Clasele în care sunt înscriși elevi cu cerințe educaționale speciale orientați pentru învățământul de masă se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu CES/clasă în anul școlar 2025-2026, conform proiectului de metodologie privind fundamentarea cifrei de școlarizare.
- Prevederea legată de numărul elevilor cu cerințe educaționale speciale dintr-o clasă a fost introdusă pentru prima data în metodologia privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru anul școlar 2024-2025.
Situațiile în care se aplică prevederea în anul școlar 2025-2026:
- constituirea formațiunilor de studiu la educație timpurie, învățământ primar – clasa pregătitoare, clasa I, învățământ gimnazial – clasa a V-a, a VI-a în cadrul limitelor prevăzute de art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;
- constituirea formațiunilor de studiu la clasa a IX-a/a XI-a/anul I în învățământul de masă, potrivit proiectului.
Formațiunile de studiu care intră sub incidența prevederilor art. 23 alin. (8) și (9) din Legea nr. 198/2023, adică în care sunt integrați elevi cu CES, se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu cerințe educaționale speciale/clasă, conform proiectului de metodologie.
Ce prevede legea învățământului preuniversitar la art.23?
(8) „Integrarea școlară individuală a copiilor/elevilor cu CES în grupe/clase din învățământul de masă se realizează, de regulă, la începutul anului școlar, dar poate fi făcută și pe parcursul anului școlar, în condiții justificate de identificare a CES pe parcursul desfășurării procesului instructiv-educativ de către specialiștii abilitați în acest sens.
Grupele/Clasele în care sunt înscriși preșcolari/elevi cu CES orientați pentru învățământul de masă pot funcționa cu efective minime, sub limita prevăzută la alin. (1), la solicitarea consiliului de administrație al unității de învățământ, cu aprobarea DJIP/DMBIP.
(9) Pentru fiecare copil/elev cu CES integrat în învățământul de masă, efectivele maxime ale grupelor/claselor se diminuează cu 3 antepreșcolari/preșcolari/elevi.”
Astfel, avem 3 elevi cu CES într-o clasă, iar pentru fiecare elev cu CES numărul maxim de elevi din clasă se diminuează cu 3 elevi, conform legii și proiectului de metodologie.
- Inspectoratele școlare stabilesc numărului de locuri, repartizat pe unități pentru candidații cu cerințe educaționale speciale, se precizează în proiect.
Numărul de elevi pentru clasele nou formate în anul școlar 2025-2026, conform proiectului
„Art. 7. – Elaborarea proiectului planului de școlarizare pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat se realizează pe baza următoarelor criterii specifice obligatorii:
- constituirea formațiunilor de studiu la educație timpurie, învățământ primar – clasa pregătitoare, clasa I, învățământ gimnazial – clasa a V-a, a VI-a în cadrul limitelor prevăzute de art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;
- constituirea formațiunilor de studiu la clasa a IX-a/a XI-a/anul I în învățământul de masă se realizează astfel:
a) învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera tehnologică și învățământ profesional, din 24 de elevi;
b) învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera teoretică, din 24 de elevi;
c) învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera vocațională, profil sportiv, teologic, pedagogic, precum și învățământ liceal de artă, din 24 de elevi;
d) învățământ liceal cu frecvență seral și frecvență redusă, clasa a IX-a, din 26 de elevi;
e) învățământ liceal cu frecvență seral, filiera tehnologică, clasa a XI-a, din 26 de elevi;
f) învățământ terțiar nonuniversitar (postliceal și de maiștri), din 28 de elevi;”
Art. 23 alin. (1) din legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 se referă la constituirea formațiunilor de studiu și excepții
- „Formațiunile de studiu și efectivele de elevi pentru unitățile de învățământ postliceal militar pot fi organizate și stabilite numeric pentru unele arme/specializări/specialități militare, cu aprobarea eșalonului ierarhic superior.
- În învățământul liceal, filiera vocațională, profil teologic, formațiunile de studiu pot funcționa sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, cu aprobarea Ministerului Educației, pe baza unei propuneri din partea consiliului de administrație al unității de învățământ, cu avizul episcopiei din zona în care funcționează unitatea de învățământ.
- În situații excepționale, formațiunile de antepreșcolari, preșcolari sau de elevi pot funcționa cu cel mult 2 beneficiari sub efectivul minim sau peste efectivul maxim prevăzut, după caz, cu aprobarea DJIP/DMBIP, pe baza unei justificări din partea consiliului de administrație al unității de învățământ. Pentru cazurile în care se solicită depășirea cu peste 2 beneficiari primari a numărului maxim, aprobarea va fi dată de Ministerul Educației, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului.
- Clasele în care sunt înscriși preșcolari/elevi cu CES orientați pentru învățământul de masă pot funcționa cu efective minime, sub limita prevăzută, la solicitarea consiliului de administrație al unității de învățământ, cu aprobarea DJIP/DMBIP.
- Pentru fiecare copil/elev cu CES integrat în învățământul de masă, efectivele maxime ale grupelor/claselor se diminuează cu 3 antepreșcolari/preșcolari/elevi.”
La articolul 248 (16) cu dispoziții tranzitorii din legea învățământului preuniversitar se specifică:
„Prin excepție de la prevederile art. 23, efectivele de antepreșcolari, preșcolari și elevi din formațiunile de studiu în funcțiune la data intrării în vigoare a prezentei legi se stabilesc până la finalizarea nivelului de învățământ, potrivit Legii nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.”
Foto: © erkan kurt | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.