Matematica mai aproape de oameni în viața de zi cu zi? Franţa lansează o amplă consultare publică despre rolul disciplinei în societate

2.300 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Centrul Naţional pentru Cercetări Ştiinţifice (CNRS) din Franţa a lansat luni o consultare publică despre locul matematicii în societatea franceză, care, potrivit reprezentanţilor centrului, se confruntă cu o lipsă de atractivitate, informează AFP, potrivit Agerpres.

Iniţiativa coincide cu Săptămâna matematicii, dedicată în special elevilor de şcoală generală şi liceenilor şi care îşi propune să ilustreze în 2025 modul în care această disciplină de studiu este integrată în viaţa de zi cu zi.

Franţa rămâne în topul cercetării din domeniul matematicii, însă disciplina se confruntă în acelaşi timp cu grave inegalităţi de gen şi cu o lipsă de atractivitate.

Potrivit Agerpres, un studiu internaţional publicat în decembrie 2024 a constatat că elevii francezi din CM1 (Curs Mediu 1 – echivalentul clasei a III-a) din şcoala primară şi cei din a IV-a clasă de colegiu (echivalentul clasei a VIII-a) rămân printre cei mai slabi la matematică şi ştiinţe din Uniunea Europeană şi din Organizaţia de Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), relevând totodată o scădere îngrijorătoare a rezultatelor în rândul fetelor şi în rândul celor mai defavorizate clase sociale. 

Matematicianul francez Cedric Villani, coautorul unui plan de studiere a matematicii lansat de Ministerul Educaţiei Naţionale, a deplâns „lipsa de elan şi de resurse” pentru punerea planului în aplicare, în special în ceea ce priveşte formarea profesională.

Consultarea lansată luni de CNRS vizează „o mai bună înţelegere a aşteptărilor, nevoilor şi frânelor legate de practicarea şi învăţarea matematicii” precizează un comunicat.

Iniţiativa are totodată ambiţia de „a imagina împreună un viitor în care matematica va fi mai incluzivă, mai accesibilă şi mai valoroasă în toate aspectele vieţii de zi cu zi”, a declarat Christophe Besse, directorul Institutului naţional pentru ştiinţe matematice şi interacţiunile lor din cadrul CNRS.

Consultarea publică – deschisă online pe site-ul consultation-maths.fr – se va desfăşura din 10 martie până pe 30 aprilie şi va fi însoţită de ateliere şi reuniuni cetăţeneşti care vor avea misiunea de a formula recomandări pentru a facilita accesul la matematică, mai transmite agenția de presă.

CNRS se angajează să raporteze rezultatele consultării şi să le transmită actorilor educaţionali, ştiinţifici şi instituţionali.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Lucian Romașcanu vorbește de nevoia unei legi a limbii române pentru ca aceasta să nu mai fie ”pătată” cu ”cuvinte care își fac loc în vorbirea curentă”/ Ministrul a refuzat să dea exemple concrete la care face referire

Lucian Romașcanu vorbește, într-un mesaj publicat pe pagina de Facebook a Ministerului Culturii, de nevoia unei legi a limbii române pentru ca aceasta să nu mai fie ”pătată” cu ”cuvinte…
Vezi articolul

Zeci de profesori și elevi protestează în fața Colegiului Național „Gheorghe Șincai” pentru a nu fi evacuați. Ministrul Educației și primarul Sectorului 4 au venit la fața locului și au dat asigurări că liceul nu va fi relocat în acest an școlar

Zeci de profesori și elevi protestează din nou, vineri, în fața Colegiului Național „Gheorghe Șincai” pentru a nu fi evacuați din clădire, așa cum dorește Primăria Sectorului 4, pentru a…
Vezi articolul

Peste 80 de posturi noi în inspectoratele școlare, pentru „persoane cu competențe digitale avansate” care să gestioneze baze de date, să monitorizeze reforme PNRR și să pregătească standardizarea examenelor din 2027 – proiect de Hotărâre de Guvern

Inspectoratele școlare județene (ISJ) și cel al Municipiului București (ISMB) vor primi peste 80 de posturi noi pentru „persoane cu competențe digitale avansate” care ar urma să gestioneze baze cu…
Vezi articolul