Mediu de învățare „puțin toxic” și “chiar ne încurajau să plecăm” la facultate în străinătate, spune o fostă elevă olimpică de la Liceul Internațional de Informatică din București, acum studentă în România: Dacă cineva m-ar întreba ce-ai făcut într-a X-a la chimie, eu nu pot să zic ce se face la clasă pentru că noi nu știam asta. Ne luau separat / ICHB: La noi la școală este o atmosferă foarte plăcută. Elevii noștri parcurg materia de la clasă într-un ritm foarte rapid

Foto: © Media Whalestock | Dreamstime.com

Dacă cineva m-ar întreba „ce-ai făcut într-a X-a la chimie”, eu nu pot să-ți zic ce se face la clasă pentru că noi nu știam asta. Ne luau separat cei care voiam să facem strict performanță. Eu cel puțin am avut 10 ore de chimie pe săptămână, spune Maria Dima, fostă elevă olimpică la chimie de la Liceul Teoretic Internațional de Informatică (ICHB) din București, într-o emisiune de la Radio România Actualități (RRA) din 30 noiembrie. Actuală studentă, Dima a vorbit despre cum a fost să învețe ”într-un liceu în care competiția este în fiecare zi (…) e puțin toxic”. Conducerea liceului neagă existența unui mediu toxic într-un răspuns la solicitarea Edupedu.ro: „dacă ar exista, elevii nu ar sta aici și nu ar depune efort sa fie lideri în clasamentul internațional la materiile de științe” – detalii mai jos.

Întrebată în emisiunea radio cum a fost experiența ei de liceu și despre „secretul succesului” la acest liceu din Capitală, Maria Dima a spus că este vorba de „multă muncă”. „Noi aveam undeva la între 10 și 15 ore de respectiva materie la care noi voiam să excelăm pe săptămână și stăteam acolo și lucram. Adică acum dacă pe mine cineva m-ar întreba ce-ai făcut într-a X-a la chimie, eu nu pot să-ți zic ce se face la clasă pentru că noi nu știam asta. Ne luau separat cei care voiam să facem strict performanță și lucram. Eu cel puțin am avut 10 ore de chimie pe săptămână”, a povestit Dima, în prezent studentă în anul I la Facultatea de Chimie și la Medicină, în paralel.

Dima, originară din Focșani unde a făcut și gimnaziul, a început să studieze la ICHB din clasa a IX-a, după s-a remarcat la Olimpiada Națională de Chimie (ONC) în clasele a VII-a și a VIII-a, etapa națională, după cum a spus aceasta în emisiune.

Au existat perioade grele, cum ar fi învățând într-un liceu în care competiția este în fiecare zi, te duci acolo și te întâlnești cu competitorii tăi, e puțin toxic, ca să zic așa. Adică eu cel puțin nu știu, nu m-am simțit întotdeauna în largul meu sau nu m-am simțit foarte bine acolo, însă cred că da, este cea mai bună variantă. Adică la Focșani nu cred că puteam să-mi ating potențialul ăsta sau nu cred că aveam posibilitatea să fac chimie la nivelul acesta”, a spus fosta elevă a liceului.

Reprezentanții liceului scriu într-un răspuns la solicitarea Edupedu.ro că „nu reclamă niciun elev de-al nostru că există un mediu toxic. Noi suntem convinși că nici pentru absolventa Dima Maria nu a fost un mediu toxic având în vedere că datorită pregătirii la nivel foarte înalt de aici a ajuns să obțină medalii și distincții și să fie acceptată la cele două facultăți din București fără examen de admitere, anume Facultatea de Medicină și Facultatea de Chimie.

Mai mult, a fost elevă bursieră, fără să plătească taxe școlare către ICHB. La noi la școală este o atmosferă foarte plăcută și cum am mai precizat, spiritul competitiv este de a-i motiva pe elevi, dar până la urmă sunt o echipă – Echipa ICHB – care devine lider absolut în clasamentul numărului de diplome și medalii”.

