Matematica diferențiată cu aplicare în viața de zi cu zi și consiliere în carieră încă din școala primară – exemplul Singapore dat de OCDE tuturor statelor, inclusiv României, în care elevii au probleme cu această disciplină și cu formarea competențelor specifice

Foto: © Filip Skarp | Dreamstime.com


Elevii din Singapore învață matematica diferențiat și au parte de consiliere în carieră încă din școala primară. Elevii pot alege nivelul potrivit de matematică în funcție de abilitățile și de interesele lor, potrivit informațiilor publicate de Ministerul Educației din Singapore și incluse în raportul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) privind cel mai nou val de date de la testările PISA 2022, publicat miercuri, 13 noiembrie.

Școlile din Singapore le dau posibilitatea elevilor de a alege între diferite niveluri și opțiuni de cursuri la matematică. Astfel, elevii își mențin motivația mai mult timp și au șanse mai mari de a-și finaliza studiile, potrivit sursei citate.

Mai exact, în Singapore este oferită opțiunea de a alege între diferite niveluri de matematică, încă din clasa a V-a. Elevii care necesită mai mult timp și sprijin ca să învețe pot urma programa de Matematică Fundamentală în locul celei de Matematică Standard. Programa de Matematică Fundamentală pune accent pe concepte și abilități de bază, permițând elevilor să învețe un volum mai redus de conținut, dar cu mai mult timp alocat în curriculum.

Din clasa a VII-a până în clasa a X-a, școlile din Singapore oferă mai multe programe de Matematică: G1, G2 sau G3 (G reprezintă General). Din nou, elevii au flexibilitatea de a ajusta nivelul în funcție de punctele lor forte și de interese.

De exemplu, Matematica G1 este destinată elevilor care au studiat Matematica Fundamentală anterior. Din clasa a IX-a, elevii care sunt interesați și au performanțe bune la nivelul lor actual pot opta pentru a studia la un nivel mai înalt, respectiv Matematică Suplimentară G2 sau Matematică Suplimentară G3.

Programele cu diferite niveluri de pregătire au ca obiective:

Educația de calitate și orientarea în carieră garantează că toți elevii își înțeleg opțiunile și sunt sprijiniți în a face alegeri decisive pentru viitorul lor, este precizat în textul amintit.

Un grad ridicat de opțiune poate veni, totuși, cu unele riscuri. Tinerii nu sunt întotdeauna conștienți de natura decisivă a alegerilor pe care le fac în învățământul secundar superior (liceu) și nu se gândesc la modul în care acestea le conturează viitorul educațional și parcursurile profesionale. Elevii și părinții lor iau adesea decizii bazate pe percepțiile sau pe experiențele părinților, mai degrabă decât pe informații obiective despre nevoile de pe piața muncii asociate cu diferite opțiuni. Oferirea unor opțiuni multiple ar trebui să fie însoțită de o orientare de înaltă calitate, care să informeze elevii și părinții despre oportunitățile viitoare și nevoile pieței muncii, susține textul amintit.

Pentru a ajuta elevii să aleagă mai bine între opțiunile disponibile și să decidă care sunt parcursurile educaționale și profesionale pe care doresc să le urmeze, Singapore oferă un Ghid de Educație și Carieră (ECG) elevilor din diferite niveluri de educație:

Ce rezultate au elevii din Singapore la Matematică, potrivit PISA 2022

La Matematică, materie principală a evaluării PISA 2022, elevii în vârstă de 15 ani din Singapore au obținut 575 de puncte, comparativ cu o medie de 472 de puncte în țările OCDE, conform raportului amintit.

În Singapore, media punctajului pentru științele exacte a elevilor de 15 ani a fost de 561, comparativ cu o medie de 485 de puncte în țările OCDE.

Rezultatele medii din 2022 au fost aproximativ aceleași ca în 2018 la matematică și mai ridicate comparativ cu 2018 la științe. 

Singapore este una dintre puținele țări în cadrul PISA care a demonstrat o îmbunătățire constantă de-a lungul timpului; acest lucru este cu atât mai remarcabil cu cât Singapore este una dintre țările cu cele mai bune performanțe în cadrul PISA.

În perioada cea mai recentă (2018-2022), diferența între elevii cu cele mai bune rezultate (10% cu punctajele cele mai ridicate) și elevii cu cele mai slabe rezultate (10% cu punctajele cele mai mici) s-a mărit la matematică și nu a prezentat schimbări semnificative la științe. La matematică, elevii cu performanțe înalte au devenit mai buni, în timp ce performanța nu s-a schimbat semnificativ printre elevii cu performanțe scăzute.

În Singapore, 92% dintre elevi au atins cel puțin nivelul 2 de competență la matematică, semnificativ mai mult decât media din țările OCDE (media OCDE fiind de 69%). La acest nivel, elevii pot interpreta și recunoaște, fără instrucțiuni directe, cum poate fi reprezentată matematic o situație simplă (de exemplu, comparând distanța totală între două rute alternative sau calculând prețurile într-o altă monedă).

Aproximativ 41% dintre elevii din Singapore au avut rezultate de top la matematică, ceea ce înseamnă că au atins nivelurile 5 sau 6 la testul de matematică PISA (media OCDE: 9%). La aceste niveluri, elevii pot modela matematic situații complexe și pot selecta, compara și evalua strategii adecvate de rezolvare a problemelor.

În Singapore, 50% dintre elevi (cel mai mare procent) s-au numărat printre elevii cei mai avantajați socio-economic, dintre cei care au participat la testul PISA din 2022.

La nivel global, la matematică, băieții au obținut punctaje mai bune decât fetele din 40 de țări, iar fetele au obținut punctaje mai bune decât băieții în alte 17 țări. În celelalte 24 nu s-a observat o diferență semnificativă.

Care este situația în România

Dacă Singapore este în fruntea clasamentului în ceea ce privește matematica, România se situează la 40 de țări distanță.

În România, 51% dintre elevi au atins cel puțin nivelul 2 de competență la matematică, semnificativ mai puțini decât Singapore, unde procentul a fost 92, sau chiar decât media de 69% din țările OCDE.

Aproximativ 4% dintre elevii din România au avut performanțe de top la matematică, ceea ce înseamnă că au atins nivelurile 5 sau 6 la testul de matematică PISA, media OCDE fiind de 9%.

La matematică, punctajele medii au fost mai scăzute decât cele din 2012 și 2015.

În perioada cea mai recentă (2018-2022), diferența între elevii cu cele mai bune rezultate și cei cu cele mai slabe rezultate nu s-a schimbat semnificativ la matematică. Mai mult, la această materie, performanța a rămas aproape de nivelurile anterioare atât pentru elevii cu rezultate ridicate, cât și pentru cei cu rezultate scăzute.

Comparativ cu 2012, procentul elevilor care au obținut un punctaj sub nivelul de competență de bază a crescut cu 7% la matematică.

Citește și:
Raportul PISA 2022 dedicat „strategiilor de învățare”: Folosirea matematicii în viața reală, evaluarea informațiilor online și atitudinea proactivă la clasă sunt probleme acute pentru elevii români, care semnalează și o lipsă de sprijin din partea profesorilor în formarea competențelor pentru viitor


Foto: © Filip Skarp | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version