„Examenul de admitere la liceu propus în noua lege a educației nu este echitabil deloc, foarte grav este că copiii care vor pica imediat sub linie nu vor putea merge la următorul liceu”, a declarat Marian Preda, rectorul Universității din București, în cadrul emisiunii ”În fața ta” de pe Digi24. „Îngrijorarea mare este că liceele vor avea control pe 60% din locuri, pe admitere. Ori, directorii de licee, se știe foarte bine, pe de o parte sunt interesați de meditații pe care elevii să le facă. Dacă liceul va controla în orice formă admiterea, atunci părinții vor apela la profesorii din liceu […]. În al doilea rând, pe lângă directori sunt inspectorii și inspectoratele care de altfel îi și susțin pe directori și care sunt eminamente politice”, avertizează Preda.
Sociologul Marian Preda, rectorul Universității din București, schițează și o soluție pentru admiterea la liceu, pe modelul aplicat în Franța: „Bineînțeles că există o admitere în funcție de merit, dar au prioritate cei care locuiesc în zona liceului respectiv, după care un număr de locuri pot fi date pe bază de merit altora, dar după. În primul rând, candidează cei care locuiesc în zona liceului și nu merge ca în România să-ți faci viză de flotant și să candidezi la un liceu bun pentru că ai locui în zonă. Lucrurile se iau foarte în serios și dacă întâlnesc un caz în care cineva încearcă să trișeze este drastic pedepsit. Am putea să mergem și pe variantele acestea, să dea examene naționale, dar să aibă un drept prioritar la liceul din proximitate”.
Preda spune că proiectele de lege ale educației „în sine sunt pozitive, însă, sunt câteva probleme de fond care țin de democrația academică și de schimbări în sistemul de admitere la liceu, care vor pune în umbră schimbările pozitive. E ca și cum ai un copil pe care îl hrănești foarte bine, îl îmbraci foarte bine, dar, din când în când, când te enervează, îi mai dai două-trei palme”.
Aspectele pozitive sunt „învățământul antepreșcolar, realizarea de creșe prin PNRR, învățământul dual, un accent mai mare pe elevii cu cerințe educaționale speciale, creștere a rolului consilierii în școli, sistemele noi de micro-certificări care flexibilizează programele de studii”.
„Admiterea la liceu în forma actuală, chiar dacă e criticabilă, cu siguranța asigură șanse egale, echitabile de acces la orice liceu pentru toți elevii. Dacă ne ducem puțin în urmă, dar lumea uită repede, admiterile care erau organizate de licee se făceau în același timp și aveai o singură șansă, o singură bilă. Dacă picai primul sub linie în București, să zicem la Sava, la Lazăr, la un alt liceu foarte bun, la următoarele 20, 30 de licee din București se ocupau locurile, tu puteai să mai mergi doar la liceele mult mai slabe, industriale, tehnologice”, a declarat Marian Preda, precizând că „factorul politic a făcut presiuni” în ceea ce privește admiterea.
Principalele declarații ale lui Marian Preda despre admiterea la liceu din emisiunea În fața ta, la Digi24
Despre admitere și meditații: Dacă liceul va controla în orice formă admiterea, atunci părinții vor apela la profesorii din liceu care știu într-un fel sau altul în ce constă admiterea
Marian Preda: Chiar dacă vor fi organizate de licee, vor fi subiecte naționale pe fiecare disciplină în parte, metodologiile de corectare și altele vor face parte din niște metodologii care după aceea vor fi ușor de de modificat și de amendat.
Îngrijorarea mare este că liceele vor avea control pe 60% din locuri, pe admitere. Ori, directorii de licee, se știe foarte bine, pe de o parte sunt interesați de meditații pe care elevii să le facă. Dacă liceul va controla în orice formă admiterea, atunci părinții vor apela la profesorii din liceu care știu într-un fel sau altul în ce constă admiterea și eventual vor face parte direct sau indirect. În al doilea rând, pe lângă directori sunt inspectorii și inspectoratele care de altfel îi și susțin pe directori și care sunt eminamente politice. O să mi se spună că vor fi concursuri pentru inspectori, dar știm cu toții că inspectorii șefi, inspectorii se schimbă odată cu schimbările conducerilor de la consiliul județean, ale partidelor politice.
