Marian Preda, rectorul Universității din București: Foarte grav la admiterea la liceu propusă este că elevii care vor pica imediat sub linie nu vor putea merge la următorul liceu / Am putea să mergem și pe modelul francez, cu examen național dar copilul să aibă un drept prioritar la liceul din proximitate

11.396 de vizualizări
Marian Preda / Foto: Agerpres
Marian Preda / Foto: Agerpres
„Examenul de admitere la liceu propus în noua lege a educației nu este echitabil deloc, foarte grav este că copiii care vor pica imediat sub linie nu vor putea merge la următorul liceu”, a declarat Marian Preda, rectorul Universității din București, în cadrul emisiunii ”În fața ta” de pe Digi24. „Îngrijorarea mare este că liceele vor avea control pe 60% din locuri, pe admitere. Ori, directorii de licee, se știe foarte bine, pe de o parte sunt interesați de meditații pe care elevii să le facă. Dacă liceul va controla în orice formă admiterea, atunci părinții vor apela la profesorii din liceu […]. În al doilea rând, pe lângă directori sunt inspectorii și inspectoratele care de altfel îi și susțin pe directori și care sunt eminamente politice”, avertizează Preda. 

Sociologul Marian Preda, rectorul Universității din București, schițează și o soluție pentru admiterea la liceu, pe modelul aplicat în Franța: „Bineînțeles că există o admitere în funcție de merit, dar au prioritate cei care locuiesc în zona liceului respectiv, după care un număr de locuri pot fi date pe bază de merit altora, dar după. În primul rând, candidează cei care locuiesc în zona liceului și nu merge ca în România să-ți faci viză de flotant și să candidezi la un liceu bun pentru că ai locui în zonă. Lucrurile se iau foarte în serios și dacă întâlnesc un caz în care cineva încearcă să trișeze este drastic pedepsit. Am putea să mergem și pe variantele acestea, să dea examene naționale, dar să aibă un drept prioritar la liceul din proximitate”.

Preda spune că proiectele de lege ale educației „în sine sunt pozitive, însă, sunt câteva probleme de fond care țin de democrația academică și de schimbări în sistemul de admitere la liceu, care vor pune în umbră schimbările pozitive. E ca și cum ai un copil pe care îl hrănești foarte bine, îl îmbraci foarte bine, dar, din când în când, când te enervează, îi mai dai două-trei palme”. 

Aspectele pozitive sunt „învățământul antepreșcolar, realizarea de creșe prin PNRR, învățământul dual, un accent mai mare pe elevii cu cerințe educaționale speciale, creștere a rolului consilierii în școli, sistemele noi de micro-certificări care flexibilizează programele de studii”. 

Admiterea la liceu în forma actuală, chiar dacă e criticabilă, cu siguranța asigură șanse egale, echitabile de acces la orice liceu pentru toți elevii. Dacă ne ducem puțin în urmă, dar lumea uită repede, admiterile care erau organizate de licee se făceau în același timp și aveai o singură șansă, o singură bilă. Dacă picai primul sub linie în București, să zicem la Sava, la Lazăr, la un alt liceu foarte bun, la următoarele 20, 30 de licee din București se ocupau locurile, tu puteai să mai mergi doar la liceele mult mai slabe, industriale, tehnologice”, a declarat Marian Preda, precizând că „factorul politic a făcut presiuni” în ceea ce privește admiterea.

Principalele declarații ale lui Marian Preda despre admiterea la liceu din emisiunea În fața ta, la Digi24
Marian Preda / Foto: Universitatea din București
Despre admitere și meditații: Dacă liceul va controla în orice formă admiterea, atunci părinții vor apela la profesorii din liceu care știu într-un fel sau altul în ce constă admiterea

Marian Preda: Chiar dacă vor fi organizate de licee, vor fi subiecte naționale pe fiecare disciplină în parte, metodologiile de corectare și altele vor face parte din niște metodologii care după aceea vor fi ușor de de modificat și de amendat. 

Îngrijorarea mare este că liceele vor avea control pe 60% din locuri, pe admitere. Ori, directorii de licee, se știe foarte bine, pe de o parte sunt interesați de meditații pe care elevii să le facă. Dacă liceul va controla în orice formă admiterea, atunci părinții vor apela la profesorii din liceu care știu într-un fel sau altul în ce constă admiterea și eventual vor face parte direct sau indirect. În al doilea rând, pe lângă directori sunt inspectorii și inspectoratele care de altfel îi și susțin pe directori și care sunt eminamente politice. O să mi se spună că vor fi concursuri pentru inspectori, dar știm cu toții că inspectorii șefi, inspectorii se schimbă odată cu schimbările conducerilor de la consiliul județean, ale partidelor politice. 

