Clasele în care sunt înscriși elevi cu cerințe educaționale speciale orientați pentru învățământul de masă se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu CES/clasă în anul școlar 2025-2026, conform proiectului de metodologie privind fundamentarea cifrei de școlarizare.
- Prevederea legată de numărul elevilor cu cerințe educaționale speciale dintr-o clasă a fost introdusă pentru prima data în metodologia privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru anul școlar 2024-2025.
Situațiile în care se aplică prevederea în anul școlar 2025-2026:
- constituirea formațiunilor de studiu la educație timpurie, învățământ primar – clasa pregătitoare, clasa I, învățământ gimnazial – clasa a V-a, a VI-a în cadrul limitelor prevăzute de art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;
- constituirea formațiunilor de studiu la clasa a IX-a/a XI-a/anul I în învățământul de masă, potrivit proiectului.
Formațiunile de studiu care intră sub incidența prevederilor art. 23 alin. (8) și (9) din Legea nr. 198/2023, adică în care sunt integrați elevi cu CES, se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu cerințe educaționale speciale/clasă, conform proiectului de metodologie.
Ce prevede legea învățământului preuniversitar la art.23?
(8) „Integrarea școlară individuală a copiilor/elevilor cu CES în grupe/clase din învățământul de masă se realizează, de regulă, la începutul anului școlar, dar poate fi făcută și pe parcursul anului școlar, în condiții justificate de identificare a CES pe parcursul desfășurării procesului instructiv-educativ de către specialiștii abilitați în acest sens.
Grupele/Clasele în care sunt înscriși preșcolari/elevi cu CES orientați pentru învățământul de masă pot funcționa cu efective minime, sub limita prevăzută la alin. (1), la solicitarea consiliului de administrație al unității de învățământ, cu aprobarea DJIP/DMBIP.
(9) Pentru fiecare copil/elev cu CES integrat în învățământul de masă, efectivele maxime ale grupelor/claselor se diminuează cu 3 antepreșcolari/preșcolari/elevi.”
Astfel, avem 3 elevi cu CES într-o clasă, iar pentru fiecare elev cu CES numărul maxim de elevi din clasă se diminuează cu 3 elevi, conform legii și proiectului de metodologie.
- Inspectoratele școlare stabilesc numărului de locuri, repartizat pe unități pentru candidații cu cerințe educaționale speciale, se precizează în proiect.
Numărul de elevi pentru clasele nou formate în anul școlar 2025-2026, conform proiectului
„Art. 7. – Elaborarea proiectului planului de școlarizare pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat se realizează pe baza următoarelor criterii specifice obligatorii:
- constituirea formațiunilor de studiu la educație timpurie, învățământ primar – clasa pregătitoare, clasa I, învățământ gimnazial – clasa a V-a, a VI-a în cadrul limitelor prevăzute de art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;
- constituirea formațiunilor de studiu la clasa a IX-a/a XI-a/anul I în învățământul de masă se realizează astfel:
a) învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera tehnologică și învățământ profesional, din 24 de elevi;
b) învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera teoretică, din 24 de elevi;
c) învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera vocațională, profil sportiv, teologic, pedagogic, precum și învățământ liceal de artă, din 24 de elevi;
d) învățământ liceal cu frecvență seral și frecvență redusă, clasa a IX-a, din 26 de elevi;
e) învățământ liceal cu frecvență seral, filiera tehnologică, clasa a XI-a, din 26 de elevi;
f) învățământ terțiar nonuniversitar (postliceal și de maiștri), din 28 de elevi;”
Art. 23 alin. (1) din legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 se referă la constituirea formațiunilor de studiu și excepții
- „Formațiunile de studiu și efectivele de elevi pentru unitățile de învățământ postliceal militar pot fi organizate și stabilite numeric pentru unele arme/specializări/specialități militare, cu aprobarea eșalonului ierarhic superior.
- În învățământul liceal, filiera vocațională, profil teologic, formațiunile de studiu pot funcționa sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, cu aprobarea Ministerului Educației, pe baza unei propuneri din partea consiliului de administrație al unității de învățământ, cu avizul episcopiei din zona în care funcționează unitatea de învățământ.
