Matematica online. Cum predă digital profesorul Bogdan Enescu, chiar din prima zi în care s-au închis școlile / Plus: cum să folosești cu elevii aplicația Zoom, pas cu pas

45.567 de vizualizări
Bogdan Enescu / Foto: Arhiva personala
“Am început cursurile online chiar de miercuri”, prima zi în care școlile din România au fost închise pentru limitarea răspândirii coronavirusului. “Folosesc Zoom pentru lecții, pentru transmiterea imaginilor și audio, și Google Canvas ca tablă virtuală”. Elevii, care la școală foloseau exclusiv telefoanele la orele digitale, acasă pot folosi orice device au la dispoziție.

Profesor de matematică la Colegiul Național „Bogdan Petriceicu Hașdeu” din Buzău și primul olimpic internațional care are la rândul său elevi medaliați la aceeași olimpiadă internațională, Bogdan Enescu a povestit pe larg pentru Edupedu.ro ce aplicații folosește și cum reușește să-și continue lecțiile, exclusiv online, și în situația izolării din cauza COVID-29.

Profesorul Bogdan Enescu, pentru Edupedu.ro, despre predarea exclusiv online în vreme de coronavirus:

Orarul noilor lecții online este stabilit împreună cu elevii, “în principiu, chiar în zilele în care aveam cu ei ore. Îmi propun să am măcar 2 ore săptămânal cu fiecare clasă”, a explicat Bogdan Enescu, pentru Edupedu.ro. Profesorul a povestit că folosește aplicația Zoom Cloud Meetings pentru “transmiterea imaginilor și audio, și Google Canvas ca tablă virtuală”.

Cum arată tabla virtuală – din lecția de joi cu clasa a XII-a:

Tabla virtuala din lectia de matematica – clasa 12 / Foto: Facebook.com/ Bogdan Enescu
  • “Eu fixez cu elevii ora exactă la care începe întâlnirea, vorbind cu ei pe grupurile pe care le am eu cu ei: pe Facebook sau pe Adservio.
  • Astăzi [vineri – n.red.], la ora 14:00, am avut oră cu clasa a X-a. Într-un minut erau 30 de elevi participanți, exact câți sunt în clasă.
  • Lecția a fost despre ecuații trigonometrice liniare. Apucasem să le predau partea de teorie luni, înainte de a se închide școala, și am început cu recapitularea chestiunilor discutate la clasă și apoi am făcut niște probleme.
  • Înainte de ora online, au avut o temă de discuții pe grup și a rămas ca temă pentru săptămâna viitoare. Dar am avut surprize să-mi dea soluții la care nu mă așteptam.
  • Elevii intervin în timpul lecției online, au și posibilitatea să facă share la un document de pe computerul lor, dar încă e mai complicat să folosească și Google Canvas, și atunci ne descurcăm așa: elevul mi-a spus în timpul lecției care este ideea lui și eu am făcut calculele pe tablă, în numele lui. A fost o surpriză plăcută.
  • Tema din fotografie am dat-o la clasa a XI-a. Elevii îmi trimit temele fotografiate, format .jpg, și eu le trimit înapoi corectate, pe Google Canvas. Deci lucrez doar cu imagini, nu am nimic fizic.
Tema corectata online: “Așa arată un fragment dintr-o temă corectată. Elevul a trimis un fișier .jpg, corectarea am făcut-o în Google Canvas. În 3 minute cu totul (descărcat, corectat, trimis înapoi)”:  / Foto: Facebook.com/ Bogdan Enescu
  • Până acum, am făcut ore online cu 3 clase, diseară [vineri seară – n.red.] fac testul cu a patra clasă și o să încep și cu clasa a IX-a săptămâna viitoare. Deci am făcut 4 lecții, digital, de când s-au închis școlile: două la clasa a XII-a și câte una la clasele a XI-a și X-a. Săptămâna viitoate o să am câte două întâlniri online cu fiecare clasă.
  • La clasa a XII-a, eu sunt pe terminate cu predarea materiei, mai am doar câteva lecții de algebră. Dar, în paralel, am început și recapitularea. La începutul săptămânii viitoare, am 2 lecții din clasa a X-a.
Edupedu.ro: Folosiți platforma primăriei? Primarul a anunțat că toate școlile din Buzău pot trece în online.
  • Bogdan Enescu: Programul primăriei este foarte bun pentru comunicarea profesor-elev-părinte. Este foarte bun pentru faptul că părintele poate să vadă în timp real o notă, că vede că elevul a lipsit, este și un excelent catalog electronic. Dar atât, nu este pentru lecții online, decât limitat: pot să trimit fișiere prin el, dar asta pot să o fac și prin e-mail și prin grupurile pe care le avem. Lipsește componenta interacțiunii directe din elev și profesor. Ei au zis că încearca să introducă și această componentă, dar nu am văzut nimic.
Edupedu.ro: Aveți deja experiența a 4 lecții exclusiv online cu elevii de liceu, după închiderea școlilor ca urmare a epidemiei de coronavirus. În plus, aveți practica orelor digitale aplicate la clasă ani de zile. Cu acest exercițiu în spate, cum este pentru dvs, ca profesor, să predați exclusiv online?
  • Bogdan Enescu: Nu este simplu, pentru că trebuie să te pregătești mult mai mult pentru o lecție: trebuie să le trimiți elevilor materialele pe grupuri, trebuie să concentrezi foarte mult ceea ce ai de spus, pentru că nu poți sta foarte mult pe platformă și nu știu cât de mult pot fi atenți elevii. Nu am un feedback atât de direct ca în clasă.
  • Programul Zoom te lasă 40 de minute, după care trebuie să pornești o nouă sesiune, asta în varianta free.
  • La clasa a XII-a am depășit 40 de minute și a trebuit să pornim o nouă sesiune, ceea ce este rezonabil cred și pentru ei. Oricum sunt convins că rețin foarte multe.
Edupedu.ro: Cum i-ați simțit pe copii, când i-ați anunțat că trebuie să se “prezinte” în continuare la ore, online?
  • Bogdan Enescu: Am senzația că sunt bucuroși că are cineva grijă de ei, că nu sunt lăsați acasă să citească.
  • Și este fezabil și nu e excesiv de complicat, mai ales că eu sunt destul de obișnuit.
  • Dar după ce am o lecție cu ei, le pun pe grupul de Facebook imagini cu tot ce am scris pe tablă. La clasa a XII-a am avut vreo 14 table, dar este important să le trimit și fotografiile, ca să le rămână. Și când postez imaginile, ei apreciază.
Edupedu.ro: Mutarea lecțiilor în online v-a făcut să vă schimbați planificarea clasică?
  • Bogdan Enescu: Planificarea a rămas cam aceeași. Aceleași lucruri pe care le-aș fi făcut la clasă le discut și online. În special la clasa a XII-a lucrurile sunt clare și nu vreau să-mi pierd timpul, am nevoie de orele astea.
  • La clasele mici, chestiunile sunt mai puțin dramatice, că pot fi recuperate anii viitori. Dar la clasele a XI-a și a XII-a este nevoie de efort fizic.
Edupedu.ro: Le-ați dat și teste online?
  • Bogdan Enescu: Pentru moment, nu am dat și teste online, ci doar teme, pe care copiii le rezolvă și apoi mi le trimit fotografiate; eu le corectez și le trimit înapoi. Încă nu m-am gândit la teste, să vedem cât durează perioada asta.
Edupedu.ro: V-au contactat colegi profesori să le dați detalii despre cum folosiți exact aplicațiile?
  • Bogdan Enescu: Am o colegă dintr-o școală gimnazială, care a aflat de Zoom de la elevii ei și vrea să îl folosească de săptămâna viitoare.