Lobbyul directorilor de la liceele centenare a cerut sistematic organizarea de admitere cel puțin parțială, controlată de licee. Una dintre explicații este: vrem să dăm examen și la alte materii decât matematică și limba română. De exemplu, intră la știință, să dea examen și la fizică, chimie, biologie. Eu întreb: Ok, dar de ce să nu fie și examenele acestea organizate ca celelalte la nivel național și repartizarea făcută la orice profil de științe sociale sau de științe exacte, sau de științe umaniste, de mate-info, oricare ar fi să fie tot la nivel național și atunci să avem un acces echitabil pentru toți? 

Copilul să aibă șanse de a intra în cascadă, dacă n-a intrat la primul liceu, de a merge la următorul în ordine valorică, pentru că, altfel, îngrijorarea este legată de influențele politice asupra inspectorilor și asupra directorilor. Ce facem când cineva o să fie suspectat că copilul șefului de la partid de la județ sau chiar al inspectorului a intrat la un liceu pentru că, de exemplu, s-a corectat cu indulgență sau i s-au acceptat contestațiile? Ce o să spună? Chiar dacă nu sunt probleme reale, sunt doar suspiciuni, ele vor alimenta o neîncredere care nu este bună.

Însă, foarte grav este că copiii care vor pica imediat sub linie nu vor putea merge la următorul liceu, pentru că fiți siguri că se vor înțelege și vor da admiterea în aceeași zi și atunci nu este echitabil deloc. A spus și președintele CNCD. Au spus mai multe persoane că e afectată puternic echitatea.

Despre admiterea la liceu și posibile probleme etice: Astăzi intră un copil căruia i s-a aprobat o contestație. După care va urma copilul unuia dintre noi. Populația știe lucrul acesta și, cel mai grav, știu copiii și o simt ei și îi formăm greșit

Marian Preda: Educația, justiția socială, dreptatea socială par că nu contează. Poți să mergi și mai departe și să închizi ochii. Doar că, așa cum spunea Edmunde Burke, marele filozof și om politic britanic de origine irlandeză, pentru ca răul să triumfe, este suficient ca oamenii de bine să nu facă nimic. Și ne uităm în altă parte. Și astăzi intră un copil căruia i s-a aprobat o contestație sau care a făcut, surpriză, surpriză cu o zi sau două înainte de examen, la meditație exact subiectele care s-au dat sau unele foarte asemănătoare și atunci intră el în detrimentul altuia. După care va urma copilul unuia dintre noi. Slavă Domnului, fetele mele sunt mari, au trecut de liceu, dar populația știe lucrul acesta și cel mai grav, știu copiii și o simt ei și îi formăm greșit.

Să știți că, deși legea interzice meditația cu propriii copii de la clasă, încă se practică asta din câte știu, încă sunt profesori care fac meditații cu elevii pe care îi au la clasă și alți elevi din clasele respective știu și există și practica de a face schimb cu colegul de la clasa vecină. Eu ți-i dau pe ai mei, mai, tu mi-i dai pe ai tăi.

Despre examenele de admitere la clasa a V-a: Părinții cred că așa pot să aibă succes copiii lor în viață, făcând meditații cu profesorul care este acolo. Unii sunt critici, dar când vine vorba de propriile experiențe fac compromisul. Lucrurile acestea trebuie evitate instituțional, prin legi 

Marian Preda: Am colegi care au copii care au dat astfel de examene. Mi se pare că oricum sunt inumane, pentru că sunt copii excepționali care candidează, sunt 3, 4, 5 pe loc. Imaginați-vă că sunt copii excepționali care poate au avut o zi proastă și au câteva sutimi mai puțin și care au un eșec la 10 ani, la 11 ani și asta îi poate marca foarte tare, mai ales că sunt foarte puține astfel de clase. De asemenea, părinții cred că învață că așa pot să aibă succes copiii lor în viață, făcând meditații cu profesorul care este acolo. Unii sunt critici, dar când vine vorba de propriile experiențe fac compromisul. Lucrurile acestea trebuie evitate instituțional, prin legi, prin controale, prin astfel de prevederi care să prevină. Este foarte important să fim preventivi în tot ce facem.