Lobbyul directorilor de la liceele centenare a cerut sistematic organizarea de admitere cel puțin parțială, controlată de licee. Una dintre explicații este: vrem să dăm examen și la alte materii decât matematică și limba română. De exemplu, intră la știință, să dea examen și la fizică, chimie, biologie. Eu întreb: Ok, dar de ce să nu fie și examenele acestea organizate ca celelalte la nivel național și repartizarea făcută la orice profil de științe sociale sau de științe exacte, sau de științe umaniste, de mate-info, oricare ar fi să fie tot la nivel național și atunci să avem un acces echitabil pentru toți?
Copilul să aibă șanse de a intra în cascadă, dacă n-a intrat la primul liceu, de a merge la următorul în ordine valorică, pentru că, altfel, îngrijorarea este legată de influențele politice asupra inspectorilor și asupra directorilor. Ce facem când cineva o să fie suspectat că copilul șefului de la partid de la județ sau chiar al inspectorului a intrat la un liceu pentru că, de exemplu, s-a corectat cu indulgență sau i s-au acceptat contestațiile? Ce o să spună? Chiar dacă nu sunt probleme reale, sunt doar suspiciuni, ele vor alimenta o neîncredere care nu este bună.
Însă, foarte grav este că copiii care vor pica imediat sub linie nu vor putea merge la următorul liceu, pentru că fiți siguri că se vor înțelege și vor da admiterea în aceeași zi și atunci nu este echitabil deloc. A spus și președintele CNCD. Au spus mai multe persoane că e afectată puternic echitatea.
Despre admiterea la liceu și posibile probleme etice: Astăzi intră un copil căruia i s-a aprobat o contestație. După care va urma copilul unuia dintre noi. Populația știe lucrul acesta și, cel mai grav, știu copiii și o simt ei și îi formăm greșit
Marian Preda: Educația, justiția socială, dreptatea socială par că nu contează. Poți să mergi și mai departe și să închizi ochii. Doar că, așa cum spunea Edmunde Burke, marele filozof și om politic britanic de origine irlandeză, pentru ca răul să triumfe, este suficient ca oamenii de bine să nu facă nimic. Și ne uităm în altă parte. Și astăzi intră un copil căruia i s-a aprobat o contestație sau care a făcut, surpriză, surpriză cu o zi sau două înainte de examen, la meditație exact subiectele care s-au dat sau unele foarte asemănătoare și atunci intră el în detrimentul altuia. După care va urma copilul unuia dintre noi. Slavă Domnului, fetele mele sunt mari, au trecut de liceu, dar populația știe lucrul acesta și cel mai grav, știu copiii și o simt ei și îi formăm greșit.
Să știți că, deși legea interzice meditația cu propriii copii de la clasă, încă se practică asta din câte știu, încă sunt profesori care fac meditații cu elevii pe care îi au la clasă și alți elevi din clasele respective știu și există și practica de a face schimb cu colegul de la clasa vecină. Eu ți-i dau pe ai mei, mai, tu mi-i dai pe ai tăi.
Despre examenele de admitere la clasa a V-a: Părinții cred că așa pot să aibă succes copiii lor în viață, făcând meditații cu profesorul care este acolo. Unii sunt critici, dar când vine vorba de propriile experiențe fac compromisul. Lucrurile acestea trebuie evitate instituțional, prin legi
Marian Preda: Am colegi care au copii care au dat astfel de examene. Mi se pare că oricum sunt inumane, pentru că sunt copii excepționali care candidează, sunt 3, 4, 5 pe loc. Imaginați-vă că sunt copii excepționali care poate au avut o zi proastă și au câteva sutimi mai puțin și care au un eșec la 10 ani, la 11 ani și asta îi poate marca foarte tare, mai ales că sunt foarte puține astfel de clase. De asemenea, părinții cred că învață că așa pot să aibă succes copiii lor în viață, făcând meditații cu profesorul care este acolo. Unii sunt critici, dar când vine vorba de propriile experiențe fac compromisul. Lucrurile acestea trebuie evitate instituțional, prin legi, prin controale, prin astfel de prevederi care să prevină. Este foarte important să fim preventivi în tot ce facem.
Despre posibile soluții pentru admiterea la liceu: Să dea examene naționale, dar să aibă un drept prioritar la liceul din proximitate. Să se dea la examen doar materia făcută la clasă, atunci meditațiile n-ar mai conta
Marian Preda: Mi-a scris cineva din familia extinsă, care are copilul în pragul liceului, și a spus că în Franța există un sistem. Bineînțeles că există o admitere în funcție de merit, dar au prioritate cei care locuiesc în zona liceului respectiv, după care un număr de locuri pot fi date pe bază de merit altora, dar după. În primul rând, candidează cei care locuiesc în zona liceului și nu merge ca în România să-ți faci viză de flotant și să candidezi la un liceu bun pentru că ai locui în zonă. Lucrurile se iau foarte în serios și dacă întâlnesc un caz în care cineva încearcă să trișeze este drastic pedepsit.