- În situații excepționale, formațiunile de antepreșcolari, preșcolari sau de elevi pot funcționa cu cel mult 2 beneficiari sub efectivul minim sau peste efectivul maxim prevăzut, după caz, cu aprobarea DJIP/DMBIP, pe baza unei justificări din partea consiliului de administrație al unității de învățământ. Pentru cazurile în care se solicită depășirea cu peste 2 beneficiari primari a numărului maxim, aprobarea va fi dată de Ministerul Educației, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului.
- Clasele în care sunt înscriși preșcolari/elevi cu CES orientați pentru învățământul de masă pot funcționa cu efective minime, sub limita prevăzută, la solicitarea consiliului de administrație al unității de învățământ, cu aprobarea DJIP/DMBIP.
- Pentru fiecare copil/elev cu CES integrat în învățământul de masă, efectivele maxime ale grupelor/claselor se diminuează cu 3 antepreșcolari/preșcolari/elevi.”
La articolul 248 (16) cu dispoziții tranzitorii din legea învățământului preuniversitar se specifică:
„Prin excepție de la prevederile art. 23, efectivele de antepreșcolari, preșcolari și elevi din formațiunile de studiu în funcțiune la data intrării în vigoare a prezentei legi se stabilesc până la finalizarea nivelului de învățământ, potrivit Legii nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.”
Foto: © erkan kurt | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
8 comments
mai oameni buni , eu am o întrebare ? câți copii cu CES se nasc la sută de noi născuți ?
cum sa revină unei clase de 30 de copiii , trei cu CES??
10% din copii au handicap ?!?!
atât de mare este procentul in anul 2024?!?
nu și pune nimeni problema de ce avem 10% copii cu handicap psihic? , că despre asta e vb.
mai avem și un 1..2 handicap fizic dar e in marja , totuși 10 copiii cu adhd , autism , retard intelectual și ce o mai fi , este ENORM pentru o populație .
Autoritățile , ministerul sănătății , nu se întreabă nimeni ce este cu acest CES ?!?
domnu rafila , nu te îngrijorează ? , te ai pus moț pe lista psdului , îți arde de parlamentat , dar cat ai fost ministru , înafara de șuste , ai mai arunat și un achi pe statistici ?
in anii 80 , era o școală specială în fiecare județ . la o populație totală , 1..2% avsu handicap /retard , se încerca o educație minimală cu acești copii și orientarea spre o activitate fizică și integrarea lor pe piata muncii .. ceva gen munca invalizilor , făceau maturi , perii , împleteau pănușile , făceau plase , ceva munca fizica ușoară , simpla , pentru că atâta puteau dar beneficiau de o forma de protecție , salariu și în final o pensie.
acuma mă întreb , un copil cu ces are nu ține pasul cu ceilalți și din auză asta este chinuit , umilit , marginalizat , ce foloase ar din participarea la ore la un nivel mult peste cat poate el ?? , ce poate el să facă mai departe ? la ce ii ajută chinul ?!
nu mai vb de ceilalți , că aia se descurca , e selecția naturala , aia merg înainte , dar ăștia cu ces , au un stres enorm , la ce bun ?!?
din școlile teoretice nu rămân cu nimic pt ca nu i învață nimic din ce pot ei învața.
exista o categorie aparte , cei Asperger , unii dintre ei pot face performanta , dar sunt extrem de fragili emoțional , aia chiar au nevoie de suport consiliere și da , sunt cu un cap dpdv cognitiv peste cei așa zis normali , și tocmai din acest motiv sunt blamați și atacați de ceilalți , uneori le este f greu sa se integreze din acest motiv.
in general fac performanță în domeniile matematica , informatica ..
sunt acei copii extrem de blânzi și frumoși , cu ochi mari , față senină , ii vedem pe la olimpiade cu atvo medalie la gat. Ei nu înțeleg răutățile lumii din care fac parte .. Dar sprijiniți , ajung în vârf și mai târziu ajung prin centre de cercetare unde își aduc aportul valoros , aport din care toată societatea beneficiază..
mai pe scurt , trebuie văzut , e CES. cu abilități inrlectuale , merge pe calea centrelor de excelență etc , e CES cu retard intelectual , merge pe abilități manuale , practice , firme sociale , ong uri , mica manufactura , decorațiuni etc.