Despre posibile soluții pentru admiterea la liceu: Să dea examene naționale, dar să aibă un drept prioritar la liceul din proximitate. Să se dea la examen doar materia făcută la clasă, atunci meditațiile n-ar mai conta

Marian Preda: Mi-a scris cineva din familia extinsă, care are copilul în pragul liceului, și a spus că în Franța există un sistem. Bineînțeles că există o admitere în funcție de merit, dar au prioritate cei care locuiesc în zona liceului respectiv, după care un număr de locuri pot fi date pe bază de merit altora, dar după. În primul rând, candidează cei care locuiesc în zona liceului și nu merge ca în România să-ți faci viză de flotant și să candidezi la un liceu bun pentru că ai locui în zonă. Lucrurile se iau foarte în serios și dacă întâlnesc un caz în care cineva încearcă să trișeze este drastic pedepsit. 

Am putea să mergem și pe variantele acestea, să dea examene naționale, dar să aibă un drept prioritar la liceul din proximitate. Însă, în interior tot trebuie să aplici criteriul meritului oricum ar fi el, însă să reducem pe cât posibil creșterea șanselor pe criterii economice. De exemplu, dacă s-ar da la examen doar materia făcută la clasă, obligatoriu materia făcută la clasă, atunci meditațiile n-ar mai conta. Doar că și aici sunt profesori care nu fac tot la clasă sau simulează anumite lucruri la clasă și lasă lucruri importante pentru meditații.

