“Trebuie ca la licență să pregătim profesori care să poată să predea două discipline, pentru că și în orașe sunt materii unde este greu să găsești pe cineva”, a declarat pentru Edupedu.ro profesorul Marius Andruh. Membru în grupul de lucru al Ministerului Educației care elaborează metodologia pentru masteratul didactic, cercetătorul a explicat că “toată lumea este de acord cu introducerea dublei specializări, dar sunt discuții cu privire la forma de organizare”.
Contactat de Edupedu.ro în legătură cu masteratul didactic anunțat de ministrul Educației pentru pilotare începând din toamnă, cercetătorul Marius Andruh a declarat că “ceea ce Ministerul Educației vrea în acest moment, și este foarte bine, este ca măcar să pornim cu acest program pilot. Este un grup mare cu specialiști în științele educației care lucrează în prezent la metodologia de organizare a masteratului didactic“.
“Dar lucrurile care mă preocupă sunt asigurarea profesorilor în sate și, în egală măsură, să-i motivăm pe studenți să vină către o carieră didactică. În etapa următoare, trebuie regândit sistemul de pregătire a profesorilor la nivel de licență, să vedem dacă nu cumva ar trebui să pornim cu o dublă specializare la licență. Eu pot să iau de la licența actuală studenți care să vrea masteratul didactic, dar nu-mi rezolvă problema de dublă specializare și atunci trebuie să regândesc licența“, a afirmat, pentru Edupedu.ro, Andruh.
Profesor de Chimie anorganică la Universitatea din București și de peste 30 de ani coordonator al lotului olimpic național de Chimie al României, Marius Andruh a declarat pentru Edupedu.ro că “toată lumea este de acord cu introducerea dublei specializări, dar sunt discuții cu privire la forma de organizare. Una dintre discuții este ca dubla specializare să fie organizată pe sistem american, cu minor și major. Se mai poate ca studentul să-și ia niște credite, prin care să-și ia construiască el singur dubla specializare“.
“Profesorii care sunt acum la catedră și care mai predau atât Chimie, cât și Fizică sunt cei care au terminat dubla specializare acum 20-30 de ani. În forma actuală a învățământului superior, nu mai avem așa ceva. De aici apare îngrijorarea mea, ca spectator, și al celor din Ministerul Educației, ca responsabili: dacă ies acești oameni la pensie, nu avem ce pune la loc“, a precizat Andruh.
Cercetătorul a adăugat că “durerea mea sunt profesorii de la țară, unde este aproape imposibil să ai o normă întreagă, cel puțin la discipline ca Fizică și Chimie. Și spuneți-mi dumneavoastră: când ești mai atent la copii, la nevoile lor și ale părinților, la pregătirea actului didactic – atunci când predai într-o singură școală sau când alergi între 2-3 școli, ca să îți completezi norma didactică?”
“Dubla specializare este importantă, pentru ca un profesor să își poată defășura activitatea preferabil într-o singură școală. Asta ce înseamnă? Ca un profesor să poată preda și Fizica, și Chimia [Nota Redacției: Și atunci poate rămâne să predea într-o singură școală, pentru că prin cumularea celor două discipline sunt șanse mai mari să ajungă la cele 18 ore de predare-învățare-evaluare pe săptămână necesare formării unei norme, adică pentru ca profesorul să-și poată lua salariul integral]. Una dintre probleme este interesul scăzut al studenților pentru cariera didactică. Ministerul Educației și-a propus să atragă studenții către această carieră și se dorește ca cei care vor face Masteratul Didactic să aibă bursă“, a spus pentru Edupedu.ro fostul președinte al Consiliului Național de Atestare a Titlurilor Universitare (CNATDCU) din mandatul lui Daniel Funeriu.
“Dar trebuie ca la licență să pregătim profesori care să poată să predea două discipline, pentru că și în orașe sunt materii unde este greu să găsești pe cineva”, a continuat acesta.
Andruh a precizat că o altă dezbatere, la nivelul specialiștilor este “dacă facem 2 filiere: pentru cei care vor să predea numai la gimaziu și pentru cei care vor să predea și la liceu“.
Amintim că ministrul Educației, Monica Anisie, a anunțat miercuri că anul acesta va lansa, dar ca program pilot, în 4 universități, masteratul didactic pentru studenții care vor să devină profesori în preuniversitar. Guvernul a alocat 400 de locuri pentru masteratul didactic, în proiectul de HG privind cifra de școlarizare pentru anul universitar 2020-2021.
Marius Andruh este academician, profesor de Chimie anorganică la Universitatea din București, director al Departamentului de Chimie anorganică de la Facultatea de Chimie și președintele Secției de Științe Chimie a Academiei Române. Este membru al Academiei Europaea, membru corespondent al Academiei Europene de Științe, Arte și Litere, membru al European Academy of Sciences și este implicat, de peste 30 de ani, în organizarea olimpiadelor de chimie și în pregătirea echipelor care au reprezentat România la olimpiadele internaționale.