Media claselor V-VIII nu mai este luată în calcul pentru admiterea la liceu 2023, după ce mai mult de 20 de ani a avut o pondere la media finală

47.551 de vizualizări
Foto: Angelo Brezoianu – Agerpres Foto
Media claselor gimnaziale nu mai este luată în calcul pentru admiterea la liceu. Ordinul ministrului educației 5.243 din 31 august 2022 a eliminat media claselor V-VIII din calculul mediei pentru admiterea în clasa a IX-a. La acea vreme, Sorin Cîmpeanu era ministru al Educației. Schimbarea a venit după ce mai mult de două decenii media elevilor din ciclul gimnazial a avut constant o pondere în media de admitere la liceu.

Media de admitere, pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu a absolvenților învățământului gimnazial, o reprezintă media generală la evaluarea națională susținută de absolvenții clasei a VIII-a, calculată ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor obținute la probele incluse în Evaluarea Națională”, conform documentului publicat în Monitorul Oficial.

Media claselor gimnaziale poate fi folosită la departajarea candidaților cu medii egale de admitere. În cazul în care doi candidați au medii de admitere legale, aceștia vor fi departajați folosind, în ordine, următoarele criterii, potrivit art. 2 alin. (7):

  • „a) nota obținută la proba de limba și literatura română din cadrul evaluării naționale;
  • b) nota obținută la proba de matematică din cadrul evaluării naționale;
  • c) nota obținută la proba de limbă maternă din cadrul evaluării naționale, respectiv nota de la proba de verificare a cunoștințelor de limbă maternă, susținută conform prevederilor art. 10 din Metodologia de organizare și desfășurare a admiterii în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2011—2012, aprobată prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 4.802/2010 privind organizarea și desfășurarea admiterii în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2011—2012, în cazul candidaților care solicită înscrierea la unități de învățământ cu predare în limba minorităților naționale;”
  • d) media generală de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a.”

În mai 2022, Sorin Câmpeanu, ministru al Educației, spunea că mediile din gimnaziu “mai degrabă nu” ar trebui să conteze pentru admiterea la liceu: „În lipsa unei evaluări standardizate, notele și-au pierdut foarte mult din relevanță. Dacă și-au pierdut foarte mult din relevanță, să le mai și premiem, luându-le în calcul la examene din momente importante ale copiilor, nu cred că este fair (n. red. corect).”

Media generală de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a avea o pondere de 20% în calculul mediei de admitere la liceu (media de la Evaluarea Națională având o pondere de 80).

Amintim că eliminarea mediei din clasele de gimnaziu pentru admiterea la liceu a fost luată în calcul de fostul ministru al Educației, Monica Anisie, înainte de criza produsă de pandemie, la sfârșitul lui 2019, dar premierul de atunci, Ludovic Orban, a spus atunci că orice schimbare în organizarea examenelor trebuie făcută la început de ciclu.

„Prin urmare, orice schimbare în organizarea examenelor trebuie făcută la începutul ciclului, cu o perioadă de timp înainte, astfel încât să permită adaptarea fiecărui elev sau student, dacă e cazul, la astfel de modificări,” a declarat la acea vreme Orban.

În ordinul nr. 4624/06.10.1999 privind Regulamentul de admitere la liceu apare menționat că „admiterea în liceu și școala profesională trebuie să ia în calcul și rezultatele obținute de elev de-a lungul ciclului gimnazial, ținând cont de faptul că printre finalitățile gimnaziului se află dobândirea capacităților de baza și a limbajelor fundamentale necesare pentru continuarea studiilor.”

Informații de context

Mediile elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a/a XIII-a pot fi încheiate până la finalul acestei săptămâni, potrivit unui ordin de ministru care a modificat calendarul anului școlar 2022-2023, publicat luni în Monitorul Oficial.

Înscrierile la BAC 2023 și la Evaluarea Națională 2023 s-au prelungit până la data de 16 iunie, a anunțat ministrul Educației, Ligia Deca, duminică, după ședința de Guvern.

Calendar Evaluarea Națională 2023
  • 19 iunie 2023: Limba și literatura română – probă scrisă
  • 21 iunie 2023: Matematica – probă scrisă
  • 22 iunie 2023: Limba și literatura maternă – probă scrisă
  • 28 iunie 2023 (până la ora 14:00): Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
  • 28 iunie 2023 (ora 16:00 – ora 19:00) – 29 iunie 2023 (ora 8:00 – ora 12:00): Depunerea contestațiilor
  • 29 iunie – 4 iulie 2023: Soluționarea contestațiilor
  • 4 iulie 2023: Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

NOTĂ: La solicitarea comisiilor județene/Comisiei municipiului București de organizare a evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a sau din proprie inițiativă, Comisia Națională de Organizare a Evaluării Naționale poate aproba, în situații excepționale, prelungirea/reducerea perioadelor de evaluare/reevaluare a lucrărilor scrise ori de afișare a rezultatelor.