Declarațiile studentei nu sunt primele din spațiul public despre faptul că elevii olimpici nu ar ști ce conține programa școlară obligatorie. În luna iulie, invitați la o emisiune la postul public de radio, elevii olimpici la matematică Andrei Moldovan și Radu Lecoiu, împreună cu profesorul lor Flavian Georgescu, de la același liceu, au vorbit despre pregătirea pentru performanță. Olimpicul Moldovan a declarat atunci că „noi nu facem materia de clasă, o facem doar pe cea de olimpiadă”.

Întrebați de Edupedu.ro „cum sunt organizate clasele în care sunt olimpici internațional și ce programă / curriculum urmează acestea în timpul anului școlar?”, reprezentanții liceului au transmis că „Olimpicii noștri nici nu au cum să se rezume doar la materia prevăzută în programa școlară. Ca să poată concura cu elevii de clasa a-12-a la competițiile internaționale, trebuie să parcurgă într-un timp scurt o materie foarte stufoasă și grea. Ba dimpotrivă, elevii noștri parcurg materia de clasă într-un ritm foarte rapid și apoi continuă cu cele mai dificile aspecte”.

Studenta a spus în emisiune și că liceul îi încurajează să studieze la facultate în străinătate. Întrebată la radio de ce a rămas în România, Dima a spus: „Ca să fiu sinceră, am aplicat în străinătate, m-am gândit că acolo o să-mi găsesc locul și pentru că liceul chiar ne încurajează să plecăm. Adică pentru el (n. red. liceul ICHB) este ceva foarte important dacă are cât mai mulți elevi admiși în afară”.

În replică reprezentanții liceului susțin că „politica liceului, prin consilierul în carieră care îi ajută pe elevi cu scrisorile de intenție, recomandările și CV-ul lor, îi încurajează să depună acolo unde se simt cel mai bine și unde cred că după studii vor putea profesa la cel mai înalt nivel. Liceul Teoretic Internațional de Informatică București nu-și menține prestigiul prin trimiterea absolvenților săi în afară.

Noi ne menținem prestigiul atunci când o lume întreagă află că suntem locul 3 mondial la matematică și locul 2 mondial la fizică. Faptul că elevii noștri, care decid să vină la noi, sunt o carte de vizită pentru România la universitățile din lume, este pentru că educația și cunoștințele dobândite la ICHB îi formează ca oameni de cultură și știință. Anul școlar trecut, din 205 absolvenți, 115 au rămas la facultățile din România”.

Redăm integral partea de discuție din emisiunea de la RRA:

Maria Dima: După ce am început să prind așa puțin gust de chimie, a fost, cum să zic, dna. mi-a spus că „voi trebuie să ajungeți la națională” și până atunci naționala era doar un vis. Și când am văzut că s-a concretizat în clasa a VII-a am spus „ok, eu continui cu chimia”, chiar mi-a plăcut și îmi plăcea și partea de experiment foarte mult. Iar într-a VIII-a în ciuda faptului că părinții puneau presiune pe Evaluarea Națională, „lucrează la română, lucrează la matematică”, eu am zis nu, vreau să mă duc și pe chimie, într-a VIII-a la final am obținut o mențiune acordată din minister.

Moderator: Chiar asta voiam să întreb – la ce concursuri ai participat, ce premii ai câștigat până acum?

Maria Dima: La toate olimpiadele naționale care s-au ținut, cu excepția celei dintr-a IX-a pentru că a venit pandemia și datorită muncii obținute în timpul liceului am obținut de la premiul I până la premiul III. Și au fost olimpiadă. (…)

Moderator: Sunt foarte curios în legătură cu liceul acesta unde ai fost tu. Liceul Teoretic Internațional de Informatică din București, un liceu de elită, cu tineri fenomenali care au câștigat foarte multe medalii internațională la matematică, fizică, informatică, chimie, robotică au lansat chiar și sateliți. Care e secretul succesului acestui liceu?

