Matematiciana de origine română Ana Caraiani, multipremiată la nivel internațional: În liceu, eram descurajată fățiș, acum există multă încurajare / Fac ce pot să-i ajut pe alții să urmeze domeniul în care sunt activă, programul Langlands

24.251 de vizualizări
Ana Caraiani
Ana Caraiani / Foto: 8ecm.si
“În liceu, mă confruntam cu descurajări fățișe, pe când în prezent sunt încurajată în mod deschis foarte mult”, spune, într-un interviu acordat Quanta Magazine, matematiciana Ana Caraiani, care, după ce a absolvit cu Summa cum Laude Universitatea Princeton, a făcut doctoratul la Harvard și acum predă la Imperial College London. Ea prezintă, în interviul menționat, activitatea sa în programul Łanglands, domeniu al matematicilor avansate, cum a ajuns să își canalizeze activitatea în această direcție și provocările matematice cu care se confruntă.

Autorul interviului amintește că în 2001, ca elevă de liceu, ea a devenit prima româncă în mai bine de un deceniu care s-a calificat la Olimpiada Internațională de Matematică, unde a câștigat atunci o medalie de argint. În următorii doi ani, a obținut aurul la aceeași competiție. 

Dar, spune Ana Caraiani în interviu, “în liceu mă confruntam cu descurajări fățișe”. Ea este citată afirmând că “unii oameni, inclusiv profesori de matematică implicați în organizarea evenimentului, îmi spuneau să nu-mi fac mari speranțe (…) Ceea ce m-a făcut să-mi doresc să le dovedesc contrariul”.

  • Ea povestește cum a ajuns să se ocupe cu programul Langlands, “care realizează legături între diverse zone diferite ale matematicii”: a absolvit Princeton în 2007 și a fost încurajată să continue la Harvard, unde a studiat cu matematicianul Richard Taylor, care se specializase în Langlands.

“Îmi plac toate formele matematicii – teoria numerelor, analiza, geometria, topologia – și am realizat că dacă aleg această zonă vor putea să nu mă limitez la un singur lucru”, a explicat Ana Caraiani, actualmente profesor la Imperial College London.

Ea spune că, deși în prezent are parte de multe încurajări, continuă să vadă “forme subtile de discriminare” cu care se confruntă persoane din jurul său, ceea ce contează și prin prisma faptului că “e mai dificil să fii luat în serios dacă tot timpul trebuie să dovedești ce poți”.

Potrivit acesteia, “realizez că am fost mai norocoasă decât majoritatea și mi-am făcut deja un nume. Dar tot recunosc că matematica nu este un domeniu suficient de incluziv, nu doar pentru femei, ci și pentru alte persoane din grupuri slab reprezentate. (…) Fac ce pot să îi ajut pe alții să urmeze această zonă (programul Langlands – n.red.), deși știu că nu e suficient”.

Interviul detaliat, cu informații despre activitatea și cercetările matematice ale Anei Caraiani.

Citește și: Matematiciana Ana Caraiani a primit premiul Societății Europene de Matematică, pentru rezultate majore în cercetare. Românca e singura femeie care a câștigat de 2 ori prestigiosul concurs de matematică Putnam

5 comments
  1. Daca va referiti că a fost prima persoana din Romania de sex feminin care s-a calificat la olimpiada internațională de matematică, posibil sa aveți dreptate. Altfel, Ciprian Manolescu s-a calificat ultima oară în 1997, deci cu doar 4 ani înaintea ei.

  2. La mine în liceu a fost invers. Aveam o singură fată în clasă și era favorizată de toți profesorii, inclusiv de cel de mate care ne-a fost și dirigu’.
    Discriminarea este doar o iluzie pe care ne-o facem singuri, toată lumea care se gândește la asta și a participat în grupuri mari la ceva a simțit sau simte asta cumva.

    Pe același principiu e și descurajarea și încurajarea, rezultatul nu depinde de care o primești, ci de ce iluzie ți-ai creat tu pentru fapta în cauză.

    1. involuntar oferi un exemplu a modului in care e privita (si discriminată) – ai ramas cu impresia favorizarii colegei tale cind cel mai probabil chiar a fost cea mai buna din clasa.

      1. Haha, macar de era asa. Am dat-o ca exemplu tocmai pentru ca toata lumea din clasa stia cu nu este asa, o recunosteau unii profesori si ea. Nu era niciun secret sau barfa.

  3. Logic, in scoala noastra daca esti destept, eventual mai destept decat profesorul, apoi ala iti da in cap si te marginalizeaza, ei prefera prosti da multi, eventual ii storc si de meditatii ca sa-si mai umfle veniturile, foarte putin profesori sunt dedicati meseriei, cei mai multi vor doar bani

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Președintele Iohannis dojenește sindicatele că “cer întotdeauna foarte mulți bani” și “n-au constatat că s-au adoptat legile Educației” / Copii aduși din Brașov i-au cântat “O lume minunată”, iar el le-a spus să “învețe bine că merită”, în ziua când la București 15.000 de oameni au participat la protestul profesorilor

Un cor de copii din Brașov i-a cântat președintelui Klaus Iohannis “o lume minunată”, în timpul unei vizite a acestuia într-o comună din județul Sibiu, în ziua când, la București,…
Vezi articolul

Modificări la regulile pentru școli-pilot, propuse de Ministerul Educației pentru a putea derula proiectul de finanțare de 12 milioane de euro prin PNRR: Statutul se poate obține pentru cel puțin un an, față de patru cât e în prezent și nu se mai precizează cum vor fi plătiți profesorii care sunt implicați în activități specifice – ordin de ministru în dezbatere

Ministerul Educației a pus în dezbatere publică, vineri, 26 aprilie, proiectul de metodologie prin care școlile pot aplica pentru statutul de școli-pilot. Documentul nu mai prevede modul prin care ar…
Vezi articolul