Citește și:
OFICIAL Media claselor V-VIII nu mai este luată în calcul pentru admiterea la liceu 2023. Cum se calculează media de admitere / Calendarul admiterii
iunie 2022 – ANALIZĂ Devalorizarea notelor la Evaluarea Națională: Poziția în ierarhia de la Evaluarea Națională, în București, s-a schimbat anul acesta cu peste 1.200 de locuri față de anul trecut pentru un elev cu media 9, de exemplu / La media 7, diferența e de aproape 3.000 de locuri
mai 2022 – Mediile din gimnaziu “mai degrabă nu” ar trebui să conteze pentru admiterea la liceu, afirmă Sorin Cîmpeanu
Admitere liceu 2023. Procedura pentru completarea fișei de înscriere, transmisă de Ministerul Educației. Fișa poate fi completată la școală, în prezența părintelui și a dirigintelui, sau transmisă prin e-mail

8 comments
  1. Bataie de joc.
    Se vrea performanta cu presiunea parintilor asupra profesorilor. OARE GUVERNUL NU GRESESTE???. UNDE SUNT PARINTII ACUMA CAND S-A SCHIMBAT LEGEA???,
    UNDE ESTE DOMNUL CRISTACHE DE LA LIGA PARINTILOR….
    Eu am terminat unul din cele 4 licee in tara care erau in perioada ,,regretatului, , iar media minima era 5.Cine termina liceul termina si o facultate.
    Exzmen la admitere la li eu, examenul la twrminarea claselor a 10. Sa ramana jumatate din elevi si stunci va gi performanta

  2. Ca nu învăța decat la două discipline,e problema lor,s o faca prin asumare,adică sa nu pretindă note mari de dragul burselor si a aplicării la universități în străinătate. Am spus o public,ridicarea plafonului pentru bursele de merit la 9,50 a sporit agresivitatea pentru note foarte mari din partea elevilor sprijiniți de părinți. Corect ar fi ca bursele de merit sa fie acordate în marja unui procent,pentru 10- 15% din efectivul unei clase. Nu e normal sa avem medii peste 9 la nivelul întregii clase.Evaluarea corectă trebuie sa genereze o curbă a lui Gauss din perspectiva notelor.Am sentimentul că elevii si părinții consideră că li se cuvine să si pună note n catalog cu mâna noastră.

    1. Sunt clase in care este normal sa avem medii peste 9 la nivelul intregii clase. Sunt clase in licee de prestigiu in care ultima medie la admitere a fost 9,80, prin urmare mediile sunt foarte mari pe merit. Ultimul copil clasat intr-o astfel de clasa este cu mult peste primul clasat intr-un altfel de liceu…, nu ar fi corect sa nu primeasca bursa de merit un astfel de elev.
      Profesorii trebuie sa evalueze corect, sa-si faca meseria corect si atat!

      1. Doamna Moise,tocmai pentru ca am sesizat fenomenul,am abordat un sistem de evaluare tip cântar de farmacie.Concret,dau două lucrări de control pe an în care pun itemi obiectivi,adică probleme cu algoritmi de calcul,grile de mare rafinament,itemi de asociere,pe asemenea subiecte,chiar la clasele foarte bune nu plouă cu 9 si 10.Vreau sa va spun ca o masă critică de elevi,au încercat să lipsească,nu le a mers,la mine se reface testul cu alte subiecte, normal.Mi s a tot sugerat sa dau note pe referate si proiecte,am spus că la mine nu tine o astfel de strategie,se pare ca m au perceput ca fiind profesorul care le strica mediile,nici pe departe,consider că daca ofer elevului predare de calitate, e corect sa si cer, apropo de responsabilitatea cadrului didactic în evaluare pe care tocmai ati clamat o în cele scrise.Iar ideea ca,bla,bla ,nu e materie importanta si de interes,ma lasa rece,nu vor sa învețe, le dau medii de trecere,dar sa nu mi pretindă note mari fără implicare.Nu ne împărțim în profesori importanți si neimportanti.