Maria Dima: Multă muncă. Noi aveam undeva la între 10 și 15 ore de respectiva materie la care noi voiam să excelăm pe săptămână și stăteam acolo și lucram. Adică acum dacă pe mine cineva m-ar întreba ce-ai făcut într-a X-a la chimie, eu nu pot să-ți zic ce se face la clasă pentru că noi nu știam asta. Ne luau separat cei care voiam să facem strict performanță și lucram. Eu cel puțin am avut 10 ore de chimie pe săptămână și aveam împărțite câte 5. Veneam acolo frumos 5 ore la liceu și aveam: subiecte de olimpiadă, proba practice ceva mai complexe, subiecte de la loturi naționale. Adică a fost o muncă continuă și… faptul că noi voiam să facem chestia asta și rezultatele ne mulțumeau într-adevăr. (…)

Moderator: Tot acest liceu în care ai învățat e singurul din țară în care există un club de cercetări criminalistice, am auzit, în care chimia are un rol un rol important. Ai participat cumva la acest club?

Maria Dima: Începând de acum 2 ani, într-adevăr, conducerea a vrut să facem, să organizăm noi elevii foarte multe cluburi. Am avut cluburi de carte, clubul de robotică care era cel mai mare, clubul de astronomie unde băieții de la astronomie îi învățau pe cei mai mici – pentru că este o materie care nu se predă în școală – și tot felul de cluburi cu cele mai trăsnite idei, ca să zic așa. Și acesta cel din urmă cred că este înființat mai târziu. Cred că anul ăsta, pentru că toată lumea venea cu idei cât mai noi și cât mai inovative.

Moderator: Tu ai venit de la Focșani în București ca să înveți la acest liceu de elită. Crezi că a fost mutarea perfectă, asta a fost alegerea perfectă și sunt curios cum a fost adaptarea la viața din Capitală. Să vii dintr-un oraș mic ca Focșani în București.

Maria Dima: M-au mai întrebat oameni dacă m-aș întoarce în timp aș face aceeași mutare și le-am zis că da, chiar dacă au existat perioade grele, cum ar fi învățând într-un liceu în care competiția este în fiecare zi, te duci acolo și te întâlnești cu competitorii tăi, e puțin toxic, ca să zic așa. Adică eu cel puțin nu știu, nu m-am simțit întotdeauna în largul meu sau nu m-am simțit foarte bine acolo, însă cred că da, este cea mai bună variantă. Adică la Focșani nu cred că puteam să-mi ating potențialul ăsta sau nu cred că aveam posibilitatea să fac chimie la nivelul acesta.

Moderator: Atunci când lucrezi cu pasiune, timpul zboară și orele par minute. La fel se întâmplă și când ești între prieteni. Cum sunt prietenii tăi? Au aceleași pasiuni?

Maria Dima: Da, adică majoritatea prietenilor mei sunt cunoscuți prin intermediul olimpiadelor sau colegi de liceu sau, nu știu, majoritatea suntem pe partea asta reală, informatică, medicină, chimie, fizică.

Moderator: Dar spre deosebire de alți tineri care au ales să studieze în străinătate sau se gândesc să facă asta pasul acesta, tu ai ales să studiezi în România. De ce?

Maria Dima: Ca să fiu sinceră, am aplicat în străinătate, m-am gândit că acolo o să-mi găsesc locul și pentru că liceul chiar ne încurajează să plecăm. Adică pentru el este ceva foarte important dacă are cât mai mulți elevi admiși în afară. Însă nu am reușit să plec. În America nu am intrat și am ales să fac Medicina aici era dorința mamei mai mult, dorința părinților, a ajuns să-mi placă sincer. Adică cel puțin până acum mi-a plăcut și am spus că nu pot să las chimia chiar așa, cel puțin în perioada loturilor pentru pregătirea olimpicilor, loturile naționale. Mie mi-a plăcut foarte mult de profesori și mi-a plăcut foarte mult să lucrez cu ei. Chiar în ultimul an am zis „eu nu pot să las așa chimia de tot”, pentru că voiam să continui să am acea conexiune cu ei și astfel am zis că o să încerc să le fac pe amândouă.”

