Matematica din clasele I-IV, mai grea ca pe vremea părinților? Claudia Chiru, învățătoare: Informațiile sunt aceleași, mai grea este formarea profesorilor. Inspectorii, metodiștii vin să sancționeze și să umilească

26.607 vizualizări
Matematica din clasele I-IV
Matematica din clasele I-IV
Profesorii, lăsați de izbeliște după ce au ieșit de pe băncile facultății. O spune Institutul de Științe ale Educației, care avertizează că jumătate dintre profesori nu au fost nici măcat învățați să predea conform noilor programe școlare, și o confirmă învățătoarea Claudia Chiru, într-un interviu pentru Edupedu.ro. “Mă simt abandonată și chiar lipsită de ghidaj, sunt singură în tot procesul de formare și reformare profesională”, mărturisește aceasta.

Inspectorii și/sau metodiștii nu îmi sunt mentori și susținători, ci mai degrabă sperietori care vin să sancționeze și să umilească. Am văzut umiliri și la adresa noilor colegi care ni se alătură în fiecare an, umiliri care duc la abandon și inapetență profesională care ne afectează ca nație”, avertizează învățătoarea Claudia Chiru.

Matematica din clasele I-IV, cum este ea în prezent

Învățătoare la o școală din București, Claudia Chiru a explicat pentru Edupedu.ro Mitul matematicii percepute când mai grea decât pe vremea părinților, când mult prea ușoară față de ce predau profesorii acum 20 de ani.

La matematică, în clasele I-IV, “informațiile sunt aceleași” cu cele livrate în anii ’80. “Modul în care le primesc copiii de azi este diferit și neconcordanța aceasta ne face pe noi să credem ca nu se ridică la nivelul așteptărilor noastre”, atrage atenția Claudia Chiru.

Nu matematica este mai grea, ci “mai grea este formarea profesorilor la noile tipuri de predare. Adică nu prea există formarea aceasta, eu îi zic împrospătare, caci nu trebuie să dărâme tot ce este construit până acum (…). Matematica are nevoie de exerciții cu material concret și învățare experiențială”, explică învățătoarea.

Claudia Chiru a vorbit în interviul acordat Edupedu.ro despre profilul psihologic al acestei generații de copii și gestionarea unor efective de 30 de elevi, dar și despre propria motivație de a crește profesional:

Matematica din clasele I-IV: de ce se simt profesorii prost îndrumați

Edupedu.ro: Un studiu recent arată că programele de formare profesională sunt mai degrabă cuminți și irelevante și că profesorii au rămas singuri în formarea continuă. Ca profesor, vă simțiți abandonat/obligat să vă descurcați pe cont propriu – de Ministerul Educației în privința perfecționării metodelor de predare și a înțelegerii profilului psihologic al elevilor?
Claudia Chiru: Da, mă simt abandonată și chiar lipsită de ghidaj, sunt singură în tot procesul de formare și reformare profesională. Ma simt neînsoțită în tot parcursul educațional pe care îl străbat alături de copiii mei și chiar pot spune prost îndrumată, atunci când este cazul, în timpul unor inspecții, grade, decizii, schimbări etc, la modul că inspectorii și/sau metodiștii nu îmi sunt mentori și susținători, ci mai degrabă sperietori care vin să sancționeze și să umilească. Am văzut umiliri și la adresa noilor colegi care ni se alătură în fiecare an, umiliri care duc la abandon și inapetență profesională care ne afectează ca nație.

Edupedu.ro: Concret, cum vă perfecționați dumneavoastră? La ce cursuri participați și de unde vă luați informațiile?
Claudia Chiru: De exemplu, anul acesta am absolvit masterul din cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației București, am participat la cursul de inițiere în științe spațiale la Mărișel, la cursul “Trainer de traineri”, la nenumărate conferințe, workshopuri, am citit multe cărți de specialitate și am purtat discuții cu colegi care sunt și ei activi în zona de dezvoltare personală și profesională. Am inițiat schimburi de experiență cu școala particulară Avenor și cu Liceul Carol I din Ostrov. Tot anul acesta voi merge la Oxford, Marea Britanie, pentru schimbul de experiență anual și în Germania pentru un nou schimb de experiență la care am fost invitată de domnul profesor Constantin Lomaca.

Edupedu.ro: Câți elevi are clasa dvs? Profilul psihologic al copiilor ridică astăzi dificultăți în gestionarea unor efective de 30 de copii?
Claudia Chiru: Am 28 de elevi în clasă. Desigur, este dificil de gestionat acest efectiv, orice efectiv peste 25 ridică dificultăți și orice copil peste înseamnă timp alocat, energie și răbdare. Profilul psihologic al copiilor este corespunzător anului în care facem educație, copiii sunt mai evoluați din punct de vedere cognitiv și au o mare apetență pentru emoțional și comportamental. De ce? Pentru că fiind atât de evoluați din punct de vedere cognitiv, au nevoi pe care școala nu le mai satisface, școala îi inghesuie în niște șabloane în care ei nu încap și din interiorul cărora nu simt plăcerea imediată, ceea ce îi determină să fie nesatisfăcuți și să nu mai dorească să învețe, cred că își pierd timpul, știu că își pierd timpul.

