Marius Nistor, FSE: La greva din 2005, care a durat 3 săptămâni, s-a câștigat un miliard de euro pentru modernizarea infrastructurii din școli. Degeaba am școlile dotate, atâta vreme cât nu am și oameni, atâta vreme cât oamenii pe care îi avem între aceste ziduri nu sunt motivați

5.020 de vizualizări
Foto: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu
Marius Nistor, liderul Federației Sindicatelor din Educație, a amintit că la ultima grevă generală de amploare, din 2005, Guvernul a alocat un miliard de euro pentru modernizarea infrastructurii în școli. “În momentul de față trebuie să înțelegem un lucru: cea mai de preț resursă a unui stat este resursa umană. Degeaba am școli frumoase, degeaba am școlile dotate, atâta vreme cât nu am și oameni, atâta vreme cât oamenii pe care îi avem între aceste ziduri nu sunt motivați corespunzător”, a spus Nistor, invitat la Europa FM.

Liderul sindical Marius Nistor a spus că în urmă cu 18 ani, la greva de amploare din 2005, sindicatele și profesorii au avut o victoriei importantă. Au obținut de la premierul de atunci, Călin Popescu Tăriceanu, investiții de 1 miliard de euro în dotări și modernizarea școlilor.

Greva a durat atunci timp de 3 săptămâni.

“Aș dori să aduc în memoria concetățenilor, că în 2005, am declanșat o grevă de mari proporții, a durat 3 săptămâni și atunci s-a câștigat 1 miliard de euro pentru modernizarea infrastructurii sistemului de învățământ românesc, bani care s-au dus în infrastructură. În momentul de față trebuie să înțelegem un lucru: cea mai de preț resursă a unui stat este resursa umană. Degeaba am școli frumoase, degeaba am școlile dotate, atâta vreme cât nu am și oameni, atâta vreme cât oamenii pe care îi avem între aceste ziduri nu sunt motivați corespunzător. În mod normal, când își termină activitatea, ei trebuie să plece cu o satisfacție profesională dar și materială. Din păcate, rămâne doar satisfacția profesională și în rest dezamăgirea că sunt umiliți, sunt jigniți și desconsiderați”, a spus Marius Nistor.

Informații de background

În 2005 profesorii au declanșat greva pe 7 noiembrie și a durat 3 săptămâni, timp în care a fost numit și un nou ministru al Educației, Mihail Hărdău, după ce Mircea Miclea a demisionat nefiind de acord cu un buget considerat prea mic.

Premier atunci era Călin Popescu Tăriceanu iar negocierile dintre sindicate și Guvern s-au purtat cu președintele de atunci, Traian Băsescu, ca și mediator.

Atunci, profesorii cereau investiții în școli, alocarea a 5% din PIB Educației și majorări salariale. A fost o grevă care a durat 3 săptămâni, iar Ministerul Educației a declarat greva ilegală. Cazul a ajuns la Curtea Constituţională, timp în care greva a fost suspendată o săptămână. Magistrații CCR au declarat apoi legal protestul profesorilor.

Și în 2005, greva a fost precedată de greve de avertisment şi de pichetarea prefecturilor.

Premierul de atunci, Călin Popescu Tăriceanu a condiţionat continuarea negocierilor de întreruperea grevei, dar sindicatele au refuzat. Totuşi, discuţiile au fost reluate şi au avut loc aproape zilnic, scria BBC.

Greva s-a încheiat în urma unui acord dintre Guvern şi sindicate. Premierul Tăriceanu a dispus alocarea a 4,8% din PIB pentru educaţie, încă 1% pentru proiecte şi o mărire salarială de aproape 12%.

De ce fac profesorii grevă în 2023. Revendicările sindicatelor din educație:
  • Majorarea salariilor personalului din învățământ, în conformitate cu importanța socială a muncii prestate, plecând de la principiul salariul profesorului debutant să fie cel puțin egal cu salariul mediu brut pe economie, salarizarea întregului personal didactic de predare urmând să se realizeze în mod progresiv, în raport de funcție, studii, vechime și grad didactic;
  • Instituirea regulii indexării anuale a salariilor personalului plătit din fonduri publice, cu rata inflației;
  • Plata orelor suplimentare efectuate de personalul didactic auxiliar și nedidactic;
  • Acordarea sporurilor pentru condiții de muncă personalului din învățământ;
  • Acordarea drepturilor prevăzute în legislația în vigoare și contractele colective de muncă aplicabile (decontarea navetei, plata indemnizației de instalare, acordarea concediului de odihnă suplimentar, compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat etc.);
  • Creșterea anuală a investițiilor în învățământ, pentru îmbunătățirea bazei materiale și a infrastructurii;
  • Renunțarea la aplicația EduSal și înlocuirea acesteia cu un program informatic de salarizare gestionat și administrat de Ministerul Educației“
Citește și:
Greva generală din școli continuă marți. Guvernul nu a mai invitat luni sindicatele la discuții, după ce reprezentanții profesorilor au cerut o nouă întâlnire / George Purcaru, FSLI: Sunt nepăsători

