Marilen Pirtea, rectorul Universității de Vest din Timișoara: Orașele inteligente își potențează viitorul investind în educație

252 de vizualizări
Marilen Pirtea / Foto: Facebook.com
“Jumătate dintre tinerii cu vârste între 16 și 34 de ani au planuri serioase de a pleca în străinătate, pentru completare de studii, pentru un job la care aspiră, dar și pentru a se alătura altor români deja aflați în străinătate de mai mulți ani, pentru reîntregirea familiei ori pentru a se integra într-un climat socio-cultural occidental”, avertizează deputatul liberal Marilen Pirtea.

Rectorul Universității de Vest din Timișoara citează date prezentate public de experți ai Centrului de Studii pentru Migrație, condus de Dumitru Sandu.

“Mai multe evaluări academice, cercetări și rapoarte de politici publice arată, în ultimele luni, faptul că statele din zona Noii Europe, aderate la UE după 2004, sunt confruntate cu două fenomene ce evoluează în mod interdependent: este vorba, pe de o parte, de migrația creierelor dinspre estul și sudul Europei către țările din nord și vest, iar pe de altă parte de un accentuat declin demografic în țările estice ale UE. Cu alte cuvinte, exportăm inteligență, pe care o formăm tot mai greu, în condițiile în care tendințele demografice sunt negative, tot mai puțini tineri intrând anual pe porțile liceelor și facultăților din România”, susține Pirtea, vicepreședinte al Camerei Deputaților, într-un comunicat remis Edupedu.ro.

Rectorul UVT declară că “sunt de căutat și activat mecanismele prin care pot să fie puse în mișcare motivațiile tinerilor de a rămâne în țară, mai ales în cazul celor cu educație superioară și cu talente speciale, ori cu aptitudini profesionale deosebit de avansate. Chiar experții Centrului de Studii pentru Migrație recomandă ieșirea din capcana considerării migrației tinerilor ca pe un fenomen ce nu se poate influența, din seria de percepții stereotipe asupra migrației ca fatalitate. Dimpotrivă, reducerea intensității migrației tinerilor este posibilă dacă politicile publice, mai ales cele activate de guvern, îi vor motiva mai mult pe acești tineri, prin orientarea fondurilor europene spre inițiativele lor, ori prin oferirea de programe speciale care pot facilita dezvoltarea și practicarea meseriilor viitorului”.

“Însă nu doar autoritățile centrale au un rol important în schimbarea tendinței de migrație a tinerilor bine pregătiți. Autoritățile locale au, probabil, în contextul în care își decid participativ alocările bugetare, un rol ce a devenit deja chiar mai important decât este rolul ministerelor de linie ce administrează programe naționale. Consiliile locale și județene sunt mai apropiate de nevoile cetățenilor din comunitățile locale și facilitează răspunsuri mai apropiate în raport cu aceste nevoi, orientându-și mai corect programele de viitor. Un astfel de efect benefic al deciziilor și politicilor locale se poate vedea și în cazul motivării tinerilor pentru a nu mai pleca în străinătate, în căutarea unui loc de muncă, în căutarea unui stil de viață la alte standarde. Acest efect poate fi observat mai ales în orașele mari, cu bugete publice anuale generoase, dar și în județele ce au rol de lider regional, așa cum este cazul județului Timiș, sau a județelor Cluj sau Iași. În orașele inteligente, care își potențează viitorul prin majorarea alocărilor destinate sectorului educației, tinerii își pot găsi mai multe oportunități pentru a profesa, a-și dezvolta cariera, amânându-și sau chiar renunțând la intențiile de plecare spre alte țări, mai dezvoltate. În seria orașelor ce au adoptat acest salt în politicile publice dedicate viitorului prin educație se află Cluj-Napoca, unde 20% din bugetul public pe 2020 este alocat programelor din sectorul educației, indiferent de natura alocării. Este un caz ilustrativ pentru maniera în care edilii locali văd oportunitatea de a interveni prin bugetare semnificativă în sprijinul sectorului învățământului și programelor educaționale în general, pentru ca să genereze atractivitate pentru tinerii ce astăzi sunt liceeni și studenți, iar orașul să devină mai tânăr, pe termen mediu și lung”, spune Marilen Pirtea, coordonatorul Comisiei de educație și cercetare a PNL.

