Marian Șuță, director general CNPEE: Structura subiectelor pentru BAC 2025 rămâne aceeași

10.539 de vizualizări
Marian Șuță / Foto: Alex Tudor – AGERPRES Foto
Marian Șuță, director general al Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), a declarat, pentru Edupedu.ro, că structura subiectelor de BAC 2025 rămâne aceeași. Reamintim că generația care a intrat în școală în 2012 a fost prima care a făcut clasa pregătitoare, introdusă prin legea 1/2011. Elevii au 9 ani de școală în clasa a VIII-a. Atât în ciclul primar, cât și în gimnaziu, acești elevi au avut un curriculum bazat pe competențe.

„Legea spune clar de când se aplică noul BAC, iar reperele n-au fost ceva nou, reperele erau pentru profesori, care aveau nevoie de un ajutor în predarea disciplinei, dar nu afectează sub nicio formă examenul elevului. Anul viitor va fi aceeași structură de BAC”, a spus Marian Șuță.

În locul noilor planuri-cadru pentru liceu și noilor programe care ar fi trebuit să fie elaborate pentru elevii care au traversat reforma curriculară începută în 2012, elevi care anul acesta sunt în clasa a XI-a, Ministerul Educației a publicat, cu 10 zile înainte de prima zi de școală, un set de „repere metodologice”.

În iulie 2021, Sorin Cîmpeanu, ministru al Educației la acea vreme, spunea că prima generație de elevi care, de la intrarea în clasa pregătitoare până la a VIII-a, a învățat pe un curriculum bazat pe competențe, nu va avea, la finalul liceului, în 2025, un Bacalaureat bazat pe competențe. Acesta a declarat la Digi 24 că primul Bacalaureat bazat pe competențe va fi în anul 2026, „până atunci Bacalaureatul va fi în modul cunoscut”.

Elevii care au intrat în clasa a VII-a în septembrie 2023 sunt prima generație care va da Bacalaureatul reformat, în anul 2029 

Repere metodologice

Cu 10 zile înainte să înceapă cursurile anului școlar 2023-2024, Ministerul Educației a publicat un set de „repere metodologice”. Adică ghiduri pe care profesorii de liceu să le folosească în predarea la Limba română, Matematică, Istorie, Geografie, Chimie, Fizică, Informatică și toate celelalte discipline.

Reperele metodologice pentru clasa a XI-a au venit după ce în ultimii doi ani școlari au fost publicate și repere pentru clasele a IX-a și a X-a. Acestea sunt necesare profesorilor pentru a le putea preda liceenilor, astfel încât disciplinele să fie corelate cu ceea ce au făcut în gimnaziu, unde au avut curriculum nou bazat pe crearea de competențe. Este vorba despre generația elevilor care au făcut clasa pregătitoare și pentru care după 9 ani de școală Ministerul Educației nu a fost în stare să facă planurile-cadru și programele școlare pentru ca aceștia să poată continua reforma curriculară, așa că politicienii au întrerupt-o. Este vorba despre ultimii doi miniștri PNL – Sorin Cîmpeanu și Ligia Deca, ambii propuși și susținuți de președintele Klaus Iohannis.

  • Justificarea oferită de oficialii din minister, în 2021, a fost că planurile-cadru pentru clasele IX-XII (lista cu disciplinele din orarul elevilor și numărul de ore pe săptămână pentru aceste materii) au primit prea multe propuneri de modificare.

Manualele de pe care învață elevii de liceu sunt aceleași din 2004, din urmă cu 18 ani, nefiind schimbate nici anul acesta, deși acești elevi care au acum 15-16-17 ani sunt născuți în anii 2006-2007-2008, iar ei au fost primele trei generații care au făcut clasa pregătitoare având curriculum complet nou pentru învățământul primar, apoi pentru cel gimnazial.

Pentru ei, reforma curriculară a fost oprită de fostul ministru Sorin Cîmpeanu, care a luat decizia să nu aprobe planurile-cadru pentru liceu în anul 2021, din cauză că „au fost primite prea multe propuneri de modificare” în sesiunea de dezbatere publică. Fuseseră lansate în consultare pe 5 ianuarie 2021, iar în februarie ministrul de atunci anunța că „poate ar fi cazul să ne oprim și să ne gândim un pic”, ca mai apoi tot Cîmpeanu să spună că vor fi gata pentru toamna lui 2022

Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat pentru Edupedu.ro că planurile-cadru vor fi gata până în ianuarie 2024.

La sfârșitul lunii martie, Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că variantele intermediare ale planurilor-cadru pentru liceu „nu respectau cele trei principii cumulativ și atunci am rugat grupurile de lucru să reanalizeze”. Aceasta a dat de înțeles că noile planuri-cadru vor mai întârzia: „Dacă acest lucru mai durează puțin, cred că merită sacrificiul de timp pentru a avea totuși niște planuri-cadru așa cum ni le dorim”.

Noile planuri cadru pentru liceu ar trebui să fie gata până la data de 31 martie 2024, potrivit ordinului nr. 3.069 din 15 ianuarie 2024, document publicat în Monitorul Oficial. Inițial, ordinul cu noile planuri-cadru pentru liceu ar fi trebuit finalizat până pe 29 februarie.

Citește și:
Elevii care anul acesta intră în clasa a IX-a la liceu nu vor da Bacalaureat bazat pe competențe, anunță ministrul Educației / Ei sunt prima generație care a dat Evaluarea Națională pe competențe și au avut până acum, din clasa pregătitoare, până la a VIII-a, curriculum bazat pe competențe

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Fostul premier și ministru al Educației din Franța, Gabriel Attal, și-a lansat o asociație-hub pentru lupta contra hărțuirii în școli, care va forma profesori și va consilia elevii afectați de bullying

Fostul premier și ministru al Educației din Franța, Gabriel Attal, a anunțat lansarea unei noi asociații, „Faire Face”, dedicată combaterii hărțuirii în școli, potrivit FranceInfo. Aceasta are scopul de a…
Vezi articolul

DOCUMENT Măsurile cerute de mediul de business și societatea civilă pentru viitoarea lege a educației / Aceste obiective „vor fi transpuse în legea educației prin norme imperative” – susține Alianța „O voce pentru educație”

Un document de 100 de propuneri de „politici”, care vizează toate capitolele de reformă stabilite de proiectul România educată, a fost lansat joi de alianța „O voce pentru educație”. Potrivit…
Vezi articolul