toți suntem făpturi ale lui Dumnezeu , toți suntem valoroși , dar e bine sa nu facem o babilonie cu copiii , ca ei sunt cei care suferă enorm. și văd că insistăm ca societate sa i punem grămadă la maraton și pe cei cu doua picioare și pe cei fara picioare și ne uitam la mascarada asta de vreo 20 de ani …
Nu înțeleg de ce se tot insista cu acest mod de abordare fiind ca nu exista nici eficienta scolara si este chinuit si elevul cu ces , si restul clasei care nu înțelege si nu poate accepta ca acel elev are nevoie de tratament special care automat pare pentru ceilalti o formă de discriminare si se mai chinuie si profesorii care trebuie sa impace pe toata lumea!
Acesti copii trebuie sa fie in clase cu alți copii de nivelul lor iar in acest fel ei pot creste intelectual mai echilibrat!
Sunt multe argumente pro. pentru aceste clase si nu cred ca are sens sa le evidentiem aici !
Si atunci CMBRAE si CJRAE , cum isi mai justifica locul daca nu mai emite niciun certificat CES?? Ce se intampla daca un copil are nevoie de evaluare si certificat CES , pe parcursul anului scolar pt a se putea lucra adaptat , trebuie asteptat un an ca sa fie evaluat psihologic si psihiatric ? Lucrurile se bat cap in cap , ca de obicei..
Nitica rabdare. Cerinta este pentru data cand se infiinteaza acele clase. Si sa zicem ca ai o clasa a V-a cu 2-3 cu CES. Cu ce ma incalzeste pe mine, ca profesor, daca pe parcursul anului scolar CJRAE face continuu noi reevaluari? An de an ne trezim in aceasta situatie cand ni s-au adaugat la cei 3 inca 4? Si am ajuns sa functionam cu 7 cu CES si 15 normali. Modulul asta sunt normali, urmatorul sunt cu CES si tot asa. Un du-te vino cu nervii profesorilor, care, dupa ce ca suporta ore deranjate si distruse de asemenea CES-uiti, mai au si de dat fel si fel de hartoage pentru ei, in conditiile in care conatant se tot fac evaluari, nu stii caruia i s-a terninat CES-ul, caruia i s-a continuat, care sunt noii diagnosticati, in ce grad, ce diagnostic. Si toate sa le stim noi, sa facem hartii peste hartii desi nu e treaba noastra. Multi dintre colegi au refuzat si bine fac.
Ce se intampla daca sunt 5 cu CES, intr-o scoala unde exista doar o singura clasa pregatitoare si sunt in total 22 de copii?
Anulam dosare? Ii trimitem la alta scoala?
Sorry, doar cineva care nu a fost pus in situatia sa aiba grija de copii cu CES poate sa emita o astfel de aberatie : 3 copii cu CES este peste puterile oricarui dascal !
Pe de-o parte toata lumea se plange ca materia e f stufoasa, pe de alta parte, se ignora numarul redus de zile scolare (sfinti, scoli verzi-pe-pereti, scoli altfel decat ar trebui, vacante peste vacante cerute si impuse de HORECA, materii inutile si redundante ca Religia, etc) si cu toate astea cuiva din minister i se pare ca 3 copii cu CES intr-o clasa e ok ?!?
Cel mult 1 copil cu CES ar fi normal si eficient pt un dascal in clasa !
Sa nu mai amintesc si de faptul ca, pana la capat, fiecare dintre copiii unei clase are nevoie de atentie din partea dascalului, dar, ce mai conteaza asta…?!
Pana acum era exact la fel. Se parasuteaza elevul cu CES in clasa, fara sa existe o pregatire a cadrelor didactice si a elevilor din clasa.
>> dar poate fi făcută și pe parcursul anului școlar în condiții justificate de identificare a CES pe parcursul desfășurării procesului instructiv-educativ de către specialiștii abilitați în acest sens
Sa inteleg ca institutia toxica CMBRAE nu va mai emite certificate pe tot parcursul anului scolar, dupa propriul chef, in numele nu stiu caror drepturi, creand haos si facand imposibila o planificare a resurselor umane care se ocupa de elevii cu CES?
Mulți.
Depinde de afecțiune.
Dacă nu se fac precizări clare va fi mai rău ca înainte.