Redăm integral răspunsurile ICHB la solicitarea Edupedu.ro, așa cum au fost formulate de reprezentanții liceului:

Liceul Teoretic Internațional de Informatică (ICHB): Vă răspundem cu amendamentul că absolventa noastră, din interviul acordat nu a adus acuze școlii noastre, sunt pur și simplu trăirile ei și cum a perceput ea competitivitatea, deci este ceva subiectiv. Oricum, eleva nu a venit cu forța la noi, a optat pentru aceste ore multe de pregatire și a ales acest liceu. Fără competitivitate nu s-ar putea obține rezultate așa spectaculoase.

Edupedu.ro: Cum sunt organizate clasele în care sunt olimpici internațional și ce programă / curriculum urmează acestea în timpul anului școlar? Este cel puțin al doilea elev din liceu care reclamă faptul că nu parcurge la clasă materia prevăzută de programa școlară. 

ICHB: Nu este adevărat. Olimpicii noștri nici nu au cum să se rezume doar la materia prevazuta in programa scolara. Ca sa poate concura cu elevii de clasa a-12-a la competitiile internationale, trebuie sa parcurga într-un timp scurt o materie foarte stufoasă și grea. Ba dimpotriva, elevii nostri parcurg materia de clasa într-un ritm foarte rapid si apoi continua cu cele mai dificile aspecte.

Edupedu.ro: Ce înseamnă acest curriculum paralel, cine îl stabilește și în ce bază legală este parcurs în clasele de la Liceul Internațional de Informatică din București? 

ICHB: Nu putem vorbi de un curriculum paralel. Orele de pregatire sunt în perfectă legalitate.

Edupedu.ro: Elevii reclamă că este un mediu „puțin toxic”. De ce sunt expuși în permanență elevii la acest mediu? Există măsuri luate în aceste cazuri pentru siguranța elevilor? 

ICHB: Nu reclamă niciun elev de-al nostru ca exista un mediu toxic. Noi suntem convinși ca nici pentru absolventa Dima Maria nu a fost un mediu toxic avand in vedere ca datorită pregătirii la nivel foarte înalt de aici a ajuns sa obtina medalii și distincții și să fie acceptată la cele două facultăți din București fără examen de admitere, anume Facultatea de Medicină și Facultatea de Chimie. Mai mult, a fost eleva bursiera, fara sa plătească taxe școlare către ICHB. La noi la școală este o atmosfera foarte placuta și cum am mai precizat, spiritul competitiv este de a-i motiva pe elevi, dar pană la urma sunt o echipa – Echipa ICHB – care devine lider absolut în clasamentul numărului de diplome și medalii.

Edupedu.ro: Ce arată evaluările psihologice ale copiilor și de ce întrețineți acest mediu pe care elevii îl apreciază ca fiind „puțin toxic”, având în vedere că sunteți o instituție de învățământ acreditată în sistemul de învățământ? 

ICHB: Așa cum am mai precizat, nu exista un mediu toxic. Altfel, daca ar exista, elevii nu ar sta aici și nu ar depune efort sa fie lideri în clasamentul internațional la materiile de științe. Ba dimpotriva, constant, cu preponderenta la clasele de excelență, consilierele școlii țin ședințe și au discursuri motivationale, pentru a le ridica încrederea de sine și de a-i ambitiona.

Edupedu.ro: Câți dintre elevii olimpici internațional care au urmat cursurile ICHB au ajuns la universități din străinătate și câți în România în ultimii 4 ani? 

ICHB: Olimpicii internaționali depun dosarul de admitere la cele mai prestigioase facultăți și universități din lume pentru ca doar acolo pot continua pregatirea la cel mai înalt nivel, așa cum au fost obișnuiți în liceu.

