În cadrul noului tip de Bacalaureat propus de proiectul legii educației, aflat în dezbatere publică până pe 24 august, Matematica să fie probă obligatorie pentru elevii de la profilul real, solicită reprezentanții Societății de Științe Matematice din România care susțin că vor transmite o scrisoare ministrului Educației. Președintele consiliului director al SSMR, Radu Gologan, a publicat textul scrisorii pe pagina sa de Facebook.
Solicitarea este ca pentru cei de la profilul real să fie obligatoriu o probă de Matematică sau Matematică-Informatică la Bacalaureat 2027.
„Urmare a numeroaselor discuții cu membrii Societății de Științe Matematice și a intervențiilor acestora pe mijloacele media, vom trimite Ministrului Educației nota atașată. Ne referim doar la partea din proiect dedicată bacalaureatului la matematică”, scrie profesorul Radu Gologan. Acesta a transmis membrilor SSMR ”să facă observații, dacă vor considera că e cazul”.
Textul scrisorii SSMR:
„Stimate Domnule Ministru Mihai Sorin Cîmpeanu,
În urma discuțiilor din ultimele săptămâni în cadrul Societății de Științe Matematice din România asupra legii educației, s-a desprins ca propunere unanimă a filialelor noastre următoarea:
Textul legii să afirme concret obligativitatea probei Matematică, respectiv Matematică-Informatica, la examenul de Bacalaureat, Profil Real.
Argumentele noastre sunt:
1. În forma actuală, se va induce în societatea românească ideea marginalizării educației matematice în școală, cu consecințe grave pentru formarea gândirii logice a cetățenilor și a pregătirii universitare;
2. Se va diminua până la dispariție aureola pe care elevii și studenții români o au ca având abilități matematice excepționale la concursurile internaționale și la universitățile de prestigiu, considerăm noi, un lobby important de țară;
3. Exemplul Franței e elocvent: după ce acum câțiva ani au eliminat obligativitatea Bacalaureatului la Matematică pentru majoritatea profilurilor reale, au revenit în acest an, constatând dezastrul produs asupra a câtorva generații de studenți;
4. Realizăm că o variantă de luat în calcul ar fi obligativitatea Bacalaureatului la Matematică, doar pentru admiterea la facultățile de matematică, informatică, de științe exacte și tehnice, dar aceasta ar încălca principiul autonomiei universitare. În plus, am readuce Matematica pe post de știință utilă doar unora”.
Potrivit propunerilor din noua Lege a Educației, elevii care încep clasa a IX-a în anul școlar 2023-2024 vor susține Examenul de Bacalaureat diferit, dacă se aprobă legile în această variantă. Astfel, elevii de clasa a XII-a vor susține o singură probă ce conține verificarea competențelor pe mai multe materii, vor fi două probe de limbi străine, proba de competențe digitale, iar cea specifică profilului va fi facultativă.
Vezi mai jos structura bacalaureatului, potrivit proiectului legii Educației:
Potrivit propunerilor din noua Lege a Educației, proba facultativă se va susține astfel:
- a) pentru profilul real, specializarea matematică-informatică, din filiera teoretică, o probă scrisă din matematică și informatică cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări;
- b) pentru profilul real, specializarea științele-naturii, din filiera teoretică, o probă scrisă din fizică, chimie și biologie cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări;
- c) pentru profilul umanist, specializarea științe sociale, din filiera teoretică, o probă scrisă din istorie și științe socio-umane, cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări;
- d) pentru profilul umanist, specializarea filologie, din filiera teoretică o probă scrisă din limba și literatura română și limba și literatura unei limbi de circulație internațională studiate, cu accent pe competențele dezvoltate în cadrul acestei specializări;
- e) pentru filiera profesională, o probă scrisă specifică domeniului de pregătire;
- f) pentru filiera vocațională, o probă specifică profilului sau specializării.
Recent ministrul Educației a anunțat că a acceptat propunerea ca Limba și literatura română să aibă o probă separată, distinctă, în acest Bacalaureat.