Citește și:
Reacție dură a rectorului Marian Preda, la legile Deca: Vor face deservicii sistemului de învățământ. Ne vom trezi cu stegulețe și condiționalități europene privind educația. Anul viitor vom avea crize succesive la primele suspiciuni la admiterea în liceu, la angajările în universități sau în alegerile rectorilor
Ligia Deca, despre acuzațiile că un examen în plus de admitere la liceu ar încuraja și mai mult meditațiile: Nu facem altceva decât să reușim să testăm potrivirea mai bună a candidaților cu profilul pe care ei și-l doresc
Admiterea separată la liceu poate fi organizată pentru cel mult 60% din locuri, potrivit proiectului legii învățământului preuniversitar. Prima generație care ar da acest examen de admitere este cea care intră în clasa a V-a în anul școlar 2023-2024 – Ligia Deca
Admiterea separată la liceu va fi pilotată după ce va fi aprobată prin lege, anunță Ligia Deca. Ministrul Educației susține că elevii care doresc să dea examen de admitere s-ar putea pregăti prin programul „Școală după școală”
Explicația Ligiei Deca despre ce a vrut să spună când a declarat „Chiar dacă un copil ar avea o zi proastă în ziua concursului de admitere, dacă el va fi ales de către liceu, are șansa din nou să concureze pe baza repartizării computerizate”
Mircea Miclea: O scurtă analiză a legilor emanate
BREAKING Csaba Asztalos, președintele CNCD, despre examenul suplimentar de admitere la liceu: Principiul egalității nu este respectat, iar școala trebuie să ridice toți elevii la un anumit standard, nu să polarizeze / Pentru ceilalți 40% dintre elevi nu ne interesează dacă urmează specializarea care li se potrivește, ei sunt second-hand?
Fostul ministru Funeriu, despre legile promovate de ministra Deca: Merge mult pe soft skills, nu așază educația pe o cale corectă, nu propune o educație bazată pe exigență / O admitere separată la liceu este o greșeală
Daniel David, rectorul Universității Babeș Bolyai, despre proiectul legii învățământului universitar, varianta Deca: Lucrurile arată bine, acceptabil, legea este bine conectată cu reformele europene / Cere Parlamentului decuplarea legilor și adoptarea mai rapidă a celei pentru universități
Birocratizarea educației: Peste 20 de instituții, comisii, consilii, centre naționale vor fi înființate prin proiectul legii învățământului preuniversitar lansat de Ligia Deca
Asociația cercetătorilor români “Ad Astra” cere ministrei Ligia Deca retragerea proiectului învățământului superior
Verificarea plagiatelor: Declarația privind originalitatea lucrărilor devine instrument-cheie, pentru CNATDCU, în procedurile administrative introduse prin proiectul noii legi a învățământului superior / Ce se întâmplă în prezent? Declarația privind originalitatea în cazul Bode-UBB / CNATDCU e păstrată ca structură subordonată unei direcții din Minister
Politizarea educației, la loc comanda. Ligia Deca a cedat presiunii partidelor și a șters de pe lista incompatibilităților pentru directorii și inspectorii școlari funcțiile de consilieri locali sau județeni, în proiectul legii învățământului preuniversitar
Sebastian Burduja: Ne uităm pe legile educaţiei şi vom avea un set de amendamente, o parte vizează zona de securitate cibernetică
Incompatibilitățile rector-parlamentar și rector-lider de partid nu există în noul proiect al Legii învățământului superior, în pofida apelurilor de a fi reintroduse în legislație / Proiectul Deca propune incompatibilitate cu unele funcții în admnistrație, dar menține limitele politice propuse de predecesorul Sorin Cîmpeanu, rector, lider politic și parlamentar
Mandatele rectorilor să rămână de 4 ani și să fie luate în considerare și cele de până acum în calculul limitei maxime de două mandate – cererile ANOSR pentru proiectul Legii Învățământului Superior
Eliminarea examenului de admitere la liceu din proiectul de lege a Educației, cerută de Consiliul Național al Elevilor și Federația Națională a Părinților
Admiterea separată la liceu va fi pilotată după ce va fi aprobată prin lege, anunță Ligia Deca. Ministrul Educației susține că elevii care doresc să dea examen de admitere s-ar putea pregăti prin programul „Școală după școală”
Elevii capabili de performanță vor fi evaluați de echipe de psihologi și profesori prin teste de aptitudini, ca să poată participa la pregătirea din centrele de excelență – proiectul legii învățământului preuniversitar, varianta Deca
Cei care vor să devină profesori de gimnaziu și liceu vor avea nevoie de un masterat didactic cu durata de un an sau un an și jumătate, pentru a putea preda elevilor, prevede proiectul legii Deca
Elevii navetiști care nu au asigurat transport public nu vor avea gratuitate, ci vor primi o sumă forfetară, în baza unui Card național de elev, potrivit proiectului legii Învățământului Preuniversitar, prezentat de Ligia Deca
USR cere o perioadă mai mare de dezbatere publică de 10 zile, pentru legile Educației / Vom susţine în Parlament amendamentele preluate de la societatea civilă, părinţi, elevi şi studenţi, spune senatorul Ștefan Pălărie
Gerontocrația amenință universitățile, prin securizarea posturilor de conducere pentru „dinozauri“: Orice grad universitar va putea rămâne titular în facultăți până la 70 de ani, după care cu prelungire anuală poate preda „fără limită de vârstă“, prevede proiectul Legii educației Deca
BREAKING Ligia Deca, dedicație pentru Klaus Iohannis în proiectul legii educației: Îi legalizează rezervarea postului de profesor titular la Colegiul Brukenthal din Sibiu
Resetarea mandatelor de rector la viitoarele alegeri universitare / Rectorii primesc posibilitatea a încă două mandate de câte 5 ani, indiferent de numărul de ani de când conduc deja universitățile. Ligia Deca: Juriștii mi-au spus că legea nu retroactivează
Liceele pedagogice vor putea forma învățători, dar vor fi angajați pe perioadă determinată. Pentru a se titulariza, aceștia trebuie să termine o facultate de profil – proiectul legii Deca
Am ajuns într-un punct în care a face educație a devenit aproape imposibil, spune directorul Colegiului Caragiale din București, Andreia Bodea: Pot fi trei examene, pot fi cinci evaluări, dacă ele nu au în spate un sistem de învățământ care să ofere șanse egale, care să ofere pregătire, care să ofere educație, degeaba facem această admitere la liceu
Generalizarea masteratului didactic, titularizarea pe jumătate de normă, eliminarea definitivatului și înlocuirea lui cu licențierea în carierea didactică, anunțate de ministrul Educației, Ligia Deca, în proiectul Legii învățământului preuniversitar
BREAKING Proiectele legilor Educației au fost publicate de ministra Ligia Deca / Vor sta în dezbatere publică timp de 10 zile