3 comments
  1. Dar pentru cei din ARACIP,daca sunt inspectorate scolare si Ministerul Educatiei,de ce trebuie platiti?
    Sunt capuse pe tot ce inseamna invatamant romanesc!
    Ministerul Educatiei si Inspectoratele scolare sunt institutiile care trebuie sa verifice tot ce este legat de functionarea scolilor si a cadrelor didactice!
    De ce trebuie fortata fiecare unitate scolara sa-i invite?Si,mai ales sa plateasca fortat cu bani din bugetul mic alocat unitatilor?Banii respectivi ar fi mai bine,sa fie alocati pentru dotarea cu materiale didactice la fiecare clasa,grupa de prescolari.De unde sa mai aiba bani cadrul didactic daca nu are salar?
    Unde scrie in contract,ca,un cadru didactic trebuie sa cumpere din propriul salar,materiale didactice si mobilier scolar,aparate necesare pentru activitati scolare?
    Cum sa plateasca un cadru didactic,din propriul salar toate lipsurile de dotari din scoli?
    Mai sunt si cadre didactice care,naveteaza fara mijloc propriu de transport sau autobuse si nu au cum sa deconteze naveta.
    NU MAI ARUNCATI CU JIGNIRI ,REPRESALII FATA DE CADRE DIDACTICE!

  2. Da, iar banii aceia au fost tocati aiurea. S-au pus termopane la toate cladirile de scoli prin zone rurale izolate care apoi au fost inchise in 2-3 ani. Banii au mers in contul firmelor de casa ale partidelor. Un profesor avea atunci, la intrarea in sistem 500 de lei! Asa stiu ei sa faca “investitii”…

    1. nenea asta Nistor e de meserie lider de sindicat pe viata . Nu a comentat nimic despre nivelul de pregătire al multor asa ziși profesori!! nici nu a propus masuri pentru creșterea competentei profesorilor. Acum fac un ș
      SANTAJ ORDINAR PE SEAMA CELOR PE CARE AR YREBUI SA II EDUCE. CAND S- A FACUT LEGEA BUGETULUI DE CE NU AU PROTESTAT PANA LA USA FOSTULUI LOR COLEG DE BREASALA !@ k.w. iohannis.Dar nenea ala căruia ii pica micul la Tv ,la tabla , nenea habar ,de ce nu a umplut tabla cu calculele bugetului și sa protesteze atunci NU ATINCI NU SA ADTEPTE PANA ACUM SI SA DISTRUGA O GENERATIE DE ELEBI SI STUDENTI. AU DREPTATE CU SALARIILE DAR NU SUNT CEA MAI OROPSITA CATEGOTIE SOCIALA. MUNCESC 4-5 ORE PE ZI SI MAX. 125 DE ZILE PE AN !@ Aveau alte metode de a- și afara drepturile !! nu asa prin șantaj!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

INTERVIU Nu doar profesorii sunt responsabili să cultive plăcerea cititului, gustul vine și de acasă, spune Diana Lupu, psihoterapeut / Scriitoarea Carmen Tiderle: Cititul e o plăcere, nu e obligație, nu dăm examene după aceea, citim de bucurie, ca și când ascultăm muzică. Ghid practic pentru părinți în campania „Prinde gustul lecturii”

Scriitoarea Carmen Tiderle, autor de cărți de poezii pentru copii, a spus că cititul trebuie să fie o plăcere: “Citim de bucurie, e ca și când ascultăm muzică. O ascultăm…
Vezi articolul
Admiterea la liceu, simularea Evaluării Naționale

Plagiatul în referate și proiecte. Trei sferturi dintre elevii participanți la un sondaj CNE susțin că sunt originali în lucrările pentru școală, în timp ce profesorii lor cred că jumătate copiază textele total sau parțial fără să citeze sursele

75% dintre elevi consideră că sunt originali în realizarea lucrărilor – teste, referate, proiecte, eseuri – și respectă drepturile de autor, în timp ce profesorii sunt de părere că peste…
Vezi articolul