    2. Urmăresc situl pentru că am o nepoată care tocmai a dat Evaluarea Națională.
      Personal am dat examene în clasele IV, V, VI, VII, admitere la liceu în clasa a VIII-a și examen de maturitate la 7 materii (echivalentul Bacului de acum cu 3 materii).
      Domnul ”Profesor (?!), pe lângă lista lungă de greșeli de ortografie, propune niște bareme pentru bursele de merit care, pe lângă faptul că nu stimulează elevii să studieze cât mai temeinic, nedreptățește pe cei care au rezultate foarte bune.
      Adică de ce să aibă burse de merit 10-15 % din efectivul unei clase cu elevi având medii mediocre și să nu aibă burse de merit toți elevii cu medii peste 9,50 din orice clasă, indiferent că aceia sunt, 0, 1, 7, 14, etc.?
      Dacă elevii învață foarte bine, profesorul nu trebuie, în nici un caz, să facă o departajare artificială punând note de 9 și 10 la 2-3 elevi și note mai mici la ceilalți, chiar dacă merită mau mult. Să nu uităm că sunt și clase de olimpici, dăm și acolo burse la 10-15 % din ei?

  3. Efect: Nu vor învăța decât la română și matematică.
    Soluție: EN cu probe la mai multe discipline, ocazie cu care scad meditațiile la română sau matematică. Va deveni esențială învățarea în școală.

    1. Și până acum învățau tot doar la română și la matematică. Faptul că media din gimnaziu conta la media de admitere la liceu a dus la inflația de note nefiresc de mari din ultimii ani. Profesorii au cedat presiunii părinților sau pur și simplu au gândit că așa le fac un bine copiilor. Foarte prost au gândit.
      Ideea este că eu nu văd o soluție viabilă. La momentul acesta societatea pune atât de puțin preț pe educația reală, încât vom încerca și vom reuși să fentăm orice măsură care ar solicita efort intelectual.
      EN la mai multe discipline va fi posibilă când vom preda și evalua transdisciplinar. Suntem foarte foarte departe de așa ceva.
      Eu m-aș bucura să fie cum spuneți dvs. Dar copiii și părinții? Orice partid la guvernare care introduce așa ceva va pierde masiv voturi. Și cum partidele au grijă în primul rând de ele și apoi sau deloc de țară….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO O echipă de elevi din Galați a câștigat un premiu internațional pentru modernizarea „verde” a Falezei/ Ideile premiate: un robot care să cureţe selectiv Faleza, dale care generează electricitate, bărci cu hidrogeneratoare

Patru elevi de la Colegiul Naţional „Costache Negri”, coordonaţi de profesorul de fizică Dan Voiculescu, care au câştigat faza naţională a Concursului şcolar „EU – CONEXUS. Think Smart, Create Green”…
Vezi articolul

Clase mai mici pentru a ne putea concentra mai mult individual, pe particularitățile copiilor, propune Ligia Deca, consilier prezidențial: În alte țări se crește dimensiunea staffului școlilor / Nu poți să faci și remedial și școală clasică în același format, în aceeași zi și cu aceiași oameni

„Școala online, știm cu toții, nu a fost posibilă pentru toți copiii României. Cu bune sau cu rele, școala online a asigurat un minim de conectare la educație, însă aproximativ…
Vezi articolul

Universitatea Babeș-Bolyai – scrisoare deschisă către premierul Cîțu: E nevoie de schimbări fundamentale pentru relația dintre universități și mediul socio-economic / Cinci soluții propuse

Universitățile și mediul socio-economic au nevoie de schimbări “fundamentale” în  legislația care acoperă legăturile dintre cele două medii – de la măsuri care să permită angajarea fondurilor dobândite direct din…
Vezi articolul

Profesorul Mircea Bertea: Dacă ministerul nostru ar avea inteligența pedagogică să lase școlilor autonomie, să-și organizeze orarul, predarea și învățarea așa cum cred de cuviință, lucrurile ar putea să se desfășoare mult mai bine

„Ar trebui să regândim și noi puțin școala și orele. Dacă ministerul nostru ar avea inteligența pedagogică să lase școlilor autonomie, să-și organizeze orarul, predarea și învățarea așa cum cred…
Vezi articolul

Cum sunt subiectele de la Evaluarea Națională 2021? Ministrul Educației: Voi merge în fiecare dimineață și voi sta cu profesorii pentru a se extrage subiectele și, la fel cum am mai făcut, voi insista să fie rezolvate și la limba română și la matematică încă o dată acele subiecte care vor fi extrase

„Voi merge în fiecare dimineață și voi sta cu profesorii pentru a se extrage subiectele și, la fel cum am mai făcut, voi insista să fie rezolvate și la limba…
Vezi articolul