţa cazului de forţă majoră emis de Camera de Comerţ şi Industrie a României pentru companie, conform legii, pentru livrarea testelor în şcoli.
„În calitate de membri ai comunităţii de afaceri româneşti care contribuie la funcţionarea în condiţii decente a ţării, credem cu tărie şi convingere că toţi cetăţenii trebuie să ştie şi să acţioneze împotriva obtuzităţii şi comportamentului abuziv al unor funcţionari publici, pentru o Românie Sănătoasă. E momentul să cerem autorităţilor responsabile să acţioneze hotărât şi fără întârziere în interesul public. Nodul gordian a fost rezolvat prin tăierea lui directă. De asta e nevoie acum. Astfel, informăm şi solicităm autorităţilor statului prin această scrisoare deschisă, respectarea şi luarea măsurilor care se cuvin, în regim de urgenţă, în condiţiile în care DSU – IGSU nu a luat în seamă Avizul privind existenţa cazului de forţă majoră emis de Camera de Comerţ şi Industrie a României pentru compania noastră, conform legii, pentru livrarea testelor în şcoli”, se menţionează în document.
Reprezentanţii DDS Diagnostic susţin că pot livra testele oricând la cererea IGSU: „Putem livra testele oricând la cererea IGSU, evitându-se astfel pierderi majore create la bugetul statului, care se află acum în situaţia absurdă de a achiziţiona de la alţi furnizori, la preţuri mai mari decât al nostru şi la termene imprecise, aşa cum deja a anunţat DSU. (…) Astfel, facem un apel pentru intrarea în normalitate a autorităţilor statului, în speţă a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă – IGSU şi, anume, să analizeze cu celeritate situaţia şi să identifice o soluţie corectă în acest caz, în spiritul legii şi al bunei-credinţe”, se mai precizează în document.
DDS Diagnostic este o companie românească aflată pe lista UE de furnizori de teste COVID-19 şi singura companie privată din România care produce autohton teste de diagnostic molecular (RT-PCR), inclusiv pentru SARS-CoV-2.