Edupedu.ro: Având în vedere afirmația fostei eleve că elevii sunt încurajați să meargă în străinătate la facultăți pentru prestigiul liceului, vă rog să îmi precizați dacă politica liceului este una de încurajare a studiului la facultăți din afara României și care sunt eforturile ICHB de a prezenta olimpicilor naționali și internaționali oferta universităților din România. 

ICHB: Politica liceului, prin consilierul în carieră care îi ajuta pe elevi cu scrisorile de intentie, recomandarile si CV-ul lor, îi încurajează sa depuna acolo unde se simt cel mai bine și unde cred ca după studii vor putea profesa la cel mai înalt nivel. Liceul Teoretic Internațional de Informatica Bucuresti nu-si menține prestigiul prin trimiterea absolvenților săi în afara. Noi ne menținem prestigiul atunci cand o lume intreaga află ca suntem locul 3 mondial la matematică și locul 2 mondial la fizica. Faptul ca elevii noștri, care decid să vină la noi, sunt o carte de vizita pentru România la universitățile din lume, este pentru ca educația și cunoștințele dobandite la ICHB îi formează ca oameni de cultură și știință. Anul școlar trecut, din 205 absolvenți, 115 au rămas la facultățile din România.

Edupedu.ro: Câți dintre elevii care au urmat integral cursurile în învățământul primar și învățământul gimnazial la ICHB au ajuns în clase de excelență și olimpici internațional în ciclul liceal la ICHB în ultimii 10 ani?

ICHB: O proportie de 90% din elevii de la gimnaziu de la clasele de excelență continuă mai departe la liceu.

Edupedu.ro: Maria Dima precizează în transmisiune, printre altele, despre faptul că „dacă pe mine cineva m-ar întreba ce-ai făcut într-a X-a la chimie, eu nu pot să-ți zic ce se face la clasă pentru că noi nu știam asta”, precum și că instituția dumneavoastră „chiar ne încurajează să plecăm. Adică pentru el este ceva foarte important dacă are cât mai mulți elevi admiși în afară”. Fosta elevă a spus și că „au existat perioade grele, cum ar fi învățând într-un liceu în care competiția este în fiecare zi, te duci acolo și te întâlnești cu competitorii tăi, e puțin toxic, ca să zic așa. Adică eu cel puțin nu știu, nu m-am simțit întotdeauna în largul meu”. „Am aplicat în străinătate, m-am gândit că acolo o să-mi găsesc locul și pentru că liceul chiar ne încurajează să plecăm. Adică pentru el este ceva foarte important dacă are cât mai mulți elevi admiși în afară”, a mai declarat Maria Dima.

ICHB: Așa cum am mai precizat, niciodată de când este acest liceu și implicit clasele de excelență, nu a existat sa vina un elev și să fie forțat sa studieze la acel nivel foarte înalt. Dacă au fost elevi care nu au reușit să țină pasul, s-au transferat pe parcurs la alte licee. Nu am forțat pe nimeni și toți elevii de care vorbim vin la ICHB pentru nivelul de pregatire și excelență pentru ca este exclusiv alegerea lor și pentru ca au înțeles ca din România suntem singura scoala care poate oferi pregatire la acest nivel înalt”.

VIDEO Emisiunea din 30 noiembrie 2023 de la RRA:

Foto: © Media Whalestock | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Olimpicul internațional la Matematică Andrei Moldovan, întrebat cum i se pare programa de liceu: Noi nu facem materia de clasă, o facem doar pe cea de olimpiadă / Radu Lecoiu: Ar trebui puțin mai multă flexibilitate în predare, să nu fie un număr fix de ore pentru un anumit capitol / Profesorul Flavian Georgescu: Susținerea pregătirii olimpicilor de către Ministerul Educației este „înspre zero”
Performanța în învățământul de stat, la Matematică: În ultimii 23 de ani aproape jumătate din componența lotului României la Olimpiada Internațională de Matematică provine de la un singur liceu privat – analiză
Exit mobile version