Pirtea amintește că “în următoarele săptămâni vor fi adoptate bugetele publice pentru 2020 în Consiliul Județean Timiș și Consiliul Local Timișoara, ca și în celelalte consilii locale din județ, un moment în care devine esențial ca sectorul educației să fie prioritizat”.

“Din bugetul CJ Timiș pentru 2020, care se ridică la peste 130 de milioane euro, ca și din bugetul CL Timișoara, estimat la peste 320 milioane euro, autoritățile locale sunt așteptate să dedice educației un procent considerabil mai mare, comparativ cu anii trecuți, prin alocări pentru programe și măsuri menite să schimbe tendințele negative din piața muncii și să conducă la calmarea fenomenului pierderii locale de resurse cu pregătire superioară. Alocările semnificative din bugetele locale pentru sectorul educației nu sunt o garanție a dezvoltării, dar pot să susțină, în schimb, un nivel minimal al resurselor disponibile, fără de care economia locala nu poate evolua în bine și nu poate fi competitivă, gâtuită de trecerea printr-o criză accentuată a resurselor umane”, afirmă acesta.

Centrul universitar timișorean poate furniza un număr dublu de absolvenți, de care economia regiunii noastre are nevoie, dar acest rezultat nu poate fi generat peste noapte, îl vom atinge doar cu condiția unei creșteri accelerate a bugetelor alocate local, ceea ce va fi posibil doar dacă vom da un sens comun deciziilor noastre, fie că este vorba de aleși locali, manageri publici, ori de cei aflați în pozițiile de conducere ale universităților, de reprezentanți ai instituțiilor publice sau ai companiilor reprezentative în județ și regiune”, adaugă vicepreședintele Camerei Deputaților.

 


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Olimpiada județeană de Științe socio-umane 2023. Subiectele unice și baremele de corectare pentru Logică, Psihologie, Economie, Sociologie, Filosofie, Educație civică și Educație socială au fost publicate – Descarcă

Subiectele de la etapa județeană a Olimpiadei Naționale de Științe socio-umane 2023, susținută de elevi, în țară, sâmbătă, 11 martie, au fost publicate de un liceu organizator din județul Prahova.…
Vezi articolul

BREAKING România obține locul 27 la Olimpiada Internațională de Matematică 2021, cu trei medalii de argint și două de bronz, în competiția dominată de China, Rusia și Coreea de Sud / Descarcă subiectele de la olimpiada internațională de matematică

Elevii români participanți la Olimpiada Internațională de Matematică au obținut anul acesta trei medalii de argint, două de bronz și o mențiune, a declarat pentru Edupedu.ro profesorul universitar Radu Gologan,…
Vezi articolul
Cursurile Universității Politehnica

INTERVIU Standardele pentru predarea online în universități au fost aprobate. La cursurile online studenții vor avea camerele deschise, iar tehnologia poate fi folosită în evaluări, care se fac obligatoriu față în față / La ciclul de licență, până la 50% din cursuri și 25% din activitățile practice pot fi online – Mădălin Bunoiu, ARACIS

Standardele pentru predarea prin mijloace electronice / online în universități au fost aprobate, vineri, de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS), după cum a declarat pentru…
Vezi articolul

Ministerul strategiilor degeaba. Niciuna dintre cele patru strategii pe Educație din perioada 2015-2020, evaluate la 4,4 milioane de euro, nu și-a atins indicatorii propuși, iar „Ministerul Educației nu deține date despre sumele cheltuite pentru implementarea acestora” – raport al Guvernului

Ministerul Educației nu deține date referitoare la sumele cheltuite efectiv pentru implementarea acestor strategii, potrivit raportului „Diagnoza învățământului preuniversitar”, făcut de specialiști din Ministerul Finanțelor, Banca Mondială și Ministerul Educației.…
Vezi articolul

Directorii liceului Petru Rareș din Piatra Neamț, cercetați disciplinar pentru organizarea dezbaterilor Model United Nations fără aprobarea Inspectoratului școlar, unde o elevă a murit / Șefa ISJ Neamț: Cel târziu la sfârșitul săptămânii viitoare trebuie să avem un rezultat

Cei doi directori ai Colegiului Național „Petru Rareș” din Piatra Neamț sunt cercetați disciplinar de o comisie de anchetă a Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Neamț, după ce au organizat conferința…
Vezi articolul