3 comments
  1. da,clar ca ce se propune ,cu doua examene nu e ok si nu e loc aici pt argumentare serioasa si dezbateri.Chiar,poate sa spuna cineva ,cand apare cate o noutate si se anunta ca e lansata in dezbatere publica,unde se intampla asta si cum putem participa ?Legiuitorul inteligent roman a creeat cadrul pt o democratie adevarata sau doar rostogolim vorbe goale ,cum ne place noua romanilor(sa ne furam caciula si atat) ?Revenind,nu putem spune insa nici ca sistemul comunist de admitere nu a functionat.Mai degraba azi nu functioneaza invatamantul in ansamblu de vreme ce majoritatea studiem ceva (in invatamantul liceal si superior,chiar cu dosarel doar) si in viata facem altceva.La ce sa-l mai dai pe primul examen ,unde ai niste optiuni si deci niste filtre atunci ?Sa presupunem ca un copil ia la primul examen nota suficienta (8.30) pt prima optiune a lui si nu mai da examen dar asta nu inseamna de fapt ca s-au ocupat deja locurile la acel liceu(ca sa se va intampla asa pt toti) ?Ori se impune barem ,ca nu inteleg…Adica liceul X zice “la mine nu se intra sub 9”,astfel ca ,cei care nu au atins baremul se duc la examen si la liceu,unde evident nu se mai mentine baremul de data asta,chiar daca ia 8.50 va intra,ca se va tine cont doar de nr de locuri si se va face o ordonare si atat.Pt ca daca NU ,si o tinem cu baremul ,posibil sa nu se completeze locurile.Sau ,pur si simplu nu e barem dar mai vrem un examen sa fim siguri ca nota de la evaluarea nationala nu e un accident,plus ca pot sa vina razgandacii.Adica cei care nu au avut acel liceu ca prima optiune si dupa nota ar fi intrat la liceul lor (Y),pe care nu-l mai vor.Problema este ca dupa atata bulversare vom ajunge mai rau decat am avea unul din cele doua sisteme(cel actual sau cel comunist).Copilul din exemplu,cu 8.30 la evaluare,daca va pica examenul de liceu ce va face ?Revine la schema de optiuni si va lua urmatoarea optiune prin alunecare ?Si daca acela este tot un liceu cu examen ?Va mai da un examen sau va glisa si mai jos in optiuni pana intra in depresie…ori ajunge unde nu-i e locul.Va trebuie un programator sau matematician dragilor ,sa ia catinel toate variantele si sa va demonstreze ca ceea ce doriti,nu doar ca e pura fantezie ci e si una periculoasa…si nefunctionala pe alocuri.Nu sunt de acord nici cu metoda frantuzeasca cu scoala din proximitate.Ce inseamna asta ?Pai si daca liceele sunt in centru majoritatea ?Stau sa fac calcule de distante intre domiciliul fiecaruia si licee (eventual sa tin cont si de transportul in comun de la momentul T0) si apoi sa aduc un copil care abia trecea clasa la generala intr-un liceu de olimpici ?Si asta pt cativa metrii ?Mare ti-e gradina…Stiam eu ca francezii sunt ilogici si defazati de realitate dar nici chiar asa …

  2. Ceea ce spune domnul rector, are dreptate. Ma refer la “autonomiile” liceelor la examenul de admitere, cu directorii si inspectorii acestora care se “implica”. Asa este!
    Din pacate, acest fenomen exista si inainte de 1989, acum insa a depasit orice inchipuire omeneasca.
    Tara aceasta nu se mai face bine niciodata.

  3. Aceasta admitere este reintoarcerea la admiterea veche, incorecta si in care multi elevi buni se trezeau pe afara sau la ce mai ramanea in toamna. O mare prostie sa inlocuiesti ceva ce functioneaza cu ceva ce nu a functionat niciodata.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Conducerea ISJ Cluj anunță că nu va promova în școli Proiectul-pilot de „scanare” a palmelor elevilor pentru profilul de orientare în carieră, după ce reprezentanții Universității Babeș-Bolyai au spus că instrumentul folosit nu este acreditat

Conducerea Inspectoratului Școlar Județean Cluj anunță public că Proiectul-pilot de „scanare” a palmelor elevilor pentru profilul de orientare în carieră nu va fi promovat în școli, pâna când nu vor…
Vezi articolul

Părintele are un rol fundamental în educarea copilului, spune președintele Colegiului Psihologilor din România: Trebuie să impună reguli, astfel încât copilul să acceseze și aspectele legate de învățare, și de joacă, dar și anumite responsabilități

„În ultima perioadă, am observat că această latură a educației copilului este pasată de la părinte către școală”, spune Edmond Cracsner, președintele Colegiului Psihologilor din România, la emisiunea “Profesor și…
Vezi articolul

VIDEO „Ce conține vaccinul? Să nu mai fiu tristă, să nu mai fie școala online. Vaccinul înseamnă să mă bucur de copilărie” – mesajul unui copil în campania de comunicare privind importanța vaccinării pentru revenirea la normalitate și la școala fizică

Revenirea la normalitate înseamnă întoarcerea la școala fizică, pe terenul de joacă împreună cu colegii și în sălile de clasă fără mască. Este mesajul transmis de o elevă în cadrul…
Vezi articolul