Medicină, administrarea afacerilor și justiție – domeniile de interes pentru elevii de clasa a VIII-a din București în anul școlar 2023-2024 – raport CMBRAE

610 vizualizări
Foto: © 126602856 | Dreamstime.com
Elevii de clasa a VIII-a din București, participanți la studiul anual privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor din clasele a VIII-a, arată un interes ridicat spre medicină în acest an școlar, iar justiția rămâne în top 3. Raportul întocmit de Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională are 10 noi opțiuni ca domenii de activitate pentru elevi, printre care poliție, arhitectură, psihologie și dezvoltare personală, curierat sau ecologie și protecția mediului.

Elevii de clasa a VIII-a din București care au participat la studiul privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor din clasele a VIII-a în anul școlar 2023-2024 au spus că vor să lucreze în domeniul medical, în administrarea afacerilor și justiție. Acestea sunt primele 3 preferințe ale elevilor participanți ai studiului anual întocmit de Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE).

În acest an au fost introduse 10 noi domenii ca opțiuni pentru elevii de clasa a VIII-a pentru piața muncii: curierat, arhitectură, cercetare, psihologie și dezvoltare personală, poliție, ecologie și protecția mediului, transport, politică și relații internaționale, sport, finanțe bănci, asistență socială, comerț și altele.

Întrebați în chestionarul aplicat în școli de consilierii școlari, în ce domeniu de activitate ar vrea să lucreze, elevii de clasa a VIII-a au spus: medicină, administrarea afacerilor, justiție.

Domeniul inginerie și noile tehnologii (nanotehnologie, robotică, biotehnologie) este pe locul 4 în preferințe, urmează informatică și computer science. Arhitectura și arta sunt pe locurile 6 și 7 în interesele elevilor, urmate de psihologia și dezvoltarea personală.

Comparativ cu anul trecut, podiumul este ușor modificat: Pe primul loc în preferințele elevilor era informatică și noi tehnologii, medicină și justiție.

Potrivit raportului, în acest an școlar, orientarea elevilor de clasa a VIII-a mai degrabă către filiera teoretică – 75,05% (7439 elevi).

  • Filiera tehnologică – 5,30% (526 elevi)
  • Filiera vocațională 7,75% (769 elevi).
  • Învățământul profesional se orientează 1,87% (186 elevi),
  • Liceu și învățământ profesional special se orientează 30 elevi (0,30%).

Procentul celor nehotărâți este de 8,29% (822 elevi).

Amintim, anul acesta sunt înscriși în unitățile de învățământ cu nivel gimnazial de stat din municipiul București, 16.325 elevi. La studiu au participat în total 12.433 elevi, reprezentând 76,58% din totalul populației școlare înscrisă în clasa a VIII-a [N. Red – un procent mai mare decât anul trecut când era de peste 50%].

Dintre aceștia, 9.911 elevi au răspuns chestionarului adresat (80% din totalul populației școlare cuprinsă în clasa a VIII-a care a fost înregistrată în platformă). Un număr de 2330 (19%) elevi nu au răspuns la chestionar.

În lunile octombrie și noiembrie, profesorii consilieri şcolari au aplicat chestionarul elevilor din clasele a VIII-a, în unitățile de învățământ cu nivel gimnazial în care își desfășoară activitatea.

Informații de context

Un număr semnificativ de elevi de clasa a VIII-a din București își aleg singuri liceul sau se consultă cu prietenii, arată studiul anual privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor din clasele a VIII-a, întocmit de Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE) în anul școlar 2023-2024. Este prima oară când elevii au opțiunea de răspuns: aleg singur la această întrebare și se află pe locul al doilea ca și modalitate de alegere a liceului, după consultarea familiei. Ca și criterii de selecție a liceului, “aptitudinile personale” și „apropierea școlii de casă” sunt în continuare principale.

Cei mai mulți elevi participanți la studiul Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (77%) spun că s-au consultat cu familia atunci când au ales liceul pe care vor să îl urmeze: adică 7688 de elevi, cei mai mulți din sectorul 6. La studiu au participat 76,58% din totalul populației școlare înscrisă în clasa a VIII-a, potrivit documentului.

Factorii cei mai influenți în alegerea liceului sunt familia și prietenii.

Anul acesta elevii au avut o variantă în plus de răspuns la întrebarea: Cu cine s-au consultat elevii în alegerea școlii pe care doresc să o urmeze: “Am decis singur”. Un număr de elevi au ales această variantă: 3606.

Același raport arată și că în 2024, Colegiul Național Bilingv ”George Coșbuc” nu mai e pe podium în preferințele elevilor bucureșteni participanți la studiu. Colegiile Naționale ”I. L. Caragiale”, “Gheorghe Lazăr” și ”Iulia Hasdeu” ocupă primele 3 locuri în preferințele elevilor în topul liceelor la nivelul municipiului București.  

Citește și:
Topul liceelor din București preferate de elevii de clasa a VIII-a: în 2024 Colegiul Național Bilingv ”George Coșbuc” nu mai e pe podium, față de 2023 – raport CMBRAE
Elevii de clasa a VIII-a din București își aleg singuri liceul pe care vor să îl urmeze sau se consultă cu prietenii, în egală măsură / Familia este în continuare cel mai important factor de decizie, iar consultantul școlar, ultimul – raport CMBRAE
EXCLUSIV Familia și prietenii sunt principalii „consultanți” pentru alegerea liceului ai elevilor care au terminat acum clasa a VIII-a, în București, arată raportul CMBRAE 2023. Sfaturile consilierilor școlari, pe ultimul loc

1 comment
  1. daca vorbeam de clasa a 11-a,credeam …așa,targetul copiilor astora de a opta e un liceu bun …ce medicina?! ce justiție?! unii nu știu ce e un profil la liceu,darămite calea bătătorită spre management…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Protocol de colaborare între Ministerul Educației și Institutul Aspen, condus de Mircea Geoană, fost candidat la președinție din partea PSD. Ciolacu nu exclude susținerea lui Geoană la alegerile din 2024

Ministrul Educaţiei, Sorin Mihai Cîmpeanu şi Florin Pogonaru, Co-Preşedinte în exerciţiu al Institutului Aspen România, au semnat un protocol de colaborare între cele două instituţii. Șeful Institutului Aspen este Mircea Geoană, adjunct al secretarului…
Vezi articolul

Goana după adeverințe a profesorilor, întețită de România Educată. „Contribuția” profesorilor la activitățile extrașcolare este luată în considerare la evaluarea periodică și pentru acordarea gradațiilor de merit, prevede proiectul Legii Deca

„Contribuția” profesorilor la activitățile de educație extrașcolară este recunoscută prin luarea în considerare în cadrul evaluărilor periodice și pentru acordarea gradațiilor de merit, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar, în varianta…
Vezi articolul