Bogdan Enescu este profesor de matematică la Colegiul Național „Bogdan Petriceicu Hașdeu” din Buzău, profesor la lotul olimpic național de Matematică, precum și la lotul național al SUA.

Cum se descarcă și se folosește programul Zoom

Asociația “Love for Life”, fondată de Raluca Ciulei, a realizat un ghid cu explicații amănunțite pe care le pot folosi profesorii și elevii pentru a comunica și colabora online.

Pentru a comunica cu elevii prin programul Zoom, pașii sunt următorii:

  • Descărcați aplicația pe telefon sau pe laptop https://zoom.us/download
  • Creați-vă un cont https://www.zoom.us/signup
  • De pe pagina principală https://www.zoom.us/, faceți click în colțul din dreapta sus pe Host a meeting -> With Video on. Va apărea o fereastră care vă va întreba Open Zoom.us. Faceți click pe Open Zoom.us.
  • Când fereastra se deschide, faceți click în stânga jos pe Invite, apoi pe Copy URL.
  • Linkul pe care l-ați copiat trimiteți-l elevilor via WhatsApp sau email. Fiecare elev care va face click pe acest link se va alătura întâlnirii online.
  • Ca să vă și vedeți, nu doar să vă auziți, faceți click în colțul stânga jos pe Start Video.

Puteți de asemenea folosi Skype, Google Hangouts, se arată în tutorialul realizat de Raluca Ciulei.

 

 


5 comments
  1. Felicitari.eu sunt la o sc de limbi.si ni s’a spus ca se trece pe invatat online.explicatia relativ la site m-a ajutat f mult.multumesc si sa trecem cu bine .sanatosi peste nebunia asta.dorina deutsch

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Cum vor colecta profesorii feedback obligatoriu de la elevi din clasa a V-a până la a XII-a, numai după ce se încheie mediile, ce rol au diriginții, ce se întâmplă cu raportul respectiv și cum poate fi folosit de conducerea școlii – metodologia de feedback aprobată de minister

Metodologia de colectare a feedback-ului asupra activității profesorilor, de la elevi, a fost aprobată prin Ordinul de ministru nr. 3.864 din 31.05.2021. Documentul a fost publicat de portalul sindicatului FSE…
Vezi articolul

Profesoara de informatică Dana Lica: Copilul trebuie să aibă cultura învățării de acasă și pe această bază un profesor poate construi / Învățământul de performanță ar putea fi un model de bună practică. Elevii de excepție care sunt ascultați pot ajuta să îmbunătățească tot actul educațional

Cultura învățării la un elev trebuie să vină de acasă mai întâi, pentru ca apoi profesorul să construiască un caracter și cunoștințe alături de copil și părinte, este de părere…
Vezi articolul