Am putea să mergem și pe variantele acestea, să dea examene naționale, dar să aibă un drept prioritar la liceul din proximitate. Însă, în interior tot trebuie să aplici criteriul meritului oricum ar fi el, însă să reducem pe cât posibil creșterea șanselor pe criterii economice. De exemplu, dacă s-ar da la examen doar materia făcută la clasă, obligatoriu materia făcută la clasă, atunci meditațiile n-ar mai conta. Doar că și aici sunt profesori care nu fac tot la clasă sau simulează anumite lucruri la clasă și lasă lucruri importante pentru meditații.
3 comments
da,clar ca ce se propune ,cu doua examene nu e ok si nu e loc aici pt argumentare serioasa si dezbateri.Chiar,poate sa spuna cineva ,cand apare cate o noutate si se anunta ca e lansata in dezbatere publica,unde se intampla asta si cum putem participa ?Legiuitorul inteligent roman a creeat cadrul pt o democratie adevarata sau doar rostogolim vorbe goale ,cum ne place noua romanilor(sa ne furam caciula si atat) ?Revenind,nu putem spune insa nici ca sistemul comunist de admitere nu a functionat.Mai degraba azi nu functioneaza invatamantul in ansamblu de vreme ce majoritatea studiem ceva (in invatamantul liceal si superior,chiar cu dosarel doar) si in viata facem altceva.La ce sa-l mai dai pe primul examen ,unde ai niste optiuni si deci niste filtre atunci ?Sa presupunem ca un copil ia la primul examen nota suficienta (8.30) pt prima optiune a lui si nu mai da examen dar asta nu inseamna de fapt ca s-au ocupat deja locurile la acel liceu(ca sa se va intampla asa pt toti) ?Ori se impune barem ,ca nu inteleg…Adica liceul X zice “la mine nu se intra sub 9”,astfel ca ,cei care nu au atins baremul se duc la examen si la liceu,unde evident nu se mai mentine baremul de data asta,chiar daca ia 8.50 va intra,ca se va tine cont doar de nr de locuri si se va face o ordonare si atat.Pt ca daca NU ,si o tinem cu baremul ,posibil sa nu se completeze locurile.Sau ,pur si simplu nu e barem dar mai vrem un examen sa fim siguri ca nota de la evaluarea nationala nu e un accident,plus ca pot sa vina razgandacii.Adica cei care nu au avut acel liceu ca prima optiune si dupa nota ar fi intrat la liceul lor (Y),pe care nu-l mai vor.Problema este ca dupa atata bulversare vom ajunge mai rau decat am avea unul din cele doua sisteme(cel actual sau cel comunist).Copilul din exemplu,cu 8.30 la evaluare,daca va pica examenul de liceu ce va face ?Revine la schema de optiuni si va lua urmatoarea optiune prin alunecare ?Si daca acela este tot un liceu cu examen ?Va mai da un examen sau va glisa si mai jos in optiuni pana intra in depresie…ori ajunge unde nu-i e locul.Va trebuie un programator sau matematician dragilor ,sa ia catinel toate variantele si sa va demonstreze ca ceea ce doriti,nu doar ca e pura fantezie ci e si una periculoasa…si nefunctionala pe alocuri.Nu sunt de acord nici cu metoda frantuzeasca cu scoala din proximitate.Ce inseamna asta ?Pai si daca liceele sunt in centru majoritatea ?Stau sa fac calcule de distante intre domiciliul fiecaruia si licee (eventual sa tin cont si de transportul in comun de la momentul T0) si apoi sa aduc un copil care abia trecea clasa la generala intr-un liceu de olimpici ?Si asta pt cativa metrii ?Mare ti-e gradina…Stiam eu ca francezii sunt ilogici si defazati de realitate dar nici chiar asa …
Ceea ce spune domnul rector, are dreptate. Ma refer la “autonomiile” liceelor la examenul de admitere, cu directorii si inspectorii acestora care se “implica”. Asa este!
Din pacate, acest fenomen exista si inainte de 1989, acum insa a depasit orice inchipuire omeneasca.
Tara aceasta nu se mai face bine niciodata.
Aceasta admitere este reintoarcerea la admiterea veche, incorecta si in care multi elevi buni se trezeau pe afara sau la ce mai ramanea in toamna. O mare prostie sa inlocuiesti ceva ce functioneaza cu ceva ce nu a functionat niciodata.