Fiecare elev din clasă are nevoie de atenție personalizată și de un parcurs educațional croit pe măsura lui. Este o nouă pedagogie cea pe care o practicăm sau ar trebui să o practicăm, cu o mentalitate nouă, deschisă, cu multe provocări intelectuale și emoționale. Ar trebui să fim ținuți de mână și updatați la nivel național, ar trebui să avem un limbaj comun pentru a putea face față nativilor digitali și să fim în stare sa asigurăm perpetuarea educată a speciei.

Matematica din clasele I-IV ridică cele mai mari nemulțumiri din partea părinților

Edupedu.ro: Matematica este una dintre materiile care ridică cele mai mari nemulțumiri din partea părinților și nu sunt puțini cei care spun că cei mici au mai mult de învățat decât în anii ’80. Pe de altă parte, majoritatea profesorilor spun că în aceiași ani ’80 elevii învățau mult mai multe informații la aceeași Matematică. De unde vine percepția aceasta diferită asupra aceleiași materii?
Claudia Chiru: Vine exact din diferențele pe care le-am subliniat la răspunsul anterior, la care se adaugă tendința părinților de a trăi viața copiilor lor, pentru că vin ei înșiși cu frustrări din propria copilarie și aș putea adăuga și noua satisfacție profesională unită cu latura atotștiutoare a majorității adulților acestei țări, care vine desigur ca răspuns la lipsa de profesionalism și etică cu care ne confruntăm la nivel național.

Informațiile sunt aceleași, modul în care le primesc copiii de azi este diferit și neconcordanța aceasta ne face pe noi să credem ca nu se ridică la nivelul așteptărilor noastre. Pur și simplu ei învață diferit, văd diferit, înțeleg diferit, reacționează la stimuli diferiți și se comportă diferit. Nimeni nu ne poate pregăti încă pentru ceea ce educăm azi și nici pentru ceea ce vom educa. Nimeni nu știe cum ar trebui să evaluăm și către ce ne îndreptăm, suntem într-un moment 0 în care, după parerea mea, ar trebui să ne unim și să învățăm din mers. Incercare și eroare, schimbare și îmbunătățire imediată. Evoluție.

Edupedu.ro: Comparată cu programa școlară din Anglia, de exemplu, noua programă de Matematică de la clasa a IV-a are cam aceleași conținuturi. Este matematică mai grea acum sau este formarea profesorilor la noile tipuri de predare a materiei deficitară?
Claudia Chiru: Mai grea este formarea profesorilor la noile tipuri de predare. Adică nu prea există formarea aceasta, eu îi zic împrospătare, caci nu trebuie să dărâme tot ce este construit până acum, este nevoie doar de o nouă fațadă care să stea pe ceea ce este bun deja, tradițional, clasic, temeinic, acolo unde profesorii pentru învățământul primar, și nu numai, aleg să stea o etapă completă și suficientă în concret pentru a așeza fundația solidă a ceea ce urmează să se înalțe. Matematica are nevoie de exerciții cu material concret și învățare experiențială.

Matematica din clasele I-IV și influența mediului digital

Edupedu.ro: Cum se realizează managementul clasei astăzi, când avem elevi nativi digitali? Care sunt noile abordări și provocările majore față de elevii din anii lipsiți de tehnologie?
Claudia Chiru: Provocările sunt aceleași, amintiți-vă de momentul în care a apărut walkman-ul în anii ’90. Cum se uitau bunicii și unii părinți la noi? Apoi a apărut CD-ul și a avut același impact, în școală nu s-a folosit mult timp după încorporarea lui, iar când s-a folosit deja era nevoie de stick, de videoproiector, acum deja suntem la tableta și aplicații proiectate pe ecran mobil, smart board și Apple Pen, însă formatorii noștri au peste 60, 70 de ani. Nu am nimic împotriva colegilor mei care au această vârstă, pur și simplu cred că sunt depășiți și ar trebui să lase locul lor altora mai tineri și pregătiți cu alte strategii și cu o viziune proaspătă. Pentru a controla o clasă de nativi digitali ai nevoie de tehnologie, reguli, delimitări și mult suflet, empatie și colaborare. Copiii ne miros sufletul și știu dacă suntem acolo pentru a-i învăța pe ei sau pentru a învăța noi la rândul nostru cu ei, de la ei, pentru ei.

Edupedu.ro: Ce anume vă motivează să creșteți profesional?
Claudia Chiru: În primul rând, respectul pentru mine mă motivează să cresc profesional. Apoi e pasiunea pe care o simt pentru meseria pe care singură singurică mi-am ales-o și mă mai motivează “puterea” pe care o dețin și influența pe care o am asupra copiilor pe care îi cresc și la care mă uit ca la soare.

Citește și:


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Acuzații de hărțuire sexuală la Universitatea de Arhitectură din București. Cazul profesorului Andrei Mitrea, ajuns la Comisia de Etică, după reclamații ale studenților că ar fi făcut referiri sexuale la cursuri

Noi acuzații de hărțuire sexuală la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București, potrivit surselor Edupedu.ro. Comisia de Etică a universității analizează situația profesorului Andrei Mitrea, acuzat de…
Vezi articolul

Educația are nevoie mai ales de investiții pe termen lung și măsuri pentru starea de bine a profesorilor și elevilor, nu doar de recuperarea învățării, ca măsuri de redresare post Covid-19 – experți britanici

În Marea Britanie, experți în educație au analizat timp de cinci luni, anul acesta, problemele resimțite efectiv de părinți, profesori, directori de școli din învățământul primar în pandemia Covid-19. Și…
Vezi articolul